У країні рідної мови
У країні рідної мови
Мета: Розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору; розвивати мовлення учнів; виховувати бажання любити рідну мову, свій народ, рідну землю.
Хід заняття:
Вчитель. - Любі діти! Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі й ніжні слова про нашу рідну українську мову. Ми будемо подорожувати до країни української мови. Господарка цієї країни прийшла сьогодні до нас, щоб забрати до свого королівства. Вона принесла з собою ось такий сертифікат «знавців української мови», якщо ви будете гарно себе поводити, будете уважними, кмітливими, вона вручить його нашому класу.
Українська мова. - Я - наука непроста, хоча і цікава,
В королівстві я живу слова і забави.
В подорож усіх вас кличу
До складних завдань.
Тож не зрадьте, любі діти,
Моїх сподівань.
Вчитель. Ми про тебе, Мово, багато віршів знаємо. Ось послухай декілька.
( слайд 1)
Учень 1. Українська моя рідна мово,
В кожнім слові твоїм - цілий світ !
Учень 2. Бачу барви у нім веселкові
І калини червоний цвіт.
Учень 3. Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ.
Учень 4. Велична, щедра і прекрасна мова !
Прозора й чиста, як гірська вода.
Учень 5. Це Українська мова барвінкова
Така багата й вічно молода.
Вчитель: Діти ми послухали декілька віршів про мову, яка вона? (велична, щедра, прекрасна,чиста, світанкова, як пісня колискова, багата, ніжна, як гірська вода.). Так молодці, наша українська мова прекрасна. Отож, діти, готові до мандрівки?( Так) Українська мова принесла конверт, давайте заглянемо туди і прочитаємо перше завдання.
Перший конкурс «Відгадування загадок.» ( слайд 2)
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кудлатий.
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Любить літом полювати,
А зимою в лігві спати. (Ведмідь)
Сам вусатий, і у нього -
Довгі вуха, довгі ноги.
Дім завжди його на волі :
Під кущем, у лісі, в полі.
Навіть пень його страхає.
Хто лякливого вгадає ? (Заєць)
Сірі, малі, хвостаті,
Котику не дають спати. (Миші)
Летить – пищить,
Сяде – мовчить.
Хто його вб’є –
Свою кров проллє. (Комар)
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто оченята…
Хто це? Спробуй відгадати. (Білка)
Відгадайте, діти, хто
Має носик – долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)
З лісу в ліс перелітає,
Де не сяде, там співає.
І кладе яєчка
У чужі гніздечка. (Зозуля)
Пишним хвостом хвалиться,
Хитрункою називається? (Лисиця)
Мова - Молодці, справилися з завданням.
Наступний конкурс, який називається «Коли букви граються»
Букви мають звичку десь зникати для того, щоб ви змогли їх відшукати і поставити на місце. Спробуйте навести лад у цих віршах. (слайд 3)
Через поле, через л . с
Поспішав у гості л . с.
Якось мама кличе донечку в садок:
Витруси, будь ласка, з-під вапна мішок.
Дівчинка мішечок вибивала- б . л а.
Став він чистий-чистий, а вона вся – б . л а.
Хтось штовхнув бика під б . к.
Розлютився дуже б . к.
Я сказав: бика не б . й,
Бо він кинеться у б . й.
Ліг Юрко на лівий . і к,
П’є Юрко солодкий . і к.
Мова - Так, звичайно, ви всі молодці любите і розумієте мову. А тепер чи справитесь ви з наступним завданням.
Конкурс «Чарівна торбинка». У цій чарівна торбинка, знаходяться різноманітні предмети. Вам потрібно буде по черзі діставати ці предмети і називати у них перший і останній звук. (ручка, пенал, лінійка, ножиці, олівець). Діти, як ми можемо назвати ці предмети?( шкільне приладдя).(слайд 4)
Вчитель. А зараз дітки, ми всі трошки потанцюємо, зробимо руханку. (руханка «Зайчики»).
Наступний Конкурс «Збери слова » Вам потрібно прочитати слова кожного рядка, взяти з першого слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т.д. й одержати нове слово. Слова, ви запишете еа листочках, які лехать у вас на парті. Вам дається 2 хвилини. (слайд 5)
Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їна – ракета.
Шия, скло, слово, масло, ручка – школа.
Парк, сіно, ліс, рідня, лілія – пісня.
Метро, дощ, сова, гора – мова.
Вчитель. А зараз увага на екран. Ми подивимось відео про мову.(Українська мова)
- Що ще ви можете сказати про мову? Що потрібно з нею робити? До чого закликають слова у відео?
Конкурс «Допиши вірш» (слайд 7)
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з … (колючок)
Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а … (лисиця)
По дорозі жук повзе,
На спині листок … (везе)
Свиня навчала діточок:
- Вмивайте вранці … (п’ятачок)
Ну й дивина! Не знає Таня й досі,
Яка пора іде за літом? (осінь)
Мова: В Україні кажуть, що бабська зброя – віник та язик, бо українки славляться не тільки гострим розумом, а й гострим язичком. А хлопці наші теж у кишеню за словом не лізуть.
Конкурс „Переговори сусіда”.
(Діти вчать скоромовки, виходять парами і, розповідаючи скоромовку, намагаються переговорити сусіда).
Конкурс «Склади словосполучення» та «Склади речення».
(декілька учнів біля дошки складають словосполучення з карток, інші на екрані складають речення.).
Вчитель. Ось і підійшла до завершення наша подорож. Бажаю вам успіхів у вивченні рідної мови. Думаю, що ваші серця запам’ятали слова про багатство, красу та мелодійність української мови – нашої гордості. Мову, якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування. На завершення по декілька учнів підходьте до дошки і намалюйте сердечка, в знак того, що ви любите свою рідну, українську мову. Вручення сертифікату. ( знавці української мови)
Пісня або відео про мову.