Тема: «Свято первоцвітів»
Цілі: виховувати в дітей почутгя прекрасного, бережливе ставлення до природи, до перших весняних квітів; формувати такі риси характеру, як доброта, чуйність, повага, ввічливість; розширити знання учнів про біологічні особливості рослин ефемероїдів та іх значення в житті людини; розвивати артистичні здібності.
Учитель.
Шановні гості, діти, вчителі, батьки! Я щиро вітаю вас і запрошую, на
виховний захід на тему « Збережемо первоцвіти».
Наближається справжня весна, з кожним днем сильніше гріє весняне сонечко, природа оживає, починається веселе свято цвітіння первоцвітів. Прекрасні наші ранньовесняні квіти:
Побачиш перші квіти так і тягнеться рука зірвати їх. На. жаль, навіть занесені до Червоної книги України первоцвіти катастрофічно зникають унаслідок масового розорювання та забруднення місць існування, а також через надмірне збирання квітів населенням. Існує реальна загроза того, що ці чудові квіти залишаться лише в наших спогадах. Побачивши їх, майте повагу до них, не зривайте бездумно на букети. Давайте милуватися первоцвітами в живій природі.
Епіграфом до нашої зустрічі будуть слова:
Не рвіть, не нищіть, не топчіть
Ви квіточки духмяні,
Вони себе не захистять,
Ми їм на захист станемо!
Весна. Тихою ходою nроходить вона ярами й узлісками, полями та гаями , легенько торкається сонних дерев, кущів. І все радіє ії приходу, усе оживає, усе веселішає. Теплі промінчики голублять білий сніг, а він, ще недавно такий могутній, всевладний і грізний, підкоряється їм і насичує землю живильною вологою. А ось і з'являються перші весняні гості, ніжні, тендітні, білосніжні; прикрашають ще зовсім зимовий ліс. Це - підсніжники.
Потім естафету підхоплюють проліски й первоцвіт,медунка та фіалка, сон, ряст, мати-й-мачуха. Це рослини-ефемероїди. Усі вони накопичують поживні речовини у підземних органах протягом літа, щоб весною встигнути відцвісти до розпускання листя на деревах.Але кількість іх, особливо підсніжників, поступово зменшується, скорочується чисельність місць перебування.Люди зривають лісові квіти у великій кількості й через таке ставлення ця нерукотворна, неповторна краса повністю може зникнути.
Тож нехай тепло весни розтопить не тільки сніг та кригу на річці, нехай теплий промінець достукається до серцякожного з нас - і ми будемо творити добро: не руйнувати та нищити, а оберігати та примножувати.
Пісня. Ой Весна - Весна Весняночка.
Виходить двоє дітей: хлопчик і дівчинка.
Дівчинка. Який сьогодні прекрасний день, світить яскраве сонечко.
Хлопчик. А як зараз, мабуть, красиво у лісі. Сніг уже розтав, співають птахи, у повітрі пахне весною .
Дівчинка. Мені мама розповідала, що з приходом веснивони дітьми завжди ходили в ліс по квіти. Їх тоді булотак багато. Підсніжники і проліски вкривали землю білоблакитними килимами.
Хлопчик. Куди ж ім дітися? Їх і тепер, мабуть, багато.
Дівчинка. До лісу зовсім недалеко. Давай підемо нарвемо і собі й друзям.
Хлопчик. Ось уже й ліс. А де ж квіти?
Дівчинка. Немає ніде.
Хлопчик. Ой, дивись, бачу підсніжника. (Нахиляєтьсяі хоче зірвати.)
До нього підбіrає Повітруля.
Повітруля. Нерви, не смій!
Дівчинка. Ти хто?
Повітруля. Я Повітруля, дочка царя лісу. Рослини, звірі,птахи, комахи та все, що живе в цьому лісі,- мої друзі.Я розумію іх мову і намагаюсь ім завжди допомогти.Боляче дивитись, як зникають рослини, важко чути іх
ридання, коли ви, люди, зриваєте та топчете іх. Ще декількадесятиліть тому моє око радували безліч весняних квіточок. Вони чарівно перешіптувалися, гомоніли з вітром, із грайливими сонячними промінчиками,зі мною; вмивали свої личка першим весняним дощиком.А тепер іх залишились одиниці, і я. нічим не можуім допомогти.
