Виховний захід «Рідний край, де ми живемо Україною зовемо». Вшанування народних символів та традицій, виховання любові до рідної України.
ВИХОВНИЙ ЗАХІД
Рідний край,де ми живемо Україною зовемо.
Запис на плівці:
Поняття «Батьківщина» росте разом з нами,збагачується новим ,усе глибшим змістом.Нещодавно для нас це обмежувалось рідною хатою,де вперше пізнали любов та опіку мами і тата,ласку бабусі,мудрість дідуся,тепло родини.Проминуло раннє дитинство ̶ і вже стежинка від хати повела нас до школи.Саме тут відкрили для себе,що ми не просто діти своїх батьків,а ще й українці,а Батьківщина наша ̶ Україна,велика і прекрасна.
Ведучий: Шановні гості,…
Ми раді з вами зустрітися на нашому святі.
Ведуча: Мамина пісня,батькова хата,дідусева казка,бабусина вишиванка,добре
слово сусіда,традиційний звичай взаємодопомоги,криниця,давня пам ̓
ятка на околиці села та незабутнє лелече гніздо ̶ все це родовідна пам ̓
ять,наші символи,історія.
Ведучий: Сьогодні ми ближче торкнемося цієї історії,в ній корінь роду україн-
ського.І де б ми не були скрізь відчуваємо поклик рідної України,з хви-
люванням чуємо рідну мову,пісню.
Ведуча: Звучить пісня «Промінчик»
Ведучий: Готуючись до свята,учні початкових класів вивчили багато народних
пісень,ігор та розваг,чимало цікавого дізналися про традиції,звичаї на-
шого народу.Те чого дізналися,чого довідалися,ми побачимо на святі.
Ведуча: Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля,яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Не забувай Шевченка слів
Про горду славу козаків,
Не забувай,що ти дитина
Землі,що зветься Україна
Про Україну,рідний край,
Ти завжди пам ̓ ятай!
1-й учень: Україно,краю милий,
Краю золотавий
Поля твої широкополі,
Пісні дзвінкоголосі,
Міста наші рідні
Сади пишно цвітні,
Городи багатії.
2-й учень: Українська земле!
Де є краще? Де миліше,
як не на Вкраїні?
3-й учень: Струмок серед гаю,як стрічечка.
На квітці метелик,як свічечка.
Хвилюють,маюють,квітують поля.
Добридень тобі,Україно моя!
Ведучий: А зараз звучить пісня «На нашій Україні»
4-й учень: У рідному краї серце співає ̶
Одна Україна і двох не буває,
Місця,де вродились ми,̶̶ завжди святі:
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
5-й учень: Облітав журавель
Сто морів,сто земель,
Облітав,обходив
Крила ,ноги находив.
Ми спитали в журавля:
̶ Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
̶ Краще рідної ̶ немає!
6-й учень: У всіх людей одна святиня
Куди не глянь,де не спитай
Рідніше їм своя пустеля
А ніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
̶ Нема без кореня рослини,
А нас людей без батьківщини.
7-й учень: Є багато країн на землі
В них ̶ озера,річки і долини…
Є країни великі й малі
Та найкраща завжди ̶ Батьківщина!
Є багато квіток на запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них
Ті,що квітнуть у рідному краї.
8-й учень: Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду ,мамо, горда і вродлива
З тебе чудуватися повік.
Ведуча: А зараз прозвучить пісня «Калинонька»
9-й учень: Без рідної мови ,без пісні ,без мами
Збідніє земля назавжди
Тож припадімо до неї вустами
Ісерцем вбираймо ,як спраглий води.
10-й учень: Джерела й струмочки,й річки невеличкі
Водою повнять океани й річки.
Любов до Вкраїни,матері й слова
Віками живить нашу рідну мову.
11-й учень: Солов ̓ їну,барвінкову,
Колосисту навіки
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки
Берегти її,плекати
Буду всюди й повсякчас
Бо ж єдина так, як мати
Мова в кожного із
12-й учень: Нема ріднішої, повір
За неї пречудову.
Люби,шануй,піднось до зір
Її пісні і мову.
13-й учень: Перше наше слово
З нами повсякчас:
Україно-мати!
Ти одна для нас.
14-й учень: Україна рідна! Україна-мати!
Ми про тебе пісню хочем заспівати
Про твої роздоли і про нашу мову
Слухай нашу пісню ̶ щиру,веселкову.
Ведуча: А зараз прозвучить «Колискова пісня»
Ведучий: У кожного народу є свої рослини-символи.Верба,калина,барвінок,
мальви,тополя ̶ невід ̓ ємні від українського народу. Ось верба ̶
символ краси,неперервності життя.
Ведуча: А ось хрещатий барвінок ̶ символ вічності.
Ведучий: Про один з рослин-символів говорять так:
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистинках
Стала пава молода.
І збігаються всі діти
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен ̶ смик,
Та й укине на язик.
Ведуча: Так ,дійсно,це ̶ калина. Калина ̶ це символ кохання,краси,щастя.
Навесні калина вкривається білим цвітом і стоїть,як наречена у біло-
му вбранні,а восени палахкотить гронами червоних плодів.
Ведучий: Калиною уквітчують весільний коровай,оселю,печуть смачні пиро-
ги,лікують.Народ склав про неї багато віршів,легенд,пісень.Послухай-
те,будь ласка,одну з пісень.
Ведуча: Пісня «Червона калина»
Ведуча: У давніх слов ̓ ян рік починається весною,відродженням навколиш-
ньої природи і з пробудженням матері-землі від зимового сну,з пер-
шою оранкою і сівбою.
Ведучий: Весну зустрічали весело і пишно:з піснями,танцями,іграми. Ці пісні
називали веснянками,гаївками.
1-й учень: Вийди,вийди,Іванку
Заспівай най веснянку
Зимували,не співали ̶
Весну дожидали.
2-й учень: «Веснянка»
Весна уже,весна іде ̶
Весну вітаймо,діти
Весна вінки нам принесе
Вінки,чудові квіти
Ставаймо хутко парами
Всі хлопчики й дівчатка
Та підемо ми радісно
Вже весну зустрічати
А весна нам принесе
На дерева цвіту
А на поле ̶ жита
На травичку ̶ росу
А на дівчаток ̶ красу
А на хлопчиків ̶ сили,
Щоб росли ̶ міцніли.
Ведучий: Веснянка « Розлилися води»
А весна нам принесе,̶
Всім хлоп ̓ ятам ̶ по гудочку
А дівчатам ̶ по віночку.
Всім малятам ̶ по квіточці,
Щоб плели віночки
А хлоп ̓ ятам по гілочці,
Щоб робили сопілочки.
Ведуча: Веснянка «Прийди,прийди,весно.»
Ведуча: Бабусина скриня! Скільки цікавих речей ми знайшли в ній! Та кра-
ще нам про це розкажуть четвертокласники.
(Бабуся ̶ перевдягнута учениця).
Учениця: (підходить до бабусі): ̶ Добридень,бабусю! Що це ви тут робите?
Бабуся: ̶ Хочу своє добро сонечку показати.
Учень: ̶ Ми допоможемо. (До дітей) Поглянемо,що ж у бабусиній скрині? (роз-
глядають).
Учні:
1-й. ̶ Ой! Рушник! Український рушник! Оздоблений квітами,зірками,птахами.
Скільки він промовляє серцю кожного з нас. (Діти розвішують рушники).
2-й. ̶ Від сивої давнини і до наших днів у радості і в горі рушник ̶ невід ̓ ємний
атрибут нашого побуту. Його можна порівняти з піснею. Старі люди кажуть,
що у візерунках рушників приховані цікаві розповіді про долі людей.
3-й. ̶ Без рушника ,як і без пісні,не обходиться народження дитини,одруження,
зустріч гостей.
4-й. ̶ Після закінчення жнив хліборобів зустрічають з хлібом-сіллю на рушнико-
ві і одягають обжинковий вінок. (Імітація).
5-й. ̶ В Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі.
6-й. ̶ Коли син вирушав у далеку дорогу з дому,мати дарувала йому рушник,як
оберіг від лиха.
