Даний захід дає можливість поглибити і розширити знання учнів про вогонь.
Показати його як життєдайну силу так і небезпечну стихію;
формувати необхідність знати і виконувати правила протипожежної безпеки;
виховувати обережність, розсудливість, мислення.
Вогонь — ворог, вогонь — друг.
Мета заходу: Поглибити і розширити знання учнів про вогонь.
Показати його як життєдайну силу так і небезпечну
стихію;
Формувати необхідність знати і виконувати
правила протипожежної безпеки;
Виховувати обережність, розсудливість, мислення.
Обладнання: наочність, пісні, матеріал до уроку
Хід заняття
І. Організаційна частина
— Доброго дня вам
Доброго дня нам
Доброго дня усім
ІІ. Повідомлення теми і мети заходу
Вірш на дошці
Завжди в житті
І день за днем
Будь обережний
Ти з вогнем!
Сьогодні на нашому ууроці мова піде про вогонь.
Презентація про вогонь
1. КАЗКА ПРО ЧЕРВОНОГО ПІВНЯ
Давно це було. Жив серед людей червоний півень, підступний він був і злий, небезпечний і страшний. Люди дуже боялися цього півня, тримали під замком у своїх печах. Тільки утримати його було дуже важко. Півень цей був хитрий: вирветься, бувало, маленькою іскринкою з димаря, з лампи і пішов гуляти — простір йому. Люди воду на нього ллють, а йому хоч би що. Де побував червоний півень — там лихо. Замість хати — чорний попіл, а інколи і худобу з'їсть, і навіть людей. А червоний півень знай собі гуляє: то у місті, то у селі з'явиться. Боролися люди з червоним півнем, як могли, але не завжди під силу їм було упоратися, тому що є у нього чарівна властивість: чим більше він їсть, тим ненажерливішим стає.
Є у нього ще й спільники. Червоний півень намагається бути поближче до них: малих дітей обдурює, а неохайних дорослих перехитрює. Але стоїть проти нього славне військо, готове за першим сигналом кинутися проти червоного півня. Сміливі, неспокійні, відважні бійці у ньому, ім'я їм — пожежні.
— Яке ж справжнє ім'я червоного півня? (Вогонь)
2. Розповідь учителя
Вогонь приносить людям велику користь. Без вогню не було б ні їжі, ні тепла, ні заліза. Взимку люди мерзли б у своїх домівках. Діти не навчалися б у школах. Але вогонь крім своєї користі часто перетворюється на ворога.
Спочатку люди боялися вогню. Та згодом вони зрозуміли, що вогонь може бути вірним другом.
Люди брали вогонь під час лісових пожеж і підтримували
Його вдень і вночі, підкидаючи сухе гілля у вогнище. Археологи—люди, які роблять розкопки— знайшли печери де вогонь горів безперервно десятки років. Коли вогонь затухав, це було страшним лихом для людей, бо вони ще не вміли його добувати.
А чи знаєте ви, як колись добували вогонь?
а) Міф про виникнення вогню
Один купець прогнав за якусь важку провину свого сина з дому. Він вирушив на кораблі у море. Звіялася сильна буря і прибила корабель до безлюдного острова. Син купця знічев’я почав якось терти „ліщину об ліщину“ — і від того тертя з’явився перший вогонь, який згодом поширився по всій землі.
Вогонь є також символом багатства, щастя, сімейного добробуту.
Та вогонь — це грізна стихія.
Горять ліси, пшеничні лани, нафта, людські помешкання. Вогонь — символ помсти.
Вдавнину княжна Ольга вирішила помститися за смерть свого чоловіка Ігоря. Вона вирушила зі свїм військом на древлян і несподівано зупинилася біля їхньої столиці. Княгиня сказала, щоб з кожної хати, як данину, дали по парі голубів, і цього буде достатньо.
Люди були дуже задоволені і прислали їй голубів.тоді Ольга звеліла прив’язати до лапки кожному голубові віхтики з жаром і випустити їх на волю. Голуби полетіли кожен до своєї домівки, а під час польоту спалювали все на своєму шляху. Так княгиня перемогла місто разом з його жителями.
Вогонь завжди був супутником воєн.
Звичайно, пожежі надовго затримували розвиток міст і сіл.
Говорячи про вогонь, ми не можемо не згадати стихію нашого часу— аварію на Чорнобильській АЕС. Скільки горя і сліз вона принесла. Скільки жертв...
Вогонь — це грізна стихія, яка знищує все на своєму шляху, приносить горе, сльози, людські жертви.
А коли вогонь приносить горе? Що діється? Чому? Хто цьому допомагає?
Звичайно люди, які не знають правил проти пожежної безпеки.
б) Пісня „Ех пожари“
3. Інсценування казки про пожежу
« Козенята і Вогонь»
Вогонь працював у Кози у печі
— Варив їй куліш, випікав калачі.
Вона ж годувала щоранку малят
— Трійко біленьких своїх козенят.
Ось мамі вже з дому рушати пора.
Лишається в хаті сама дітвора.
—Ми будем слухняні, — синок запевня.
Куди ж це найменше спішить козеня?
Воно потихеньку взяло сірники
І вогник маленький пуска між тріски:
— Ану, як у мами моєї гори! —
І ось уже дим потягнувсь догори...
Сердитий вогонь розходивсь, гоготить!
