Конспект заняття
для 1 класу
до Дня української писемності та мови
День української писемності та мови
Мета: познайомити учнів з історією виникнення письма, розвитку писемності Київської Русі, з історією виникнення свята «День української писемності і мови»; формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ , ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; пробуджувати почуття національної гідності; виховувати любов та повагу до рідної мови.
Обладнання: ілюстрації за тематикою, музичний супровід, презентація.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
Декламування віршів учнями.
Мова – краса спілкування, мова – як сонце ясне, мова – то предків надбання, мова – багатство моє.
Мова - то чиста криниця, де б’є, мов сльоза, джерело, мова – це наша світлиця, вона як добірне зерно.
Мова – державна перлина, нею завжди дорожіть: без мови немає країни - мову, як матір, любіть!
ІІ. Повідомлення теми і мети виховної години.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
- Як ви гадаєте, коли з’явилась перша людина? /відповіді дітей/
- А чи одразу людина вміла писати? /відповіді дітей/
Перші спроби писати були приблизно сім тисяч років тому: спершу це була пальмова гілочка, потім вузликове письмо (кожне слово мало свій колір, який розуміли древні люди), пізніше з’явилися схематично намальовані предмети, явища; вже пізніше – ієрогліфи.
Перше слав’янське письмо з’явилося 1000 років тому, а алфавіт створили брати Кирило та Мефодій у 862 році, назвали її старослов’янською яка прийшла до Київської Русі разом з прийняттям християнства.
Люди давно збагнули, що треба навчитися записувати побачене, вигадане, щоб воно залишалося для наступних поколінь. Древні люди писали на різних матеріалах: глиняні дощечки, березова кора, шовкова тканина, металевих пластинах, пальмовому листі – папірусі.
Нарешті люди винайшли пергамент – дуже тонку, спеціально вичинену та відбілену шкіру тварин. Ось тоді вперше і народилося диво – книга. Вони старанно писалися від руки, прикрашалася малюнками. Обкладинка була вироблена з дерев’яних дощечок, які старанно обтягували шкірою, оздоблювали її дорогоцінним камінням, золотою застібкою. Коштували книги дуже дорого, тому вони могли бути тільки у багатих людей.
Одним з найосвіченіших людей того часу був Нестор – літописець. Він був дуже працьовитим, чесним, слухався Бога. У монастирі, де він служив послушником, було багато книжок, які він перечитав. Нестор почав описувати життя святих людей. Деякі його роботи дійшли і до нашого часу. «Повість временних літ». Помер Літописець 9 листопада 1113р., тому в цей день церква вшановує пам'ять про нього.
А в У країні, починаючи з 1997 року, згідно Указу президента встановлено День української писемності та мови.
В цей день проходить багато різних мовних змагань, конкурсів, от і ми сьогодні з вами позмагаємося.
2. Практичні завдання.
*Метаграми: слова, які відрізняються однією буквою.
(Змінити одну букву у слові, щоб утворилося слово з іншим значенням.)
Каска-казка кіт-кит мишка-миска мило-мало кава-каса Гілка-білка ліс-лис дим-дім лісок-пісок пень-день
*Оживлення літери. (дітям роздаються написані букви, завдання: домалювати букву, щоб вона стала живою)
*Об’єднай пари (для тих, хто вміє читати)
Пухнастий корова швидка машина рогата ніж темна погода сонячна ніч гострий кіт
ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Сьогодні від кожного з нас залежить чи звучатиме гордо та могутньо наша українська мова у світі. Запам’ятайте: без рідної мови нема країни. Чим більше людей говорить українсько мовою, тим наш народ стає сильнішим, могутнішим.
Вивчайте, любіть свою мову. Як світлу Вітчизну любіть. Як рідні поля і діброви, як чистого неба блакить.
Мій край чудовий – Україна. Тут народились я і ти. Тут над ставком верба й калина, чарівна пісня солов’я.
І найдорожча – рідна мова. Наснагу й силу нам дає. Нам стежку в світ дано топтати, поки в нас рідна мова є!
(вивчити приспів)
Приспів:
Мово лебедина, Ти одна єдина. Ти як соловейка пісня у гаю Мово калинова, дивна , загадкова, рідну свою мову я люблю.
V. Підсумок заняття.
Кожна дитина отримує символічні медальки.