Виховний захід, який стане в пригоді класним керівникам та вчителям для використання на різноманітних позакласних заходах. В заході аналізується та розповідається про різноманітні субкультури та їх поведінку.
Мета:
вчити учнів:
Основні поняття: субкультура, молодіжна субкультура.
Обладнання: презентація про молодіжні субкультури, проектор, ноутбук
(комп'ютер), екран для показу презентацій.
Хід виховного заходу
І. ПРИВІТАННЯ, НАЛАШТУВАННЯ НА РОБОТУ
Показ єралашу «Как все!»
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
Учитель. Підлітковий вік — надзвичайно складний і важливий період у житті кожної людини. Саме в цей час, коли ви вже не діти, але ще й не дорослі, шукаєте свого місця в такій групі, яка може задовольнити ваші потреби, єднає спільні інтереси, спільне ставлення до світу.
Молодіжні субкультури... Що це? Пристанище для однодумців у океані суспільних догм, мікрореальність, яка повністю задовольняє «его» індивідуума, чи просто маскарад? Одна з багатьох вистав, де в масовці задіяна менша кількість акторів?
Спробуймо знайти відповіді на запитання.
З поняттям «субкультура» нас ознайомить... (прізвище, ім’я учня).
Виступ учня.
Учень. Субкультура — зведення накопичених певним світоглядом цінностей і порядків групи людей, об’єднаних специфічними інтересами, що визначають їхній світогляд.
Молодіжна субкультура — будь-яке об'єднання молоді, що має власні елементи культури, а саме: мову (сленг), символіку (зовнішня атрибутика), традиції, тексти, норми і цінності .Практично, всі підлітки проходять через певні групи, хай то якісь гуртки, секції чи ті ж неформальних рухи . Психологи навіть вважають, що це сприятиме їхньому подальшому нормальному розвитку. Субкультура — соціальне угрупування, у якому кожен з його представників себе до нього зараховує (тобто ідентифікує). Члени такого угрупування можуть формувати групи безпосереднього спілкування (компанії, клуби, тусовки), але їхній зв’язок один з одним може відбуватися і віртуально, завдяки захопленню одним героєм. Наприклад, субкультура «толкієністів», які грають у рольові ігри за мотивами фентезі-повістей Толкієна, найчастіше мають власні клуби, а «потте- романи» (фанати Гаррі Поттера) — одна з наймолодших субкультур, що тільки формується, згуртовані лише віртуально завдяки книжкам Джоан Роулінг.
Кожен представник чи носій субкультури приймає норми, цінності, картину світу, стиль життя та інше за зразок свого існування. Але паралельно з цим існують і зовнішні атрибути, які свідчать про приналежність до певного угрупування, як наприклад: жаргон (сленґ), зачіска, одяг, зовнішній вигляд та ін. Наприклад, для хіпі було характерне довге волосся, а для панків — вистрижена голова зі смужкою волосся посередині, яка називається «ірокез». Чи от інша ілюстрація: скінхеди за своє взуття вважають тільки черевики фірми «Dr. Martins», а бай- кери не визнають черевиків і воліють навіть улітку ходити в шкіряних чоботях, бажано з кованою підошвою.
Учитель. Отже, ми з’ясували, що таке субкультура. А як ви думаєте, чому формуються субкультури?
Методом мозкового штурму учні дають відповіді на поставлені питання.
Орієнтовні відповіді:
пошук референтної групи для розв’язання подібних проблем;
потреба втечі від загалу;
пошук нового значення речей;
відповідь офіційній культурі, яка не може задовольнити потреби підлітків.
Учитель. Спроби заборонити, знищити молодіжні субкультури породжують протесні, агресивні групи.
Субкультура формується також у музиці, моді та ритуалах. Наприклад, вершиною структури можуть бути модельєри, моделі, рекламні агентства та відомі особистості. Молодь, отримуючи інформацію з телепередач про моду, з музичних кліпів, журнальної реклами, створює власні бачення та стає носієм або представником відповідної субкультури. Що ж являють собою молодіжні субкультури?
Відповідь учня.
Учень. Молодіжні субкультури, практично, нічим не відрізняються від опису субкультури загалом. Єдине, що учасником молодіжних субкультур є переважно молодь, а не хтось інший. Підлітків у субкультурах приваблює в основному можливість спілкуватися з собі подібними, а також зовнішня атрибутика, яка дає можливість демонструвати свою позицію у соціумі.
Загалом можна виділити п’ять головних характеристик молодіжних субкультур:
Таким чином, можна вивести означення: Молодіжна субкультура — будь-яке об’єднання молоді, що має власні елементи культури, а саме: мову (сленг), символіку (зовнішня атрибутика), традиції, тексти, норми і цінності.
Учитель.Я знаю, що ви готувалися до цієї виховної години. Ви об’єднались у групи і кожна підготувала матеріал про одну молодіжну субкультуру. Зараз ви продемонструєте свої домашні заготовки.
Щоб більше зануритися в атмосферу тієї чи іншої субкультури, ми з класним керівником підготували мультимедійну презентацію «Молодіжні субкультури». Спочатку пропонуємо загальну інформацію з теми заходу, а потім про найвідоміші субкультури.
Показ презентації «Молодіжні субкультури»
Розповідь учнів
Основну частину цієї субкультури складали діти цілком забезпечених батьків. Під впливом східних містиків, які проповідували пошуки гармонії і щастя за межами матеріального світу, тисячі хлопців і дівчат, тікали з дому, поселялися комунами і жили незалежним ні від кого життям, відпускаючи якомога довше волосся.
Волоссю хіпі надавали неабиякого значення. В одному з найвідоміших маніфестів хіпі «Маніфесті Сталкера» написано: «Недаремно споконвіку бунтарі, які протестували проти надмірної раціоналізації суспільного життя, люди мистецтва — художники, музиканти, поети — не дуже поважали перукарів... Волосся — це наче антени, які дозволяють вловлювати найтонші коливання фізичного і біологічного поля.
Окрім розкішних патлів на голові, хіпі мали й інші форми відзнак, найвідомішою з яких є «фенічка», або «фенька», яку вважають вершиною хіповського самовираження. «Фенька» може бути якою завгодно. Саме слово походить від вільної інтерпретації англійського «thing», тобто «річ». Спочатку так називали будь-які дрібнички, які дарували одне одному. Пізніше так стали називати прикраси, причому виключно саморобні. Найчастіше «феньки» — це сплетені з бісеру браслети, які, крім функції декору, несуть і інше смислове навантаження.
Окрім зовнішніх прикрас і яскравого одягу, дуже часто хіпі асоціюються у людей з уживанням наркотиків. Починаючи з 60-х років, коли різні психотропні речовини молодь почала активно використовувати для «пробудження своєї духовної і творчої потенції», хіпі не стояли осторонь цього процесу. Історії відоме вживання хіпі двох наркотиків — коноплі та LSD. Прикриваючись цим великомудрим філософствуванням, хіпі вживали наркотики, як вони це називали, для розширення власної свідомості та виштовхування за звичні межі тогочасного світу.
Розповідь учнів
«Реп» — це виключно музичний стиль, у той час як «хіп-хоп» є тією субкультурою, якій присвячено цей розділ і яка, окрім репу, вбирає в себе ще і ді-джеїнг, ґрафіті, специфічну форму одягу, деякі види спорту, брейк-денс та ін., а відповідно, є значно ширшим поняттям, аніж просто «реп».
Історія хіп-хопу — це приклад того, як буквально за одне покоління босяцький фольклор американського негритянського ґетто перетворився на світовий мейнстрим, а дворові хулігани — на світових суперзірок.
Почалося все приблизно 1969 року в «чорних» кварталах Нью-Йорка, які називають Південний Бронкс. За легендою, започаткував цей рух DJ Кул Херк, який запустив у мову слівце «b-boys» (скорочення від «break boys», тобто «ламані хлопці», ті, які танцюють брейк). Але суспільство розшифрувало це як «bad boys» (хулігани), а їхніх подруг охрестили «flygirls» — тобто «мушки» — крикливо одягнені й густо намальовані дівчата з вулиці. Зрозуміло, що це ще не був хіп-хоп, але початок було покладено.
Після нетривалих вуличних боїв і мирних переговорів між різними групами було встановлено типовий «прикид» хіп-хопера — зазавичай спортивні костюми, дуті болонієві безрукавки, несиметрично натягнуті на голову бейсболки й обов’язковий елемент — величезні кросівки (бажано білі) зі ще більшими «язиками». Аксесуарами до цього всього слугували золоті ланцюги на шиї зі знаком $ та вузькі затемнені окуляри. Масивні золоті прикраси в поєднанні зі спортивними костюмами були подібні на медалі олімпійських чемпіонів, що дуже подобалося хіп-хоперам.
Розповідь учнів
Упізнати таких людей не становить жодних труднощів. Гот обов’язково одягнений у чорне і в нього обов’язково мармурово-біла шкіра. Готика — явище естетичне, а похмурі образи — не більше ніж епатаж.
