Пізнавально - розважальна программа
«Серйозно і весело про різні професії від А до Я»
Для учнів молодших та 5-6 класів
Мета: закріплювати знання про світ професій, сприяти розвитку пізнавальної активності учнів, розвивати творчі здібності, зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів.
Наочне оформлення: презентація до теми «Серйозно і весело про різні професії від А до Я»; виставка малюнків «Ким бути»; букви від А до Я;
Обладнання: телевізор, ноутбук, акустична система, мікрофон, 2 столи, лави для сидіння, ширма для виставки малюнків.
Реквізит та аксесуари для проведення конкурсів: костюми лікаря, художника, перукаря, льотчика, боксера; 2 набори будівельного матеріалу; набори овочів, фруктів, 2 каструлі, 2 набори сюжетних малюнків до теми «Професії», набори друкованих літер.
Хід пізнавально -розважальної програми
Виходять двоє ведучих
1ведучий: Привіт вам, дівчата!
2ведучий: Привіт вам, малята!
1ведучий: Вітаєм усіх вас на нашому святі!
1ведучий: Про професії вам розкажемо, щоб про них ви знали,
гарно вибирали, бо завдяки професії існуєм ми.
2ведучий: Знають добре всі: і дорослі й діти,
Що вибрати професію - справа нелегка.
Тисячі професій є в цілому світі,
А серед них одна лише моя , моя.
3 ведучий: Щоб знайти свою, ту єдиную,
Працьовитими стати нам людьми,
Серйозно і весело про різні професії
Від літери А до Я розкажем ми.
Після виконання пісні учні сідають за парти. До залу заходять 2 учениці – десятикласниці
1 десятикласниця: Що ви нам розкажете? Що ви нам покажете? Ми і так усе знаємо, адже ми вже випускниці, десятикласниці... І ми чудово знаємо, ким станемо в майбутньому житті. Ось я вважаю, що для дівчини важлива не професія, а уміння вдало вийти заміж. Я вийду заміж лише за самого генерала, щоб під вікнами всю ніч мій сон дорогоцінний ціла рота охороняла.
2 десятикласниця: Так - то воно так, але на всіх дівчат генералів не вистачить, та й вони всі старі, сиві, ще й жонаті. Ні, мені генерал не підходить. Я піду в артистки!
Хочу на сцені виступати,
А ви мені будете аплодувати ,
Море квітів дарувати.
У мріях я вже виступаю, танцюю, чудово співаю…
Вибігає, за нею виходить друга десятикласниця
Ведучий: Про ось такі мрії десятикласниць ми почули, а щось подібне я чув і від молодших школярів. Ось яка історія трапилася в 5 класі.
Ведучий: До дівчат і хлопчиків вчителька звертається:
Вчителька: Ким ви стати хочете, як повиростаєте?
Ведучий: Вмить злетіли руки, гамір учинився...
П'ятий клас на групи різні розділився.
Ці кричать:
1 учень: Хоч завтра ми станем космонавтами!
2 учень: Ті шумлять:
3 учень: Артистами!
Ведучий: Інші:
4 учень: Футболістами!
5 учень: Любимо оркестри ми - будемо майстрами!
Ведучий: Вчительці б радіти: «От активна публіка!
Золото - не діти!» А вона насуплена, раптом посміхається:
Вчителька: Ну, а ще? Може, інтереси інші є у кого з вас? То ж назвіть професію ...
Всі: Ні!
Ведучий: Гукає клас. -
1 учень: Більш ніким не хочем стати.
Тільки в космосі літати,
В спорті брать медалі,
М'яч ганяти, танцювати,
Грати на роялі!..
Ведучий: Розпалилась дітлашня.
Вчителька: Тихо!
Ведучий: Вчителька спиня.
Вчителька: Всі ж як підуть хлоп'яки
Тільки в футболісти,
У артисти, в співаки...
Що ж ми будем їсти?
Якщо тільки гратимем
Всі ми й танцюватимем
Все своє життя –
Де ж ми одяг братимем,
Хто нам дасть взуття?
Хто нам зробить зошити,
«Велики» і «телеки»
І сачки капронові,
Щоб ловить метеликів?
Уявіть: живуть у місті
Лиш артисти й футболісти
Всі навколо тільки грають,
І танцюють, і співають
Всі - велике і мале.
Місто - цирк, парад - алле!
Транспорт весь стоїть, дрімає.
Водіїв нема в трамваї,
Ні в автобусах, в таксі –
Подались в артисти всі.
Ведучий: Розсміявся клас. А Діма став таке вголос казать:
1учень: Буть цього не може,
Щоб нам тільки танцювать!
Думав я - і не в артисти
Подаюсь, а в трактористи!
2 учениця: Коли так ,
Ведучий: Каже Сніжана,
3 учень: Масажисткою я стану.
Ведучий : Сяють очі у Юрка:
3учень: Буду столяром!
Ведучий: Гука.
4учень: Я ж бо вас,
Ведучий: Валя гукає,
5 учениця: Всіх під бокс попідстригаю!
6 учень: Сяду я на МАЗ шофером!
7 учень: Я в кравці!
8 учень: Я інженером!
9 учень: Я пектиму пиріжки!
Всі: А співати неодмінно
Всі ми будем після зміни!
Ведучий: Ви почули назви багатьох професій, якими захоплюються діти. Світ професій можна порівняти з величезним містом. Легко тому, хто вже давно намітив свій маршрут, знає точну адресу. А як бути тому, хто шукає? Професій на світі близько 40 тисяч і щороку з'являються ще нові. Це, дійсно, багато. Як не розгубитися у цьому морі професій? Ким бути? Як визначити своє Я?
Усі тисячі професій на нашій розважальній програмі ми назвати не зможемо, але на кожну літеру алфавіту по кілька професій спробуємо назвати.
Отже, розпочинаємо нашу мандрівку у світ професій. А так, як 5-й клас уже розділився на групи, то у нас утворилося дві команди, і наступну частину свята ми проведемо у формі змагання. Кожна команда повинна мати свою назву, девіз і капітана.
Учні обирають капітанів
1 команда. «Знайки».
Девіз: Про професії хочемо все знати,
Щоб відповідально їх обирати.
2 команда. «Умійки».
Девіз: Маємо руки вправні,
Ми «умійки» славні.
Ведучий: Працюватимемо разом із залом. Ви називатимете відомі професії на кожну літеру, а учасники команд ще й додаватимуть невеликі коментарі. За кожен коментар та участь в конкурсах учасники одержуватимуть фішки. В кінці програми за їх кількістю ми оберемо переможця. Допоможе нам в цьому шановне журі у складі...
Ведучий оголошує склад журі
Ведучий: Отже, літера А
Учні називають професії
А - агроном, адвокат, архітектор, артист, автозаправник, автогонщик...
1учень: Грунт удобрювати як?
Де посіяти буряк?
Це усе агрономи знають,
їх усі у селі поважають.
Б - бібліотекар, будівельник, бухгалтер, бондар, бармен...
2 учень: Батько в мене будівельник,
Він новий будує дім.
Як великим, дужим стану,
На будові буду з ним.
Ведучий: Ми почули вірш про будівельників. А чи зможете ви стати на хвилину ними. Проведемо конкурс будівельників. За 1 хвилину два учасники команд (архітектор і будівельник) повинні побудувати будинок з деталей конструктора.
Учні будують будинки з деталей конструктора
Журі визначає переможця
Ведучий: Наступна літера В
Учні: Водій, вихователь, водолаз, ветеринар, вівчар...
В інтернаті вихователі, як бабусі і як матері:
Нагодують, погуляють, діток спати повкладають.
Почитають нову казку, подарують свою ласку.
Ведучий: Професії на літеру Г.
Учні: Геолог, геодезист, географ...
Корисні копалини геолог шукає.
Він склад і будову Землі добре знає.
Ведучий: А які професії , що починаються літерою Д вам відомі?
Учень: Дресирувальник, двірник, друкар...
Подвір'я двірник підмітає, про чистоту добре дбає.
Двірником мама працює моя, їй підмітать помагаю і я.
Ведучий: Професії на букву Е.