7-й. ̶ А весільний рушник кожна дівчина готувала собі заздалегідь. Вишивати
рушники,сорочки мати навчала дочок ще змалку. Багато вишивали дівчата
на вечорницях довгими зимовими вечорами.
( Дівчатка імітують вишивання рушників,і співають пісню)
Ведуча: А зараз звучить пісня « Рушничок».
Ведуча: ̶ Що ж ще знайшли в бабусиній скрині діти?
Учениця: ̶ Добридень вам ,люди добрі! Погляньте,яка на мені гарна вишита
сорочка. А дістала я її з бабусиної скрині. А щоб потрапити туди сороч-
ка пройшла дуже довгий шлях.
Ведучий: ̶ Спочатку посіяли коноплі або льон,потім за ним доглядали. Прийшла
пора ̶ серпами вижали.Після цього коноплі тріпали,робили з них куделю.
Потім одягали на гребінь і чесали. Аж тоді брали коловертку і з її допо-
могою робили нитку. З ниток ткали полотно і шили одяг,звичайно вруч-
ну.
Учень: Занадився журавель-журавель
До бабиних конопель-конопель.
Діти (співають): Сякий-такий журавель,
Сякий-такий довгоногий,
Сякий-такий довгоносий,
Сякий-такий виступає,
Конопельку все щипає.
Учень: А я того журавля вловлю,вловлю,
Сіттю крила пов ̓ яжу,пов ̓ яжу,
Щоб він сюди не скакав,не скакав
Конопельку не щипав,не щипав.
Ведуча: ̶ Виросли коноплі,зібрали їх,помочили та посушили. І от сидять дівчата
за щітками,кужелем,за прядкою і прядуть нитки. З ниток зробили полот-
но,пошили сорочку,вишили її.
Ведучий: Звучить пісня «Мамина сорочка»
Ведучий: ̶ У кожного з нас є рідна хата.Потрібно багато зусиль,щоб утримувати
в домі порядок і лад,підтримувати в ньому чистоту і затишок.
Ведуча: ̶ Україна ̶ наш спільний дім.Тож маємо дбати всі,щоб були в ній добро-
бут і лад,мир і злагода,вічна краса.
1-й учень: Як не любити до нестями
Тебе,що в серці як розмай,
Залитий сонцем і піснями,
Весною сповнений мій край!
2-й учень: В тобі надія,віра й сила,
Як зір незгасні янтарі,
Як птиць твоїх небесні крила
В промінні ранньої зорі.
3-й учень: Як пісні юної відрада
І клятва зоряній меті
Шумить мій край весняним садом
Щебечуть птиці золоті.
4-й учень: Є багато пташок голосних
Любі,милі нам співи пташині
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті,що у рідній країні.
5-й учень: І тому найдорожчою нам,
Є і буде у кожну хвилину
Серед інших країн лиш одна ̶
Дорога нам усім Україна.
Ведучий: В Україні здавна в сім ̓ ях виховували любов і повагу до батьків,до
старших. Діти вже змалку мали свої обов ̓ язки.Вони виконували поси-
льну роботу.Дівчатка переймали науку від матері,бабусі. Хлопчики
вчилися чоловічого ремесла у батька та дідуся.
Дітям прищеплювали найкращі риси характеру українського народу:
працелюбність,щедрість,гостинність.Аще любов до рідної землі,до
природи, до пісні.
Усі ми повинні усвідомити:своє,рідне ̶ не тільки хата й подвір ̓ я,а й
вулиця,село чи місто,де ти живеш,ліс і річка,степ і море.
Ведуча: Україна з надією дивиться в завтрашній день. Ми потрібні їй ̶ мудрі,
Умілі,дбайливі і людяні. Тож попри всі щоденні турботи,пам ̓ ятаймо
про головне ̶ вибудовуймо храм своєї душі,формуймо себе,як людину
яку сотворив Господь подібною собі.
Ведучий: В українців,як і у всіх християн,є добра традиція ̶ зустрічати гостей
хлібом і сіллю.
Ведуча: А якщо вже гості завітали до оселі ̶ пригощати їх смачними україн-
ськими пампушками.
Пригощайтеся на здоров ̓ я!
Ведучий: А зараз звучить пісня «Моя Україна».