Виховний захід "Козацькі розваги"

Про матеріал
Виховний захід Козацькі розваги «Наша слава не вмре, не загине…» до Дня українського козацтва (для учнів 10-11-х класів)
Перегляд файлу

Виховний захід

Козацькі розваги

«Наша слава не вмре, не загине…»

до Дня українського козацтва

(для учнів 10-11-х класів)

Мета:

розширити знання учнів про історію славного українського козацтва, Запорозької Січі, гетьманів, ознайомити із основними історичними фактами козаччини та створення козацької держави у 1649 році; формувати переконаність у нетлінності надбань і духовних скарбів народу й необхідності їх збереження; розвивати вміння самостійно аналізувати факти; виховувати почуття національної гідності та самосвідомості,  любові до України.

 

Обладнання:

книжкова виставка «Козацькими стежками», інвентар для конкурсів та роздатковий матеріал, призи, грамоти.

 

 

 

 

 

І.Організаційний момент.

ІІ. Основна частина.

 

Ведучий 1.

 

Доброго дня, дорогі друзі!

Ведучий 2.

 

Раді вітати вас на нашому святі!

Учень1.

 

Любіть Україну, як сонце, любіть,

Як вітер, і трави, і води…

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди.

 

Учень 2.

 

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

 

Учень 1.

 

Любіть у труді, у коханні, в бою,

Як пісню, що лине зорею…

 

Учень 2.

 

Всім серцем любіть Україну свою –

І вічні ми будемо з нею!

 

Ведучий 1.

 

Де ще є у світі така земля – квітуча, солов’їна, барвінкова, з ясними зорями і синім небом, як наша Україна?

 

Ведучий 2.

 

В якім краю почуєш такі пісні – урочисті і жартівливі, сумні і веселі, ніжно-задушевні і мелодійні?

 

Ведучий 1.

 

В якій ще стороні вас зустрінуть так гостинно – хлібом-сіллю на вишитім рушнику, щирим словом, щедрим столом? (підносить хліб на рушнику для журі)

 

Ведучий 2.

 

Чи є ще де на планеті народ, такий багатостраждальний, але багатий чудовими традиціями та звичаями, сповненими краси та поезії?

 

Ведучий 1

 

Україна має свою багатовікову історію, своєрідну культуру, літературу. Нам є чим пишатись, що цінувати, вивчати, про що розповісти іншим.

 

Ведучий 2.

Сьогодні ми з вами помандруємо козацькими стежками. Славна і багата історія нашого народу. Героїчну сторінку в неї вписали славні запорожці, степові рицарі, оборонці української землі. Тож згадаймо про козаків, які колись безкрайніми степами вітром літали, шаблями ворогів змітали, на чайках по Дніпру гуляли, Крим руйнували. В Стамбул завертали. Пройшло все: одна слава зосталась і слава та не вмре, не поляже, про лицарство козацьке вам сьогодні розкаже.

 

Ведучий 1

 

14 жовтня – День українського козацтва. Встановлений Указом Президента України в 1999 році. В цей день ще святкуємо день Покрови Пресвятої Богородиці.

В 2014 році відзначаємо 365 років зі створення в 1649 році Української козацької держави під проводом Богдана Хмельницького.

 

Ведучий 2.

 

Існує чимало версій походження слова «козак». Один із польських дослідників виводив це найменування від легендарного ватажка, що в давні часи успішно боровся з татарами. Звали його буцім-то Козак. Були версії, згідно з якими козаки – не українці, а нащадки відомих у часи Київської Русі войовничих племен хозарів. Можливо від  слова «кайзак», що означає «вільний чоловік».

 

Ведучий 1

 

Турецькою мовою слово «козак» означає волоцюга, забіяка, розбійник. Очевидно, не самі придумали собі наймення захисники нашого краю, а одержали його від ворога. І воно тут прижилося, зовсім утративши негативний відтінок. Бо козак в Україні став синонімом лицарської доблесті й благородства.

 

Учень 3.

 

Було колись в Україні – ревіли гармати,

Було колись запорожці – вміли панувати!

Панували, добували і славу, і волю.

Минулося... осталися могили на полі

Було колись добре жити, на тій Україні!..

А згадаймо! Може, серце хоч трохи спочине.

 

Ведучий 1

 

У літописі українських земель є славний, майже упродовж трьохсот років, період козаччини (з 1550 р. по 1828 p.). Це Запорозька, а пізніше Задунайська Січ. Козацтво стало організованою військовою силою, яка боронила наші землі від варварських нападів турків і татар, а також від польських колонізаторів.

 

Ведучий 2.

 

Допоможуть нам сьогодні ближче ознайомитись з традиціями та побутом українських козаків наші славні команди. (вихід під мелодію)

1 команда: Запорожці

2 команда: Задунайці

 

 

Ведучий 1

 

Дозвольте представити вам вельмишановне журі, яке буде слідкувати за правильним ходом нашої гри. (Назвати членів журі.)

1._________________________________________

2._________________________________________

3._________________________________________

 

Ведучий 2.

 

Шановні учасники та гості свята сьогодні ми з вами здійснимо подорож в історію Козаччини, а наші учні матимуть змогу побувати у ролі козаків.

Ведучий 1.

Для цього ми підготували для них різноманітні конкурсні завдання.

 І тур. Ведучий 2

 

Отож розпочинаємо наші змагання. Конкурс 1 під назвою: «Далі, далі, далі…» продемонструє ваші знання із правознавства та історії України.

Ведучий 1.

Умови конкурсу такі: кожній команді дається по 12 запитань, на які вони повинні дати відповідь за 1хв. Якщо команда не знає відповіді на запитання вона каже далі і відповідає на наступне запитання. ( за кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал, найбільша кількість балів за цей тур – 12)

Ведучий 2.

Запитання для 1 команди.

  1. Країна, а також місцевість, де людина народилася. (Батьківщина)
  2. Країна зі своїм урядом, законами, кордонами та спеціальними органами, які захищають її інтереси. (Держава)
  3. Центральна урядова установа, що відає окремою галуззю господарства або державного управління. (Міністерство)
  4. Символічний знак держави, міста чи роду, зображений на прапорах, монетах, печатках тощо. (Герб)
  5. Установлене державною владою загальнообов’язкове правило, що має найвищу юридичну силу. (Закон)
  6. Хто є автором  слів державного гімну України? (Павло Чубинський)
  7. Що символізує собою синій колір державного прапору України? ( вода, небо)
  8. Назвіть ім’я сестри засновників Києва. (Либідь)
  9. В якому році було видано перше видання «Кобзаря» Т.Г.Шевченка? (1840)
  10. Що символізують 13 куполів одного із семи чудес України – Софії Київської? (Христа та 12 апостолів)
  11. Назвіть велику народну художницю України, яка все творче життя малювала квіти. (Катерина Білокур)
  12. Чий день народження ми святкуємо щороку 9 березня? (Тараса Шевченка)

 

Ведучий 1.

 

Запитання для команди 2:

  1. Територія, що є одним цілим з погляду історії, з огляду на природні умови, склад населення тощо. (Країна)
  2. Межа між державами, рубіж. (Кордон)
  3. Головне місто держави, де знаходяться уряд та урядові установи. (Столиця)
  4. Урочиста пісня, що є символом державної єдності. (Гімн)
  5. Полотнище одного або кількох кольорів, яке є символом держави, організації та ін. (Прапор)
  6. Хто є автором  музики державного гімну України? (Михайло Вербицький)
  7. Що символізує собою жовтий колір державного прапору України? (сонце, лани)
  8. Хто з руських князів отримав титул короля? (Данило Галицький)
  9. Найвища посада і титул за часів козацької держави. (Гетьман)
  10. Назва могили, в якій поєднано історію давньої, княжої доби і війни з більшовицькою Росією. (Аскольдова могила в Києві)
  11. Якими віршованими рядками починається «Кобзар» Т.Г.Шевченка? («Реве та стогне Дніпр широкий»)
  12. Хто є засновником першої бібліотеки Київської Русі-України? (Ярослав Мудрий)

 

Ведучий 2.

 

Не секрет, що важливими для козаків були матеріальні цінності, хоча вони їх не поважали: як тільки з’являлися, одразу витрачали все: на їжу, зброю та на будівництво церков. Перевіримо як ви знаєте сучасні грошові одиниці.

 

ІІ тур.

Ведучий 1.

 

Наступний тур нашого конкурсу «Грошові одиниці України».

Умови конкурсу такі: потрібно прослухати кілька речень про видатних особистостей України і дати відповідь: хто ця особа і на якій грошовій одиниці знаходиться її зображення?

Ведучий 2.

 

Відповіді на слайдах. (кожна правильна відповідь оцінюється в  5 балів, за частину відповіді команда отримує 2 бали)

Ведучий 1.

 

  1. Цей гетьман побудував багато шкіл і церков власним коштом. Для Київської Академії наказав звести новий великий будинок на три поверхи. Коли 1700 року російський цар розпочав війну зі шведами, він домовився із Карлом ХІІ, щоб разом ударити на російського царя. З історії відомо, що військо шведського короля і гетьманські війська були значно слабшими, тому зазнали поразки. Усіх, хто став на бік гетьмана, ловили й карали, а самого гетьмана проклинали в церквах. До революції 1917 року  в усіх церквах царської держави в першу Великодню неділю гетьмана піддавали анафемі. 200 років його ім’я ганьбили, а всіх свідомих українців прозивали його іменем. (Іван Мазепа, 10 гривень)

Ведучий 2.

 

  1. Цей чоловік  був сином українського шляхтича і проживав у невеликому хуторі Суботів. Ще замолоду потрапив у турецьку неволю. Потім став сотником козацького війська й зажив слави відважної та розумної людини. Після підписання Зборівської угоди він став гетьманом України й очолив визвольну війну українського народу проти польської шляхти. Аби захистити Україну від Польщі, пристав на бік московського князя, але зазнав зради. Цей гетьман зажив великої слави, бо вперше повів українське військо за волю народу й рідної землі. (Богдан Хмельницький, 5 гривень)

Ведучий 1.

 

  1. Він любив одяг сірого кольору. Майже завжди носив вишивану сорочку. На урочисті прийоми одягав фрак. Був невибагливий у їжі, не палив. Знав 9 мов. Мав дві пристрасті: любив рибалити та збирати гриби. (Іван Франко, 20 гривень)

Ведучий 2.

 

  1. Цей чоловік відомий не тільки в Україні, а й у всьому світі. Боронив рідний край від ворогів, дбав про лад, спокій, правосуддя в державі. Будував церкви, а при них організовував школи, бібліотеки, поширюючи освіту. Володарі сусідніх держав мали за честь поріднитися з його родом: сини князя були одружені з чужоземними королівнами, а дочки – з королями. Панував 35 років, а прожив 75.його поховали в церкві святої Софії в мармуровій домовині. (Ярослав Мудрий, 2 гривні)

Ведучий 1.

 

  1. Умираючи, його батько вирішив розділити своє скромне майно. Зібрав усю родину і оголосив заповіт:
  • Цьому синові з мого хазяйства нічого не треба, - сказав батько про сина, який став відомим поетом. – Він буде неабияким чоловіком. З нього вийде або велика людина, або велике ледащо.

Ставши відомою людиною виявив багатогранність творчого обдаровання: здібності співака, художника, скульптора, поета, публіциста та ін. у світі відомий як захисник прав пригноблених людей. (Тарас Шевченко, 100 гривень)

Ведучий 2.

 

Для оголошення суми балів за 2 конкурси слово надається голові журі

(слово голови журі)

Ведучий 1.

 

Козацькі славнозвісні чайки не боялися ні бурі, ні оснащених важкими гарматами турецьких галер, які вони сміливо брали на абордаж.

 

Ведучий 2.

 

Слово «чайка» походить від тюркського «чаік-чаік», що означає човен, дубок. Вони були, як правило довжиною 12 метрів та шириною 3-5 метрів.

ІІІ тур.

Ведучий 1.

 

Наступний - третій тур. Це конкурс капітанів. Він має назву: «Хто більше?» Прошу капітанів вийти в центр зали.

Умови конкурсу такі: потрібно, тримаючи в одній руці ложку наносити з відерця воду в склянку за 30 с. Чия склянка виявиться повнішою, той і переміг. Максимальна кількість балів – 5

(проходить конкурс)

Ведучий 2.

Слово надається журі (оголошення за 3 конкурс)

Ведучий 1.

 

Козаки одягалися просто: в грубу сорочку, в довгий плащ без рукавів. За широким поясом носили пістолі і люльки, через плече носили торбинку з харчами, а до пояса на ремінь прив’язували ще й порохівницю з порохом. Голови голили… Та ще й таку моду мали: чуприну носили, та таку, що на вухо намотували.

Ведучий 2.

 

Козаки мали свої звичаї. Хто хотів стати козаком, мусив наперед  служити 3 роки у старшого козака. Коли навчався від того козака орудувати зброєю й набував спритності у битвах, ставав справжнім козаком і діставав зброю: рушницю, спис, луки і стріли.

Ведучий 1.

 

Козаки були сильними, тому, коли на морі був штиль і не можна було ставити вітрила, козаки самі дмухаючи могли надути вітрила і їхні чайки були найспритнішими.

ІV тур.

Ведучий 2.

 

ІV тур нашого конкурсу має назву: «Повні вітрила».

Умови конкурсу: кожен член команди отримує по кульці, яку повинен швидко надути і не зіпсувати. Яка з команд надує швидше по 4 кульки та отримує 8 балів ( за кожну кульку добре надуту 2 бали, в сумі 8 – найбільше)

Ведучий 1.

Козаки, щоб мати міць, гартували свій організм та й любили попоїсти.

V тур. 

Ведучий 2.

 

V тур.  Швидше, швидше, швидше…

Умови конкурсу. Кожна команда обирає по 1 представнику (виходять).

Вам потрібно без допомоги рук швидше з’їсти підвішене на нитці яблуко?  (команда –переможниця отримає 5 балів, інша – 3)

Ведучий 1

 

Поки журі підводить підсумки нашого свята, ми переглянемо уривок з мультфільму про відвагу наших предків – козаків.

(фільм)

Ведучий 2.

 

Ось вона – Січ – гніздо нашої вольниці, нашої історії, слави, пам’яті. Наша пам’ять про славне минуле має підкріплюватись добрими справами, успішним навчанням. Ми маємо бути достойними тих славних лицарів, запорозьких козаків, оборонців рідної землі. Бо ми усі нащадки козацького роду і ми є єдиною родиною – Україною.

Ведучий 1.

 

Послухайте музичне вітання від учениць 10-х класів.

Звучить пісня «Країно моя»

Ведучий 2.

 

Слово надається голові журі

Оголошення результатів. Призи, нагородження.

Учень 1.

 

Шануйтеся, любі! Любіть Україну!

Хай ваша цікавість, допитливість щира

Додасть вам надії, любові і віри.

Учень  2.

 

Бо наше минуле – святе, незабутнє,

Це – шлях у прийдешнє, це шлях у майбутнє,

Бо ми – це держава, велика, єдина…

Так, ми – українці, наш дім – Україна! (разом останнє слово)

Ведучий 1.

 

На цьому наша подорож завершується.

 

Ведучий 2.

 

До нових зустрічей!!!

 

docx
Додано
10 жовтня 2022
Переглядів
344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку