Тема: Виховний захід «Хліб – людська святиня»
Мета: Формувати уявлення дітей про те, який шлях проходить зерно,
щоб стати хлібом, ознайомлювати учнів з минулим свого народу;
закріпити назви професій людей, які вирощують хліб; розвивати
логічне мислення, пам’ять, уяву, мовлення;
виховувати любов та бережливе ставлення до хліба, пошану до
хліборобської праці, до найдорожчої святині – хліба,
повагу до обрядів і звичаїв нашого народу, де окрасою є хліб.
Обладнання: картини про хліб, колоски пшениці, хліб та хлібобулочні
вироби, виставка книжок про хліб, предметні картинки,
дидактичні ігри, презентація до уроку, відеозапис казки
«Колосок».
Діти, відгадайте загадку:
В полі ріс я, колосився Хоч не солодкий,
На стеблині уродився Та дуже смачний,
А тепер мене ви ріжте, Хоч і дешевий,
На здоров’я смачно їжте. Проте дорогий.
Сядуть обідать –
Він на столі.
Люблять його дорослі й малі. (Хліб)
Отже, сьогодні ми з вами будемо говорити про хліб. Хліб… Щодня є він у нашому домі – рум’яний, теплий, запашний. Хліб - це достаток. Хліб - найдорогоцінніший витвір людського розуму, людських рук, людської праці! Для нашого народу хліб не просто страва – це основа його життя і найдорожча святиня. Саме тому у слів "жито" і "життя" - спільний корінь, а слово «хліб» рівнозначне слову життя.
«Хліб» – яке це коротке слово. Але скільки в ньому тепла. Недарма в народі кажуть: « Хліб — усьому голова». З давніх-давен він у великій шані у нашого народу. Це людська святиня.
Теплий хліб, виплеканий теплими руками, таїть у собі тепло серця. Які ж пахощі природи, рук роботящих переплелися в ньому?
(Читання учнем вірша “Чим пахне хліб?”).
Чи знаєш ти, чим пахне хліб,
Коли весною кілька діб
Гуркоче трактор над рікою?
Хліб пахне працею людською.
Чи знаєш ти, чим хліб запах,
Коли жнивують у степах
Твої батьки в гарячу пору?
Він пахне щастям хліборобу.
Чим пахне хліб, чи знаєш ти,
Як поведуть твої брати
Зерном наповнені машини?
Хліб пахне соками земними.
Чи знаєш ти, чим хліб землі
Пахтить на вашому столі
Весною, влітку і зимою?
Хліб пахне радістю людською.
- А крім хліба, які вироби з борошна ви знаєте? (булочки, пиріжки, бублики, тістечка, калачі)
Вчитель. Звідки ж бере початок хліб? Початок хліба – малесенька зернинка. Сьогодні ми з вами прослідкуємо, яку довгу дорогу доводиться йому пройти до великої круглої хлібини.
2. Робота над казкою «Колосок»
(діти послідовно називають дії півника)
Гра «Потяг часу».
( Розповідь із елементами бесіди. Розповідь супроводжується картинками.)
Зараз на допомогу людині прийшла техніка — трактори, комбайни, машини. А у давні часи кожен колосочок мали зібрати руки селянина, зросити потом. Давайте порівняємо, як хліб вирощували в давнину і як він приходить на наш стіл в теперішній час.
У давнину вирощували хліб у тяжкій праці. Землю орали сохою (дерев’яним плугом), зерно висівали вручну, (показ малюнків). Коли дозрівали хліби, жали золоті колосочки серпом, або скошували косою. Снопи складали в копички. А перший вижатий сніп приносили додому, примощували на покутті, де він стояв до закінчення жнив. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах. У народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю, поверталися до рідної хати, де пахло любистком і м'ятою і співали пісні.
Ще сіють жито, ячмінь. Потім коли ці культури дозріють, їх косять. Починаються жнива.
- А чи знаєте ви, від чого залежить колір хліба? (Від зерна. Із пшениці – білий хліб, із жита – житній(чорний)
( Порівняння процесу вирощування хліба – як вирощували колись і як вирощують тепер. Діти вибирають картинки і стають послідовно відповідно
до номерів, вчитель коментує).
4. Ознайомлення з професіями, пов’язаними з хлібом.
Розгляд картинок (Тракторист, комбайнер, водій, пекар, агроном, хлібороб, кондитер, продавець).
Вчитель. А знаєте ви, з чого печуть хліб? (З борошна). Але ж із борошна виготовляють не тільки хліб, а й інші вироби. І зараз ми пограємо у гру.
5. Гра «Відгадай».
Серед картинок із їжею вибрати тільки ті, які виготовляють із борошна.
6. Руханка «Коровай-коровай»
7. Гра «Якої форми хліб?»
( На підноси різної форми – прямокутний, квадратний, круглий, овальний учні мають покласти відповідні картинки хлібобулочних виробів – бублик (круглий ), печиво (квадратне), батон (овальний), тістечко (прямокутне) і т.д.
8. Значення хліба в житті людини.
Гра «Закінчи речення» (Перегляд презентації)
Отже, шануймо, діти, хліб , бо він – всьому голова! Пам’ятаймо, що в хлібі – велика праця. Пам’ятаймо завжди, що хліб-святий. Шануймо його так, як шанували наші бабусі і дідусі.
Візьму я в руки хліб духмяний,
Він незвичайний, він святий,
Ввібрав він пісню й працю в себе.
Цей хліб рум'яний на столі,
Йому до ніг вклонитись треба,
Він - скарб найбільший на землі.
Тож вклонімося всій цій святині, щоб одвічно був хліб у кожній хаті, щоб не черствів. (Діти вклоняються.)