Виховний захід "Вчимося толерантному спілкуванню"

Про матеріал
План-конспект виховного заходу до Міжнародного дня толерантності. Мета: показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими, закріпити знання учасників про компоненти толерантності, виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій і культури різних народів.
Перегляд файлу

План-конспект виховного заходу у 6-Б класі

Тема: «Вчимося толерантному спілкуванню»

Дата: 16.11.2020

Мета:

Виховна - показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими, закріпити знання учасників про компоненти толерантності, виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій і культури різних народів.

Навчальна - познайомити учнів з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку.

Розвиваюча -  удосконалювати вміння толерантного спілкування, розвивати комунікативну культуру спілкування і взаєморозуміння; формувати терпимість до відмінностей між людьми.

Компетентності: загальнокультурна грамотність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова компетентність.

Інтегровані змістові лінії: громадянська відповідальність, здоров'я і безпека

Актуальність теми: сьогодні гостро постає питання про нехтування учнями та молоддю загальнолюдськими цінностями, порушення особистих прав людини, нетолерантне ставлення дітей одне до одного. Сьогодні дуже важливо зрозуміти необхідність толерантності в суспільстві. Трагічні приклади історії показують нагальну потребу в злагоді, добросусідстві, поваги до інших людей, їхніх думок.

Матеріали та обладнання: аркуші для тестування, кольорові долоньки, картка із фразою-закликом, телевізор, презентація, тематичні малюнки і схеми, плакат «Толерантність», плакат, стікери.

Хід заходу

1. Організаційний момент

       Добрий день, усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої, сподіваюсь, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам.             

                 Правила нашого спілкування:


        щирість у спілкуванні;

 активна участь;

 повага до мови;

 довіра;

 дбайливе ставлення до інших;


Почнемо ми наш урок цікавою вправою під назвою «Бартер». Я на свої долоні кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть знання, уважність, повагу. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що лежить на ваших  долонях. Ось ми з вами здійснили своєрідний «бартер».

2. Оголошення теми й мети виховної години

Класний керівник  Кожна людина мусить взаємодіяти із представниками інших культур. На жаль, дух нетерпимості, ворожості до іншої культури, способу життя, інакших вірувань, переконань, звичок завжди існував та існує надалі. Життя в полікультурному соціумі — проблема кожної особистості, групи людей і певних інститутів влади. Основою такого існування є толерантність як універсальний принцип людської життєдіяльності.

Багато країн світу, у тому числі Україна, можуть бути яскравими прикладами зіткнення народів, етносів, культур і цивілізацій.

Саме сьогодні,16 листопада, у Міжнародний День толерантності, є чудова нагода навчитися розуміти інших, привідкрити завісу табуйованих тем та розвинути людяність. День толерантності – це не просто формальна подія для підвищення загальної обізнаності, а дієвий інструмент, що сприяє створенню здорової психологічної атмосфери у класі та запобіганню насилля.

Сьогодні я пропоную вам пройти добірку вправ, які допоможуть навчитися розв’язувати проблему недостатньої толерантності, зрозуміти причини ситуації та ймовірні наслідки.

Епіграфом до нашої бесіди будуть слова Григорія Сковороди:  «Любов виникає з любові, коли хочу, щоб мене любили, я сам першим люблю»(слайд 2)

Класний керівник  Нині слово «толерантність» в Україні або використовується або як лайливе, або зміст його значно викривлений, а отже неправильно сприймається. Тому пропоную вам провести чесну розмову про те, що таке справжня «толерантність» та чому вона вкрай необхідна. Що ми знаємо про толерантність? Що це, діти? Що на вашу думку означає слово толерантність? (Відповіді)

 (Під час обговорення головні тези дітлахів про толерантність записати на шкільній дошці, а потім підсумувати, що толерантне ставлення означає визнання рівними собі всіх людей, повагу до розмаїття та його прийняття)

Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.

Історична довідка! (слайд  3) На межі ХУІІІ-ХІХ століть у Франції жив такий собі Талейран Перігор. Він відрізнявся тим, що при різних урядах залишався незмінним міністром закордонних справ. Це була людина талановита в багатьох областях, але найбільше — в умінні враховувати настрої оточуючих, шанобливо до них ставитися і при цьому зберігати власні принципи, прагнути до того, щоб керувати ситуацією, а не сліпо підкоряться обставинам. З ім'ям цієї людини і пов'язане поняття «толерантність».

-Як це слово визначається на різних мовах земної кулі?

Визначення слова толерантність різними мовами  земної кулі звучить по-різному:

в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх власних ідеї або думки;

у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;

у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим;

у  китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ;

в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя, співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших;

в українській  мові - здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось, когось)

-Яке з визначень вам імпонує найбільше? (Відповіді).

-Чому, на ваш погляд, в різних країнах визначення різні? (Відповіді).

