Виховний захід "На хлібнім колосочку держиться земля"

Про матеріал

Виховний захід спрямований на ознайомлення учнів з короткими історичними відомостями про виникнення хліба. Вчить бережно поводитися з хлібом; розкрити важливість та необхідність хліборобської праці; сформувати думку про хліб як про одну з найбільших цінностей у житті людини, а також про відношення людини до хліба – як про мірило її вихованості, людяності;


Перегляд файлу

План-конспект виховного заняття

Тема : «На хлібнім колосочку держиться земля».

 

Мета : ознайомити учнів з короткими історичними відомостями про виникнення хліба; навчити бережно поводитися з хлібом; розкрити важливість та необхідність хліборобської праці; сформувати думку про хліб як про одну з найбільших цінностей у житті людини, а також про відношення людини до хліба – як про мірило її вихованості, людяності;

  розвивати навички свідомого, виразного читання; вміння правильно пояснити свою думку і розвиток логічного мислення;

  виховувати любов і повагу до хліба, рідної землі; а також шанобливе, бережливе відношення до хліба, повагу до працівників хліборобської сфери, викликати бажання дізнаватися більше про звичаї, обряди українського народу.

 

Обладнання: колосся пшениці, український рушник, хліб,  демонстраційний матеріал, жовта стрічка.

 

Форма проведення:бесіда

Клас: 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


План заняття

 

  1. Організація класу до заняття.
    1.        Привітання з учнями.
    2.        Перевірка готовності до заняття.
  2. Розкриття теми заняття.
    1.        Створення проблемної ситуації. Розгадування загадки.
    2.        Оголошення теми заняття.
    3.        Вступна бесіда
    4.        Казка про зернину.
      1. Розповідь вчителем казки про зернину.
      2. Бесіда за казкою.
    5.        Розповідь вчителя з елементами ілюстрування про

виготовлення хліба.

  1.        Робота для кращого усвідомлення поетапності

виготовлення хліба. Гра «Передай колосок»

  1.        Розповідь  про шанування хліба з давніх-давен.
  2.        Хвилинка-цікавинка.
  3.        Гра «Підбери слово».
  4.   Робота з прислів’ями.

Фізкультхвилинка.

  1.   Розгадування кросворду.
  2.   Проведення колективної гри «Колосок до колоска».
  1. Підсумок заняття.
    1.        Підсумкова бесіда

     3.2.   Заключне слово вчителя.

     3.3.   Прощання з класом.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід заняття

  1. Організація класу до заняття.
    •                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             П1.1. Привітання з учнями.

— Доброго дня.

Сядьте, діти, всі гарненько,

Руки покладіть рівненько.

Голову вище підніміть,

Свої ви плечі розведіть.

Мені, діти, усміхніться,

Веселіше подивіться,

Тож гаразд часу не гаєм

 І урок розпочинаєм . 

 

Надіюся,  що ми сьогодні гарно й плідно попрацюємо та нам буде весело й цікаво.

          1.2.  Перевірка готовності учнів до заняття.

      А тепер подивіться чи немає на ваших партах зайвих  речей. Залиште тільки пенал. Зберемося з думками,  націлюючи себе на продуктивну, творчу роботу.

 

  1. Розкриття теми заняття.

2. 1. Створення проблемної ситуації. Розгадування загадки.

А тему дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

В кожнім колосі зерно

Світиться янтарне,

Бо трудились на землі

Люди всі ударно.

Наче сонце, на столі

Свіжа паляниця…

Бо на славу уродила

Золота….(пшениця.)

- У вигляді чого росте пшениця?(у вигляді колосків)

- Що у колосках знаходиться? (маленькі зернятка)

Як люди використовують зернятка? Що з них виготовляють?

Так про що сьогодні ми будемо говорити? (про хліб).

 

  •                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

2.2.  Оголошення теми заняття.

 Сьогодні на нашому занятті мова піде про пшеницю, зерно, хліб, як правильно з ним поводитися. А тема нашого заняття: «На хлібнім колосочку держиться земля».

 

2.3. Вступна бесіда

В народі кажуть: «Хліб – усьому голова». Мабуть ці слова ви вже чули багато разів, і вони стали для вас буденними. Але до хліба не варто ставитися по-буденному. Це святиня людська. І скільки не проходить років і тисячоліть, а він залишається святим і величним завжди. Де є хліб і вода, там вже нема голоду.  З давніх-давен наш народ понад усе цінує хліб, сіль та честь. Хліб-це достаток, сіль – гостинність та щирість, а честь то людська гідність  У всі часи  вагоме слово «хліб» люди вимовляли з пошаною, тому що він основа людського життя. Як правило до всіх страв додають хліб, бо «без хліба немає обіду», - кажуть у народі.

