1
Театралізована картинка
«Весну-красну зустрічай та птахів оберігай!»
(Звучить пісня «Пташка щастя». Виходить пташка Щастя»)
Пташка щастя: Я - пташка щастя чарівна,
Літаю над землею.
Де сяду – настає весна,
І літо вслід за нею.
(Пт.щ: Я до Вас не просто так прилетіла. Я дуже сподіваюсь, що ви всі -добрі, чуйні, турботливі, милосердні. Любите птахів,піклуєтесь про них та оберігайте їх. Мені моя подруга сорока розповіла одну пригоду. Проте, краще Вам самим все побачити.
Тож сідайте зручненько та дивіться уважненько!
(Звучить мелодія. Виходять весняні місяці: Березень, Квітень,Травень)
Картина 1
Березень:Підсніжник голівку свою підіймає,
Красуня-весна на землі наступає.
Ще сніг острівками вкриває траву,
Я – Березень теплий, його розтоплю.
Квітень:Вже пташки вернулись в рідний край,
Про весну співають поле й гай
Ніжаться на сонці трави й квіти,
Це все я зробив – ласкавий Квітень!
Травень:Я – травень зелений, заквітчую рясно
Всі трави й дерева, щоб було прекрасно!
Радіють весні і дорослі, і діти,
Співають пташки, розкриваються квіти!
Березень:Квітень, Травень, ви чуєте? до нас хтось йде.
Квітень: Та це ж…
Травень:Т-ссс. Здогадайтесь самі!
(Звучить лірична мелодія. Щебетання птахів. Виходить Дівчина-Весна)
Весна:Я Весна-Красна!
Заквітчана коса!
Росою вмивалася, як до вас збиралася,
Мої вісники, пташки,- прилетіли з вирію…
Я гніздечка їм сплела, щоб жили всі в мирі ми:
І звірята лісові, і пташки, і люди…
Щоб були у злагоді завжди і усюди.
Веселіться у танку, та пісні співайте,
Свою чарівну Весну радо зустрічайте!
Весна: Доброго дня, мої любі братики -місяці. Ви все приготували до мого приходу?
Березень:Звичайно.Я лід розтопив, пролісками землю вкрив, березам коси розпустив, їм сережки одягнув, птахів з вирію повернув!
Квітень: А я дерева рясно заквітчав, ліс одягнув у зелені шати, забуяли квіти весняні, птахи співають, ясний день вітають!
Травень: А у мене попереду ще дуже багато роботи. Зеленими килимами землю вкрити, теплим вітерцем все огорнути, сонечком яскравим посміхнутись, у полях та садах лад навести!
Весна: Які ви у мене молодці!
Картина2
(Звучить тривожний крик птахів)
Пташка з пташенятами:
Стріляють! Швидше полетіли…ховайтеся!
Весна:
Ой! Що це за страшні звуки?Треба піти подивитися.
Дві пташки ховаються за Весну. Виходять два хлопчики з рогатками, гніздечком)
М: Оце так повеселились!
Д: Ти бачив, як я влучно стріляю по шпаківнях!
М: А я як по гніздах!
Д: Розщебеталися, весело їм!
М: І не кажи!Стрибають, вдома у курей пшеницю крадуть!
Д: Яка користь з цих птахів! Лише й знають, що літати та виспівувати!
(Виходить Весна)
Весна: Доброго дня, хлопці!
М: Це ще хто?
Д: Тобі чого?
Весна: Що це у вас в руках?
М: Ти що не бачиш? Рогатки!
Весна: І не соромно вам по бідолашних, маленьких пташенятах стріляти?
Д: Ти що повчати нас надумала?
Весна: Ні! Але запевняю вас, що ви ду-же пожалкуєте!
(Хлопчики сміються. Весна говорить чарівні слова)
Весна:
Земле-матінко, до тебе звертаюсь
Допомоги твоєї не цураюсь.
Беззахисних пташенят пригорни,
Все навпаки перетвори!
М: Ой-ой-ой! Що це?
Д: Це що крила?
М: А це що хвіст?
Д: У тебе виріс дзьоб!
М: У тебе теж!
Разом: Не може бути. Ми – птахи?
Д: Ти чуєш хтось іде?
М: Ховайся. Це – кішка! Тікай!
Д: Ледве встигли дременути!
М: Я їсти хочу.
Д: Я теж. Побігли щось пошукаємо. Ой. Я забув. Ми не можемо бігати.