Учень: Еколог, екскурсовод...
Екскурсовод знання глибокі має, про все цікаво нам розповідає,
Ведучий: Учні школи переглядали КД «Світ ремесел». Ви знаєте, що всі професії умовно поділяють на 5 типів: «людина - людина», «людина -природа», «людина - техніка», «людина - художній образ» та «людина - знакова система». Учасники нашого наступного конкурсу повинні вибрати серед малюнків ті, де зображені представники професій, які відносяться до блоку «людина - людина» та «людина - природа».
Учасники конкурсу одержують по набору малюнків і відбирають з них ті, які відносяться до блоку «людина - людина» та «людина - природа».
Журі визначає переможця
Ведучий: Кому відома професія, що починається буквою Є ?
Учень: Про природу єгер дбає,
Від браконьєрів ліс оберігає.
Ведучий: Чи відомі комусь назви професій на літеру Ж?
Учень: Журналіст, жнець, жестянщик...
Про події в світі журналіст розкаже
Ще й чудове відео покаже.
Ведучий: Хто може назвати професії, що починаються буквою З?
Учень: Зоотехнік, зоолог...
Зоолог про тварин все знає,
Бо любить їх і зоологію вивчає.
Ведучий: А чи знаємо ми професії на літери І та І?
Учениця: Історик, ігронавт.,..
Історик вивчає події і дати,
Щоб шану героям Вітчизни віддати.
У цирку на конях мчить вправно їздець,
Чудовий артист, цирковий молодець.
Ведучий: Дуже багато професій починаються літерою К.
1учень: Космонавт, касир, комбайнер, кравець, копіювальник, кухар...
Кухар на кухні господарює,
Страви смачні усім нам готує.
2учень: Мама моя у лікарні працює,
Хворих усіх смачненько годує.
Ведучий: А чи вміємо ми приготувати борщ та компот, вибравши відповідні овочі чи фрукти? Це нам покажуть учасники конкурсу маленьких кухарів. Ми маємо дві каструлі з надписами «Борщ» та «Компот». Представник команди «Знайки» збиратиме овочі для борщу, а представник команди «Умійки» - фрукти для компоту. Фрукти та овочі складати у каструлі з відповідними надписами. «Варитимемо» наші страви під веселу музику. Як тільки музика змовкне, конкурс припиняється. Переможе той учасник команди, хто встигне зібрати всі овочі чи фрукти.
Проведення конкурсу під веселу музику. Визначення переможців
Ведучий: Які професії починаються літерою Л ?
3 учень: Лісник, логопед, лікар...
Ведучий: Лікар - наймилосердніша професія, а ще вона, як і деякі інші професії поділяється на спеціальності. Дітей лікує педіатр, дорослих - терапевт, операції проводить хірург. Обидві команди підготували домашнє завдання, героями якого є лікарі. Пропонуємо до вашого перегляду домашнє завдання команди «Знайки».
Сценка « Ой болить...»
Заходить учень з перев 'язаною щокою
Син: Ой болить!... Ой болить!...
Заходить мама, пропонує синові страви
Мама: Синку, що у тебе болить? Хочеш супчику?
Син: Ні!
Мама: А котлетку?
Син: Не хочу!
Мама: Ой лишенько! Що ж робити?
Дзвонить по телефону
Алло! 103! Треба нам лікаря на допомогу.
Вирушайте, будь ласка, ви швидше в дорогу.
У мого синочка болить...
Заходить лікар з валізою
Лікар: Де хворий? У кого болить? Що болить? Зміряємо температуру.
Дістає градусник
Пропишу тобі мікстуру.
Подає мікстуру
Замість котлетки - вип'єш ці таблетки.
Подає таблетки
Гірчичники прикладемо
Прикладає гірчичники
й укольчика візьмемо…
Виймає великий шприц
Так, а що ж у тебе болить?
Син: Ой, болить у мене зуб,
Він не хоче їсти суп.
Хоче меду, хоче грушку
Ще й солодкую пампушку.
А якщо дасте сметани –
Вмить боліти перестане!
