Виховний захід « І буде син, і буде мати,
і будуть люди на землі.»
"Народна мудрість говорить, що мати тримає хату за три кути, а батько – за один. Усі клопоти по дому, більша частина праці по вихованню дитини – все це на плечах матері. Мати – це той вогонь, який зігріває хату щирою любов'ю, який єднає всіх членів родини. Знаємо – як не стає матері, який холод віє по хаті, які діти – сиротята, а часом за смертю матері – розлітаються з рідного гнізда по світу. Мати – символ всього найкращого, найбагатшого, найліпшого."
« І буде син, і буде мати,
і будуть люди на землі.»
Виконала Бугайова Л. В.,
СШ № 62 м. Харкова
2008
На стіні портрет Т.Г. Шевченка і слова:
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.»
3. « Усім, що досягла я в пісні
Завдячую тільки своїй добрій неньці.»
Н.Матвієнко.
4. « Слово - « мамо»- великеє,
Найкращеє слово!»
5. «Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати…»
В. Симоненко.
6. « Лиш мати вміє жити, аби світитися, немов зоря.»
В.Стус.
Голос за сценою:
Зацвітає калина, зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна.
Це – моя Україна, це – моя Батьківщина,
Що як мама, як тато – одна.
Мій отчий дім! Ти дав усе мені.
Моя Вкраїна піснею багата,
Ввійшла у серце співом голосним,
Як та любов, яку дарує мати.
(Лунає пісня «Стежина»)-№1
1-й вед.:
Богиня-Берегиня…Яке поетичне, яке точне і загадкове наймення! Берегиня…- це та, що береже оселю, оберігає нас від невірного кроку, від непрошеного лиха і напасті. Це та, що ніколи не вимагає від нас ніяких жертв, а сама задля нас жертвує всім навіть життям. Це та, що темними ночами колихала тебе не зімкнувши очей ні на мить, лічила зорі, дивлячись у вікно, і тихо співала колискову… Ім’я цій Богині – Мати!
Лунає «Колискова»-№11
Учень:
Щасливий, хто рідну матір має,
Хоч зморшки вкрили вже чоло,
На світ спокійно поглядає,
Не знає, що то в світі зло.
Для матері ти все дитина,
Хоч ти розрісся, наче дуб,
Вона піклується тобою,
Хоч в тебе вже сивіє чуб…
Ти все для матері дитина,
Мета життя її і зміст,
Вона тобі вінки сплітає,
Для тебе досягнеться скрізь…
Вона все дбає, пам’ятає,
Готовить тисячі утіх,
Вона, як янгол – хоронитель,
Змете з дороги зло і гріх...
2-й вед.:
Мамо, Богине наша! Це ти навчила мене жити по закону любові і правди! Ти вчиш мене людських правил, оживляєш мій розум, вкладаєш у мої вуста добрі слова. Перше слово, яке дитина вимовляє, це слово – «мама». Мама – наша берегиня.
Уч.:
Ти всіх святіша, рідна ненько!
Моя ти квіточко біленька.
Моя маленька й неозора,
Моя і втіха і опора.
Моя весела і сумна,
Моя небесна і земна.
Моя стежина й Батьківщина,
Моя, як білий світ єдина.
Як білий цвіт, як білий квіт,
З якого створюється світ.
(Пісня № 44)
Уч.:
Є немало мам на світі,
Мами добрі, мами світлі.
Та одна є наймиліша
Хто така? Скажу вам я-
Рідна матінка моя.
Уч.:
Нема в цілім світі, всім вам признаюся,
Кращої матусі, як моя матуся!
Уч.:
А моя – наймиліші з усіх людей ненька,
Тиха, мов голубка, щира і маленька.
Уч.:
Я свою матусю щиро так кохаю,
Як вам розказати – і сама не знаю.
Уч.
Мама! Мама! Гарне слово…
Тільки скажеш, все готово.
Мамо, їсти – їсти є.
Мамо чаю – вже наллє.
Мамо спати – вже роздіта,
І у ліжку і укрита.
Мамо, ногу зав’яжи.
Мамо, казку розкажи!
Мамо, мама – гарне слово,
Тільки скажеш, все готово.
Уч.:
Кажуть, що на світі
Сонце найясніше!
Та всміхнеться мама і стає світліше.
Кажуть, що без сонця
Не розквітнуть квіти,
А хіба без мами є щасливі діти?
Сценка «Мама у відрядженні»
1 уч.
Ой, Марійко-ученице,
Ти куди біжиш така?
Чом розпатлані косиці?
Забинтована рука?
Чом коліна, як на сміх,
Визирають із панчіх,
А на синьому жакеті
Білий ґудзик, як горіх?
2 уч.
Не розпитуйте дарма,
Бо хіба ж я знаю?
Третій день себе сама
Навіть не впізнаю!
Забруднився комірець,
Загубився гребінець.
Всі підручники з портфеля
Перебрались на стілець.
Кіт нитки загнав під ліжко,
Поки я шукала їх.
Ось що вийшло із панчіх.
Ну й попала я в біду,
Що нічого не знайду.
Ані голки, ані нитки,
Ні ножа , ні сковорідки,
Ні у ванні рушника,
Ні у кухні сірника.
Ми й котлети з братом раз
Їли так – не смажені.
1 уч.:
Так ,що сталося у вас?
2.уч.:
Мама у відрядженні.
Уч.:
І коли згрубіла ваша мова.
Їй здобудьте ласку із грудей,
Бережіть її від злого слова,
Бо найглибші рани від дітей.
Учень:
Чоловіки стають на коліна лише в трьох випадках: щоб напитися із джерела, зірвати квітку для коханої і щоб вклонитися матері. І я низько вклоняюся вам, і не тому, що сьогодні свято, а тому що ви жінки. Це ваші муки дають нове життя. Це ваші безсонні ночі роблять з безпорадних крикунів старанних дівчаток і безстрашних хлопчиків. Це ваше велике терпіння, ваші турботи, ваша любов. Кланяюсь вам за те, що рятували мене від хвороб, нещасть і труднощів. Кланяюсь тобі, мати роду людського, ім’я якій – Жінка.
Уч.:
Радість, усмішки довкола
Зелений, багряний цвіт.
Шлем вам, наші рідні, любі, добрі мами,
Всім дитячий наш привіт.
Спасибі вам, рідні мами,
Що ви тут сьогодні з нами!
До вас наше добре слово:
-Матусі! Будьте здорові!
Уч.:
Матусю моя дорогенька,
Це свято даруєм тобі
Яка ж бо ти ніжна, рідненька,
А очі які голубі!
Такі голубі, ніби небо,
Мов проліска синього цвіт,
Ніколи їм плакать не треба
Хай радість несе їм привіт!
Уч.:
Бува не раз – ми скажем прямо,-
Що через нас сумують мами.
То ж всі сьогодні просим вас:
Пробачте, любі мами, нас.
Уч.:
Хай я не буду на вроду найкращий
Доля хай буде не легка у мене,
Тільки щоб був я такий роботящий
Чесний та ніжний як ти, моя нене!
Уч.:
Хто не мав дітей – не мав клопоту:
А зростуть, то скільки дум у неньки,
І тривог за їхнє кожне діло.
Голова боліла за маленьких,
Від дорослих серце заболіло.
Інсценізація віршу Г.Вієру «Мамо, чому?»
Син:
Чому у тебе у косі ясна
Забіліла раптом сивина?
Мати:
Од любові, од тривог, надій:
Ти ж один у мене, сину мій.
Син:
А в бабусі голова біліш –
То ж мене бабуся любить більш?
Мати:
В неї діти – доньки і сини –
Додають, сердешній, сивини.
Син:
Чом же тітка, сива як зима?-
В неї ж діток не було й нема?
Мати:
Так, синочку, біла геть вона,
Бо нудьгує цілий вік одна.
--------------------------------
Уч.:
Та що ті клопоти й тривоги,
То хіба із щастям їх зрівняти,
Як дитя, зіпявшися на ноги,
Перший крок ступає по кімнаті.
Як почуєш ти уперше – « Мамо!»,
Як до школи поведеш за руку,
Як уже й одержиш телеграму:
Ведуч.:
Народна мудрість говорить, що мати тримає хату за три кути, а батько – за один. Усі клопоти по дому, більша частина праці по вихованню дитини – все це на плечах матері. Мати – це той вогонь, який зігріває хату щирою любов’ю, який єднає всіх членів родини. Знаємо – як не стає матері, який холод віє по хаті, які діти – сиротята, а часом за смертю матері – розлітаються з рідного гнізда по світу. Мати – символ всього найкращого, найбагатшого, найліпшого. В народі кажуть: «Вдовець – не отець, бо й сам сирота».
Уч.:
Вона посварить і покарає,
І приголубить над усе.
І кожен матінку чекає –
Вона гостинець принесе.
Вона нас всіх за руку в школу
Колись уперше привела,
Ясну усмішку світанкову
Нам на дорогу всім дала.
Уч.:
Перша вчителька! Добра. Терпляча,
Наче мама, була нам малим.
А любов її щира, гаряча
Зігрівала сердечко усім.
Пам’ятаю і зараз крізь роки
Перші труднощі, гарний наш клас,
І веселі, цікаві уроки,
Як же швидко пролинув той час.
Уч.:
Учителю рідний!
Ми любимо Вас!
Хай буде Вам світлою доля!
Щоб радісно з усмішкою йшли Ви у клас,
Щоб кривди не знали ніколи ,
Щоб Вам вистачало терпіння і сил,
Нас мудрим наукам навчайте.
Всі квіти чудові з весняних садів
Ми хочемо Вам дарувати.
Вед.:
Мати – вічність життя. То ж кажіть матерям ласкаві слова щоднини й щогодини, бо хто ж боронить вас від бід, та й від самого себе.
Уч.:
Найкращі дні для наших матерів –
Це дні, коли щасливі їхні діти.
Від нас залежить, скільки днів таких
Ми можемо для матері зробити.
Даруймо ж радість нашим матерям,
Бо їм турбот і горя вистачає.
Сценка «Три мами»
2-й ведучий. Нелегко і непросто бути мамою. Дітей доглянути, все по-господарству зробити, обід зварити, попрати і пошити, ще й на роботу поспішити. А як зробити, щоб матері легше було жити? (Діти розказують про свою допомогу матерям).
1-й ведучий. А бувають і такі помічники.
Учениця.
Ой, сьогодні в мами свято,
І на кухні у нас тато.
Тато так обід варив,
Мало кухні не спалив.
Катя мамі помагала
І на кухні прибирала,
Коли посуд вона мила,
Всі тарілки перебила.
Учениця.
Ось почистити на свято
Вирішив каструлю Вася.
Але потім аж півдня
Васю мила вся сім 'я.
Учениця.
Ми салат святковий з братом
Готували мамі в свято.
Коли котик скуштував,
Цілий день і ніч нявчав.
1-й ведучий. На жаль, є ще й гірші помічники.
(Пісня №8)
Сценка «Хто буде прибирати кімнату?»
1-й учень. Брате, йди сюди. Мама сказала, що треба прибрати кімнату!
2-й учень. Кому сказала?
1-й учень. Мені.
2-й учень. Ну, ось ти й прибирай!
1-й учень. Чому я?
2-й учень. Тому що ти.
1-й учень. Все я та я!
2-й учень. А що все ти та ти!
1-й учень. Я не все я та я! А ось ти — ледащо!
2-й учень. Хто ледащо?
і 1-й учень. Ти! .
2-й учень. Я?
1-й учень. Так!
2-й учень. За такі слова, за такі слова (починає наближатися до брата з кулаками).
1-й учень. А я можу і здачі дати!
(Хлопці починають битися. Заходить мама).
Мама. Досить битися вам, хлопці, я вже прибрала кімнату.
1-й ведучий. Оце такі горе-помічники. Ми гадаємо, ви не такі.
2-й ведучий. А ось ми зараз перевіримо, чи вмієте ви швиденько прибрати кімнату.
Гра «Хто швидше?». (На сцені розкидані іграшки, треба їх зібрати. Перемагає той, хто зробить це швидше).
Сценка «Помічник»
— Синку, а йди-но сюди.
Візьми прищіпки та розвісь на сонці білизну.
1-й ведучий. Хлопці, а зараз ми дізнаємося, чи ви допомагаєте мамі під час прання.
Гра «Розвішай хустинки»
( Діти дарують мамам та бабусям виготовлені власноруч подарунки, класний керівник роздає мамам твори їхніх дітей на тему : « За що я люблю свою маму.»)
Затемнення в залі.
Вед.:
Гіркі материнські сльози, гіркі, як полин, і пекучі такі. Чи буває в світі щось гірше? Їй би внуків бавити своїх, їй би горнути їх до серця. А вона, обнявшись із самотністю, тихо журиться біля вікна. Мамо, мамо! – почулося бабі Марусі, і вона, незважаючи на свої 83 роки, кинулась до вікна. Чи не сини її? Ні. Знову почулося… Одинокість сивим полотном квітне попід вікнами бабці Ярини. «Не живу, а доживаю,» - мовить вона – « Ще хоча б раз подивитися на сина, то й помирати вже можна, бо важко не попрощавшись…
Вмикається світло.
Уч.:
Шануймо матерів,
Мені болить, коли матуся,
Що має дочок і синів,
Живе одна, мов та бабуся,
На схилі посивілих днів.
Працює вдень, не спить ночами,
І часто зрошує сльозами
Тверду подушку на зорі.
Усе попорає в дворі,
А вдень копає на городі…
Уста шепочуть: « Світе мій?»
Як важко жить мені одній!...
Одна – однісінька та й годі!...
Вед.:
Виховує мати синів, дочок, сподівається, що буде до кого на старість прихилитися. А вони розлетівшись по світу, довго – довго не навідуються до отчого порогу. Лише скупі листи приходять час від часу.
Уч.:
Допоки нас чекають наші мами,
І доки виглядають нас батьки,
Провідуймо, та не лише листами,
Хоч дорогі їм і скупі рядки.
Коли неждано вдарять в дзвони далі,
Тоді на все знайдеться час.
Але ні сльози, ні вінок печалі –
Уже ніщо не виправдає нас.
Заниє жаль у щедрім слові «мама»
І чайкою здригнеться синя вись.
Провідуймо завжди і пам’ятаймо,
Що можем запізнитися колись…
(Лунає пісня - № 46)
Вед.
Коротке це слово - «мама», але все її життя з серця б’є великим невичерпним джерелом безкорисна любов до своїх дітей. Все її життя – це терпіння, безмежна самопожертва, пробачення провин. З добра і любові створили матір.
Легенда про материнську любов
Дівчину вродливу юнак покохав:
Дорожче від неї у світі не мав.
І клявся, божився, що любить її
Над сонце, над місяць, над зорі ясні.
«Тебе я кохаю, за тебе умру.
Віддам за кохання і неньку стару.»
Та мила його не боялась гріха:
Була, як гадюка, зрадлива, лиха.
Всміхнулась лукаво і каже йому:
« Не вірю, козаче, коханню твому,
Як справді кохаєш, вірний єси,
Мені серце неньки живе принеси.»
Юнак розгубився: не їв і не спав,
Три дні і три ночі він десь пропадав.
І стався опівночі лютий злочин.
Мов кат , вирвав серце у матері син…
І знову до милої з серцем в руках,
Побіг і скажений гонив його жах,
Ось – ось добігає не чуючи ніг…
Та раптом спіткнувся і впав на поріг.
І серденько мамине кров’ю стекло,
І ніжно від жалю воно прорекло,
Востаннє озвалось до сина в ту мить:
« Мій любий, ти впав… Чи тобі не болить?»
Кл. кер.:
Образ матері – це живий храм, повен смутку, жалю страждання і нездійсненних, але вічних сподівань і мрій. Це наш дороговказ, це материнська мудрість. Скільки б не було 5 чи 50, завжди потрібна мати, її ласка, її погляд. І чим більша наша любов до матері, тим світліше й радісніше життя.
Не блукай між домами,
Коли вдома жнива,
Їдь частіше до мами,
Поки мама жива.
Пам’ятай: що не завше
Ти застанеш її,
Довгий шлях подолавши
З міста в рідні краї.
Може в серці заниє
Той могильний горбок,
Та боргів не покриє
Ні твій плач, ні вінок.
То хай, навіть, громами
Доля путь пролива,
Все одно їдь до мами
Доки мама жива.
(Пісня №21)
Уч.:
Як дарунок вічної любові,
Низький вам, матінко, уклін до землі.
Довгим і щирим хай буде поле,
Те що судилося в житті перейти.
Не старійте, матінко, ніколи,
Молодість вам завжди до лиця!
Вед.:
У піснях, легендах, віршах український народ, поети оспівують безкорисливу материнську любов, тепло і ласку, яку вона віддає дітям.
Уч.:
Мені сьогодні знов приснилась мати
З усмішкою веселою весни.
