Тема. «ЖИТТЯ БЕЗ НАРКОТИКІВ»
Мета заходу: поглибити елементарні знання про хворобу наркоманію, основні наркотичні речовини, їх дію на організм людини та шляхи профілактики наркозалежності; розвинути почуття зневаги до шкідливої звички, розглянути наркоманію в моральному, правовому і медичному аспектах; привести учнів до розуміння і переваг здорового способу життя; формувати власні оціночні судження щодо ролі й місця наркоманії в житті людини, формувати прагнення до самовдосконалення здорового способу життя, виховувати в них почуття за власне життя і дії, а також життя інших людей.
Обладнання і наочність: мультимедійна презентація, плакати, фотознімки.
Форма проведення:
Використання джерел інформації для підготовки заходу: http://lcpmsd2.lutsk.ua/narkomaniya-zlo-hhi-stolittya/
http://www.zgia.zp.ua/gazeta/kurator_090212.pdf
Рекомендовані учням джерела інформації:
https://brovmedcentr.in.ua/2019/06/27/наркоманія-шлях-в-безодню/
https://gb.kyivcity.gov.ua/projects/archive/10/show/29
Хід виховного заходу:
І. Організація класу
1. Привітання
2. Представлення
3. Повідомлення теми і мети уроку
- Людина не народжується наркоманом. Що ж штовхає її на перший крок зближення з наркотиками? Звідки беруться в суспільстві наркомани? Багато соціологів, психологів, лікарів намагаються дати відповіді на ці запитання. Однак однозначної відповіді немає. Причини наркоманій, шляхи і механізми їх поширення складні та різноманітні. - Тож сьогодні, ми з вами більш детально поговоримо на цю важливу тему: «Наркоманія», поглибимо наші знання з теми «наркотична залежність», з'ясуємо, що таке наркотичні речовини, приклади та дії наркотичних речовин та шляхи подолання наркоманії.
ІІ. Основна частина
1. Розповідь вчителя
- Питання наркоманії ще постало перед суспільством з прадавніх часів. Ніхто і не підозрював, що ця хвороба призведе до великих втрат, а найголовніше до втрати молодих, енергійних, талановитих особистостей, у руках яких знаходиться майбутнє нашої держави.
- Епідемія наркоманії в Україні набуває все більшого розмаху: за даними експертів нині кількість споживачів психоактивних речовин сягає понад 500 тисяч осіб переважно молодого віку. У світі нині немає жодної країни, яка б могла доказово заявити, що їй вдалося подолати це зло. Нажаль, аналіз показників у гендерному розрізі показує, що чоловіча стать частіше, ніж жіноча, вживають наркотики. При цьому, з кожним роком збільшується кількість молоді, що захоплюється наркотиками.
1.2. Декламування вірша учнем
«Прірва»
Коли друг дав шприця тобі в руку,
Він до прірви дорогу вказав.
Підштовхнув до останнього кроку,
Хоч про наслідки всі добре знав.
Він не друг, він Іуда і вбивця,
Вже своє він життя знапастив,
Маску ката вдів на обличчя
І Господь його за це не простив.
Ще не пізно на мить зупинитись.
Про майбутнє подумай своє,
Кожен може в житті помилитись,
Врятуватись – це право твоє.
- Так, хто з вас може сказати, що таке наркоманія?
1.3. Перегляд мультимедійної презентації (з супроводом вчителя)
- Термін «наркоманія» означає хворобливий потяг, пристрасть до вживання наркотиків, що призводить до тяжких порушень фізичних і психічних функцій.
- Що ми знаємо про наркотики і наркоманію? Що породжує наркоманію? Чому двоє зі ста людей обирають для себе цей шлях — жорстокий, небезпечний, що заводить у глухий кут?
- Щоб боротися з ворогом, його потрібно добре знати.
2. Колективне обговорення
- Учитель роздає роздруковані аркуші, на яких записаний матеріал для обговорення у вигляді тез, і просить учнів по черзі зачитати по одній тезі й коротенько своїми словами прокоментувати її.
Матеріал для обговорення
10. Дієвих державних методів боротьби з наркоманією немає. Примусове лікування не дає позитивних результатів.
11. Причини наркоманії: психологічні (надопіка у сім'ї, байдужість рідних, закомплексованість, душевна травма та ін.); соціальні (бідність, безробіття, погані умови
життя та ін.); фізичні (спадковість, хвороба, під час якої кололи наркотик).
3.Розповідь вчителя з опрою на ілюстративний матеріал
- Наркоманія страшна сама по собі. Людина, яка стала на цей шлях, рано чи пізно втрачає людську подобу. Порушується психіка, деформується уявлення про світ, знижується працездатність. Крім цього, наркомани піддаються ще одній небезпеці — заразитися венеричними хворобами, у тому числі й СНІДом.
- Люди будуть казати тобі про наркотики дуже різні речі. Ти почуєш масу перебільшень, напівправди, іноді навіть відверту брехню. А хочеш почути факти?
- Розглянемо наркоманію в медичному аспекті.
- Механізм дії всіх наркотиків однаковий, конкретні вияви впливу тієї чи іншої речовини на організм людини мають свої особливості, які визначаються видом наркотику.
3.1. Приклади та дії наркотичних речовин (робота в групах)
- Зараз ми з вами, розглянемо приклади дії наркотичних речовин по групах.
3.2. Фронтальне опитування
- Чи можна вважати алкоголь і тютюн наркотичними речовинами?
- На якій підставі? (Звикнути до них легко — позбутися залежності від них важко.)
- Які приклади або дії наркотичних речовин ви запам’ятали?
3.3. Перегляд відеоматеріалу
- Отже, з медичної точки зору наркоманія руйнує людський організм. Навіть якщо ти ризикуєш вживати наркотики тільки у малих дозах, вони знижують ступінь твого контролю за м’язами, зменшують швидкість реакції і перешкоджають засередженності, так, якщо, наприклад, ти працюєш з механізмами або керуєш автомобілем, ти зможеш стати справжньою загрозою не тільки для інших людей, а також і для самого себе.
- Якщо ти почуваєш себе пригніченим, неспокійним або агресивним, наркотики не зможуть вирішити твоїх проблем. Фактично вони можуть тільки збільшити їх.
4. Етапи наркозалежності.
- Існує три етапи наркозалежності:
Після першої спроби наркотику починається етап епізодичного вживання. Цей етап дуже короткий — від кількох тижнів до кількох місяців. У деяких людей наркотична залежність може виникати вже одразу після першого введення якоїсь наркотичної речовини.
Наступний етап — психологічна залежність. Людина думає про приємні відчуття від наркотиків. Їх уживання стає частішим, систематичнішим.
Нарешті, третій етап — фізична залежність. При спробах обійтися без наркотичної речовини погіршується фізичний стан людини. Це змушує її шукати наркотик, збілшувати його кількість. Людина втрачає цікавість до всього, що не пов’язане з наркотиками: робота, сім’я, захоплення, спорт, стають нецікавими, непотрібними.
Продовжується фізичне руйнування організму, порушується функція нервової систему, печінки, нирок. Якщо наркоман не пройде спеціального лікування, то наступає передчасна смерть.
- Наркоман, якщо він почав приймати наркотики у молодому віці, живе до 30-35 років, а майже половина наркоманів закінчують життя самогубством. Деякі вмирають від виснаження організму.
- Чи руйнує наркоманію людську душу? У чому це виявляється?
- Отже, наркоман морально деградує, опускається, випадає із суспільного життя і врешті - решт стає на злочинний шлях.
5. Ризики нарковживання.
Ризик нарковживання може залежати від зовнішніх обставин:
— ти випадково потрапив у компанію, де всі твої однолітки палять «травку» або вживають щось інше;
— твій друг (або близький знайомий) страждає наркозалежністю;
— ти живеш у такому районі міста, де проживають багато наркоманів.
Але до вживання наркотиків частіше призводять внутрішні причини, особливості характеру людини:
— схильність до ризику;
— неможливість протистояти впливу групи;
— невміння самостійно регулювати свій настрій;
— недостатня самостійність та впевненість у собі;
— непідготовленість до складних ситуацій.
Якщо ж ти потрапив до ситуації ризику нарковживання, потрібно зробити декілька необхідних дій:
Лікування наркозалежності можливе, коли є справжнє бажання хворого позбутися цієї проблеми. Існує багато різних методів лікування, залежно від стадії хвороби і виду наркотичної речовини.
Але після того як лікарю вдається привести фізичний стан наркомана до відносної норми (через 2—3 місяці лікування), у нього залишаються зміни емоційного стану (печаль, дратівливість), порушення сну. Навіть через кілька років після останнього вживання наркотиків людину не можна вважати повністю здоровою.
5.1. Гра «Розумний аргумент».
Вчитель поділяє учнів на дві команди. Одні наводять аргументи за наркоманію, інші — за здоровий спосіб життя. Усі наведені учнями аргументи вчитель записує на дошці у два стовпчики у процесі відповідальні учні перелічують аргументи за наркоманію та за здоровий спосіб життя і після цього команди роблять загальний висновок.
ІІІ. Підсумок заняття
1. Гра «ЗА чи ПРОТИ?»
- Як ви чули на початку уроку, мудра і достатньо сформована особистість перед тим, як приймати важливі для життя рішення, зважить усі «за» і «проти», потім робить висновки
- Назвіть, будь ласка, основні причини, за яких причин молоді люди починають вживати наркотики…
2. Підсумкова бесіда
- Що корисного ви дізналися на нашому занятті?
- Що найбільше запам’яталось?
- Про що ви хотіли б дізнатися більше інформації?
- Чи змінились у когось переконання стосовно наркотичних речовин? Які саме?
2.Прощання
- Дякую всім, хто взяв участь у нашому занятті, кожен з вас повинен знати і пам’ятати, що «НАРКОТИКИ» – це отрута, яка знищує людину, руйнуючи здоров’я, послаблюючи волю, позбавляючи людину життєвих і моральних цінностей.
- Подумайте про те, що чекає вас у майбутньому, якщо ви будете вживати наркотичні засоби. Завжди пам’ятайте, як треба з повагою ставитись до свого організму та поважати здоров’я оточуючих! Зробіть своє життя здоровіше, під гаслом «Життя без наркотиків»!