Знімає пов’язку
Лікар: Ура! Пацієнт здоровий! Ви згодні, що я чудо - лікар? Піду іншим дітям допомагати.
Виходить
Ведучий: Іноді лікарям перепадає від хворих. Послухайте виступ команди «Умійки».
Заходять 3 учні
Ведучий: Йшов з поліклініки Альоша селом, а хлопці й спитали:
1хлопець: Сильно боляче було,
Коли зуба рвали?
Альоша: Ні!
Ведучий: Хлопчина їм сказав.
Альоша: Не дуже боліло.
В лікаря щосили?
Альоша: Так - то ж лікар заволав,
Бо я став брикаться.
Йому щипці поламав
Показує поламані щипці
І вкусив за пальця!
Виходить лікар з перебинтованим пальцем
Ведучий: Спробуємо назвати професії, що починаються літерами М, Н, О. Учні: Маляр, муляр, менеджер, митник, монтажник, няня, наладчик, оператор, охоронник.
Ведучий: Чи зможете відгадати загадки про професії, що починаються цими літерами?
Відгадування загадок про професії, які починаються літерами М, Н, О
Будівельник дім будує,
Із цеглин стіну мурує. ( Муляр)
У супермаркеті чи в офісі людина походжає,
Слідкує за порядком, усе охороняє. ( Охоронник)
Про світло і тінь та про ракурс все знає, Чудово фільми він знімає. (Оператор)
Професія людини, яка діток доглядає,
Погуляє, погодує, книжку почитає. (Няня)
Ведучий: Сьогодні ми називали велику кількість професій. Наступний конкурс для учасників команд такий: учні повинні до слова - назви професії дібрати слово - дію .
Ведучий називає професій", а 2 представники команд додають до назви професії назви дії
Лікар - … Будівельник - .....................
Касир - ... Вчитель - .............................
Няня - ... Водій - ................................
Космонавт - ... Двірник - ............................
Єгер - ... Кухар - …………………….
Письменник - … Скрипаль - …………………
Ведучий: Наступна літера, з якою ми працюємо - літера П.
Учні: Пекар, пожежник, провідник, прибиральниця...
В пожежній машині пожежник летить
Пожежу уміло погасить він вмить.
Ведучий: Хто пригадає назви професій, що починаються літерою Р?
Учень: Рибалка, різьб'яр, рихтувальник, рибовод...
Щоб було багато риби,
Рибовод розводить рибу.
Ведучий: А зараз учасники нашої програми повинні будуть скласти з окремих букв слово - назву професії, що починається літерою С.
Учасники команд одержують набори букв, з яких слід скласти слово – назву професії та викладають слово
Учень: Ще літерою С починаються назви професій — садівник, сантехнік.
санітар, стоматолог...
Майстер - столяр стружку струже, він роботу любить дуже,
Стіл, стілець ще й стільчик гарний стругав майстер справ столярних.
Ведучий: Часто назви професій утворюються від слова, з яким пов'язана дія: садівник - сад, столяр - стіл, тракторист - трактор, муляр - мурувати, таксист - таксі.
1учень: Якщо дуже поспішаю, то таксі я викликаю.
Куди скажу - мене за мить на таксі таксист домчить.
2 учень: А ще: телефон - телефоніст, такелажник - такелаж, токар - точити...
Ведучий: Серед названих вами професій ми почули назву професії токаря. Люди, які оволоділи цією професією працюють з металом, тому вони
повинні його дуже добре відчувати. Наступний конкурс нам покаже, як ви відчуваєте метал. Запрошуємо 2 учнів, які повинні на дотик визначити гайку, шуруп, болт, гвіздок.
Учні визначають на дотик назви запропонованих предметів
До залу заходить десятикласниця з пакунком та конвертами
Учениця: Як добре що ви ще всі тут! Я вирішила, що перед тим, як стати артисткою попрацюю трішки і кур'єром. Мені доручили віднести ці речі представникам різних професій, але я переплутала конверти. Тепер не знаю, що робити.
Ведучий: Ми тобі залюбки допоможемо. Кожен учасник команд одержує конверт з назвою професії, вибирає річ, яка, на його думку, належить представнику цієї професії і відносить її адресату.