І ось ніяк не можу подолати
Бажання знову бачити ті сни.
У сні я бачив, як вона руками
Мою голівку гладила щомить,
А очі наливалися сльозами,
Коли питала: «Що тобі болить?»
А я горнувся до тепла живого,
До матері схвильованих грудей.
І вже тоді здавалося нікого
Нема рідніш серед усіх людей.
Вона мою подушку поправляла,
Горнула в ковдру крихітне тільце.
За сон свій цілі ночі забувала
І я їй серцем дякую за це.
(Пісня №23)
Уч.:
Мій отчий дім, де всі стежки мої
Веселками ясними перевиті,
Де у садах співають солов’ї,
Де шлях в світи проліг в високім житі.
Мій отчий дім, не перебудь в мені
Пристанищем дитинства тимчасовим,
Даруй мені легенди і пісні,
І мамине і батька рідне слово.
1-й ведучий. А ще народ каже: «Діти — це діти, а справжні діти — це онуки». Тож наше слово і про бабусь — подвійних матерів.
Це вони — невтомні трудівниці, найкращі казкарки, хранительки мудрості нашого народу, берегині родоводу.
2-й ведучий. Як часто наші мами за щоденними турботами не мають багато часу для нас. А вони— бабусеньки, бабуні — і нагодують нас, і пожаліють, бо люблять онуків більше, ніж своїх дітей.;.
1-й ведучий. Це так, бо бабуся прожила на світі удвічі більше ваших матерів. І бачила удвічі більше за них. А ви для неї удвічі дорожчі, бо ви — діти її дітей.
(Дівчинка підходить до своєї бабусі, обіймає її і читає вірш).
Бабусю моя дорогенька,
Матуся моєї матусі,
Присядь біля мене близенько,
Я ніжно отак пригорнуся.
Накину тобі я на плечі
Хустину тепленьку, пухову,
Як гарно мені із тобою,
Бабусю, завжди будь здорова!
На руки твої подивлюся,
Що ніжно голівку ласкали,
Ці руки моєї бабусі
В колисці мене колихали.
Вони хоч старенькі та вправні,
Все вміють ці руки робити:
Хустиночки вишити гарні,
Сніданки, обіди варити.
За все найкраще у житті,
За ваші руки золоті,
За ваші лагідні серця
Ми, внуки, вдячні вам, бабусі, без кінця!
(Пісня №26)
Класний керівник: Українська мудрість говорить: «Три біди є у людини — смерть, старість і погані діти. Старість неминуча, смерть невблаганна, перед нею не можна зачинити двері, а від поганих дітей дім уберегти можна. І це залежить не тільки від батьків, а й від самих дітей. Тож намагайтеся бути слухняними, добрими, турбуйтеся про своїх батьків, не завдавайте їм прикрощів, і ваша мама проживе на світі довше на радість вам. А інакше...
Мати піде, в серці лишить рану,
Всохне корінь ваш і верховіть.
Закликаєм — бережіть ви маму!
Діти світу, матір бережіть!
1-а учениця.
Пам 'ятаймо любі діти,
Пам 'ятаймо завжди з вами,
Що для нас в усьому світі
Найдорожчі наші мами.
2-а учениця.
Нам, маленьким і дорослим,
Все дають вони з любов 'ю:
Ніжне серце, світлий розум,
Силу нашу і здоров 'я.
1-а учениця.
А як вивчитесь з літами,
Будьте вдячні за турботу,
Бо поїдете від мами
В інший край десь на роботу.
(Пісня №32)
Ведуча: Послухайте сатиричні вірші про «хороших» сина й доньку.
ТЕЛЕГРАМА
У селі жили щасливо —
Всім на радість, всім на диво —
Тітка Варка й дядько Гнат,
Усьому давали лад.
Мали хату і телицю,
їли сало й паляницю
І пили солодкий взвар —
Не ходили на базар.
Вся біда для тата й мами
Почалася з телеграми:
«Оженився — щастя мить —
На весілля гроші шліть!»
Телеграма, ніби свято,
Радий тато, рада мати.
Оженився — буде внук,
Не спускаймо його з рук.
Раптом інша телеграма,
Але просьба така ж сама:
«Продавайте ви теля —
Гарнітур надибав я».
А вже третя телеграма
Доконала тата й маму:
«Продавайте ви хатину —
Я куплю собі машину.
А за себе не журіться —
Їдьте в місто, не баріться.
Будем жить, як я живу:
Їсти булку і халву».
Так були батьки хороші,
Поки витратили гроші.
Потім син з-за столу встав,
Батьку й матері сказав:
«Ви — це ви, а я — це я,
В мене є своя сім 'я.
Що було — то загуло,
Їдьте геть собі в село!»
Йшли до сина їсти булку,
А зостались без притулку.
КУРСИСТКА
Якось літом донечка залишила хату
І поїхала кудись на курси вступати.
Чи вступила, а чи ні (буває й помилка),
На четвертий день прийшла додому посилка.
Мати глянула, а там прозорий мішечок:
В нім картопля молода й цибулі пучечок,
І записка лежить тривожного змісту:
«Неможливо, мамо, жить без тебе в місті,
В мене вже не вистача ні часу, ні коштів,
Тож звари картоплю цю і неси на пошту.
Висилай же заказним, все точно, по списку.
Не забудь прислати ще вареників миску.
Ну, бувай! І ще одне: за тиждень приблизно
Надішлю тобі попрать пакунок білизни.
Не забудь пришить гаплик, бо лихо зі мною,
Щоб не спала кофта з пліч, тримаю рукою».
Прочитала мама лист і втратила спокій:
Має ненька радість, бач, на старості років.
1-й ведучий. Тож «шануй батька і матір свою, — вчить нас п'ята заповідь Біблії, — і добре тобі буде, і довголітнім ти будеш на землі, яку Господь твій дає тобі».
Хай ваші стосунки з матір'ю будуть такими ж щирими і чуйними, як у цьому діалозі матері й сина.
Син.
Розкажіть мені, мамо, про вишні.
їх було так багато в саду.
Мати.
Були, сину, морози невтішні,
А вони кого хочеш зведуть.
Син.
Розкажіть мені, мамо, про зорі,
Чи такими були і колись?
Мати.
А той, сину, хто виріс у горі —
Не часто на зорі дививсь.
Син.
Розкажіть мені, мамо, про долю,
Чи людині підвладна вона?
Мати.
Наша доля, мій сину, як море —
Той пливе лиш, хто має човна.
Син.
Розкажіть мені, мамо, про роки —
Чи спливають помітно вони?
Мати.
Роки, сину, помітні, допоки
Матерів пам'ятають сини.
Вед.:
Милі мами й бабусі, любі наші жінки, вчителі гості! Свято наше закінчується, але завжди « І буде син, і буде мати. І будуть люди на землі.»
(Пісня №49, 51)
Був у матері єдиний син. Душі в ньому не чаяла мати. По краплинці росу збирала для вмивання, найтоншим шовком вишивала сорочки. Виріс син ставний, гарний. Одружився з дівчиною небаченої краси. Привів молоду дружину в рідну хату. Незлюбила та свекруху, зненавиділа її. Щоб не потрапляти невістці на очі, переселилася мати у хлів. Але й це не допомогло їй. Наказала невістка синові вбити рідну матір і серце вийняти з грудей. Зачарований красою дружини, син сказав: «Наказала дружина вбити Вас, мамо... А не послухаю — піде від мене». Заплакала мати й каже: «Ну що ж, синку, роби так, як велить серце». Пішов син з матір'ю до лісу, розпалив вогнище, убив матір, вийняв серце й поклав у вогонь. Тріснув сучок, полетіла жаринка і боляче обпекла обличчя сина. Скрикнув той, закрив долонею болюче місце. Стрепенулося серце материнське, що горіло у вогні, і прошепотіло: «Синочку ми рідненький, тобі боляче? Зірви листок подорожника, приклади до обпеченого місця. А до листка приклади серце материнське, потім у вогонь покладеш!» Заридав син, схопив гаряче материнське серце, уклав його в розкраяні груди, облив гіркими сльозами. Зрозумів він, що ніхто й ніколи не любив його так гаряче й віддано, як мати. Й ожило серце матері, загоїлася рана, бо всесильним було її бажання бачити сина радісним і безтурботним. Підвелася мати і пригорнула до себе рідну кровинку. І осоружною стала йому дружина-красуня. Не повернулися вони додому, а пішли удвох степами широкими та й стали високими могилами. Пам'ятай, сину, що найсвятіша любов — материнська.
1