навчати учнів культури спілкування, пошуку конс¬труктивних способів вирішення проблем них ситу¬ацій; сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі, налагодженню доброзичливих стосунків; ви¬ховувати в учнів повагу одне до одного, відповідаль¬ність за власні слова і вчинки.
1
Виховний захiд на тему: «дружний колектив: який він?»
Мета: навчати учнів культури спілкування, пошуку конструктивних способів вирішення проблем них ситуацій; сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі, налагодженню доброзичливих стосунків; виховувати в учнів повагу одне до одного, відповідальність за власні слова і вчинки.
Обладнання: ручки або олівці, чисті аркуші паперу.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ «ШКОЛА ДРУЖБИ»
Учитель пропонує учням уявити себе вчителями «Школи дружби». Вони мають навчити своїх учнів товаришувати одне з одним і розповісти про способи, які б допомогли їм побудувати добрі стосунки з учителями, батьками, братами і сестрами, природою, тваринами.
Наприклад: щоб подружитися з братами і сестрами, вам потрібно:частіше цікавитися їхніми справами;допомагати їм у домашніх справах;щиросердно поділяти їхні радощі та неприємності.
БЕСІДА може бути за такими темами: що ви порадите людині, яка хоче мати друзів, але не може їх знайти? Що потрібно зробити, щоб ваш друг дитинства залишався поряд із вами все життя? Чи хотіли б ви, щоб у вас було сто друзів? Як би ви зустріли людину, у якої сто друзів, про що б ви її запитали?
Дружба – це добре почуття, яке може виникнути лише на основі взаємоповаги. Зустріти в житті справжнього друга вважалось великим щастям для людини. У скіфів дружба скріплювалась щирою клятвою, що вважалась святою і непорушною.
Продовження додатку Г.
Сучасні тлумачні словники визначають: «Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній прив’язаності людей, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості одне в одному».
Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Якщо між людьми немає щирості, не може бути і дружби. У кожного з нас є вади. Отже, той, хто хоче мати друга без вад, залишається без друзів.
Справжній друг, який віддає частку свого серця, силу почуття, вартий того, щоб його цінували і берегли.
Із цього приводу доцільно звернутися до оповідання Бруно Ферреро «Двоє друзів».
Були собі двоє друзів – Франк і Тед. Франкові було двадцять років, а Тедові – вісімнадцять. Дружили хлопці ще з дитинства і, коли виросли, вирішили разом вступити до війська. Перед виїздом із дому вони склали присягу, що берегтимуть одне одного.
Франк і Тед опинилися в одному батальйоні. А потім їх послали воювати. Це була страшна війна, що точилася посеред розпечених пісків пустелі. Якийсь час Франк і Тед перебували в обозі. Та ось одного вечора надійшов наказ здійснити рейд на ворожу територію. Батальйон під пекельним вогнем супротивника йшов уперед цілу ніч. З ранку вояки дісталися якогось села. Раптом Франк помітив, що Теда ніде немає, а потім побачив прізвище товариша у списку пропалих безвісти. Франк підійшов до командира із проханням дозволити йому рушити на пошуки. – Це надзвичайно небезпечно, – сказав командир, – Якщо ти загинеш, батальйон втратить іще одного бійця. Я не можу ризикувати солдатом.
Продовження додатку Г.
Проте Франк вирушив на пошуки Теда. Минуло кілька годин, поки він знайшов його. Тед був смертельно поранений і скоро помер. Франк обережно підняв тіло друга на плечі. Але тут зненацька пролунав постріл, і куля влучила Франкові у спину. З останніх сил Франкові таки вдалося донести друга до табору.
– Чи варто було вмирати, аби рятувати вбитого? — запитав командир.
– Так, варто, – прошепотів Франк.
Запитання до учнів: – Як ви гадаєте, чому так відповів Франк?
Оскільки тема нашої розмови – дружба, то, звичайно, не можна обійти увагою таке питання, як дружба в колективі. Мабуть, вам траплялося чути: «Це – дружний клас» або «У вас такий не дружний клас, кожний сам по собі».
Запитання до учнів можуть бути такі: Чим відрізняється дружний колектив від недружного? Чи важливо, щоб між учнями класу існували дружні стосунки? Чому? Що треба робити, щоб ваш клас став дружнішим, щоб ви жили єдиним бажанням творчо працювати і вирішувати всі справи класу дружно? Чи важливо для дружби в класі, щоб усі однокласники добре навчалися і мали однакові інтереси? Чому?
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ «Я ПОЗИЧАЮ ІДЕЮ»
Учитель пропонує учням життєві ситуації. Учні мають обміркувати їх і визначити шляхи розумного вирішення запропонованих конфліктів.