На стиль вплинула не музика Середньовіччя, а атрибутика епохи романтизму з усією його вампірсько-вурдалацькою образністю й естетикою жахіття.
Характерний зовнішній вигляд готів:
Розповідь учнів
Часто скінхедів уважають фашистами. Образ, який ці бритоголові хлопці (а деколи й дівчата) створили навколо себе постійними бійками, сплутався у масовій свідомості з групами неонацистів, які теж здебільшого голять свої черепи і люблять носити одяг темних кольорів. Насправді скінхедів- фашистів не існує, як не існує християн-мусульман чи українських індіанців.
Відома легенда про виникнення цього руху. Це сталося десь у портових містах Великобританії наприкінці 50-х — початку 60-х років ХХ століття. Звичайні британські хлопці зі звичайних, небагатих родин після звичайного трудового дня сиділи собі в пересічному пабі й пили пиво в очікуванні чергового конфлікту з матросами з торгових суден. Довго чекати не доводилося, приходили матроси і давали хлопцям доброго прочухана... Якось після бійки хлопці поголили волосся, що дуже зручно у вуличних бійках, бо немає за що вчепитися (звідси і походить назва «скінхед» skinhead — у перекладі з англійської — гола голова), відірвали від своїх курток коміри, підкотили штани і взули свої робочі черевики Dr. Martens. Вигляд у них був якщо і не страшний, то принаймні агресивний. Щоправда, матросів це все одно не лякало, і вони таки давали хлопцям прочухана, але сам імідж міцно засів у головах мешканців робітничих районів, які почали його наслідувати і швидко поширили цю моду країною.
Звісно, не можна стверджувати, що ця субкультура була повністю англоподібною. Серед скінхедів набув поширення чоловічий шовінізм, а в 70-х роках до нього додали ще й побутовий расизм, хоча політичні погляди руху сформовані переважно в дусі інтернаціонального пролетариз- му. Але мудросплетенням політики рядові скінхе- ди не цікавилися. Вони проводили час у бійках, пили пиво, слухали музику «ска» і поміж усім цим придумали до свого гардеробу ще одну річ, яка стала сьогодні класичною ознакою приналежності до цієї групи — підтяжки.
До країн колишнього СРСР цей рух потрапив разом з панк-рухом. На сьогодні цей рух змішаний з рухом футбольних хуліганів. В Україні скінхедів можна побачити, коли вони вболівають за свою улюблену команду в якомусь пабі чи на стадіоні.
Розповідь учнів
Це люди, які люблять яскраво одягатися і поводитися, привертаючи до себе увагу. Тут і яскраві кольори одягу, і тату, і різноманітний пірсинг. По суті, ці люди не лише яскраво виглядають, а і яскраво мислять. Зазвичай це співаки, письменники, композитори. Переважно творчі натури. Фрик-культура — це культура сміливих і абсолютно відв’язних людей.
Плюси: немає ніякого негативного ставлення до світу і до «не своїх». Немає нічого такого, проти чого вони вороже виступають.
Мінуси: саме їх свобода є головним мінусом. Вона дає все, тоді як на них самих неможливо вплинути ззовні, тобто доки це нешкідливо і весело, але невідомо, у що це виллється потім... І ніхто їх не зможе зупинити.
Розповідь учнів
Їх надихає та об’єднує музика у стилі метал. Представники цієї субкультури зазвичай носять чорні джинси або шкіряні штани, шкіряні куртки «косухи», чорні футболки або балахони з логотипом улюбленої групи, напульсники — шкіряні браслети із заклепками або шипами, ланцюги на джинсах, звичайні чоботи, кросівки. В основному мають довге волосся. Проте одяг не є основним атрибутом субкультури. Байкер — це водій мотоцикла. Для нього байк — стиль життя, а не просто швидкий та зручний спосіб пересування. Серед байкерів зустрічаються релігійні люди, чимало й атеїстів. Але всіх їх об’єднує віра в одного кумира — швидкість. Байкер живе і помирає, прагнучи до позамежного. У цьому байкери схожі на спортсменів. Певною мірою байкінг — спорт, але спорт екстремальний. Закований у чорну шкіру бородач, з ніг до голови покритий татуюваннями, може виявитися майстром спорту міжнародного класу з мотокросу та чемпіоном країни якогось року, але він прийшов у субкультуруру байкерів, щоб насолоджуватися свободою та швидкістю.
Розповідь учнів Термін «панк» увійшов в українську мову з англійської, має дуже багато значень. Найдавніша згадка про нього належить ще до часів Вільяма Шекспіра, коли слово означало найдешевшу категорію вуличних повій. У сучасній англійській «punk» означає «гниле дерево», «гниль», «непотріб», «неповнолітній сексуальний партнер» і все інше у цьому ж дусі. Наприкінці 60-х років, коли власне і зародився цей молодіжний рух, журналісти так назвали молодь, яка стояла біля його витоків.Серед представників цього руху існує красива легенда про те, що панками стали хіпі, які розчарувалися в ідеї загальної любові. Можливо, це так і є, тим більше, що ідеологія оригінального панку, а не його сурогатної місцевої версії, полягає у невизнанні будь-якого насильства, повазі до батьків і абсолютному пофігізмові, замішаному на доброму гуморі.
Для того щоб краще собі уявити суть панку, наведемо одну історію, яку можна вносити в підручники з історії субкультури, оскільки є кольоровою ілюстрацією панківського духу. У світі корпорація McDonald’s відома своїми гамбургерами і безкоштовними туалетами. Так сталося, що в одному місті цей фаст-фуд було побудовано безпосередньо біля точки збору місцевих панків. Зрозуміло, що після пива, яке панки дуже поважають, мають потребу часто бігати до туалету, що зовсім не сподобалося менеджерам «ресторану». Тому через деякий час туалет вирішили зачинити. Що роблять панки? Вони викрадають пластмасового містера Рональда Макдональда (рудого кучерявого клоуна, символу McDonald’s), і наступного дня на ім’я директора забігайлівки приходить пакет, у якому вкладено відрізаний палець ляльки. Пакет супроводжується листом, у якому сказано, що у випадку, якщо туалет не відчинять найближчим часом, то панки кожного дня відсилатимуть керівництву фаст-фуду по якійсь частині тіла клоуна.
У цій історії — суть панку як моделі поведінки. Але, для того щоб зрозуміти суть панку як моделі музики, слід послухати відповідні музичні групи. З найвідоміших рекомендують для прослуховуван- ня Sex Pistols, Velvet Underground, Stooges, Iggi Pop та інші, які працюють у такому ж дусі. Саме з музикою пов’язані й «ірокези» — очевидно, най- відоміший символ панку.
Орієнтовна розповідь учениці
Виключно дівчача субкультура, яка з’явилася нещодавно.
Головні атрибути: фотоапарат з великим об’єктивом, окуляри, чобітки уги.
Полюбляють каву, сигарети з ванільним запахом, Нью-Йорк.
Плюси: наївні, ніжні, романтичні дівчата, чуттєві, які «літають у небесах».
Мінуси: паління, надмірне захоплення кавою.
Розповідь учнів
Гопник (гоп, гопота) — представник радянської та пострадянської субкультури, утвореної в результаті проникнення кримінальної естетики в робітниче середовище; людина, що вимагає гроші або якісь цінні речі від інших людей, шахрай, грабіжник, хуліган. Зазвичай виходець із малозабезпеченої родини. Слово походить з російської мови. За однією з версій, утворилося від старої абревіатури ГОП — городское общество презрения (ГОПи існували на початку XX століття в Петербурзі), за іншою — від слова «гоп-стоп» (на злодійському жаргоні — пограбування, напад, збройний грабіж).
Гопи виникли в післявоєнному СРСР як наслідок украй низького рівня життя, загибелі на війні мільйонів чоловіків, діти яких виховувалися вулицею, та тотальної зубожілості. В умовах такої «боротьби за шматок хліба» з хлопців-підлітків виростали справжні злодії.
Особливості гопів:
ходять зграйками по декілька осіб;
носять «кепку» та спортивні штани;
улюблене прохання: «дай рубас», «єсть пара двацать пять коп», «займи гривень десять, завтра віддам, мамой клянусь»;
усі один одного називають «васями»;
лузають насіння («сьомки»).
Стиль одягу середньостатистичного гопа виглядає приблизно так: спортивний костюм, кросівки, поверх цього може бути надягнута шкірянка або сільська «дубльонка» (у зимову пору року), а найголовніше — «кєпка», цей елемент одягу є гордістю і честю кожного гопа. Хоча досі у вжитку знаходяться класичні чорні «шапки-воровки». Стиль розмови гопів — українсько-російський суржик. Гопи зазвичай дуже обмежені і нецікаві особи, та це й не дивно, адже вони — наслідок ніяк не задовільного стану державної економіки і суспільно- ментальної ситуації.
Розповідь учнів
Термін з’явився у середині 80-х як скорочення від слова «емоція». ЕМО — стан душі тінейджера, який чутливо реагує на те, що відбувається навколо, вразливий, часто не знаходить розуміння ні серед однолітків, ні в родині.
Мінуси: небезпека «загратися» за тим або іншим сценарієм і вже не вийти з ролі. За таких ситуацій людина просто вибивається з суспільства.
Емо — культура ідеально підходить для людей депресивних, пасивних, невпевнених у собі; для скромних і чутливих підлітків.
Існує спеціальний імідж емо: криве, рване пасмо волосся до кінчика носа, що закриває одне око, а на потилиці — коротко обстрижене. Їх легко можна впізнати по чорному та рожевому кольорах в одязі. Символіка — серце із поперечною тріщиною, череп з кістками, пістолет, чорна зірка.
Розповідь учнів
На їх погляд, можна: любити людей, палити траву, байдикувати, осягати сенс життя, розповідати іншим про растафарі, філософствувати, грати на барабанах, носити дреди і слухати реггі; не можна: вживати свинину, молюсків, сіль, оцет, рибу без луски, коров’яче молоко; палити тютюн; пити ром і вино; носити речі з чужого плеча; їсти приготовану іншими їжу; грати в азартні ігри; торкатися мертвих; проповідувати негідним.
Розповідь учнів
Це люди, які люблять грати за сценарієм. Вони можуть поставити свою улюблену книжку як спектакль і жити так довгий час. По суті все те ж саме як під час зйомок фільму, тільки без камер.
Плюси: тільки розвинені в інтелектуальному плані люди стають ролевиками. Вони обов’язково освічені, начитані і вельми інтелігентні й миролюбні.
Плюси: досить спокійна культура і нешкідлива для суспільства. Як кажуть «чим би дитя не тішилося».
Мінуси: по суті, їх заняття — це неробство, така людина навряд чи стане кимось визначним у соціальному житті.
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАХОДУ
Висновок
Молодіжна субкультура є формою соціальної адаптації молоді. Вона є своєрідним буфером між традиційною культурою та панівною системою молодіжної культури.
Учитель. Сьогодні ми ознайомилися з найві- домішими молодіжними субкультурами.
Які особливості молодіжних субкультур ви б виділили?
Чи можна вважати молодіжні субкультури явищем, характерним тільки для сьогодення?
Чи можна назвати молодіжні субкультури способом самовираження молоді?
Чи можна назвати молодіжні субкультури негативним явищем?
Яке майбутнє субкультур?
Щойно ви переглянули мультимедійну презентацію, театралізовані виступи ваших однокласників, почули позитивне й негативне кожної субкультури. Чи змінилося ваше ставлення до молодіжних субкультур? Проголосуйте.
Підраховують голоси: позитивне, негативне, нейтральне ставлення.
З дорослішанням людини потяг до тієї чи іншої субкультури минає. Неформальний спосіб життя притаманний особам підліткового віку. А належність до тієї чи іншої субкультури — це своєрідний спосіб продемонструвати дорослим власні погляди на життя. Тим більше, що підліткам узагалі характерне протиставлення себе дорослим. Тому тінейджери об’єднуються з іншими однодумцями й доводять, що в них є власні життєві позиції. Зазвичай бажання належати до певної субкультури з віком зникає. До цього потрібно ставитися лише як до одного з етапів життя. А батькам таких підлітків я б порадила не реагувати бурхливо на таке волевиявлення їхніх дітей. Між іншим, практично, всі підлітки проходять через певні групи, хай то якісь гуртки, секції чи ті ж неформальні рухи. Психологи навіть вважають, що це сприятиме їхньому подальшому нормальному розвитку.
Багато людей упереджено ставляться до представників молодіжних субкультур, зовсім не знаючи, що більшість з них не мають аж ніякого відношення до криміналу, сексуальної розбещеності, сатанизму. Навпаки — це звичайні у спілкуванні підлітки, більшість з яких початківці — музиканти, письменники, художники та досить обдаровані люди. Вони виступають проти деяких чинних правил і для цього об’єднуються в групи, створюючи тим самим свою маленьку систему (зі своїм одягом та законами) на противагу системі великій. (Але слід зазначити, що існують соціально-небезпечні групи — гопники, сатаністи, скінхеди та інші.)
Кожен має право бути індивідуальним. Молодіжні огранізації існували завжди, лише самовиражалися по-різному.