М: Тоді полетіли до дому.
Глядачі: Цікаво, чим все закінчиться!
Картина 3( два інші хлопчики ціляться з рогатки)
Ів: Т-с-с-с… цілься!
Сух: Присядь, ти мені заважаєш вцілити…
М: Дивись як багато пшениці, кукурудзи…
Н: Ай, боляче!
М: Лети, це з рогатки стріляють…
Д: Що ж нам робити? Всюди небезпека.
М: Я хочу до дому.(плачуть)
Д: Давай повернемося назад туди, де зустріли ту незнайомку.
М: А пам’ятаєш, вона ж казала, що ми дуже пожалкуєм?
Д: Як же нам її знайти? Дивись, сова на дереві. Давай її запитаємо. Вона ж мудра.
Глядач: Чи захоче їм допомогти сова? Цікаво, цікаво…
(Виходить сова. Хлопці звертаються до неї)
М: Добрий день, мудра сова!
Сова: Привіт! Ви що за птахи такі дивні?
Д: Ми - не птахи. Тобто ми – птахи!
М: Ми зараз птахи, а були хлопчиками.
Сова: Щось я нічого не розумію.
Д: Ще зовсім недавно ми були хлопчиками. Гралися, стрибали. У гаю зустріли незнайомку, яка перетворила нас на птахів.
Сова: От так просто ні з того, ні з сього вас перетворила?Може ви щось таке зробили? Чи когось образили?
М: Так. Ми дуже погано поводились з птахами. Стріляли з рогаток по шпаківнях. Руйнували їхні гніздечка. Говорили, що від них не має ніякої користі.
Сова: Ой-ой-ой. Здається я вже знаю хто вас перетворив на птахів. І на її місці я зробила б те саме.
Д: Скажи, будь ласка, хто це?
Сова: Весна-чарівниця! Я бачила, як вона разом зі своїми братами-місяцями будувала гніздечка для пташенят, яких ви скривдили. Вони ж залишилися без своїх домівок.
М: Нам дуже соромно.
Сова: А чи знаєте ви, скільки шкідливих комах і личинок знищуємо ми – птахи! За літо, не злічити! Працюємо не покладаючи крил!
Д: Мудра сова, допоможи нам, будь ласка. Підкажи, як нам знайти Весну-чарівницю?
М: Ми хочемо попросити у неї пробачення та у всіх птахів, яких ми образили.
Сова: Ви дійсно більше так не будете робити?
Разом: Не будемо, обіцяємо!
Сова: Ну гаразд. Полетіли!
Картина 5 (Весна з місяцями та пташенятами)
М: Весно-чарівнице, пробач нас, будь ласка.
Д: Пробачте і ви нас пташенята. Ми більше так не будемо!
Весна: Пташенята, пробачимо їх?
Пташенята: Добре. Ми вас пробачаєм, але запам’ятайте:
1 пташка:Що птахів не треба ловити,
Треба птахів завжди любити.
2 пташка:Пташиних гнізд не руйнувати,
Взимку птахам допомагати,
Їх жаліти,оберігати. Запам'ятали?
Хлопці: Так!
Весна:На жаль, мені вже порайти.
За квітами, травами стежити,
Щоб вони росли і розпускалися,
Всіма соками зеленими наливалися,
Щоб пташині гнізда з'являлися
І пташенята там щебетали.
До побачення!
(Весна іде разом з птахами.)
Всі разом: Ми – частинка живої природи!
Вчитель: Пташко Щастя, дякуємо тобі за таку цікаву повчальну розповідь. Прийми у подарунок від учнів 2-Б пісню «Весна».(Діти виконують пісню).
1 уч: «Це весна, весна, весна.
Радість всім несе вона!
Ніжна, добра, чарівна,
Свято нам несе весна!»
2 уч: Я почула спів краплинок —
Мелодійний передзвін.
Я спитала у перлинок,
Що за свято прийде в дім?!
3 уч: Всім п’янка весна дарує
Свято квітів і тепла,
Радо всіх вона стрічає
Птах додому поверта.
Вчитель:Птахи... саме це слово пробуджує бажання здійнятися за хмари, відчути радість польоту, подивитися на землю з небес. Орлиний зір, мудрість сови, стрімкість сокола, солов'їна мова — вислови, про те, як нерозривно пов'язане життя людей із пернатими друзями. І справді, хіба можемо ми уявити весну без маленьких гостей нашого саду, літо – без сміливих польотів молодих птахів попід хмарами, осінь – без журавлиних ключів, а зиму – без яскравих снігурів ? Кожен вид птахів – це невід'ємна частина природи, що відіграє свою, важливу, хоч іноді непомітну для людей роль. Кожна пташка важлива для довкілля, для всього живого, в тому числі і для людини.
На превеликий жаль, наші пернаті друзі почуваються серед людського суспільства не зовсім безпечно. Серед всієї фауни, яка занесена до «Червоної книги» і яку ми не можемо врятувати, птахів-найбільше, 15 видів. Тому наша держава турбується про них. Ось птахи, які занесені до Червоної книги. (Демонстрація Червоної книги)
«Червона книга» (Розповідь учнів + слайди)
Беркут – великий орел. Розмах крил до 2 м, маса 6 кг. Він вкритий темно – бурим пір’ям. Голова, шия і груди – світліші. Хвіст довгий, сірого кольору.
Беркут в Україні знаходиться під загрозою зникнення. Зустрічається тільки в Карпатах. Живе в гірських лісах і на скелях. Рідкісний цей птах став тому, що люди вирубують ліси, де він селиться. Крім того, цим птахам дедалі важче знайти собі їжу – зайців, лисиць, тетерів.
Дрохва – це великий птах з довгими сильними ногами. Маса тіла 4 – 12 кг. Забарвлення строкате: рудого кольору з чорним малюнком, груди і живіт – білі, голова – сіра. Не так довго дрохви були багаточисленними птахами в степах України. Зараз їхз алишилось дуже мало. Причина цього – освоєння людиною цінних земель у степах, а також надмірне полювання на них.
Лелека чорний – це великий птах, розмах крил якого до 2м, масса тіла 3 кг. Він подібний до лелеки білого, але у нього верхняя частина тіла, голова, шия і груди - чорні.
В Україні лелека чорний гніздиться в Карпатах і на Поліссі. На зиму відлітає в теплі краї. Селиться лелека чорний в густих лісах поблизу річок, озер, боліт.
За останні 20 років кількість цих птахів дуже зменшилась. Причина – знищення місць придатних для проживання чорного лелеки, вирубування старих лісів, осушення боліт.
Журавель сірий – це великий гарний птах, який нагадує лелеку. В нього довгі ноги, шия і дзьоб. Оперення в журавля сіре. Хвіст, частина голови і шиї, а також кінці крил – чорні. На голові зверху червона пляма.
В Україні журавель сірий гніздиться на малодоступних болотах Полісся. Осушення боліт людиною стало причиною зникнення журавля сірого.
Для того,щоб зберегти все різноманіття пташиного царства, ми повинні добре його вивчити.
Пташка щастя: Я також до вас не з пустими руками прилетіла. У мене є чарівне гніздечко. В якому – цікаві завдання та ігри. То ж пропоную вам пограти в гру. А називається гра «Чарівне перо». Наталія Василівна мені допоможе.
Гра «Чарівне перо».
(Всі стають у коло. Весна,розмахуючи пером, називає птахів, ті, хто почув свою назву вилітають у коло)
Раз, два, три, чотири, п’ять – Починаю я літать.
Вчитель: Молодці!
Пташка щастя: У моєму чарівному гніздечку є ще щось цікаве. Сорока-всезнайка мені підготувала загадки та (прислів’я) про птахів! Давайте відгадувати!
(Зачитує вчитель)
«Сорока – всезнайка» (Відгадування загадок)
Для глядачів:
Вчитель: Пташко щастя, а зараз я хочу запропонувати тобі разом з дітьми пограти в гру «Прилетіли птиці» та перевірити, які ви всі уважні.
Гра «Прилетіли птиці» (знайдіть помилку в тексті)
Прилетіли птиці:
Голуби, синиці,
Мухи і стрижі.
Що не правильно, скажи.
(Мухи – комахи)
Прилетіли птиці:
Соняхи, синиці.
Що не правильно, скажи.
(Соняхи – рослини)
Прилетіли птиці:
Лелеки –куниці.
Що не правильно, скажи.
(Куниці – звірі)
Прилетіли птахи:
Сороки – ховрахи.
Що не правильно, скажи.
(Ховрахи – звірі)
Прилетіли пташки:
Ластівки – мурашки.
Що не правильно, скажи.
(Мурашки – комахи)
Прилетіли птиці:
Фазани – синиці.
Окуні і солов”ї,
Що не правильно, скажи.
(Окуні – риби)
Вчитель: Молодці! Ви гарно справилися із завданням. Весна дуже красива пора року. Тому про неї складено багато віршів, пісень, намальовано багато картин. Її називають блакитною красунею. Люди пов'язують з весною всі свої найкращі почуття та сподівання.
Пташка щастя: Тоді пропоную вам ще одне завдання:«Солов’їні переспіви»!
Вчитель: Розподіляємось на дві команди. Кожна по черзі виконує 1 куплет пісні та приспів«Ой, минула вже зима ». Побачимо, хто кого переспіває, проте не забуваємо, що треба співати, а не кричати, адже птахи співають красиво і мелодійно!
Діти співають
Вчитель: Із цим завданням ви впорались на відмінно!
Пташка щастя: У моєму чарівному гніздечку залишилося ще одне завдання.
Вчитель: Давай разом подивимось, що там? Гра «Театр пантоміми»
3. «Театр пантоміми»
(По черзі зобразити заданого птаха і це словосполучення повинні відгадати члени його команди.)
Вчитель: Молодці! А зараз послухайте надзвичайні історії про пташині пам’ятники.Нехай вас не дивує словосполучення «пташині пам’ятники», бо не лише генералам і героям ставлять у світі пам’ятники, а й звичайним, буденним для нас птахам. Ось кілька розповідей про ці пам’ятники.
Пташині пам’ятники
Горобці:
Колись дуже давно в Америці, куди переселились люди з різних країн, горобці не мешкали, хоча в Європі їх можна було зустріти в усіх – усіх країнах. І засумували американці за цими веселими, непосидючими й невибагливими пташками. Взяли вони в 1850 році привезли з Європи до Америки горобчиків. Якось на американський штат Массачусет напало стільки гусені, що навіть вчені не могли назвати бодай приблизну кількість.
Гусінь жерла геть усе на своєму шляху. Людям почав загрожувати голодомор. Тут на допомогу їм прийшли горобчики! Вони, досить швидко впоралися з ненажерами! Саме за цей «геройський» вчинок вдячні мешканці міста Бостон і поставили в головному парку міста пам’ятник звичайнісінькому горобцю.
Голуби:
Англійський підводний човен під час війни з фашистами зазнавав арії, опустився на самісіньке дно моря і не міг спливти. Передати по радіопрохання про допомогу не було ніякої змоги!
На щастя на підводному човні мешкала пара поштових голубів. Моряки посадили їх до торпедного апарату й випустили на поверхню моря. Поштова голубка долетіла морської бази й через два дні і човен, і його екіпаж було врятовано. За це подвиг англійські моряки не лише поставили голубам пам’ятник на своїй морській базі, а й навічно зарахували їх почесними членами екіпажу підводного човна!
Гуси:
Колись дуже і дуже давно, ще до нашої ери, войовничі племена галлів напали на Рим. Вони вирішили вночі видертись по стрімких схилах пагорба й перебити жителів Риму, котрі сховались у фортеці.
Вкрай виснажені оборонці спали. Навіть сторожові собаки поснули. І бути жителями Риму обачити, коли б не … гуси! Тільки – йно вороги з’явились на стінах фортеці, як раптом гуси загелкотали. Кажуть: «Врятували Рим!» Римляни поставили їм пам’ятник.
Вчитель: Ось такі наші пернаті друзі – птахи! Краса природи існуватиме лише тоді, коли її берегти, захищати, примножувати! Про це слід завжди пам'ятати. Любов до природи – це і любов до Батьківщини, до свого народу. Це наша мораль, весь спосіб нашого життя.
Шпаківні
Флешмоб вручення птахів-символів.
Пташка щастя: Дуже цікаво! Але мені пора вирушати в дорогу, де мене чекають та сподіваються на краще. До нових зустрічей! Думаю, що ви будете хорошими, оберігати та піклуватися не лише про птахів, а й про матінку-природу.
4. «Солов»їний спів» або «Співучий соловейко»«Солов»їні наспіви» щебет, трелі українські соловейки
По дві стрічки співають по черзі.
Оберігати природу … Оберігати оточуюче середовище. Ці слова сьогодні ми чуємо все частіше. Невід’ємною частиною нашого життя є птахи. Вони поширені скрізь, де є на землі сприятливі умови для їхнього життя. На земній кулі їх налічується 8 тисяч 700 видів, а в нашій країні майже 770 видів. Скільки шкідливих комах і личинок знищують вони!