Учитель дає слово одному з учнів. Висловлюючи власну думку, він каже: «Я позичаю ідею у...» – і називає ім’я будь-кого з однокласників. Викликаний учень також висловлює свою думку і звертається до наступного однокласника. Таким чином відповідають усі учні класу.
Продовження додатку Г.
Ситуація 1
Учні шостого класу після уроків вирішили пограти у м’яч на шкільному майданчику, але виявилось, що його вже зайняли учні сьомого класу. Незважаючи на прохання, семикласники не хотіли залишати майданчик. Тоді шестикласники, грубо глузуючи і жбурляючи каміння, стали їм заважати. Учні сьомого класу покинули гру і вчинили бійку із шестикласниками.
Запропонуйте розумневи рішення цього конфлікту.
Ситуація 2
Одного разу взимку однокласники грали у сніжки біля школи. Раптом хтось поцілив одному з хлопців сніжком в обличчя. Не з’ясувавши, хто саме зробив йому боляче, хлопчик підійшов до першого-ліпшого однокласника і став вимагати вибачення. Той обурився, і суперечка перейшла в бійку.
Запропонуйте розумне ви рішення цього конфлікту.
Ситуація З
Учениця відповідає біля дошки. Але варто дівчинці трошки замислитись, як однокласники відразу піднімають руки, щоб відповісти. Деякі з них висловлюють невдоволення і кепкують, що дівчинка «не знає відповіді на таке просте запитання». Учениця, хвилюючись, починає плутатись і невдовзі зовсім збивається, на її очах виступають сльози.
Як у цій ситуації мали б повестися дівчинка, учитель і однокласники?
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
На жаль, коли між людьми виникає непорозуміння, зазвичай вони звинувачують у цьому одне одного або замовчують образу. Така поведінка недоцільна. Щире спілкування можна порівняти з ліками, якими лікують хворобу-образу. Не можна вирішити конфлікт, не обговоривши його. Прагнення почути, зрозуміти думку одне одного здатне знищити ворожнечу. Зробіть крок на зустріч людині, не відвертайтесь від неї – таким чином можна лише поглибити образу. Чим більше ви ображаєтесь або обурюєтесь, тим
Продовження додатку Г.
менше у вас можливостей поновити стосунки. І завжди щиро вибачайтесь, коли відчуваєте, що неправі.
Варто навчитися розуміти оточуючих, інтуїтивно відчувати і вгадувати їхній настрій. Зараз ми спробуємо перевірити, наскільки розвинене у вас це вміння.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ «СПІВЗВУЧНІСТЬ»
Два учні стають спинами одне до одного. За сигналом учителя вони починають розходитися. Ідучи кожний у свій бік, учні мають постаратися (без будь-якого стороннього сигналу) одночасно обернутися і посміхнутися одне одному. Вони повинні самостійно визначити мить, коли слід обернутися.
Учитель крейдою малює на підлозі дві паралельні лінії, відстань між якими дорівнює 30 см. На цей «місток» з обох боків стають два учні. Під «містком» тече «бурхлива гірська річка». Учні мають домовитись між собою, як їм перейти «місток» і не зіштовхнути одне одного в «річку». Дозволяється користуватися лише жестами і мімікою.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Ми переконалися у тому, що досягти взаєморозуміння в стосунках можна, лише дотримуючись певних норм у спілкуванні. Про це варто пам’ятати щодня. Тому щоранку, вирушаючи в школу, не забувайте взяти із собою «валізу чемності».
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ «ВАЛІЗА ЧЕМНОСТІ»
Учитель малює на дошці великий чотирикутник – «валізу». Учні починають збирати до неї необхідні «речі» – добрі почуття і риси характеру, які слід плекати у собі. Школярі називають усе, що, на думку групи, допомагає людині у спілкуванні з оточуючими, а вчитель записує відповіді на тлі чотирикутника.
Продовження додатку Г.
Список орієнтовних відповідей
Доброзичливість; тактовність; доброта;
справедливість; миролюбність; життєрадісність;
почуття гумору; врівноваженість; чесність;
чуйність; порядність; співчуття.
А ще менш важливим є уміння дотримуватись даного слова, бо з цього починається довіра до вас. І якщо ви протягом сьогоднішньої розмови відчули, що досі поводилися не так, як годиться справжньому товаришеві, і вирішили виправити свої помилки, то це плюс. Адже головне – вчасно усвідомити свою помилку, подивитися на себе критично і разом спробувати знайти шляхи подолання труднощів у спілкуванні.