ПОДОРОЖ КОЗАЦЬКИМИ СТЕЖКАМИ
МЕТА: розширити кругозір учнів про козацтво, закріпити знання, отримані на уроках історії, літератури. Збагачувати словниковий запас учнів, виховувати почуття дружби, силу волі, любов до нашого славного минулого.
І. Слово вчителя. Ми зібрались з вами, щоб переконатися, що ми є нащадками нашого славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей – вільних козаків.
ГЕТЬМАН(читає). « Козаки! Я, гетьман козацького війська, наказую провести змагання двох куренів, щоб підняти бойовий дух і мудрість нашого козацтва». Отамани, готуйтесь до змагань.
ІІ. Привітання куренів один одному
1. Курінь «Козацька шабля»
Девіз: Сам п’ю, сам гуляю, сам стелюся, сам лягаю!
Привітання суперникам: «Нехай знає рідна мати – вільна Україна: Козаки ми ще маленькі – зате гідна зміна».
Курінь «Сивий коник»
Девіз: Степ широкий – то мій сват,
Сивий коник – то мій брат.
Привітання суперникам: « Душу й тіло ми положим за нашу свободу. І покажем, що ми, браття, - козацького роду!»
ІІІ. РОЗМИНКА
Вчитель: А чи добре знаєте ви історію свого народу? Пропонуємо запитання для команд (почергово).
Вибирається журі.( Голова журі – гетьман)
1. Що означає слово «козак»?
2. Як утворилися козацькі поселення?
3. Де виникла головна фортеця Січі?
4. Хто був першим гетьманом Запорізької Січі?
5. Чому Січ назвали Запорізькою?
6. Що означає слово «побратим»?
7. Що вміли робити на Січі?
8. Як приймали у козаки?
9. Які лицарські чесноти були у козаків?
10. Як скасували Запорізьку Січ?
ІV. Хто сильніший?
Віджимання від полу. Хто більше відіжметься від полу за одну хвилину.
Підведення підсумків за попередній конкурс
V. Козацька кмітливість
Вчитель: Курінь, який відповість першим, отримує фішку.
1. Як називається море, в яке впадає Дніпро? ( Чорне)
2. Яка пташка співає «спати пора»? ( Перепілка)
3. Льодовий потік, що повільно зсувається з гір? ( Льодовик)
4. Найбільш подібна до людини мавпа? ( Орангутанг)
5. Найбільша планета сонячної системи? ( Юпітер)
6. Найвище в світі дерево? ( Евкаліпт)
7. Найменша в світі пташка? ( Колібрі)
8. Найбільший в світі птах? ( Страус)
9. Тварина, в якої є сумка? ( Кенгуру)
10. Ім’я української поетеси, співачки часів козацтва? ( Маруся Чурай)
11. Військовий човен козаків? ( Чайка)
12. Як називалась військова козацька сторожа? ( Бекет)
13. З якого дерева були ложки у козаків? ( Із верби)
14. Хто такі яничари? ( Військо шаха)
15. Що таке байдак? ( Великий човен)
Підсумок балів
VІ. Козацький гопачок
Вчитель: Козацький танець був не просто танцем для душі. Це були спеціальні акробатичні вправи, які допомагали козаку навіть у бою.
Козак, як вихор, міг з шаблею в руках, вистрибуючи, виконувати спеціальні елементи танцю. Самі вороги говорили, що важко битися з козаком, в якого вселився ніби сам біс. Це козаку допомагав танок.
Отож, спробуйте і ви свої сили в танці.
КОНКУРС «Хто кого перетанцює»
За бажанням вибираються два учасники із різних команд. Хто довше танцюватиме навприсядки, той – переможець.
VІІ. КОНКУРС ОТАМАНІВ
За 5 хвилин записати імена відомих гетьманів України часів Козаччини.
VІІІ. КОНКУРС СПІВУ ( домашнє завдання)
Вчитель: Що то за козак, коли він не любить співати?
Команда куренів мають переспівати одна одну. Виконуються тільки козацькі пісні. Пісні готувалися вдома. Співають по одному куплету. Перемагає команда, що більше знає пісень.
ІХ. ПІДСУМОК.
Виступає гетьман. Читає грамоту.
ГЕТЬМАН: Я – гетьман усіх вільних земель українських і всієї держави – даною мені владою і своєю волею велю привітати найсміливіших, найдружніших козаків.
НАГОРОДЖЕННЯ УЧАСНИКІВ