В даному матеріалі містяться прийоми та методи з критичного мислення, які допоможуть дітям краще засвоїти матеріал виховного заходу «Найбільше багатство – здоров'я. Профілактика йододефіцитних захворювань».
Мета: узагальнити набуті знання дітей про здоров’я; ознайомити учнів з роллю йода та йодованої солі в повсякденному вживанні в харчуванні; сформувати уявлення про те, що здоров’я значною мірою залежить від них самих; розвивати пам’ять, вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки; дотримуватися рухової активності; виховувати почуття відповідальності за власне життя і життя оточуючих їх людей.
Обладнання: відео презентація.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Вправи на дихання.
- Що для кожного з вас є найдорожчим?
- Правильно, здоров’я.
- Отже, тема нашого уроку буде пов’язана зі здоров’ям, а також з чим саме ви дізнаєтесь розшифрувавши наступні рядки:
- Чому здоров’я є найбільшим багатством? Чому всі його так цінують?
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
- Що ви можете сказати про здоров’я наших героїв?
- Як ви це з’ясували ?
- Отже, щоб бути здоровим слід…(складання на дошці асоціативного куща)
Дихати Загартовуватися Вживати вітаміни
свіжим повітрям
Займатися спортом Правильно
харчуватися
Чергувати
відпочинок і роботу
Мати гарний настрій Дотримуватися режиму дня
Вправи на зняття втоми зі спини
- Продовжіть мою думку: «Якщо дитина здорова, то вона…»
- Ми вже з’ясували, що слід робити, щоб бути здоровими. Але сьогодні я б хотіла більше зупинитися на одному з секретів довголіття. А пов’язаний він із їжею. Адже саме з неї ми отримуємо такі необхідні для нас мінеральні речовини. Серед мінеральних речовин найважливіше місце посідає йод. Тільки не плутайте з йодом, яким лікують рани.
Саме наявність йоду в нашому організмі захищає його від утоми, хвороб, від передчасного старіння. Де і скільки йоду в нашому організмі ви дізнаєтесь з перегляду наступного відео сюжету.
- Скільки грамів йоду міститься в організмі людини?
- В яких органах він міститься?
- Який орган його накопичує?
- Як йод потрапляє до щитовидної залози?
- Як щитовидна залоза допомагає нашому організмові?
- Отже, щитовидна залоза, яка містить достатньо йоду, допомагає організмові боротися з вірусними інфекціями, знищує та послаблює дію мікробів та вірусів, що потрапили в наш організм.
- Що ж треба робити, щоб йод потрапляв до нашого організму?
- Які ж продукти багаті на йод, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте наступний кросворд:
По горизонталі:
1. Червона, солодка, пахуча,
Росте низько, до землі близько. (Полуниця)
2. Хвостиком прив’язаний,
Довгий і зелений,
Гарбузові він синок,
Дуже добрий…(огірок)
3. У воді вона живе
Не має дзьоба, а клює. (Риба)
По вертикалі:
1. Ти мене не обминай,
А скоріше відчиняй.
Не дивись, що кам’яний
Розіб’єш, а я смачний.
Недарма кладуть в пиріг.
Упізнав? Та я ж … (горіх)
2. Стоїть при дорозі на одній нозі.
Шапочку має, та нікого не вітає. (Гриб)
3.- Я цьому дивуюсь щоденно,-
Татові зізнавсь малий Славко,-
Чому корова їсть траву зелену,
А дає нам біле… (молоко)
4. Жовтеньке, солоденьке
На пальмі зростало.
Мавпенятам до смаку припало. (Банан)
5. Маленьке, кругленьке
З гори скотилось,
Впало, розбилось.
Нема того бондаря,
Щоб його скував. (Яйце)
Вправи на чищення розуму
- В яких продуктах харчування міститься йод?
- Але найбільше його знаходиться в морських водоростях, в морській капусті, в рибах тріска, морському окуні,
в креветках.
- Ще в яких харчових продуктах міститься йод?
- Але ми не завжди маємо можливість щодня вживати дані продукти харчування. А щоб рости, добре вчитися, йод повинен поступати в ваш організм кожного дня. Є дуже хороше вирішення цієї проблеми. Для цього вам слід відгадати загадку:
Кристалиночки тверді,
Світлі, аж іскряться.
Народились у воді,
А води бояться. (Сіль)
- Так, сіль. Тільки сіль, в яку додають йод – йодована сіль. У багатьох країнах світу, щоб не хворіти, швидше рости, краще вчитися, дітям в їжу додають йодовану сіль. Вона продається не в аптеках, а в продовольчих магазинах.
- Зараз ми спробуємо в цьому розібратися. Ми пограємо в гру, яка називається «Переконай». Одна група учнів буде представляти людей, які не вірять в користь йодованої солі або мають сумніви в її безпечному використанні, а друга група учнів буде намагатися їх переконати в тому, що йодована сіль – це один з харчових продуктів, який допоможе подолати йододефіцит в організмі. (Учні під стільцями знаходять папірці з міфами – це перша група та папірці зі спростуваннями – це друга група.)
№ |
Міфи |
Спростування |
1. |
Йодована сіль має неприємний запах, псує колір і смак продуктів, а більша частина йоду псується і зникає під час приготування їжі. |
Сіль за новими стандартами не має ніякого специфічного запаху, не псує продукти і не випаровується під час приготування їжі. Йодована сіль зберігає свої цілющі властивості протягом 3 – 4 місяців. |
2. |
Йодовану сіль не можна використовувати під час консервування та під час приготування їжі. |
Йодовану сіль можна використовувати всюди, де використовується звичайна сіль. |
3. |
Йодована сіль дуже токсична і може викликати виразку шлунку та алергійні реакції. |
Згідно рекомендації Всесвітньої організації охорони здоров’я для йодування солі в Україні використовуються такі сполуки, що не призводять до алергенних та виразкових хвороб і є нетоксичними. |
4. |
Регулярне вживання йодованої солі призводить до надлишку йоду в організмі. |
Споживання солі, йодованої за українським нормативом не перевищить встановлених меж безпечного споживання йоду. |
5. |
Йодована сіль – це ліки, які має призначати лікар. |
Йодована сіль – це звичайний харчовий продукт, який не вимагає лікарського призначення для застосування. |
Отже, йодована сіль не має неприємних запахів, її можна використовувати під час консервування і приготування їжі. Йодовану сіль можна придбати в будь-якому магазині і постійне її вживання не призведе до появи алергії чи інших хвороб.
Постійне вживання харчового продукту допоможе попередити передчасне старіння, втому, хворобу відсталості в розумовому розвитку.
ІV. Підсумок уроку.
- Кому пощастило більше Лисиці чи Вороні?
- Чому?
- Чому у Ворони впав рівень інтелекту?
- Що ще трапиться з нею, якщо вона не буде вживати йодовану сіль?
- Які ще харчові продукти ви порадите їй вживати і чому?
- Чи може наша Ворона скористатися звичайним йодом для обробки ран? Чому?
Роздача пам’яток для батьків.
1