Виховний захід спрямований на ознайомлення учнів з короткими історичними відомостями про виникнення хліба. Вчить бережно поводитися з хлібом; розкрити важливість та необхідність хліборобської праці; сформувати думку про хліб як про одну з найбільших цінностей у житті людини, а також про відношення людини до хліба – як про мірило її вихованості, людяності;
План-конспект виховного заняття
Тема : «На хлібнім колосочку держиться земля».
Мета : ознайомити учнів з короткими історичними відомостями про виникнення хліба; навчити бережно поводитися з хлібом; розкрити важливість та необхідність хліборобської праці; сформувати думку про хліб як про одну з найбільших цінностей у житті людини, а також про відношення людини до хліба – як про мірило її вихованості, людяності;
розвивати навички свідомого, виразного читання; вміння правильно пояснити свою думку і розвиток логічного мислення;
виховувати любов і повагу до хліба, рідної землі; а також шанобливе, бережливе відношення до хліба, повагу до працівників хліборобської сфери, викликати бажання дізнаватися більше про звичаї, обряди українського народу.
Обладнання: колосся пшениці, український рушник, хліб, демонстраційний матеріал, жовта стрічка.
Форма проведення:бесіда
Клас: 4
План заняття
виготовлення хліба.
виготовлення хліба. Гра «Передай колосок»
Фізкультхвилинка.
3.2. Заключне слово вчителя.
3.3. Прощання з класом.
Хід заняття
— Доброго дня.
Сядьте, діти, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько.
Голову вище підніміть,
Свої ви плечі розведіть.
Мені, діти, усміхніться,
Веселіше подивіться,
Тож гаразд часу не гаєм
І урок розпочинаєм .
Надіюся, що ми сьогодні гарно й плідно попрацюємо та нам буде весело й цікаво.
1.2. Перевірка готовності учнів до заняття.
А тепер подивіться чи немає на ваших партах зайвих речей. Залиште тільки пенал. Зберемося з думками, націлюючи себе на продуктивну, творчу роботу.
2. 1. Створення проблемної ситуації. Розгадування загадки.
А тему дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
В кожнім колосі зерно
Світиться янтарне,
Бо трудились на землі
Люди всі ударно.
Наче сонце, на столі
Свіжа паляниця…
Бо на славу уродила
Золота….(пшениця.)
- У вигляді чого росте пшениця?(у вигляді колосків)
- Що у колосках знаходиться? (маленькі зернятка)
Як люди використовують зернятка? Що з них виготовляють?
Так про що сьогодні ми будемо говорити? (про хліб).
2.2. Оголошення теми заняття.
Сьогодні на нашому занятті мова піде про пшеницю, зерно, хліб, як правильно з ним поводитися. А тема нашого заняття: «На хлібнім колосочку держиться земля».
2.3. Вступна бесіда
В народі кажуть: «Хліб – усьому голова». Мабуть ці слова ви вже чули багато разів, і вони стали для вас буденними. Але до хліба не варто ставитися по-буденному. Це святиня людська. І скільки не проходить років і тисячоліть, а він залишається святим і величним завжди. Де є хліб і вода, там вже нема голоду. З давніх-давен наш народ понад усе цінує хліб, сіль та честь. Хліб-це достаток, сіль – гостинність та щирість, а честь то людська гідність У всі часи вагоме слово «хліб» люди вимовляли з пошаною, тому що він основа людського життя. Як правило до всіх страв додають хліб, бо «без хліба немає обіду», - кажуть у народі.
Скажіть, чому хліб називають найбільшим скарбом на землі?.(Тому що хліб, це життя. Ми щодня вживаємо хліб. )
Послухайте уважно казку про шлях зернини до столу. Після цього ми перевіримо як ви уважно слухали.
Жила – була золота Зернина. Лежала вона в засіку і мріяла про те, яку користь вона може принести людям.