Дівчинка. Вибач, Повітруле. Ми й не знали, що рослини теж можуть плакати й що їм теж болить.
Хлопчик. Мені так цікаво з тобою. Познайом нас, будь-ласка, зі своїми друзями.
Повітруля. Із задоволенням. Допоможуть мені в цьому лісові гноми .
Пісня. Перші квіти.
Підсніжник
Пережив я люті морози
І зростав ще nід білим сніжком,
Бився з вітром холодним, лив сльози,
Та люблю я житrя й все nройшов.
Я прийшов сповістити про весну
І сказати: «Кінець вже зимі!» ....
Як радів, коли nерший промінчик
ПригОлубив й сказав: «Ні - пітьмі!
Я зрадів, коли клопіткі бджілки
Прилетіли збирати нектар.
Та прийшли сюди ви, і хлопчина
Мало що тут мене не зірвав.
Як тремтів тоді я, як здригався,
Адже бачив, як рвали братів.
Кожен з них до землі нахилявся,
Та ніхто помогти не зумів.
Пісня . Білі квіти.
І -й гном. Одним з перших про прихід весни сповіщає підсніжник. Дуже часто хмаринки підсніжників ростуть поряд з галявинами, вкритими сніговою ковдрою. Придивіться до цих квітів уважніше: зовні пелюстки трохи видовжені, ті, що всередині, коротші, із зеленою плямкою.Мені боляче думати, що ця ніжна, тендітна красав недалекому майбутньому може повністю зникнути, і нащадки людей зможуть тільки на картинах милуватися їхньою красою. Щоб насолоджуватися красою підсніжників,вам не обов'язково їх зривати. Посадіть їх біля свого будинку, у саду чи квітнику - і ви тим самим навіть допоможете їх збереrти .
Сон-трава
Сонечко ясне встає,
Теплим промінням своїм
Гладить квітки й nелюстки,
Сльози обсушує їм.
Сльози бренять на очах,
Чисті, як nерли ясні,
Сон їм неrарний nриснивсь.
Плакали квіти вві сні.
Як добре nрокидатися зі -сну
Від щебетання nтах та шелесту діброви.
Я так люблю чарівну цю весну
І бачу сни барвисті, кольорові.
І не страшні мені морози та сніги.
Хоч трішки боязко, як сильний вітер віє.
Моя тепленька шубка- «сріблясті волоски».
І захистить мене і обігріє.
Важке життя і очі повні сліз,
Зникаєм ми і не ростемо, як раніше, всюди.
Не треба рвати нас, ми прикрашаєм ліс,
Хай цю красу побачать інші люди.
2- й гном. Одна з найкрасивіших, найчарівніших весняних квітів наших лісів - сон. Схожа на невеличкий тюльпан фіолетового кольору. Квітка цвіте у квітні -травні. Стебельце вкрите шовковистими волосками, які захищають рослину від весняних заморозків. Але мало залишилося цих квітів у наших краях, тому їх потрібно оберігати. .
Пролісок
Диво дивне, диво миле,
Небо на землі!
Цe ми, nроліски, цвітем, квіти весняні.
Здавна блакитною нас зірочкою звуть,
Радіє все навкруг, як nроліски цвітуть.
Як важко на душі, коли зривають нас,
Ой, як нам жити хочеться,
Вмирати ше не час!
3 - й гном. Інша назва рослини - проліска дволиста.У березні - квітні в лісі ще можна побачити ці чарівніквіти. У кожної квітки шість тендітних блакитних пелюсток.Листки яскраво-зеленого кольору, видовжені. Дуже
часто на пролісках можна побачити бджіл. Це тому, щовони мають солодкий нектар.Ви можете перенести ці клаптики неба на клумбу чив сад. Для цього необхідно лише зібрати насіння і висіяти біля свого будинку.
Пісня. Проліска.
