Роботу можна використати при проводження виховного заходу у середній та старшій школі.Мета заходу навчати дітей правильно вибирати друзів, знайомитися, спілкуватись і товаришувати; сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»;розвивати в учнів загальнолюдські чесноти; готувати до самостійного життя; виховувати моральні і духовні цінності в молоді методами повчальних розповідей з історії чи з навколишнього життя.
Виховний захід для учнів 7-11 класів
Тема заходу: вчимося жити на притчах (за Фрейдом)
Мета заходу: навчати дітей правильно вибирати друзів, знайомитися,
спілкуватись і товаришувати; сприймати різні життєві ситуації,
аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати
правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»;
розвивати в учнів загальнолюдські чесноти; готувати до
самостійного життя; виховувати моральні і духовні цінності в
молоді методами повчальних розповідей з історії чи з навко-
лишнього життя; познайомити з біографією вченого; знайоми-
ти учнів з різними притчами; вчити робити аналіз та розумні
висновки з поведінки героїв цих історій; познайомити молодь з
засновником психоаналізу і викликати інтерес до теорії.
Необхідне обладнання: комп’ютер з інтернетом, вислови З. Фрейда,
притчі Соломона, слайди, музичні записи
“Ти – це те, що ти говориш.”
“Мова визначає наше виховання”
Хід заходу
І. Організаційний момент
ІІ. Знайомство з притчами по Фрейду
При́тча — це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини. На відміну від багатозначності тлумачення байки, у притчі зосереджена певна дидактична ідея. Сюжет притчі будується в образній формі, на життєвих ситуаціях, на повсякденних спостереженнях суспільного життя.
За своє життя Фрейд написав і опублікував велику кількість наукових робіт – повне зібрання його творів складає 24 томи. Він мав звання доктора
медицини, професора, почесного доктора права Університета Кларка і був іноземним членом Лондонської королевської спільноти.
Зігмунд Фрейд відомий як засновник психоаналізу, який мав великий вплив на психологію, медицину, соціологію, антропологію, літературу і мистецтво ХХ століття. Погляди Фрейда на природу і походження людини були новаторськими для його часу протягом всього його життя дослідника і весь час визивали резонанс в науковій громаді. Інтерес до теорії вченого не гасне і в наш час.
То хто ж такий Зігмунд Фрейд? Що каже по цьому питанню Вікіпедія.
Деякі вислови Зигмунда Фрейда:
вони продовжують всередині впливати на людину.
ІІІ. Розповідь притч учнями
Одного разу почалася сильна гроза. Всі діти прибігли додому, але найменшої дочки не було.Мати занепокоїлася і пішла шукати її. У дворі йшов дощ, безперервно виблискували блискавки, і гримів грім. Від цих блискавок було моторошно, страшно. Мати кожен раз здригалася, коли лунав грім. Незабаром, жінка знайшла свою дочку. Дівчинка бігала під дощем. Щаслива- вона стрибала і танцювала. І кожен раз, коли небо освітлювала блискавка, дівчинка піднімала своє обличчя до неба і весело сміялася! Мама була дуже здивована: – Що ти робиш? – запитала вона. – Тобі не страшно? Невже ти зовсім не боїшся грому? – А чого тут боятися? – Весело відповіла дівчинка. – Мама, дивись, я танцюю, – а небо мене фотографує!
Колись давно старий індіанець відкрив своєму онукові одну життєву істину. – Розумієш, в кожній людині йде боротьба. Ця боротьба дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, жадібність, брехню … Інший вовк представляє добро: мир, любов, надію, турботу, доброту, вірність … І інші хороші якості людини. Онук, зворушений словами діда, надовго задумався. А потім запитав:
– Діду! А який вовк в кінці перемагає? Злий вовк чи добрий?
Старий індіанець, ледь помітно посміхнувся, і відповів:
– Так ось, що я тобі на все це кажу. Запам’ятай: завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.
Притча про пекло і рай (за Фрейдом)
Потрапив чоловік до раю. Дивиться, а там всі люди ходять радісні, щасливі, відкриті, добрі. А навкруги все як у звичайному житті. Походив він, погуляв, сподобалося. І каже архангелу:
– А можна подивитися, що таке пекло? Хоча б одним оком!
– Добре, ходімо, покажу.
Приходять вони до пекла. Чоловік дивиться, а там все на перший погляд так само, як в раю: таке ж звичайне життя, тільки люди всі злі, ображені. Видно, що їм тут погано.
– Тут все наче так само, як і в раю! Чому вони всі такі незадоволені?
– А тому що вони думають, наче в раю краще.
Жив собі чоловік. Була в нього одна цікава особливість: йому яблука завжди падали прямо в руки. Він проходив повз яблуні, протягував руку – і обов’язково ловив одне яблуко. Те, яке він хотів, і прямо в руку!
Усі дивувалися. І, звісно ж, хотіли дізнатися – як так виходить. А чоловік пояснював: “Я вмію хотіти. Я хочу, щоб яблуко впало, і воно падає”.
Люди теж хотіли, але їм яблука в руки не падали.
– Ви не вмієте правильно хотіти, – відповідав їм чоловік.
Люди не розуміли, витріщали очі, хотіли, але, мабуть, якось не так як треба. Усі почали дратуватися: ніхто не міг повторити подвиг цього дивака. Почали и його чаклуном і навіть подумували спопелити своєю заздрістю.
Тоді чоловік вирішив навчити цих невігласів правильно хотіти.
– Попереджаю зразу, мій урок не полегшить вам життя. Скажіть мені, як ви вмієте хотіти?
– Ну…ми думаємо: добре було б, якби яблуко впало нам в руки. Думаємо дуже завзято, молимось Богу… Не грішимо, робим хороші справи. Загалом, робимо так, як нас вчили, – майже хором мовили люди.
– І все? А ось як хочу я, – сказав чоловік, дістаючи паралельно шнурки, пружини, цвяхи та шурупи. – Я хочу, щоб яблуко впало, і роблю для цього все.
“Чаклун” почав пояснювати про пристрій, який треба кріпити до яблука і проходити повз у точно зазначений час; натискати на прожину і ловити яблуко.
– Це нечесно, – сказали люди.
– Чому ж? Я хочу і моє бажання здійснюється!
Навчіться правильно хотіти.
– Тату, я втомилася, у мене таке важке життя, такі труднощі і проблеми, я весь час пливу проти течії, у мене немає більше сил… Що мені робити?
Батько замість відповіді поставив на вогонь 3 однакових каструлі з водою, в одну кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав каву.
Через деякий час він вийняв з води моркву і яйце і налив в чашку кави з третьої каструлі.
– Що змінилося? – Запитав він у своєї дочки.
– Яйце і морква зварилися, а кава розчинилося у воді – відповіла вона.
– Ні, мала, це лише поверхневий погляд на речі. Подивися – тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою і піддатливішою. Крихке і рідке яйце стало твердим.
Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих обставин – окропу.
Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтися і стати слабаками там, де крихкі і ніжні лише затвердіють і зміцніють …– А кава? – Запитала дочка
– О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому середовищі і змінили його – перетворили окріп в чудовий ароматний напій.
Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин – вони змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання з ситуації…
Притча про порожні скарги (за Фрейдом)
Одного разу чоловік йшов повз якийсь будинок і побачив стару бабусю в кріслі-гойдалці, а поруч з нею у такому ж кріслі дідок, який читав газету. Між ними на ганку лежала собака і скиглила так, наче його щось болить. Проходячи повз, чоловік здивувався, чому той пес так скиглить.
Наступного дня він знову йшов повз цей будинок. Знову сиділа стара пара в кріслах-гойдалках, а між ними собака, який лежав і видавав той самий жалібний звук.
Спантеличений чоловік пообіцяв собі, що, якщо і завтра собака буде скиглити, він запитає про нього у цієї пари.
На третій день на свою біду він побачив ту ж сцену: старенька хиталася в кріслі, дідок читав газету, а собака лежав на своєму місці і продовжував скиглити.
Він більше не міг це ігнорувати.
– Вибачте, мем, – звернувся він до старенької, – що трапилося з вашим собакою?
– З ним? – Перепитала бабуся. – Він лежить на цвяху.
Спантеличений її відповіддю чоловік запитав:
– Якщо він лежить на цвяху і йому боляче, чому він просто не встане?
Старенька посміхнулася і сказала привітним лагідним голосом:
– Значить, голубчику, йому боляче настільки, щоб скиглити, але не настільки, щоб зрушити з місця…
В цьому уся суть: ми часто ниємо, що нас усе дістало, що треба щось змінювати, але при цьому нічого не робимо. А для початку треба хоча б «встати»!
А є такі маленькі притчі
Яка різниця між “подобається ” і “люблю”?
– Коли вам подобається квітка, ви її зриваєте. Але коли ви любите квітку, ви щодня її поливаєте.
Про друзів
У мудрої людини запитали: “Скільки видів дружби існує?” – Чотири, – відповів він.
Є друзі, як їжа – вони потрітні тобі кожен день.
Є друзі, як ліки – шукаєш їх, коли тобі погано.
Є друзі, як хвороба – вони самі шукають тебе.
Але є такі друзі, як повітря – ти їх не бачиш, але вони завжди з тобою.
ІУ. Підведення підсумків
Список використаних джерел
Інтернет ресурси
Вікіпедія
elims.org.ua