Сестричка з найменшим сховались умить.
А брат не злякавсь:
Мерщій порятуйте од злої біди!
Спішили сусіди — Лисиця й Ведмідь,
І Заєць — відомий усім скорохід.
І мчались в машині ген-ген із гори Пожежні
— вмілі та мужні Бобри.
Вогонь не давався, пручався, шипів,
Сердитий вогонь погасать не хотів
Пожежу згасили. Живі малюки.
І каже Бобер:
Що гра із вогнем приведе до біди!
—А тепер побачимо, що ви запам'ятали.
1.Гра «Продовжіть речення.»
• Електропраску вмикати не можна тому що...
• Газову плиту запалювати не можна, тому що...
• Бенгальські вогні у хаті палити не можна, тому що...
• Сірники запалювати не можна, тому що...
— Тепер ми знаємо, що не можна робити, аби не спричинити пожежі. Але ми також повинні знати, як потрібно себепотрібно себе поводити, коли пожежа все ж сталася. Як ви думаєте, потрібно робити, коли бачите, що щось горить?
—. Треба кликати на допомогу дорослих!
— Правильно. Не можна ховатися від вогню. Треба кликати на допомогу дорослих. А ще існують люди, які вміють гасити пожежу. Чи знаєте ви, як вони називаються?
— Пожежні.
Як горить щось, треба, діти,
До пожежних подзвонити.
Бачите вогонь і дим
— Набирайте ... 01.
2. 01 ЗАСТЕРІГАЄ: ХАЙ УСЯК ЦЕ ПАМ'ЯТАЄ!
Біля скирти дві ворони
Походжали по соломі.
Походжали так неквапом,
Що померзли обом лапи.
Ох і каркнули сердито:
— Як же лапи нам зігріти?
— Є вогонь! — одна сказала.
З-під крила сірник дістала.
Хутко так об дзьоб тернула,
Ще й солому підгорнула.
А вогонь в солому — скік!
Ледве лапи їм не спік!
Дві куми отетеріли:
— Цього ми вже не хотіли!
Воду у дзьобах носили,
По соломі крильми били,
Хоч і стратили всі сили,
Та вогонь таки згасили!
Вранці аж оторопіли:
Мали крила вже не білі, —
Наші кумоньки моторні
Від пожежі стали чорні!
Марія Пономаренко
****
І дорослі, і діти це знають: Наші предки в печерах жили. Скільки люди себе пам'ятають, Із вогнем вони дружбу вели. Із вогнем, що у люту негоду Біля вогнища всіх зігрівав, Що людському великому роду В холоднечу загинуть не дав. Тож його берегли, як уміли, — Усесильний, гарячий вогонь. І хоч тисячі літ відшуміли, Люди й досі шанують його. Бо вогонь з давнини і донині Помагає і служить людині.
****
Як смеркне в кімнаті й надворі Електричні засвічуєм зорі. Ми щоденно у піч і на плити Ставим їжу для себе варити. А в печі велетенській — у домні Плавлять сталь сталевари невтомні. Ще вогонь свіжий хліб випікає І від холоду нас захищає. Його силу ні з чим не зрівняти: Зореліт може в космос підняти!
****
Стала, діти, людина стосила
Відтоді, як вогонь приручила!
Але й іншим буває вогонь —
Злим, як змій, і жорстоким, як ворог.
Не зігріє він ваших долонь,
Може все спопелити на порох.
Будьте ж, діти, з вогнем обережні,
Вивчіть правила протипожежні!
****
Для розваги і для гри Сірників ти не бери, Бо з вогнем погані жарти — Жартувати з ним не варто! Не розпалюй сам багаття Ані в лісі, ані в хаті. Легко вогник запалить, Та не просто загасить. З грубки жару не беріть — Жар в собі вогонь таїть: Хоч малесенька жарина — Для пожежі все ж причина. Телевізор, плитку, праску Умикати нам не слід. Пам'ятайте це, будь ласка. Бо від цього стільки бід! Пам'ятайте кожен з вас: Де бензин, мастило, гас, Там вогонь не підпускай — Спалахне усе і край!
— Бачу, всі ви молодці!
Гляньте ж на картинки ці:
Що змальовано на них?
Ти нам, друже, поясни!
3.Обговорення малюнків-плакатів з протипожежною тематикою. 4.Інсценізація казки «Кицин дім».
5.Ознайомлення з правилами протипожежної безпеки
Все ж, як трапиться біда,
Що тоді робити?
— Не ховатись у куток,
А вогонь гасити!
Як вогонь іще малий,
Кружкою води залий,
Чи піском засип, накрий,
Щоб не зміг ожити.
А якщо вогонь не згас
І багато диму,
Вибігай з кімнати враз
Із дітьми малими.
Гей, виходь з вогнем на бій,
Подолать його зумій!
Всіх, хто є у домі,
Швидше клич на поміч!
—Діти, а як називається професія людей, представни
ки якої приходять нам на допомогу, коли вогонь починає
нам шкодити? (Пожежні)
ІІІ. Підсумок заходу
1.— Дорогі діти, ми сьогодні з вами поглибили знання по те, яку користь і шкоду приносить вогонь, чому виникають пожежі, ознайомилися з професією пожежних, їхньою нелегкою роботою.
2. Ознайомлення з інвентарем протипожежного кутка
навчального закладу. |