Учасники команд витягають по черзі конверти і відбирають відповідні речі: указку – вчителю, фарби – художнику, фен – перукарю, шило – шевцю, фотоапарат – фотографу, сантиметрову стрічку – швеї , фонендоскоп – лікарю тощо
Ведучий: Останнім ми проведемо змагання між капітанами. Перевіримо, чи знають вони професії людей, які працюють в школі - інтернаті. Переможе той капітан, який назове професію останнім.
Капітани називають професії
Ведучий: Ось і наближається наша мандрівка до кінця. Ви переконалися, що професій є дуже багато. Деякі професії існували багато століть тому і з часом зникли. Є ті, які з часом змінили свою назву. Так колишня назва професії «зол отар» змінилася на «ювелір», «лихвар» на «банкір», «купець» став «продавцем», «менеджером». Це давні професії. А є ті, які з'явилися зовсім недавно. До них ми можемо віднести професії програміста, блогера та багато інших. А чи обрали представники наших команд професії, які їм до вподоби?
Учні розповідають про те , ким би хотіли стати в майбутньому
Виходять представники команд, одягнені у відповідні костюми і розповідають про те , ким би хотіли стати в майбутньому
Команда «Умійки»:
3 учень: Бізнесменом хочу стати – купу грошей буду мати.
4 учень: Мрію я боксером стати, як Кличко перемагати.
Команда «Знайки»:
Бо мати модну зачіску для жінки - справжній дар.
А потім, можливо, і в космос злітати.
За комп'ютер хочу сісти.
Підведення підсумків змагання між командами, визначення переможця
Ведучий: Ми називали велику кількість професій. Яка ж із них найважливіша? І допоможе нам зрозуміти це казка Василя Сухомлинського «Пекар і Кравець».
Засперечалися Пекар і Кравець, чий труд важливіший і потрібніший людям? Пекар і каже Кравцеві:
- Що станеться, як я не спечу хліба? Та без хліба ж ні шахтар в шахту не спуститься, ні тракторист за кермо не сяде, ні ти, Кравче, ножиць в руки не візьмеш.
- А що станеться, як кравців не стане? Хто одяг шитиме? Без одягу ні шахтар в шахту не спуститься, ні тракторист за кермо не сяде, ні ти Пекарю, до своєї пекарні не підеш.
Так і не прийшли до однієї думки - чий труд важливіший і потрібніший людям.
- Я обійдусь і без тебе, Пекарю,- сказав Кравець.
-А я обійдуся без тебе, Кравче, - сказав Пекар.
Пішли вони кожен на свою роботу. Працює Пекар день, другий - можна без Кравця обійтись. На третій день повісив Пекар піджак біля печі, рукав і присмалився, та так, що попіл посипався. Почухав потилицю Пекар. Що ж його робити? Піджак з одним рукавом. До кравця треба йти...
А Кравець тим часом працював день без хліба, другий, а на третій - так живіт підтягло, що й ножиці випали з рук. Треба йти до Пекаря.
Вийшли вони з дому одночасно. Пекар і Кравець. Пекар ішов до Кравця, а Кравець до Пекаря. Зустрілися. Пекар тримає в руці піджак без рукава, а Кравець - порожній кошик на хліб.
Всім стає зрозуміло, що важливими є всі, без винятку, професії.
Вихователь:Сьогодні ви почули про величезний світ професій.
1 учень: Та є одна поміж професій,
Якої вчаться всі в житті
Яка для кожного - найперша,
Якої набуваєм ми.
2 учень: Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи кресляр.
Всі називають головною
Одну професію - школяр.
Без знань, що мусиш тут здобути,
Не станеш у житті ніколи,
Тим, ким в дитинстві хочеш бути.
Вчителька: Світ широкий для вас відкриває настіж двері,
Де професії в ряд перед вами стоять.
Ким не стали б в житті - продавцем, інженером,
Пам’ятайте для себе головні слова:
Нам не все одно, нам не все одно,
Який вибрать шлях і куди піти.
Справу будь - яку вибирай н а смак
І себе в житті спробуй ти знайти!