Скажіть, чому хліб називають найбільшим скарбом на землі?.(Тому що хліб, це життя. Ми щодня вживаємо хліб. )

 

  1.        Казка про зернину
    1. Розповідь вчителем казки про зернину

Послухайте уважно казку про шлях зернини до столу. Після цього ми перевіримо як ви уважно слухали.

Жила – була золота Зернина. Лежала вона в засіку і мріяла про те, яку користь вона може принести людям.

Іди скоріше на поле і зарийся в землю, - почула вона чийсь голос. Послухала зернина, побігла на поле і зарилася в землю, та й заснула. Прокинулася вранці, а у неї на маківці зелений росток виглядає. Обдивилась Зернина і бачить, що навкруги багато-багато таких росточків. Все поле з чорного перетворилося в зелене. Росла Зернина, росла і перетворилася в зелену стебелину з колоском.   Колосок під жарким сонцем скоро пожовтів. Поле з зеленого перетворилося у золоте. Скоро по полю пішли великі комбайни і   Зернина разом з іншими своїми братами і сестрами попала на тік. Потім у млині із золотої вона перетворилася в біле борошно. Після цього її привезли на хлібокомбінат і спекли великий і добрий коровай. І Зернина з білої перетворилася в рум*яний запашний хліб.

 

Чи почули ви якісь невідомі слова?(тік, млин)

Чи відомі вам такі слова як тік та млин?(Тік – це територія де висушують  і зберігають зерно, а млин – машина, що розмелює зерно на борошно за допомогою вітряної, водяної, парової та іншої енергії.)

2.4.2.Бесіда за казкою

  • Тож скажіть про що мріяла золота Зернина(зернина мріяла про те, яку користь вона може принести людям)
  • Куди вона спочатку потрапила? (вона потрапила в землю)
  • У що вона потім перетворилася? (у колосок)
  • Куди цей колосок потрапив?що з ним сталося? (колосок пожовтів і потрапив на тік.)
  • І на  що він потім перетворився? (на біле борошно)

А з цього борошна спекли великий коровай.(на слайді показую цей коровай).

 

Тож пам’ятайте, коли вам скажуть, що є легкий хліб, то знайте – це не правда. Легкого хліба немає.

 

2.5.  Розповідь вчителя з елементами ілюстрування про виготовлення хліба.

А тепер перейдемо від казки до буденного життя і простежимо шлях зернини до столу.

 

Відгадайте загадку:

Металевий кінь у полі пасеться,

Де пройде – там земля ореться. (трактор)

  • А хто працює за кермом трактора? (тракторист)
  • Отже, саме трактором готується грунт до сівби, а потім засівається поле. Проходить час і зерно починає  проростати, дозрівати і перетворюється на гарні пшеничні колоски.

     Пшениці шумлять довкола

     Колос колосу співа

     На широкім нашім полі

     Починаються жнива.

На честь початку жнив проводиться урочисте свято «першого снопа».

А тепер уважно подивіться на картину і скажіть, як називаються машини, які молотять пшеницю? (комбайни.)

  • А хто сидить за кермом комбайна? (комбайнер.)
  • А чи знаєте, ви що відбувається з колоссям в комбайні?(в комбайні зерно обмолочується і вивозиться машинами. А відходи у вигляді соломи збирають і використовують для годівлі тварин)

Обмолочене сире зерно везуть на елеватори. елеватори – це споруди які пристосовані для підіймання, сушіння, зберігання великої кількості зерна). Там його зважують, прочищають, висушують і інколи молять на борошно.

  • А де ще виготовлюють муку? (у млині і деяких хлібокомбінатах.) А людина, яка працює у млині називається мірошником.

Потім борошно потрапляє на хлібозавод.

  • Що там відбувається? (там відбувається замішування тіста, яке далі потрапляє до печі, де випікається)
  • А хто працює на хлібозаводі (пекар)

Далі з печі на конвеєр виходить духмяний хліб.

