Заняття для дітей 4 класу «Стихія – вода»
Тема. Вода. Властивості води
Мета.
Тип заняття. Заняття-дослідження.
Обладнання. Аудіо запис шуму води, дощу, склянки, ложки, цукор, сіль, пісок, камінці, фарба, пластилін, сода, сік, молоко, сигнальні картки, аудіо запис фізкультхвилинок.
Хід заняття
- Зараз я посміхнусь, а ви спіймайте мою посмішку і прикрасьте нею своє обличчя. Подаруйте свою веселу посмішку сусідові, нашим гостям.
-А тепер доторкніться одне одного, усміхніться одне одному й подаруйте чудовий настрій.
2. Повідомлення теми і мети
- Заняття у нас сьогодні незвичайне. Уявіть, що наш клас перетворився на наукову лабораторію, а ми з вами - науковці-лаборанти в цій лабораторії. Давайте пригадаємо, яких правил треба дотримуватись під час проведення дослідів…
До нашої лабораторії потрапила одна речовина, яку нам треба буде дослідити. А визначити, що це за речовина, нам допоможе аудіо запис. Послухайте уважно.
( Звучить аудіо запис звуків води, дощу)
- Що об’єднує ці звуки? ( Це все звуки води )
- Отже, речовина, яку ми будемо досліджувати – вода.
На дошці запис-схема:
Ми вже багато знаємо про воду, а сьогодні я вам пропоную дізнатися, чи є у води якісь властивості, про які ми ще не знаємо.
Властивість № 1 "Вода - це рідина".
Дослід 1.
В: Діти, подивіться, у вас є стаканчики з крупою. Давайте пересиплемо її в порожній стаканчик. Що крупа робить?
Відповіді дітей: Сиплеться.
В: А тепер те ж саме проробимо з водою. Що вода робить? Чому?
Відповіді дітей: Ллється, тому що вода рідка.
В: Якби вода не була рідкою, то не змогла б текти в річках і потічках, не текла б з крана.
Висновок: Оскільки вода рідка, може текти, її називають рідиною.
В: Діти, всі вчені записують свої дослідження, давайте ми з вами теж будемо відзначати наші результати за допомогою схем-помічників.
(Закріплюю на магнітній дошці першу схему, далі після підбиття підсумку кожного досліду закріплюємо умовні позначення.)
Дослід 2. Вода не має власної форми.
В: А тепер ми скористаємося і іншими стаканчиками, які стоять на наших столах. Зверніть увагу на їх форму.
Діти відзначають, що форма у них різна (конус, циліндр).
В: У мене є колба. Яка форма у її нижній частині? (Куля.) Перелийте воду в один стаканчик, а потім в інший. Яку форму прийняла вода в ваших стаканчиках?
Відповіді дітей: конуса, циліндра.
В: А в моїй колбі яку форму прийняла вода? (Форму кулі.)
(Наливаю воду в гумову рукавичку) А тепер яку форму прийняла вода? (Форму рукавички.)
Висновок: На відміну від твердих тіл, вода не має власної форми, вона набуває форму тієї судини, в яку її наливають.
Дослід 3. "Вода - це рідина без запаху".
В: У вас на столах є ще стаканчики з соком. Сік ллється? Це рідина?
Відповіді дітей: Так
В: Понюхайте, який у нього запах. А тепер понюхайте воду в своїх стаканчиках. Вона пахне? (Ні.)
Відповіді дітей: Чиста вода не пахне.
Висновок: Чиста вода не має запаху.
Дослід 4. "Вода - це рідина без смаку".
В: Діти, для наступного досліду нам знадобляться трубочки. Спробуйте через соломинку воду, сік. Чи є у води смак, а у соку?
Відповіді дітей: Сік солодкий, вода без смаку.
Висновок: Вода - несмачна рідина.
Фізхвилинка
Дослід 5. Вода прозора
В: Діти, подивіться, що у мене в склянці? (Показую склянку з молоком.)
Відповіді дітей: Молоко.
В: Воно ллється?
Діти: Так.
В: Значить, ми можемо назвати молоко рідиною?
Діти: Так.
В: А ви любите молоко?
Діти: Так - ні.
В: І я люблю молоко. А коли воно гаряче, перемішую його ложечкою, щоб охололо. (Опускаю ложку в стакан) Ой, що це? Куди зникла ложка? Ви її бачите?
Діти: немає.
В: А так? (Витягаю ложку.)
В: А тепер ви опустіть ложечки в свої стаканчики з водою. Бачите їх? Помітили різницю?
Відповіді дітей: У склянці з молоком ложечки не видно, а в склянці з водою вона просвічує.
Висновок: Чиста вода прозора.
Дослід 6. Вода-розчинник.
( На партах біля кожного учня стоїть склянка з водою, ложка та склянка з речовинами: пісок, сіль, цукор, камінці, фарба, сода, пластилін –у кожного учня своя речовина )
-Біля кожного з вас стоять склянки: одна з водою, інша-з речовиною, назву якої ви прочитаєте на склянці. Візьміть ложки та покладіть у воду трохи своїх речовин та ретельно розмішайте. Спостерігайте, що відбувається з речовинами та водою. Зробіть висновки.
Сіль, цукор, сода-повністю розчинилися у воді;
Фарба теж розчинилася та вода набула кольору;
Камінці, пластилін - не розчинились.
Висновок: Вода-розчинник.
На дошці схема:
В: Молодці. Сьогодні ми багато нового дізналися про воду. Давайте підіб'ємо підсумок нашим дослідженням. Про які властивості води ми з вами сьогодні дізналися?
При цьому увагу дітей звертається на дошку, де закріплені картки з умовними позначеннями.
Гра «Так чи ні»
-За допомогою сигнальних карток дайте відповіді на запитання. Зелений круг - так, червоний квадрат - ні.
- Вода є найпоширенішою речовиною у світі - так
- Вода не має форми - так
- Вода має різкий запах - ні
- Вода не має смаку - так
- Вода непрозора - ні
- Вода розчиняє всі речовини - ні
5. Підсумок
- Молодці, лаборанти. Я дякую вам за сьогоднішню роботу, ви всі дуже старалися ,я задоволена вашою роботою, ви активно і плідно працювали.
- Що вам сподобалось найбільше?
- А що не сподобалось?