Виховна година
«Мені це потрібно, адже я – такий як ти»
Мета: Ознайомити дітей з проблемами людей з особливими потребами, виховувати в дітей співчуття, доброти, прагнення допомогти тим, хто потребує допомоги, прищеплювати навички тактовного ставлення до людей з особливми потребами.
Обладнання: паперова заготовка квітки «Складові здоров’я», стільці, хустки, книжки, коробочки від ліків, де з іншої сторони нанесений шрифт Брайля, колаж троянд та котів, відео про Ніка Вуйчіча, абетка дактильної мови.
Рекомендації: вживати термін «інвалідність» не можна, не акцентуюючи увагу, краще вживати наступні висловлювання - люди з особливими потребами, з порушеннями здоров’я, діти з особливими освітніми потребами, люди з інвалідністю та ін.
Хід заняття
1.1 Оргінізаційний момент
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
1.2. Робота з епіграфом.
Діти, погляньте на дошку! Тут ми бачимо епіграф. Давайте прочитаємо його.
«У цьому світі є тільки одна людина,
перед якою належить схилятися, це –геній,
і одна річ, перед якою слід упасти на коліна,
це -… (доброта)»
— Чи помітили, ви, що тут бракує закінчення? А якого саме слова тут не вистачає ви дізнаєтесь під час нашого заняття. Тому будьте уважними, щоб в кінці ви змогли здогадатись, яке саме слово потрібно вставити.
1.3. Визначення змісту поняття «здоров’я»
— Що це таке?
Коли воно є,— марно тратимо, не дбаємо, а коли його не стане — віддали б усе, щоб повернути назад. (Здоров’я)
Діти, а як ви розумієте слово «ЗДОРОВ’Я»
На запитання «Що таке здоров’я?» сучасна наука налічує близько 300 визначень.
Слайд 2 Здоров’я — це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб, фізичних дефектів, психологічне, соціальне та духовне благополуччя.
Слайд 3 Здоров’я — це одне з основних джерел радості, щасливого і повноцінного життя.
1.4. Ілюстрація складових здоров’я.
Здоров’я можна зобразити у вигляді квітки із чотирма пелюстками. Перша пелюстка — це фізичне здоров’я, друга — соціальна складова, третя — психічна і четверта — духовна. (Вчитель забирає одну пелюсточку квітки) Якщо зірвати хоча б одну пелюсточку, ця квітка не буде повноцінною, так само як і людина, утративши хоча б якусь зі складових здоров’я. Сьогодні ми поговоримо про людей з порушеннями здоров’я, людей, які маючи різні вади, продовжують жити, досягати успіху, уміють радіти життю.
2.1. Практична робота «Ми всі різні»
Давайте з вами спробуємо помірятися зростом зі своїм сусідом, а тепер долонькою. Ви помітили, що і долоньки у кожного свого розміру і по зросту ви всі різні.
2.2. Вправа «Порівняй»
Ось ми з вами вже помірялися зростом і розміром своїх долоньок і з’ясували, що ви трішки відрізняєтеся один від одного, але ви всі учні одного класу. Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад етнічну, як ціле і не замислюємося про те, що кожний її представник – зовсім унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице». Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними. Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого.
Слайд 4 Розгляньте зображення троянд. Всі вони схожі між собою, але чи побачили ви дві однакові троянди?
Слайд 5 А чи подобаються Вам ці пухнасті котики? Чи бачили ви двох однакових?
Отже, ніби вони всі схожі, але все в світі має свої відмінності. Поспостерігайте за деревами, листям. Ніби всі схожі, але однакових немає. Так і немає жодної однакової людини.
2.3. Бесіда про людей з особливими потребами.
В наш час є досить багато людей, які мають різні порушення і називають їх людьми з особливими потребами або людьми з інвалідністю.
—Діти, а чи знаєте ви що означає слово «інвалідність»?
Інвалідність – міра втрати здоров’я та обмеження життєдіяльності, що перешкоджає або позбавляє конкретну особу здатності чи можливості здійснювати діяльність у спосіб, що вважається для особи нормальним.
Скільки людей залишається травмованими в мирний час, потрапляючи в аварії, катастрофи! Землетруси, бурі, повені — ці різні стихійні явища також можуть спричинити втрату здоров’я людини. А в зоні АТО скільки бійців отримують серйозних ушкоджень…
— Коли відзначають Міжнародний день людей з інвалідністю?
Слайд 6
3 грудня в нашій державі відзначається Міжнародний день людей з інвалідністю. Зазвичай таких людей називають людьми з особливими потребами. Однак попри свої недуги - прив'язаність до візка, відсутність слуху чи зору - вони демонструють світові свої надможливості і стають для абсолютно здорових громадян прикладом мужності та рішучості зайняти активну життєву позицію.
Захищаючи гідності інвалідів ми захищаємо своє людське обличчя. Інвалідність – це не вирок. Практика показує, що люди з інвалідністю можуть бути і стають повноцінними і високо ефективними членами суспільства, відмінними фахівцями і навіть політиками, економістами, соціально-активними і життєствердними людьми, які надихають багатьох, в тому числі і абсолютно здорових членів нашого суспільства.
Тож ми сьогодні з вами спробуємо уявити як їм складно жити, але люди з особливими потребами можуть стати прикладом, взірцем і для багатьох здорових, тому що вони цінують життя, кожну його хвилинку, які своєю мінливістю, наполегливістю, життєлюбністю показують нам, як потрібно жити. Вони працюють, вчаться, активні у суспільному житті, займаються спортом, виступають на параолімпіадах і займають призові місця.
Зокрема до нас на Україну приїзджав неодноразово відомий оратор і письменник Нік Вуйчіч, який своїм власним прикладом показує силу жаги до життя.
2.4. Перегляд та аналіз відео про Ніка Вуйчича.
https://www.youtube.com/watch?v=rKZHfS32xnc
Слайд 7, 8
2.5. Гра «Поводир»
А тепер уявіть, що вам зав’язали темною хустиною очі та залишили так ходити цілий день. Чи легко вам буде пересуватися квартирою, вулицею, школою? Чи зможете в повній пітьмі знайти необхідну для вас річ? (Відповіді дітей.)
Але люди, позбувшись зору, не втрачають інтересу до життя, вони, перемагаючи біль, знаходять сили йти далі. Дійсно, втрата зору — це складне випробовування.
Зараз ми спробуємо уявити, як почувають себе люди, які втратили зір.
Завдання: Одній дитині зав’язують очі, а інша не притримуючи за руки, лише даючи словесні команди (ліворуч, праворуч, два кроки і тд) повинна допомогти іншій дитині дійти на іншу сторону перешкод зі стільців. Потім діти міняються місцями.
-Які складності виникали? (відповіді дітей)
2.6 Наочне ознайомлення зі шрифтом Брайля.
Якщо ці люди не бачать, то це не означає, що вони не вміють ні читати, ні писати. Навпаки вони можуть, але пишуть по шрифту Брайля, доречі вони не пишуть, а друкують. Ми можемо бачити його нанесеним на ліках, на деяких косметичних засобах.
Спробуйте відчути на даних вам зразках (коробочки від ліків)
Цей шрифт для сліпих придумав Луі Брайль ще в далекому 1829 р.. Слайд 9.
Букви в шрифті Брайля складаються із крапочок. Книги друкуються на спеціальних станках. Люди ж друкуюють на папері спеціальним приладом грифилем (на вигляд як шило). Друкують зліва на право, а читають зправа на ліво, це тому, що текст читається на зворотній сторінці по опуклостям від проколотих з іншого боку відміток. Слайд 10
Ще є люди, які погано чують, тобто зі втратою слуху. Їм дуже важко орієнтуватися. Вони говорють за допомогою мови жестів, ще називають дактильна мова. Ви неодноразово бачили, що коли ідуть новини, то внизу екрана здійснюється сурдопереклад за допомогою жестів, а людина яка веде переклад називається сурдоперекладачем. Багато жестових знаків показують цілі слова Слайд 11.
Але є Дактильна абетка. Слайд 12
2.7. Вправа «Крокодил»
Необхідно розділитися на команди. Правила: по черзі кожна команда показує задане слово без слів за допомогою жестів, рухів, танців, присідань, тощо.
Слова: Школа, книжка, телевізор, комп’ютер, дорога, річка, вчитель, стілець, квітка, морква, вовк, колобок і тд.
2.8. Вправа: «Перешкоди»
А ще є люди з порушенням опорно-рухового апарату. Вони можуть пересуватися за допомогою палиці, візка, милиць, чи просто злегка шкутильгаючи. Часто до приміщень добудовують спеціальне пристосування, яке називається пандус, що допомагає таким людям потрапити до приміщення.
А в нашій школі є додаткова прибудова- пандус? Так в нашій школі є також пандус, тож зверніть будь-ласка увагу і на перерві огляньте цю прибудову.
Практичне завдання:
1.Спробувати пройти смугу незначних перешкод зі стільців на одній нозі.
2.Спробувати взяти книгу без рук зі столу чи парти і перенести на іншу, відкривши на відповідній сторінці.
-Чи складно було виконувати? (відповіді дітей)
3. Підсумок заняття.
3.1. Підсумкова бесіда.
- Уявіть скільки в нас виникло складностей, а ці люди пристосовуються, і навіть у кого немає рук пишуть за допомогою ніг, гортають сторінки, пишуть, чистять зубки і тд. Тому не потрібно бути байдужим до цих людей і коли їм потрібна наша допомога, наприклад у переході вулиці, необхідно допомогти.
Ми з вами познайомилися з різними особливостями людей і в деякій мірі зрозуміли як їм жити. А як ви гадаєте як вони почувають себе? Чи складно їм пересуватися? Виконувати повсякденну роботу?
В законі України про освіту прописано: «Кожна дитина має право на освіту», тому і у нашій школі вчаться дітки з особливими освітніми потребами. І наше завдання з вами допомогти їм пристосуватися до життя, стати добрими товаришами.
3.2. Читання вірша «Врятує світ лиш доброта»
Слайд 13
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало.
Тож люди на Землі,
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра…
3.3. Доповнення епіграфа.
- Згадайте епіграф, який ми читали на початку уроку. Яке слово потрібно дописати? (Добро)
- Діти, всі ми однакові і в той же час різні! І ви повинні поважати, цінувати людей, піклуватися про тих, кому потрібна допомога, творити добро у цьому світі!
3.4. Запам’ятовування золотих правил
Слайд 14
Запам’ятайте!!!
Золоті правила:
1. Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставились до вас.
2. Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.
3. Не сміятися і неображати всіх людей.
4. Не проходити байдуже повз людську біду, горе, розпач.
5.Уміти нетільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.
3.5. Вправа «Букет побажань»
Кожен клас – це своєрідна сім’я зі своїми правилами. Ви як ті бджілки, які підтримують один одного. То уявіть, що ваше завдання здійснити підтримку цим особливим діткам, тому спробуйте написати свої слова підтримки і побажань цим діткам і створити «Букет побажань».
3.6. Творче завдання.
Спробуйте вдома намалювати, щоб ви запропонували змінити в нашій школі, щоб пристосувати її для дітей з особливими освітніми потребами, щоб їм разом з нами стало зручно відвідувати наш навчальний заклад.