  • І куди він потрапляє після цього? (на прилавки магазинів)
  • А хто працює за прилавком (продавець.)
  • Отже, ми з вами розглянули,який складний шлях проходить хліб, щоб потрапити до нас на стіл і саме люди багатьох професій здійснюють цей процес. Тож пригадаємо  їх ще раз. (тракторист, комбайнер, мірошник, пекар, продавець, всі ці професії висвітлюватимуться на картинах).

 

2.6. Робота для кращого усвідомлення поетапності виготовлення хліба.  Гра «Передай колосок».

 А зараз повторимо все те, що ми говорили і подивимось, наскільки ви були уважними. Проведемо гру «Передай колосок». Я буду задавати питання, а той, кому дістанеться колосок, буде відповідати.

  1. Хто сидить за кермом трактора?(тракторист)
  2. То що дозріває на полях? (колоски пшениці)
  3. Як називають машини , які молотять пшеницю.? (комбайни)
  4. Хто сидить за кермом комбайна? (комбайнер)
  5. Що відбувається з колосками у комбайні? (зерно обмолочується)
  6. Для чого використовують відходи від пшениці? (використовують для годівлі тварин).
  7. Де виготовляють муку? (в млині, або деяких хлібокомбінатах)
  8. Що з борошном відбувається на хлібозаводі? (замішування тіста, яке потрапляє до печі і випікається.)
  9. Куди потрапляє хліб? (на прилавки магазину)

10. Хто працює за прилавком? (продавець.)

 

2.7.Розповідь  про шанування хліба з давніх-давен.

 Здавна  український народ поважав і шанував хліб. Вважалося, що хліб у хаті – то багатство, а сіль  - то гостинність і щирість. Нашу Вітчизну з давніх-давен називають хлібним краєм, бо люди що тут жили – українці, були великими працелюбами, вміли гарно обробляти землю. 

2.8.  Хвилинка  – цікавинка

  Може комусь із вас відомо від ваших батьків цікаві традиції і звичаї про хліб? (Виходить хлопчик і зачитує цікавинки). 

З хлібом пов*язано  багато традицій і звичаїв на Україні.

  -   Потрібно доїдати хліб – тому, що у ньому залишається твоя сила.

  -  У нову хату заходять з хлібом

  • Виряджали сина в далеку дорогу – і мати замотувала в

           рушник окраєць житнього хліба.

  • Відзначали весілля з хлібом – сіллю та весільним короваєм.
  • Гостей зустрічали з хлібом-сіллю.
  • Будь яке свято чи обряд не обходиться без хліба.

 

Але не завжди хліб був таким доступним, таким буденним. В історії України є досить страшні сторінки: голод 1932-1933 років.

…Йшов рік 1932.  Стиглим колосом наливалися поля…Та раптом в Україні зник хліб, люди залишилися без зернини. І все це в урожайний 1932 рік. Від голоду пухли старі  і малі, смерть чекала на шляхах, на полі, в хатах… Начорніший час в історії України. У світі не зафіксовано голоду, подібного тому. Це був не голод, а штучно підготовлений голодомор. Смерть переслідувала людей аж до літа 1933 року. Страшний час…

Як гірко буває, коли бачимо шматок хліба на підлозі, або на дорозі, коли бешкетники розважаються ним. А це ж  хліб – праця мільйонів людей…

2.9.Гра  «Підбери слова» 

Тож, пам*ятайте діти:

(діти виходять до дошки і крейдою  записують слова)

 

бережи

              не кидай

  

            цінуй                                              не топчи

  •                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              
  •                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             п       поважай                                                                не гордуй  
  •                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        шануй                                                              не грайся

 

Тож бережіть хліб, цінуйте, поважайте, шануйте хліб, бо він святий. І нехай завжди на вашому столі буде пахучий та румяний хліб.

 

2.10.  Робота з прислів’ями.

( На дошці розміщений плакат з двома колонками слів, дитині маркером потрібно зєднати, щоб утворилось прислів’я, а також пояснити його значення)

Діти, а чи знаєте ви прислів’я та приказки про хліб. Поясни як ти розумієш значення цього прислівя .

  • Хочеш їсти калачі,        не сиди на печі. (не потрібно лінуватися, якщо ти чогось хочеш, то потрібно працювати,  іти до своєї мети, а не скласти руки і чекати поки все саме прийде до тебе, адже так можна і все життя прочекати)
  • Посієш вчасно,           вродить рясно. (все потрібно робити вчасно, не залишати на завтра те, що можна зробити сьогодні.)
  • Що посієш,               те й пожнеш. ( як ти будеш ставитися до людей,так люди будуть ставитися до тебе,або як ти зробиш якусь роботу, такий в тебе буде і результат)
  • Хліб – усьому          голова. (хліб –це саме цінне в нашому житті. Один із найцінніших скарбів).
  • Хліб – батько,               вода – мати. (найважливіше і найнеобхідніше для людини це хліб і вода)
  • Без солі і без хліба          немає обіду

 

 

Фізкульт хвилинка 

 

2.11. Розгадування кросворду.

