Виховний захід "Хліб - людська святиня"

Про матеріал
Даний матеріал знайомить учнів з минулим свого народу, формує уявлення дітей про те, який шлях проходить зерно, перш, ніж стати хлібом, закріплює знання про назви професій людей, які вирощують хліб; виховує любов та бережливе ставлення до хліба, пошану до хліборобської праці, до найдорожчої святині – хліба, повагу до обрядів і звичаїв нашого народу, де окрасою є хліб. Використано відеозапис казки "Колосок", дидактичн ігри "Потяг часу", "Відгадай", "Якої форми хліб?", "Закінчи речення".
Перегляд файлу

 

Тема:  Виховний захід «Хліб – людська святиня»

Мета:  Формувати уявлення дітей про те, який шлях проходить зерно,

             щоб  стати  хлібом, ознайомлювати учнів з минулим свого народу;  

            закріпити назви професій  людей, які вирощують хліб;  розвивати   

            логічне мислення, пам’ять, уяву, мовлення;

            виховувати любов та бережливе ставлення до хліба, пошану до          

             хліборобської  праці,  до найдорожчої святині –  хліба,

             повагу  до обрядів і звичаїв  нашого народу, де окрасою є хліб.

 

Обладнання:  картини про хліб, колоски пшениці, хліб та хлібобулочні  

                         вироби, виставка книжок про хліб, предметні картинки,   

                         дидактичні ігри, презентація до уроку, відеозапис казки  

                 «Колосок».

 

 

 

  1.  Вступне слово вчителя

 

              Діти, відгадайте загадку:

В полі  ріс я, колосився                       Хоч не солодкий,

На стеблині уродився                        Та дуже смачний,

А тепер мене ви ріжте,                    Хоч і дешевий,

На здоров’я смачно їжте.                Проте дорогий.

                                                            Сядуть обідать –

                                                            Він на столі.

                                                            Люблять його дорослі й малі. (Хліб)

            

     Отже, сьогодні ми з вами будемо говорити про хліб. Хліб… Щодня є він у нашому домі – рум’яний, теплий, запашний. Хліб - це достаток.  Хліб - найдорогоцінніший витвір людського розуму, людських рук, людської праці! Для нашого народу хліб не просто страва – це основа його життя і найдорожча святиня. Саме тому у слів "жито" і "життя" - спільний корінь, а слово «хліб» рівнозначне слову життя.

    «Хліб» – яке це коротке слово. Але скільки в ньому тепла. Недарма в народі кажуть: « Хліб — усьому голова». З давніх-давен він у великій шані у нашого народу. Це людська святиня.

Теплий хліб,  виплеканий  теплими  руками, таїть у собі тепло серця. Які ж пахощі природи, рук робо­тящих переплелися в ньому?

(Читання учнем вірша “Чим пахне хліб?”).

                     Чи знаєш ти, чим пахне хліб,

Коли весною кілька діб

Гуркоче трактор над рікою?

Хліб пахне працею людською.

Чи знаєш ти, чим хліб запах,

Коли жнивують у степах

Твої батьки в гарячу пору?

Він пахне щастям хліборобу.

Чим пахне хліб, чи знаєш ти,

Як поведуть твої брати

Зерном наповнені машини?

Хліб пахне соками земними.

Чи знаєш ти, чим хліб землі

Пахтить на вашому столі

Весною, влітку і зимою?

Хліб пахне радістю людською.

 

-  А крім хліба, які вироби з борошна ви знаєте? (булочки, пиріжки, бублики, тістечка, калачі)

Вчитель. Звідки ж бере початок хліб? Початок хліба – малесенька зернинка. Сьогодні ми з вами прослідкуємо, яку довгу дорогу доводиться йому пройти до великої круглої хлібини.

 

2. Робота над казкою «Колосок»

  • Діти , а ви знаєте казочку «Колосок»?
  • Про що в ній розповідається? (діти переглядають казку або вчитель розповідає)
  • Хто знайшов колосок?
  • Куди він його приніс?
  • Як вели себе мишенята?
  • Що робив півник з колоском, щоб на столі з’явилися пироги?

(діти послідовно називають дії півника)

  • Чому півник вигнав з-за столу мишенят?
  • Що б ви порадили мишенятам?

 

  1. Розповідь про те, який шлях проходить зерно, щоб стати хлібом.

 Гра «Потяг часу».

( Розповідь із елементами бесіди. Розповідь супроводжується картинками.)

Зараз на допомогу людині прийшла техніка — трактори, комбайни, машини. А у давні часи кожен ко­лосочок мали зібрати руки селянина, зросити потом. Давайте порівняємо, як хліб вирощували в давнину і як він приходить на наш стіл в теперішній час.

         У давнину вирощували хліб у тяжкій праці. Землю орали сохою (дерев’яним плугом), зерно висівали вручну, (показ малюнків).   Коли дозрівали  хліби,  жали золоті колосочки серпом, або скошували косою. Снопи складали в копички. А перший вижатий сніп приносили додому, примощували на покутті, де він стояв до закінчення жнив. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах. У народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю, поверталися до рідної хати, де пахло любистком і м'ятою і співали пісні.

    

  • Отже, діти, щоб хліб прийшов до  нас на стіл потрібно прикласти до цього багато зусиль. Спочатку землю потрібно зорати, потім посіяти зерно. Пшеницю сіють два рази на рік: восени – озиму, навесні – яру.

Ще сіють жито, ячмінь. Потім коли ці культури дозріють, їх косять. Починаються жнива.

  • Хто скаже  в яку пору року починаються жнива? (влітку)
  • За допомогою якої техніки косять пшеницю? (комбайном)
  • Отже, люди яких професій працюють в полі? (трактористи, комбайнери, водії)
  • Потім зерно везуть у зерносховище, де воно лежить до весни.
  • А частину зерна везуть до млина, де мелють із нього муку. Потім муку везуть на хлібозавод, де і печуть хліб. Дехто пече хліб вдома. Чи знаєте ви рецепт приготування хліба? Які продукти потрібно ще, окрім борошна? (вода, сіль, дріжджі, олія)

- А чи знаєте ви, від чого залежить колір хліба? (Від зерна. Із пшениці – білий хліб, із жита – житній(чорний)

        ( Порівняння процесу вирощування хліба – як вирощували колись і як вирощують тепер. Діти вибирають картинки і стають послідовно відповідно

до номерів, вчитель коментує).

D:\Users\USER\Documents\Хліб - багатство народу\Сюжетні картинки\картки 1.jpgD:\Users\USER\Documents\Хліб - багатство народу\Сюжетні картинки\картки 2.jpg

 

 

D:\Users\USER\Documents\Хліб - багатство народу\Сюжетні картинки 2\картки 1.jpgD:\Users\USER\Documents\Хліб - багатство народу\Сюжетні картинки 2\картки 2.jpg

 

D:\Users\USER\Documents\Хліб - багатство народу\Сюжетні картинки\картки 4.jpgD:\Users\USER\Documents\Хліб - багатство народу\Сюжетні картинки\картки 3.jpg

 

 

 

D:\Users\USER\Documents\Хліб - багатство народу\Сюжетні картинки 2\картки 4.jpgD:\Users\USER\Documents\Хліб - багатство народу\Сюжетні картинки 2\картки 3.jpg

  4. Ознайомлення з професіями, пов’язаними з хлібом.

Розгляд картинок  (Тракторист, комбайнер, водій, пекар, агроном, хлібороб, кондитер, продавець).

 

    Вчитель. А знаєте ви, з чого печуть хліб? (З борошна). Але ж із борошна виготовляють не тільки хліб, а й інші вироби. І зараз ми пограємо у гру.

 

    5. Гра «Відгадай».

Серед картинок із їжею вибрати тільки ті, які виготовляють із борошна.

 

    6.  Руханка «Коровай-коровай»

 

    7.  Гра «Якої форми хліб?»

   ( На підноси різної форми – прямокутний, квадратний, круглий, овальний учні мають покласти відповідні картинки хлібобулочних виробів – бублик (круглий ), печиво (квадратне), батон (овальний), тістечко (прямокутне) і т.д.

 

    8. Значення хліба в житті людини.

  •  Хліб з давніх  – давен був у пошані.  З хлібом пов’язано багато традицій: народжується дитина – ідуть до неї із хлібом, щоб багата була; виряджає мати сина в дорогу – теж із хлібом; гостей вітаємо із хлібом – сіллю; на весіллі теж хліб має особливе значення; в нову хату – заходять господарі із хлібом.
  • Тому хліб потрібно берегти, шанувати. Давайте повторимо правила поведінки із хлібом.
  •  

Гра «Закінчи речення» (Перегляд презентації)

  1. Не можна хлібом…( гратися).
  2. Не бери зайвого …(хліба).
  3. Хліб потрібно …(доїдати).
  4. Не залишай крихти…( на столі).
  5. Черствий хліб віддай…( тваринам або птахам).
  6. Можна посушити …(сухарі, зробити грінки) .

 

 

Отже, шануймо, діти, хліб , бо він – всьому голова! Пам’ятаймо, що в хлібі – велика праця. Пам’ятаймо завжди, що хліб-святий. Шануймо його так, як шанували наші бабусі і дідусі.

 

                                        Візьму я в руки хліб духмяний,

                                        Він незвичайний, він святий,

     Ввібрав він пісню й працю в себе.

                                        Цей хліб рум'яний на столі,

Йому до ніг вклонитись треба,

   Він - скарб найбільший на землі.

 

 Тож вклонімося всій цій святині, щоб одвічно був хліб у кожній хаті, щоб не черствів. (Діти вклоняються.) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Класному керівникові, Сценарії
Інкл
Додано
10 березня 2021
Переглядів
1637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку