МЕТА: розширити знання дітей про життя і творчість В.Сухомлинського; формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; збагачувати словник учнів; формувати читацький інтерес; розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша і доповнювати його відповідь у ході бесіди; виховувати інтерес до художньої літератури; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя до близьких людей, осуд проявів жорстокості, байдужості, заздрості, недоброзичливості.
ОБЛАДНАННЯ: портрет, виставка книг В.Сухомлинського, картки до гри “З’єднай слова ”, плакати, презентація
ХІД РОБОТИ
І. Вступна частина.
- Посміхніться один одному і подаруйте чудовий настрій.
Учениця. Я всміхаюсь сонечку!
Діти (разом). Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці!
Хай вона росте!
Я всміхаюсь матінці!
Люба ти моя!
Я всміхаюсь дощику!
Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся!
Зичу всім добра!
- А зараз тихенько сідають “Краса ”, а за нею і “Сила ” класу. (Дівчатка, а потім хлопчики)
Презентація вчителем завдань.
- Запрошую вас взяти участь у грі «Підкажи словечко».
Життя дається людині на ------------ діла.(добрі)
------------ краща за красу.(доброта)
- Поміркуємо над питанням «Чому людина і добро нерозривно пов’язані між собою та повинні йти поруч?»
- А чи любите ви подорожувати та шукати скарби?
- Зараз ми здійснимо подорож “стежинкою добра ”.
Візьміть із собою активність, уважність, кмітливість, гарний настрій. Вони допоможуть вам знайти чарівний скарб!
ІІ. Основна частина
… Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
- Людина народжується на світ, щоб лишити по собі слід вічний. Ці слова належать тому, хто все своє життя віддав дітям – В.О. Сухомлинському. Коли Василя Олександровича запитали: «Що було найголовнішим у Вашому житті?» Не роздумуючи, відповів: «Любов до дітей».
Таким був Василь Сухомлинський — великий педагог, мудрий учитель, чудова людина. Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долоні своє щире серце, бо був насправді доброю і щирою людиною. В його палкому серці жила велика доброта і любов до всього світу. Василь Сухомлинський не лише навчав дітей, він прищеплював кожному з них найкращі людські якості, виховував у них доброту, чуйність, людяність, патріотизм, любов до батьків, до людей і до рідної землі. Мудрий учитель писав для дітей чудові твори: коротенькі повчальні і дуже змістовні. Його любов до дітей була такою великою, як сонце.
- Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогодні вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В.Сухомлинського. Тема нашої виховної години: «Людина починається з добра»( на дошці)
Готуючись до виховної години, ми з вами разом з батька виконали спільну проектну роботу. Клас був об’єднаний в групи, всі отримали завдання, збирали матеріали на задану тему, проводили дослідження та готувалися до цікавої подорожі стежинкою добра!
Ось ці групи:
група бібліографів «Довідкове бюро»,
пошуковців «Читайлики»,
група «Театральна»,
«Літературна»,
«Допитливі».
Захист проекту кожною групою
Повідомлення про життя і творчість В.Сухомлинського.
- Час зустрітися з автором оповідань, над якими будемо сьогодні працювати. Першою буде презентувати свою роботу група “бібліографів ”.
____________________________________________________
Наше завдання: організувати заочну зустріч з людиною великої душі – В.О. Сухомлинським
Ось що ми дізналися про цю прекрасну людину.
Василь Олександрович Сухомлинський
_____________________________________
2. Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в бідній сім’ї. Батько працював столяром і теслярем. Мама працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей. Розповідають, батьки ніколи не карали дітей. Може, тому усі вони вибрали професію педагога.
_____________________________________
3. Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.
______________________________________
4. Під час Другої світової війни був на фронті. Двічі пережив поранення. Хірурги боялися, що доведеться ампутувати руку. Перед операцією повідомили про це Василя Олександровича. “Ой ні, руку будь що треба залишити!” “ Ти що, артист?” – запитав старенький хірург. “Ні, я вчитель ”. Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою. Важким було й поранення в груди, але вчитель все одно повернувся до школи.
_____________________________________
5. В. О. Сухомлинський 17 річним юнаком переступив поріг школи учителем мови і залишився в ній до кінця свого життя. Понад 35 років працював він учителем і директором школи. Його спостереження за поведінкою дітей вилились у книги, статті. Він написав понад 1500казачок, оповідань,легенд,які вчать доброті, щирості і людяності.
_____________________________________
6.Уже перебуваючи у лікарні, важкохворий, Василь Сухомлинський не переставав думати про школу. Коли діти з квітами прийшли до нього в палату, він поглянув у вікно, промовив: “Діти йдуть до школи, а я йду із життя …” Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.
- Що нового дізнались про життя В.О.Сухомлинського?
- А зараз презентація роботи групи пошуковців.
МИ ГРУПА ПОШУКОВЦІВ «ЧИТАЙЛИКИ»
Наше завдання: організувати виставку творів В.О. Сухомлинського “Добрим серцем світ тримається ”. Створити буклет “Живи, добро звершай!”
- Які збірки творів В.Сухомлинського ви опрацьовували, готуючись до презентації?
____________________________
1. Розпочати подорож по творам Сухомлинського я хочу з хрестоматії для учнів 1-4 класів «Невичерпне джерело», яка відома нам ще з 1 класу. Вона присвячена 90 - річчю Сухомлинського. До неї ввійшли самобутні казки, оповідання, написані для молодших школярів. До кожного твору підібрано цікаві завдання творчого і розвивального характеру.
_____________________________________
2. А ось ще одна хрестоматія для учнів початкових класів «Дивоцвіт дитинства».У ній вміщені твори Сухомлинського, які дають відповіді на запитання, які цікавлять маленьких читачів.
_____________________________________
3. Перед вами дві чудові книги «Кращий подарунок» та «Казки українських письменників». До цих збірок увійшли найкращі оповідання та казки українських письменників, в тому числі і Василя Олександровича. Ці книги вам дуже сподобаються і стануть у великій пригоді.
_____________________________________
4. А ось ця книга «Серце віддаю дітям» більше зацікавить учителів та батьків. В ній письменник розповідає про те, як він працював директором Павлиської школи, про своїх учнів, їх навчання та виховання.
_____________________________________
5. А я хочу порадити вам прочитати ось ці дві книги Сухомлинського: «Пшеничний колосок» та «Яблоко и рассвет». В них вміщені казки про доброту. Бо письменник дуже хотів, щоб ми виросли добрими, чуйними, працьовитими.
__________________________________________________________________
Ознайомившись з усіма цими книгами Сухомлинського, ми створили буклет «Живи, добро звершай!», ми хочемо його вам подарувати. В ньому міститься інформація про біографію та творчість Сухомлинського, назви творів про доброту, які ми радимо вам прочитати та малюнки до улюблених казок.
- Чого на землі більше: добра або зла? Може бути, нам допоможуть довідатися стародавні чашкові ваги? На одну чашу я буду класти “ зло ” (таблички - заздрість, жадібність, зрадництво, помста, неправда, бійка, образа). Щоб перемогти зло, треба постаратися, щоб переважила чаша з “добром ”. Згадайте добрі справи, запишіть, які риси характеру допомогли вам у добрих справах та покладіть на іншу чашу ваг з “добром ” (діти записують на приготовлених листочках і кладуть на чашу ваг).
Доброта, любов, взаємодопомога, люб’язність, милосердя, дружба, ніжність, уважність, привітність, відповідальність, щедрість, духовність, відкритість, старанність, скромність, чесність, справедливість, чуйність.
- У вас, діти, як і в казці, добро перемогло зло.
Побажання вчителя надрукувати кожному учневі.
- Діти, поспішайте робити добро, давайте прикрашати своє життя й життя оточуючих нас людей добрими справами
- З чим порівняти нам добру людину?
Спраглим вустам у жару притулиться,
А зараз відвідаємо імпровізований театр та подивимось виставу за оповіданням В. О. Сухомлинського «Сьома дочка»
Інсценізацію підготували учні 2-А кл. та мама …
В.О.Сухомлинський «Сьома дочка»
Слова автора. Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина, а син жив далеко-далеко. Повернулась додому аж через місяць.
Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучили за матір'ю.
1 дочка. — Я скучила за тобою, немов маківка за сонячним променем, — сказала перша дочка.
2 дочка. — Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, — промовила друга дочка.
3 дочка. — Я плакала за тобою, як маленьке пташеня плаче за пташкою, — сказала третя.
4 дочка. — Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, — щебетала четверта.
5 дочка. — Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, — мовила п'ята.
6 дочка. — Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка, — сказала шоста.
Слова автора. А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття й принесла їй води в мисці — помити ноги.
- Як ви гадаєте, хто з дочок по-справжньому любив свою матусю? Доведіть.
( Той, хто їй у всьому допомагає)
- Кого з героїв прикрашали не красиві слова, а їх добрі вчинки?
Релаксаційна вправа «Квітка доброти» (звучить спокійна класична музика)
-А зараз закрийте очі і уявіть, що у вас у руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчують незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте руку і розглядаєте Квітку Доброти. Уявіть собі якого вона кольору. Можливо, вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику, яка лине від Квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки Доброти й помістіть у своєму серці. Ви відчуєте, як доброта входить у вас, як зігріває вашу душу, несе радість. Я хочу, щоб сьогодні і надалі ви відчували допомогу Квітки Доброти. І коли у вас неприємності, або погано на душі, можна собі допомогти, тим , що ми робимо зараз: уявити в руках Квітку Доброти і подумки помістити її в своєму серці.
Мандрівка до “Школи під блакитним небом ”. Презентація дитячих творів.
Давайте здійснимо мандрівку до “Школи під блакитним небом ”
"Казки Красивого Серця"
На уроках Василя Олександровича, які часто проводилися серед
природи, діти не тільки любили слухати казки свого учителя, а самі
придумували казки.
А зараз послухайте наші казки та вірші про доброту, які ми придумали самі..
Кілька учнів читають складені ними казки та вірші.
За народним повір’ям дерево - це символ життя, а яке життя без добра? Наше дерево ви прикрасите плодами, на яких запишете свої добрі справи.
Ми порадились і вирішили побудувати свою роботу таким чином:
Прислів’я та приказки про добро
Буде добре, як мине зле.
Будь добрим - бідним станеш.
Від добра ніхто не тікає.
Від добра добра не шукають.
Все добре, що добре кінчається.
Добре чути далеко, а зле ще далі.
Добре ім'я краще багатства.
Добре роби - добре й буде.
Добре треба шукати, а зло саме прийде.
Добрий, хоч до рани прикладай.
Доброго і корчма не зіпсує, а злого і церква не направить.
Доброму всюди добре.
Добро пушить, а лихо сушить.
Зі всіма добрий - собі лихий.
Кого добро нагріє, той дуріє.
Як не було добра змалку, то не буде до останку.
Світ не без добрих людей.
Там добре, де нас нема.
Вважаємо, що незвичайна знахідка під час подорожі «стежинкою добра» приємно здивує однокласників. Запрошую вас здійснити подорож стежинкою до Країни добра.
Вчитель. Людина починається з країни дитинства. Вона як ріка, що бере початок з чистих джерел. А як треба жити в цій країні?
Діти. Дружно.
- Тож розкажіть діти про це.
1 учень. Дружи з усіма: з деревом, пташкою і комашкою,
Пам’ятай: без твоєї дружби – ох і тяжко їм.
2 учень. Подаруй мамі усмішку, квітку, пісню і сонечко.
Знай: це для неї найкращий дарунок від донечки.
3 учень. Не забудь і про плаксу - маленького братика.
Розкажи йому казочку про бубликів в’язочку.
4 учень. Для бабусі тихенько проспівай колискову.
Вір: від слів твоїх ніжних вона стане здорова.
- Добре, коли людна залишає після себе добрий слід. Один мудрець помітив: “Людина прожила життя недаремно, якщо побудувала будинок, виростила сад і виховала дитину ”. Давайте й ми зараз теж зробимо одну загальну добру справу.
Подивіться на цей малюнок. Чогось не вистачає. Вам потрібно було вдома підготувати різні малюнки, наклейте їх на цю галявину і побудуйте країну, в якій ми всі будемо жити - «Країну Добра».
Кожна дитина наклеює заздалегідь заготовлені з кольорового паперу деталі аплікації: будинок, дерева, фігурки дітей, хмари, сонце, квіти, фігурки птахів і звірів.
Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка, достатньо сказати добре слово або зробити добре діло.
- Я всім бажаю добра.
Поверніться один до одного, візьміться за руки і побажайте чогось доброго кожному із присутніх у нашому класі.
- Тож творіть добро, і воно повернеться до вас!
ІІІ. Заключна частина
- Наш виховний захід добігає кінця. Погляньте на цю скриньку, наш скарб. Кожен день—це крок великого шляху до знань. Щоразу ви берете щось для розумового розвитку і для душі. Сьогодні мені хотілося б, щоб ви взяли для себе з цієї скриньки найкрасивіше слово: слово, яке буде жити і у ваших голівках, і у вашому серці. Відшукайте його.
- Я всім бажаю добра.
Поверніться один до одного, візьміться за руки і побажайте чогось доброго кожному із присутніх у нашому класі.
- Тож творіть добро, і воно повернеться до вас!
Побажання батьків
Запам'ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, хто що б не говорив,
Й не кожному зробити це вдається.
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Та ти людина і тому учись
Добро творити, людям співчувати.
До цього світу пильно придивись,
Злим помислам навчися лад давати.
Йди з добротою — це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям,
Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
Правила:
1. Наодинці з собою роби так, як ти робив би на людях.
2. Будь щедрим, безкорисливим, гостинним.
3. Поважай і слухайся батьків.
4. Будь правдивим і чесним.
5. Будь чуйним до людського горя, милосердним.
6. Захищай молодшого і слабшого від тебе.
7. Поважай дівчат, жінок.
8. Не глузуй з малих і немічних
9. Люби і захищай тварин.
10. Пробачай помилки іншим.
11. Ніколи не заздри.
12. Жалій інших, а не себе.
Рефлексія. «Чарівний м’яч мудрості».
Кожен учень, котрий спіймав м’яч, розповідає про щось цікаве, про що дізнався на уроці
Нагороди
Ліцей№17 Олександрійської міської ради
Кіровоградської області
Татаріна Л.С.
2023-2024 н. р.