 

 

1. Гарна на вроду,

Їсть масло і п’є воду:

Ходить з краю в край,

Ріже чорний коровай. (Трактор)

 

  2. Де йшла сотня косарів –

Вийшло п’ять богатирів:

Косять,в’яжуть заодно

І молотять на зерно.  (Комбайни)

 

  1. У пору літню,в час осінній,

Навесні - в гарячий час –

Косять,жнуть вони і сіють,

Орють лан у котрий раз.  (Хлібороби)

 

4. Що два тижні зелениться,

А два тижні колоситься,

А два тижні одцвітає,

А два тижні наливає,

І два тижні підсихає? (Жито)

 

5.Ні чоловік,ні звір,а має вуса.(Овес)

 

6. Море безкрає
Золотом сяє,
Котить поволі
Хвилі шовкові. (Поле).

 

7. Виріб з тіста (булка)

 

2.12. Проведення колективної гри «Колосок до колоска»

- Отже, діти, протягом заняття, ми з вами говорили про людей тих професій, які  своєю працею допомагають з*явитися запашній хлібині на світ. Але скажіть, якщо хтось із людей цих професій не прийде на роботу, то хліба не буде правда? Адже робота цих професій пов’язана, і завдяки їхній співпраці ми отримуємо такий запашний, духм’яний хліб. Тож давайте разом з вами спробуємо  створити сніп колосків – сніп вашої маленької праці, вашої допомоги один одному.

-  Зараз кожному з вас я роздам колосок, вам потрібно замалювати його жовтим олівцем. Після цього я їх зберу і перевяжу жовтою стрічкою.  Це буде сніп вашої маленької праці.

І нехай цей сніп буде символом вашої дружби, світлої та міцної.

 

 

3.Підсумок заняття

 

3.1. Підсумкова бесіда.

— Діти, запам’ятайте і скажіть всім : у хліба душа твоєї рідної землі, доля багатьох людей, їх невтомна праця. Ніколи не стався до хліба цинічно-байдуже. А зараз прочитаємо вислови з плакатів: Хліб великий і прекрасний, за хліб платять кров’ю.

Хліб тяжкий і трагічний, за хліб платять життям. Він сильніший за все, смачніший за все, він дорожчий за все золото світу.    

                                            (На дошку вивішується плакат з висловами)

ПАМЯТКА

  1. Пам’ятаю, що хліб – святий.
  2. Бережу хліб, не викидаю.
  3. Пильную, що не падав додолу.
  4. Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую і з’їм.
  5. Недоїденим хлібом пригощаю пташок.
  6. Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти.
  7. Шаную працю людей, які виростили хліб.

 Яка тема нашого заняття?

  • Скажіть, про які професії ми сьогодні говорили  (тракторист,комбайнер, мірошник, пекар, продавець)
  • Діти, скажіть що для вас хліб (для мене хліб- це святиня, це скарб , який подарував нам Бог,і який нам потрібно берегти)
  • Як потрібно ставитися до хліба?(бережливо, шанувати, цінувати, не топтати,не кидати).

 

         3.2. Заключне слово вчителя.

Отже, діти, від сьогоднішнього дня перегляньте своє ставлення до хліба, до хліборобської праці. Бережіть цей найважливіший винахід людства. Цінуйте хліб змалечку. І нехай завжди в хаті нашій буде хліб — наша совість, опора нашої духовності.

 

А тепер давайте всі разом і скуштуємо цей символ миру і добра!!! (роздаю дітям випечені фігурки голубів).

З хлібом у нас зустрічають гостей,

Хліб на весіллях цвіте в короваї.

І кращих немає на світі вістей.

Ніж — хліб уродився у рідному краї.

 

    3.3. Прощання з класом.

Діти, дякую за увагу. Сподіваюсь вам сподобалось наше заняття. Мені було приємно працювати з такими розумними і кмітливими дітками як ви. З нетерпінням чекатиму наступної нашої зустрічі! До побачення!

1

 

doc
Додано
5 липня 2018
Переглядів
2015
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку