Ведуча 1
Україна… Рідний край… Рідна мова… Скільки почуттів з’єдналося в
цих словах, скільки ніжності, любові та ласки!
Ведуча 2
Що може бути для людини дорожчим за рідну мову? Адже мова народу – це не просто звуки. Мова – це душа народу, це його тре –
петне серце.
Учениця 1
Мова! Українська мова,-
Вона співуча, лагідна, дзвінка…
Мова! Українська мова-
Єдина, рідна, дорога така.
Учениця 2
О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря брилі антів – це мова моя,
Це мова моєї Вкраїни!
Учениця 3
Яка у ній сила і кличе, й сія,
Яка в ній мелодія лине!
Натхнення хвилини!
О мово моя, душа голосна України!
Учениця 4
Мов райдуги арки над морем полон,
Що в небо музикою лине,
Де славить життя золоте жайворон,
Це мова моєї Вкраїни!
Учениця 5
Це матері мова
Я звуки її
Люблю наче очі дитини!
Учениця 6
О мово вкраїнська!
Хто любить її
Той любить свою Батьківщину!
Пісня « Молода Україна»
Ведуча 1
В Україні українська мова функціонує як національна мова держави, нею розмовляють ті , хто любить свою Вітчизну і гордиться її історією , хто не уявляє себе без причетності до свого волелюбного народу. У Конституції України у статті 10 записано: « Державною мовою на Україні є українська»
Ведуча 2
9 листопада було відзначено День української писемності та мови. Бо саме завдяки їй ми об’єдналися в один народ , в одну націю , бо як стверджував відомий український письменник Панас Мирний, “ найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова , ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почуття.
Це одне з наймолодших державних свят. Його запроваджено у 1997 році за ініціативою Всеукраїнського товариства « Просвіта» імені Тараса Шевченка.
З’являється дівчина
Мова французька бринить , як струна,
Мова німецька – це шепіт вина.
Мова італійська – як пісня співуча,
Мова грузинська – це вогонь жагучий.
Моя ж українська- гроно калинове,
Весною – ніжний шепіт вербовий,
Серед осені – курликання тужливе журавля,
А влітку – закоханий спів солов’я,
Серед спраги – джерело цілющої води.
Мово наша батьківська,
Богом ти дана нам завжди!
Пісня « Батьківська мова.»
Ведуча 1
За горами високими , за морями глибокими є славна і благодатна земля. З давніх – давен під блакитним небом там вирощують золоті хліба, плекають квітучі сади, складають найкращі в світі пісні.
Владарка цього краю – Мова Солов’їна. Держава її поділена на князівства з дивними назвами: Лексика, Фонетика, Граматика, Стилістика.
Одного разу княгиня Граматика викликала своїх дітей – доньку Морфологію і сина Синтаксиса – й звеліла їм.
Граматика
- Зберіть у палац усіх своїх вельмож , хочу почути, який лад і порядок дають вони в князівстві , чим займаються мої піддані та чи вміють шанувати злагоду і єдність…
Ведуча 2
І прийшли до палацу вельможі , і кожен сказав слово про себе та свою родину.
Іменник
- Я вітаю тебе , пресвітла княгине, від імені найчисельнішого , найважливішого, найчастіше вживаного племені слів. Ми, іменники, називаємо все: предмети, явища, почуття… Ось погляньте : світить (що?) сонце, кругом ( хто?) діти. Як сонце і вода породжують усе живе на землі, так і ми живимо мову. І в реченні можемо бути будь – якими членами…
Прикметник
- Усе , що сказав мій брат Іменник, - правда. Та не слід забувати й інші племена. Без мене, Прикметника, не скажеш, що квітка – гарна, дівчина – вродлива, матуся – ніжна, а Вкраїна – рідна. Адже важливо знати не тільки, хто ми, а й який, яка, яке, які ми.
Займенник
- Я не можу вихвалятись, як Іменник і Прикметник, бо ми, Займенники, не такі чисельні й не такі яскраві.
Нас небагато, ми маленькі, але завжди готові прийти на допомогу ближньому. Я і ти, ми і ви, він, вона, воно, вони – всі ми, вірно служимо Матінці Мові.
Числівник
- Усім хочеться заможно жити. А якщо хочеш бути багатим – мусиш уміти лічити гроші. Отже, без нас Числівників, годі й братися хазяйнувати.
Дієслово
- А без мене взагалі не можна уявити життя. Зі мною сонце світить, земля родить, люди працюють, діти вчаться, граються, ростуть. Разом з Іменником – граматична основа речення, його головні члени: Підмет і Присудок.
Прислівник
- Так, брате Дієслово. Ти – рух, дія. Але чи знали б усі, де, коли, як і з якою метою ти звершуєш свої справи, якби не ми, скромні Прислівники? Вдень і вночі, влітку і взимку, колись і тепер – завжди поруч з тобою – я, Прислівник.
Прийменник
- Я хоч і не маю самостійного значення, та виконую важливу і благородну місію. Я слова між собою єднаю, дружбі їхній сприяю. Без мене не визирнеш у віконце, не розкажеш про кінофільм, не сядеш за стіл, не підеш до школи, не поділишся з другом.
Сполучник
- Ми з Прийменником – службові, вірно служим нашій мові.
Граматика
- Ви порадували мене, добродії, переконавши у тому, що її Величність Мова Солов’їна житиме і процвітатиме вічно. Бо всі ви живите дружно, в єдностій гармонії. А в єдності – сила народу.
Танець « А ми дівчата з України»
Ведуча 1
Українська мова… Скільки глибини в цих словах! Це золото безмежних полів, бездонна синь зачарованих небес, тихі плеса річок, сині очі ставків.
Ведуча 2
Наша мова… Вона нам рідна , як батько і мати, як та земля, на якій ми зростаємо! Бо це мова, яку ми всі чуємо змалку, бо ця мова зрозуміла нам. І без неї немає нашого народу!
Читець 1
Чому люблю я українське слово,
Співучіше за пісню солов’я?
Чому люблю я українську мову?
Люблю тому, що мова ця – моя!
Де є іще такі слова привіту,
Такі красиві, сонячні пісні?
Вкраїнська серед мов усього світу
Здається найбагатшою мені.
Читець 2
І зайвих слів для вислову не треба –
Є речення короткі і ясні.
Вона подібна зорепаду з неба,
Польоту птаха у височині.
…Уста виводять ніжну колискову,
А за віконцем зіронька сія…
Чому люблю я українську мову?
Люблю тому, що мова ця – моя!
Пісня « Мова солов’їна”
Ведуча 1
Україна та її культура сьогодні святкують своє відродження. Але цьому передувала тяжка боротьба.
Ведуча 2
Дуже багато жорстоких літ і століть пережила наша невмируща мова, мужньо знісши і витерпівши наругу наймогутніших царських сатрапів та посіпак.
( Звучить мелодія пісні « Думи мої, думи мої» )
Учасниці оголошують подію і несуть в руках дати скорботного календаря.
Учень 1
1720 – указ Петра I про заборону книгодрукування українською мовою.
Учень 2
1775 – зруйновано Запорізьку Січ та закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.
Учень 3
1863 – указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.
Учень 4
1876 – розпорядження російського імператора Олександра II , спрямоване на витіснення української мови з культурної сфери.
Учень 5
1884 – закрито всі українські театри.
Учень 6
1908 – вся культурна й освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою.
Учень 7
1914 – російський цар Микола II ліквідує українську пресу.
Учень 8
1938 – сталінський уряд видає постанову про обов’язкове вивчення російської мови , чим підтинає коріння українській.
Ведуча 1
Душогуби стояли вже близько. Багато чого їм вдалося.
Ведуча 2
Але рідна мова наша вистояла!
Учень 1
Стікала кров’ю, у війні палала.
Учень 2
Глибокі рани досі ще болять.
Учень 3
Але й тоді навколішки не впала.
Учень 4
Бо бачила – сини її стоять.
Учень 5
Це патріоти руки розбирали.
Учень 6
Руїни повоєнні до основ
Учень 7
Міцний родинний дім відбудували.
Учень 8
І мову рідную звільнили від оков.
Пісня « Гімн українській мові»
« Як би тобі, доню…» ( Діалог матері з дочкою)
Мати:
Як би тобі , доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро.
Бо і так доволі хтось насіяв зла,
І холонуть душі наші без тепла.
Донька:
Забувають діти мову матерів
Глянь, від того болю світ аж посірів.
Стогне від розпуки зранена земля
І сивіти стала матінка моя.
Мати:
Доню моя, доню, синьоока зірко,
У житті буває солодко і гірко
Як би твої очі не манили зваби,
Не посмій вчинити Батьківщині зради.
Не посмій зламати гілку калинову –
Сиротою станеш, як забудеш мову.
Можеш призабути запах рути – м’яти,
Але рідну мову мусиш пам’ятати
Можеш не впізнати голосу діброви,
Та не смій зректися маминої мови!
Ведуча 1
Світ захоплюється українською мовою, яка належить до першої трійки наймилозвучніших мов світу.
Ведуча 2
У 1934 році на конкурсі мов у Парихі українська мова була визнана поряд з французькою і перською як найкраща, найбагатша мова світу.
Ведуча 1
За мелодійністю українська мова займає друге місце серед мов світу, поступаючись лише італійській. І ми пишаємося, що маємо таку мову.
Ведуча 2
А хто ж робить найбільший внесок у розвиток рідної мови? Звичайно, це письменники. Зверніть увагу на їх портрети. Тому сьогодні учні принесли символічну квітку улюбленому письменнику.
Ми любим квіти дарувати,
Й коли настане слушний час-
Все те, що хочемо сказати,
Ці квіти висловлять за нас.
(Учні по черзі виходять до вази і ставлять у неї квіти)
1 Троянду – Володимиру Сосюрі ( за вірші про кохання)
2 Колоски – Олександру Довженку ( за вірність рідній землі)
3 Калину – Василю Стусу (за страждання на засланні)
4 Чорнобривці – Іванові Франку ( За оригінальність, жанрову неповторність)
5 Котики верби – Марко Вовчок (