Ряст. Я ряст. Мої квіти є невід'ємною Частиною весняногокраєвиду. Навіть видатний український поет Т. Г. Шевченко,описуючи красу природи, не забув про мене.
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала їі рястом,
Барвінком укрила.
І на nолі жайворонок,
Солонейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають.
1-й гном. Квіти рясту можуть бути різних кольорів:жовті, білі, фіолетово-рожеві. Вони невеличкі, але їх дуже багато й зібрані вони в пишні китиці. Коли в лісі зацвіте рясr, то здається, що землю вкрили розкішним килимом.
Люди люблять ці квіти за красу й лікувальні властивості. Тому їх потрібно берегти. Щовесни ці квіти нагадуватимуть вам про красу весняноrо лісу, якщо ви зберете насіння і посієте біля свого дому.
Повітруля. Дякую вам, друзі, за цікаві розповіді.
Дівчинка. Ми обов'язково посіємо і підсніжники,і проліски, і сон, і ряст.
Повітруля. Ой, я чую, хтось кличе на допомогу. Йдемо мерщій.
Підбіл. Це я, підбіл. Тут ще в минулому році побували люди. Веселились, відпочивали. Вони поїхали,а нам залишили тільки неприємні спогади і смітгя.
Тепер я ніяк не можу перемогти цю консервну банку.Вона закрила мені очі. Мої квіти, золотисті вогники,так люблять сонце! Вони загоряються і розкриваються лише в яскравий сонячний день. Допоможіть! Допоможіть
побачити сонце, друзів, веселу бджілку, яка нап'ється мого нектару й рознесе· пилок. За що людизі мною так учинили? Адже я їм приношу користь; лікую від кашлю.
Повітруля (приймає консервну банку). Рости, рослинко,і радій сонцю!
2-й гном. Підбіл розцвітає рано навесні на схилах, дедобре пригріває яскраве сонце. Проходить весна- і квітивідцвітають. Потім виростають листки, вкриті знизу ніжним білим пухом. Знизу листок теплий, ніжний,
як мамині руки, а зверху - холодний. Тому й назва мати-й-мачуха.
Первоцвіт
Ой, то знову хлопчаки!
Знаєм іх слідочки.
Обережно: ми квітки,
Жовтенькі дзвіночки.
Не лети учвал сюди,
Чобітьми не гупай.
Краще тихо підійди,
Нахились, послухай.
3-й гном. Я познайомлю вас із рослиною, з якою пов'язано багато легенд.
В одній із них розповідається, що апостол Петро впустив ключі від раю, і на тому місці виріс первоцвіт, в іншій -що це ключі богині весни - Флори, а деякі люди твердять,що ці рослини виростають там, де заховані скарби.
Фіалка
Листочки-долоньки взяли ми в боки,
І хочеться йти залюбки у танок
Стебельце тоненьке і мало ще соку,
Тож будемо слухати спів.ми пташок.
Як листя шепоче, дерева сміються
І кущики все про весну гомонять.
Нам весело, люди, та мало нас всюди,
Тому нас не треба, не треба зривать.
1-й гном. Дуже люблять люди фіалки за ніжну красуквітів, п'янкий аромат. На тоненьких стебельцях піднімаються квіти фіолетового кольору. Листочки у фіалки схожі на маленькі розгорнуті долоньки. Небагато фіалок залишилось у лісі, тому їх потрібно берегти. До речі, фіалку теж можна посадити в саду.
Медунка
Її величність сама природа
Зібрала на однім стеблі
Цей запашний букет.
І для комах він є велика насолода,
З рожевих квітів п'ють нектар і роблять мед.
Рожеві найсолодші,
та є ще пурпурові, фіолетові, блакитні й сині,
Неначе райдуга упала між дерев.
Не рвіть ви нас в букети,
Ми лісові рослини.
Не виживаєм ми в воді,
Ми хочем жити тут, тепер.
2-й гном. Назва медунки походить від того, що їі квіти мають багато нектару. Різні комахи дуже полюбляють їх відвідувати. Розцвітає медунка рано, бо ще з літа запасає поживні речовини. Ця рослина корисна, тому їі потрібно оберігати.
Повітруля. Не встигли ми познайомити вас , діти,з усіма первоцвітами, які просять захисту й хочуть до вас звернутися. Є ще конвалія, анемона, петрів хрест, зірочки жовті і багато інших. Та вам уже час повертатися додому.Дякую вам, гноми, за ваші цікаві розповіді.
А ви, дітки, йдіть і розповідайте своїм друзям , знайомим про те, що ви тут сьогодні бачили й чули. І я сподіваюся, що ми всі разом зможемо достукатися до людських сердець і збережемо мальовничу, неповторну красу наших лісів.
Пісня. Весна-Весна.
Екологічні конкурси.
Конкурс №1
Назва конкурсу: Опиши рослину.
Мета:закріпити уявлення про первоцвіти в пам'яті учнів.
Завдання:якомога точніше описати рослину по пам'яті.
Рівень: середня школа.
Кількість учасників:дорівнює кількості зображень первоцвітів.
Обладнання: горщикова культура первоцвітів чи фотокартки з їх зображенням.
Хід конкурсу:
Кількість учасників повинна дорівнювати кількості первоцвітів. Впродовж 1 хвилини учасник вивчає рослини: роздивляється їх, читає їх назви тощо. Після цього він повертається до рослин спиною і намагається описати названу рослину якомога повніше і йому також можуть задавати запитання стосовно цієї рослини. Можна також замість того, щоб учень описував рослину сам, описати її йому (учень стоїть спиною до експонатів). Тоді його завданням буде назвати щойно описаний вид.
Критерії оцінювання: точність опису первоцвіту.
Конкурс №2
Назва конкурсу: Прикраси первоцвіт словами.
Мета: сформувати в учнів позитивне ставлення до первоцвітів.
Завдання: підібрати якомога більше прикметників, що характеризують той чи інший первоцвіт.
Кількість учасників: довільна.
Обладнання: горщикова культура первоцвітів чи фотокартки з їх зображенням.
Хід конкурсу: Учні характеризують первоцвіти різними прикметниками. Наприклад, при характеристиці підсніжника можна сказати, що він тендітний, ніжний, мужній, сильний і т.д. Той, хто назвав 3-5 прикметників, які характеризують первоцвіт, отримує приз.
Критерії оцінювання: оригінальність та влучність порівняння.
Конкурс .№3
Назва конкурсу: Намалюй первоцвіт.
Мета: сформувати позитивне ставлення учнів до первоцвітів.
Завдання: надути кульки та намалювати на них зображення первоцвіту.
Рівень: середня школа.
Кількість учасників: 2-5 учасників.
Обладнання: 2 повітряні кульки, нитки для зав'язування кульок та два спиртові маркери.
Хід конкурсу: Обирається 2-5 учасників, яким видається по спущеній повітряній кульці та по маркеру. Учні повинні швидко надути кульки, зав'язати їх та намалювати на них зображення первоцвітів і вказати їх назви.
Критерії оцінювання: швидкість та якість виконання.
Конкурс №4
Назва конкурсу: Склади розповідь.
Мета: сформувати критичне ставлення до людської діяльності.
Завдання: скласти оповідання за зображеннями.
Кількість учасників: у відповідності із кількістю наборів карток.
Обладнання: набори карток.
Хід конкурсу: Підбирається декілька наборів карток (по 5 укожному наборі), які є ілюстраціями певного сюжету (наприклад,ліс, приходять туристи, їдять, збираються додому, пішли, а післяних залишилася купа сміття тощо). Обираються учасники, яким
видаються набори карток. За ситуаціями, зображеними на картках, учням слід скласти розповідь.
Критерії оцінювання: цікавість оповіді та взаємозв'язок окремих елементів розповіді між собою.
Конкурс №5
Назва конкурсу: Закрий очі і малюй.
Мета: сформувати позитивне ставлення до первоцвітів.
Завдання: якнайшвидше намалювати малюнок первоцвіту із закритими очима.
Рівень: середня школа
Кількість учасників: 2-4 учні.
Обладнання: 2 листи ватману, 2 маркери, 2 пов'язки на очі.
Хід конкурси: Вивішується 2 листи ватману, до нього підходять по одному з учасників і малюють первоцвіти з заплющеними очима.
Інший варіант цієї гри виглядає таким чином: Набирається команда з 5 учнів. Вони по черзі підходять до аркушу ватману, їм зав'язуються очі і вони малюють певну деталь первоцвіту. У сумі деталі, намальовані учасниками, повинні скласти одну рослину.
Критерії оцінювання:швидкість та охайність малюнка, а також його схожість на реальну рослину.
Конкурс №6
Назва конкурсу: Склади рослину.
Мета: формування уяви про цілісність рослинного організму та його будову.
Завдання: скласти пазл первоцвіту.
Рівень: середня школа.
Кількість учасників: від 2 до 10 учнів (2 команди по 5 учнів).
Обладнання: 2 набори пазлів первоцвіту.
Хід конкурсу:Обирається два учасники (або дві команди по 5 учасників) і кожен з них отримує по набору пазлів. Вони складають пазл рослин та говорять їх назви. При командному способі гри, кожен з учасників отримує одну деталь пазлу та складають пазл усі одночасно.
Критерії оцінювання: швидкість виконання.
Конкурс №7.
З літер, які утворюють слова "конвалія" та "первоцвіт" скласти якомога більше слів (іменники в однині, загальна назва, без скорочень).
Нагородження переможців кожного конкурсу.
Учні по черзі.
Разом: Зростає експлуатація всіх природних ресурсів.
Разом. Світ зелених рослин.
Разом. І дуже важливо: створюють те екологічне середовище, без якого немає життя.
Разом. І просто роблять нас добрішими.
Разом. Зупиніться! Подумайте! Що ви робите і до чого це приведе!
(пісня)
Запам’ятайте всі, земля у нас одна
Вона дарує нам багатства всі сповна.
Але щоб добре жить, щоб жити у красі
Її повинні берегти усі, усі, усі.
Приспів. Збережи, збережи перший первоцвіт
Цей чарівний мовчазний від землі привіт.
Пам’ятай, пам’ятай кожну мить і час
В якому світі будем жить залежить все від нас.
Шановні мешканці та гості нашого села! Усіх, хто не байдужий до краси навколишнього середовища, закликаємо зберігати красу весняних квітів для майбутнього покоління! Щовесни на території України і сусідніх країн надзвичайно великих обсягів набуває торгівля первоцвітами – ранньоквітучими весняними рослинами. Важливо розуміти, що підсніжники, сон-трава, проліски, цикламени та крокуси знаходяться на межі зникнення і більшість із цих видів занесені до Червоної книги України. Тож збір їх у природі та торгівля ними заборонені й караються законом. Не підтримуйте тих, хто збагачується за рахунок збіднення матінки-природи! Попередимо зникнення первоцвітів не тільки з території області, а й із нашої планети! Не будьте байдужими! Первоцвіти просять захисту!!! Залиште цю красу нащадкам!!! |
Пісня . Надарую квіти.
/Учні дарують присутнім первоцвіти виготовлені своїми руками./
Ось і добігає кінця свято первоцвітів. Я гадаю, що ми досягли мети цього заходу: дали вичерпну відповідь на питання, почули розповіді своїх однокласників.
Федір Тютчев писав:
Не то, что мните вы, природа:
Не слепок, не бездушный лик —
В ней есть душа, в ней есть свобода,
В ней есть любовь, в ней есть язык.
Отже, розумійте природу. Людина, яка вирощує рослини, милується красою природи, творить красу для щастя та радості іншої людини, не здатна на зло, підлість, цинізм,, безсердечність.
Хочеться сподіватися, що епіграф нашої програми залишиться не просто словами, а стане девізом кожного любителя природи.
Чекаємо на вас у рядах активних учасників Всеукраїнської акції "Первоцвіт".
Сонце дає нам енергію любові.
Повітря дає нам енергію життя.
Вода дає нам енергію чистоти.
Рослини дають нам енергію сили.
Земля дає нам енергію добра.
Хай вічно духмяніють Великі сили Природи.
Дякую за співпрацю!
(Діти співають пісню «Ми бажаєм щастя вам».)