Іди скоріше на поле і зарийся в землю, - почула вона чийсь голос. Послухала зернина, побігла на поле і зарилася в землю, та й заснула. Прокинулася вранці, а у неї на маківці зелений росток виглядає. Обдивилась Зернина і бачить, що навкруги багато-багато таких росточків. Все поле з чорного перетворилося в зелене. Росла Зернина, росла і перетворилася в зелену стебелину з колоском. Колосок під жарким сонцем скоро пожовтів. Поле з зеленого перетворилося у золоте. Скоро по полю пішли великі комбайни і Зернина разом з іншими своїми братами і сестрами попала на тік. Потім у млині із золотої вона перетворилася в біле борошно. Після цього її привезли на хлібокомбінат і спекли великий і добрий коровай. І Зернина з білої перетворилася в рум*яний запашний хліб.
Чи почули ви якісь невідомі слова?(тік, млин)
Чи відомі вам такі слова як тік та млин?(Тік – це територія де висушують і зберігають зерно, а млин – машина, що розмелює зерно на борошно за допомогою вітряної, водяної, парової та іншої енергії.)
2.4.2.Бесіда за казкою
А з цього борошна спекли великий коровай.(на слайді показую цей коровай).
Тож пам’ятайте, коли вам скажуть, що є легкий хліб, то знайте – це не правда. Легкого хліба немає.
2.5. Розповідь вчителя з елементами ілюстрування про виготовлення хліба.
А тепер перейдемо від казки до буденного життя і простежимо шлях зернини до столу.
Відгадайте загадку:
Металевий кінь у полі пасеться,
Де пройде – там земля ореться. (трактор)
Пшениці шумлять довкола
Колос колосу співа
На широкім нашім полі
Починаються жнива.
На честь початку жнив проводиться урочисте свято «першого снопа».
А тепер уважно подивіться на картину і скажіть, як називаються машини, які молотять пшеницю? (комбайни.)
Обмолочене сире зерно везуть на елеватори. (а елеватори – це споруди які пристосовані для підіймання, сушіння, зберігання великої кількості зерна). Там його зважують, прочищають, висушують і інколи молять на борошно.
Потім борошно потрапляє на хлібозавод.
Далі з печі на конвеєр виходить духмяний хліб.
2.6. Робота для кращого усвідомлення поетапності виготовлення хліба. Гра «Передай колосок».
А зараз повторимо все те, що ми говорили і подивимось, наскільки ви були уважними. Проведемо гру «Передай колосок». Я буду задавати питання, а той, кому дістанеться колосок, буде відповідати.
10. Хто працює за прилавком? (продавець.)
2.7.Розповідь про шанування хліба з давніх-давен.
Здавна український народ поважав і шанував хліб. Вважалося, що хліб у хаті – то багатство, а сіль - то гостинність і щирість. Нашу Вітчизну з давніх-давен називають хлібним краєм, бо люди що тут жили – українці, були великими працелюбами, вміли гарно обробляти землю.
2.8. Хвилинка – цікавинка
Може комусь із вас відомо від ваших батьків цікаві традиції і звичаї про хліб? (Виходить хлопчик і зачитує цікавинки).
З хлібом пов*язано багато традицій і звичаїв на Україні.
- Потрібно доїдати хліб – тому, що у ньому залишається твоя сила.
- У нову хату заходять з хлібом
рушник окраєць житнього хліба.
Але не завжди хліб був таким доступним, таким буденним. В історії України є досить страшні сторінки: голод 1932-1933 років.
…Йшов рік 1932. Стиглим колосом наливалися поля…Та раптом в Україні зник хліб, люди залишилися без зернини. І все це в урожайний 1932 рік. Від голоду пухли старі і малі, смерть чекала на шляхах, на полі, в хатах… Начорніший час в історії України. У світі не зафіксовано голоду, подібного тому. Це був не голод, а штучно підготовлений голодомор. Смерть переслідувала людей аж до літа 1933 року. Страшний час…
Як гірко буває, коли бачимо шматок хліба на підлозі, або на дорозі, коли бешкетники розважаються ним. А це ж хліб – праця мільйонів людей…
2.9.Гра «Підбери слова»
Тож, пам*ятайте діти:
(діти виходять до дошки і крейдою записують слова)
бережи
не кидай
цінуй не топчи
Тож бережіть хліб, цінуйте, поважайте, шануйте хліб, бо він святий. І нехай завжди на вашому столі буде пахучий та рум’яний хліб.
2.10. Робота з прислів’ями.
( На дошці розміщений плакат з двома колонками слів, дитині маркером потрібно з’єднати, щоб утворилось прислів’я, а також пояснити його значення)
Діти, а чи знаєте ви прислів’я та приказки про хліб. Поясни як ти розумієш значення цього прислів’я .
Фізкульт хвилинка
2.11. Розгадування кросворду.
1. Гарна на вроду,
Їсть масло і п’є воду:
Ходить з краю в край,
Ріже чорний коровай. (Трактор)
2. Де йшла сотня косарів –
Вийшло п’ять богатирів:
Косять,в’яжуть заодно
І молотять на зерно. (Комбайни)
Навесні - в гарячий час –
Косять,жнуть вони і сіють,
Орють лан у котрий раз. (Хлібороби)
4. Що два тижні зелениться,
А два тижні колоситься,
А два тижні одцвітає,
А два тижні наливає,
І два тижні підсихає? (Жито)
5.Ні чоловік,ні звір,а має вуса.(Овес)
6. Море безкрає
Золотом сяє,
Котить поволі
Хвилі шовкові. (Поле).
7. Виріб з тіста (булка)
2.12. Проведення колективної гри «Колосок до колоска»
- Отже, діти, протягом заняття, ми з вами говорили про людей тих професій, які своєю працею допомагають з*явитися запашній хлібині на світ. Але скажіть, якщо хтось із людей цих професій не прийде на роботу, то хліба не буде правда? Адже робота цих професій пов’язана, і завдяки їхній співпраці ми отримуємо такий запашний, духм’яний хліб. Тож давайте разом з вами спробуємо створити сніп колосків – сніп вашої маленької праці, вашої допомоги один одному.
- Зараз кожному з вас я роздам колосок, вам потрібно замалювати його жовтим олівцем. Після цього я їх зберу і перев’яжу жовтою стрічкою. Це буде сніп вашої маленької праці.
І нехай цей сніп буде символом вашої дружби, світлої та міцної.
3.Підсумок заняття
3.1. Підсумкова бесіда.
— Діти, запам’ятайте і скажіть всім : у хліба душа твоєї рідної землі, доля багатьох людей, їх невтомна праця. Ніколи не стався до хліба цинічно-байдуже. А зараз прочитаємо вислови з плакатів: Хліб великий і прекрасний, за хліб платять кров’ю.
Хліб тяжкий і трагічний, за хліб платять життям. Він сильніший за все, смачніший за все, він дорожчий за все золото світу.
(На дошку вивішується плакат з висловами)
ПАМ’ЯТКА
Яка тема нашого заняття?
3.2. Заключне слово вчителя.
Отже, діти, від сьогоднішнього дня перегляньте своє ставлення до хліба, до хліборобської праці. Бережіть цей найважливіший винахід людства. Цінуйте хліб змалечку. І нехай завжди в хаті нашій буде хліб — наша совість, опора нашої духовності.
А тепер давайте всі разом і скуштуємо цей символ миру і добра!!! (роздаю дітям випечені фігурки голубів).
З хлібом у нас зустрічають гостей,
Хліб на весіллях цвіте в короваї.
І кращих немає на світі вістей.
Ніж — хліб уродився у рідному краї.
3.3. Прощання з класом.
Діти, дякую за увагу. Сподіваюсь вам сподобалось наше заняття. Мені було приємно працювати з такими розумними і кмітливими дітками як ви. З нетерпінням чекатиму наступної нашої зустрічі! До побачення!
1