-А що ж об'єднує ці визначення? (Відповіді).

-Чому так  актуальна толерантність в даний час? (Відповіді)

Класний керівник  Діти, а хто знає що є символом толерантності? А ось подивіться на екран, це символи толерантності(райдужний прапор та сплетені різнокольорові руки) слайд 4

3. Основна частина

Класний керівник Поміркуймо  разом, якими можуть бути наслідки нетолерантних дій (дискримінація, булінг тощо) та підведіть дітей до висновку, що запобігти насиллю допоможе достатня поінформованість та обізнаність у розмаїтті груп людей, допустимих способах поведінки.

Діти, уважно розгляньте зображення (слайд 5): на ньому кожна людина чимось відрізняється від інших, через що зазнає дискримінації. Давайте поміркуємо, із якою саме дискримінацією може стикатися люди. (слайд 6)

Вправа «Я, ти, ми і дискримінація»

Класний керівник А зараз я пропоную вам виконати одну вправу.Підведіться і перейдіть у кінець класу, нам буде потрібен простір. Я називатиму ознаки, а ви маєте  ставати у два ряди: ті, кому властива ознака, і навпаки. Після оголошення кожної характеристики вам необхідно буде дивитися на тих, хто стоїть у іншій групі.

Мета: допомогти зрозуміти, що будь-яка людина може бути дискримінована, а тому всі потребують толерантного ставлення.

 Чи є у вашої сім'ї майно (квартира, машина тощо)?

 Чи хочете ви стати юристом, або чи є ваші батьки юристами?

 Чи вивчаєте ви іноземну мову?

 Чи живете ви у місті?

 Чи працюють ваші батьки?

 Ви – дівчинка?

А зараз я розкажу вам про деякі факти:

1. На початку 20 століття у Радянському союзі люди зазнавали дискримінації за майновим станом (процес «розкуркулення»): втрачали свою власність, нажиті кошти, їх силоміць переселяли до інших регіонів.

2. У Росії 20-х років 20 століття повністю знищувалися висококваліфіковані юристи та адвокати, які здобули освіту за царських часів. Радянська влада вважала їх неблагонадійними елементами, а правосуддя мали здійснювати звичайні робітники.

3. Режиму червоних кхмерів під керівництвом Пол Пота в Камбоджі властива специфічна форма комунізму: заборонялася закордонна валюта і навіть книги іноземними мовами. Володіння іноземною мовою було ознакою неблагонадійності.

4. Під час того ж режиму червоних кхмерів у Камбоджі городяни насильно переселялися у села заради «відновлення селянства».

5. У СРСР люди, що мали близьких родичів, які постійно проживали за кордоном, вважалися «неблагонадійними елементами». За що в окремих випадках могли бути позбавлені деяких прав, або навіть потрапити до в'язниці.

6. У СРСР вважали злочином так зване «дармоїдство», яке полягало у тривалому проживанні на «нетрудові доходи» і «ухиленні від суспільно-корисної праці». Репетиторство, ремонт побутової техніки, робота у теплиці – все це могло стати приводом для переслідування.

7. Ще нещодавно у Саудівській Аравії жінка не могла отримати водійські права. У законодавстві не було формальної заборони, однак на практиці скласти іспит на водіння було неможливим. Згідно із вкоріненою традицією, особа жіночої статі не може залишатися наодинці з незнайомим чоловіком. Адже існує «ризик», що під чась навчання жінка зостанеться наодинці з автоінструктором, механіком тощо. Із цієї причини жінка, яка сіла за кермо, буде одночасно арештована, оштрафована і передана опікуну – чоловікові.

Висновок: Що ми зрозуміли з цієї вправи? Що будь-яка людина може зазнати дискримінації. Які соціальні групи пригнічуються у сучасній Україні? Чи хотіли б ви, аби до вас або ваших батьків ставилися толерантно у вищенаведених прикладах? Чи заслуговують пригнічені групи на повагу та прийняття?

Класний керівник  Зараз я покажу вам низку зображень. Вам треба визначити, які з них є дискримінаційними, а які ні. (слайди 7-16)

Питання до дітей?

1. Які емоції у вас викликають ці зображення? Чому?

2. Які стереотипи ви можете пов’язати із зображеннямм? Чи згодні ви з ними?

3. Чи хотіли б ви, аби до вас або ваших близьких ставилися так само, як суспільство до людей на запропонованих малюнках?

4. Щоб ви хотіли змінити у малюнку? Чому? (люди, їхні дії, інші обставини тощо).

Наведені малюнки у послідовності: сексизм, дискримінація стосовно людини літнього віку, дискримінація жінки на візку, одностатева родина, сім’я із темношкірою мамою, дитина із синдромом Дауна, дискримінація українських переселенців, темношкірі діти та не-лукізм, дискримінація ромських людей (циган), відмова від гендерних стереотипів.

 Висновком може слугувати те, що толерантність – це навичка, яку необхідно розвивати, не зважаючи на те, як ставляться діти до різних соціальних груп.

Класний керівник  Отже, бути толерантною людиною значить поважати людей.

Зараз  я пропоную вам пройти невеличкий тест « Чи проявляєте ви толерантність?»

Проявляти толерантність – це означає розуміти один одного, ставитися один до одного терпимо, щоб будувати мирне майбутнє.

1. Для того щоб не було війни…

а) Не можна нічого зробити, оскільки війни будуть завжди!

б)Потрібно розуміти, чому вони відбуваються.

  2.У школі проходить акція « Милосердя»…

    а) це тебе не цікавить;

    б) намагаєшся, чим можеш, допомогти ветеранам.

3. Ти опираєшся проти насильства…

    а) насильством;

    б) ти приєднуєшся до інших людей, щоб сказати ні.

4.Один товариш тебе зрадив…

   а) ти мстиш йому;

  б) ти намагаєшся порозумітися з ним.

5. Бачиш, коли сильний кривдить слабкого…

  а) байдуже проходиш повз;

  б) втручаєшся.

6. Ти не згоден з кимось…

   а) ти не даєш йому говорити;

   б) ти все – таки слухаєш його.

7. Учитель чекає відповіді учня…

  а) кричиш з місця;

  б) даєш можливість відповісти іншому.

8. У тебе в класі учень з іншої школи, іншого колективу…

  а) ти не спілкуєшся з ним;

  б) допомагаєш йому влитися в колектив.

Порахуй, скільки відповідей « б» у тебе вийшло.

   ( Обговорення результатів тестування.)

                      Ключ від тесту (слайд 17)

  Якщо у тебе 1 «б»:

Прекрасно! Ти прояляєш велику толерантність. Ти є майбутнім громадянином світу. Поясни своїм друзям, як тобі вдається.

Якщо у тебе від 3 до 5 «б»:

Так! Ти не дуже толерантний. Ти занадто прагнеш нав’язати свої ідеї, але проявляєш допитливість, і в тебе гарна уява. Використовуй ці якості для боротьби з не толерантністю.

 Якщо у тебе менше 3 «б»:

 Ай – ай –ай! Ти зовсім не толерантний! Однак якби ти був налаштований більш оптимістично, і тобі подобалося дискутувати, ти міг би стати більш щасливим! Давай, доклади ще трохи зусиль.

Класний керівник   Дорогі діти! Толерантна особистість. Якими якостями повинна володіти така людина?

 Продовжіть фразу:  « Я…».

                        (відповіді учнів)


-            Терплячий;

- Привітний і дбайливий;

- Ввічливий і делікатний;

- Поважаю оточуючих;

- Умію слухати і чути;

- Патріот своєї школи;

- Працьовитий;

- Турботливий;

- Рахуюсь із чужими думками;

- Бережу природу;

- Поважаю свої права та інших;


Тематичний кінопоказ

Класний керівник  Діти, я пропоную вам уважно переглянути одне відео. Після перегляду ми з вами обговоримо, що Вам сподобалося найбільше, а потім зробимо висновки з побаченого.

Класний керівник  Наша Земля – це місце, де ми можемо любити один одного, дотримуватись традицій і продовжувати історія планети  Толерантності.

У вас на партах лежать символічні різнокольорові долоньки, напишіть на них що треба зробити, щоб наш клас, наша школа стала простором  толерантності, щоб відношення між  нами стали як можна більш толерантними.

Тепер давайте приклеїмо долоньки із побажаннями до нашої планети

(можливі відповіді учнів)


-            співчувати;

- розуміти інших;

- поважати;

- підтримувати;

- терпіти;

- прощати;

- бути доброзичливими;

- бути милосердними;

- бути м’якими;

- бути готовими до примирення;

- визнавати


 

 Класний керівник   Тепер попрошу всіх стати в рівне коло обличчям в середину, дуже тісно один до одного. Покладіть руки один одному на плечі, підніміть праву ногу і витягуючи її до центру кола. Складемо по моїй команді. Це наш з вами символ толерантності

Класний керівник  Дякую всім за активну участь. Я сподіваюсь, що наша година спілкування залишить глибокий слід в душі кожного, допоможе нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ.

 Ми не зможемо відразу зробити толерантними ні свою поведінку, ні поведінку інших людей. Однак важливий навіть один маленький крок у цьому напрямку.

 На останок, вийдіть, будь ласка, усі до дошки. Складіть з поданих слів вираз-заклик. Яку фразу ми отримали? Давайте зробимо фото із цим посланням.

Нехай кожен з вас, нехай наш клас, наша школа, наше місто, наша Україна завжди будуть островами толерантності для всіх жителів великої планети Земля.

 

docx
Додано
27 листопада 2020
Переглядів
970
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку