Предмет: природознавство
Тема: Використання енергії води, що рухається.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизація знань
Мета: Розширити знань учнів про те, як використовується людиною енергія води, що рухається; з'ясувати значення енергії води, як чистої і невичерпної; розвивати мислення учнів, уміння аналізувати природні процеси; розширювати і уточнювати словниковий запас учнів; формувати вміння давати повні відповіді на питання, будувати зв'язні висловлювання; вчити сприймати на слух, розуміти і запам'ятовувати з одного прослуховування інструкцію, що стосується ігрових завдань, розвивати комунікативні здібності учнів, уяву, пам'ять, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природних багатств, любов до рідного краю.
Бажані результати: розвиток ключових компетенцій
- спілкування: вміти усно висловлювати і тлумачити поняття (через слухання говоріння, читання і застосування мульти недійсними засобів.
- вміння вчитися: вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, оцінювати власні результати навчання.
- соціальні та громадські: вміння працювати з іншими на результат,
- здоровьязбережувальна: усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров'я людини, здатність і бажання вести здоровий спосіб життя.
Словник: енергія, електростанція, екологія, вітрова електростанція, вітряк,
вітрильник, віндсерфінг.
Обладнання: предметні картинки із зображенням води, малюнки «Водні електростанції», презентація, музичний супровід, фізична карта України
I Організація класу до роботи.
- Подивіться мені в очі.
Подивимося один на одного, всміхнулися.
Девіз нашого заняття такий:
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
- Як ви розумієте ці слова?
II Актуалізація опорних знань. Повторення раніше вивченого матеріалу.
1) Усне опитування
- Чому енергія вітру ніколи не вичерпується?
Розкажіть, як людина підкорила вітер.
-Чому енергія вітру дешева?
- Чи можна назвати вітрові електростанції екологічно чистими?
-Яку шкоди завдають електростанції природі?
- Де краще будувати вітрові електростанції?
- Поясніть, чому вітрові електростанції називають енергією майбутнього?
2. «Асоціативний кущ»
- Запишіть слова і фрази, які приходять на думку, коли ви чуєте слово «Вода»
- Встановіть зв'язок між цими словами.
II. Повідомлення теми уроку
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося про використання енергії води, що рухається людиною. Вивчимо нові слова. Продовжуємо працювати в групах. Для цього згадаємо правила успіху в групах.
- Груповий успіх залежить від успіху і зусиль всіх членів.
! Ми так само важливо, як і Я
! Працювати так, щоб не заважати іншим
! Чи не можна говорити всім одночасно
! Намагатися зрозуміти один одного
! Перед роботою потрібно домовитися, хто яку роботу виконуватиме
III. «Мозкова атака»
-Діти, згадайте все, що ви знаєте про енергію. (Дитячі відповіді записи на дошці вчителем з відміткою правильно і неправильно.)
- За яким відповіді у вас виникли сумніви?
IV. Сприйняття і осмислення нового матеріалу
- Згадайте, яке значення мають річки.
1. Читання матеріалу за підручником (с. 67-70) учнями самостійно. Таблиця «Помічник»
« + » |
« - » |
« ? » |
знаю |
не знаю |
Хочу знати |
|
|
|
|
|
|
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань
1. Розповідь учителя. Презентація.
- Люди здавна використовують енергію води, що рухається. Найчастіше на річках будували водяні млини для розмелювання зерна в борошно. Водяні млини тепер - рідкість. Однак енергія води на річках допомагає виробляти електричний струм.
- Де швидкість течії більше - в рівнинних або гірських річках?
- Не тільки річки на суші знаходяться в постійному русі. Поверхня вод Світового океану також постійно рухається. Невичерпними джерелами енергії можуть стати руху води в океанах і морях. До них відносяться руху хвиль і припливів і відливів, які в давнину люди називали «диханням» океану. Отже, величезний Світовий океан містить гігантську кількість безкоштовної енергії, але для її використання потрібно будувати спеціальні станції.
З давніх-давен також використовували енергію падаючої води. Такі ж млини приводили в рух силою води. Якщо лити воду на лопаті колеса, воно буде обертатися і купувати енергії руху. Її можна використовувати для отримання електрики. Її можна використовувати для отримання електрики. Енергія падаючої води, обертаючи водяне колесо, служила для розмелювання зерна, розпилювання деревини і виробництва тканин. В Єгипті, Китаї, Індії водяні колеса піднімали воду на поля.
За таким принципом працюють турбіни греблі на гідроелектростанції (ГЕС) У перекладі з грецького гідро - вода. Вода, що падає з висоти штучної загати - греблі - змушує рухатися механізми, які на гідроелектростанціях виробляють електричну енергію. Гідроелектростанції будують на повноводних річках, проте їх в Україні не так багато. Такий джерело енергії не забруднює повітря, а ось природі завдає шкоди. Це тому, що невід'ємною частиною гідроелектростанції є штучна водойма - водосховище, будівництво якого потребує затоплення великих територій. В результаті під водою виявляються родючі грунти. Механізми таких станцій частково знищують жителів водойм, а гребля перекриває шлях рибі до нерестовищ.
Першу в Україні гідроелектростанцію - Дніпрогес - побудовано на Дніпрі в районі Запоріжжя. Зараз води Дніпра віддають людям свою енергію ще на 5 гідроелектростанціях. Є гідроелектростанції і на інших річках.
2.Обговоріть прочитане в групах.
(Знайдіть інформацію про використання людиною енергії води, її переваги та недоліки. Заповніть таблицю.
Де використовується енергія |
Переваги енергії |
Недоліки енергії
|
|
|
|
Уявіть виконану роботу.
3.Работа з картою
- Знайдіть на карті шкільного атласу гідроелектростанції. На якій річці їх найбільше?
- У чому полягає перевага гідроелектростанцій?
- Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих»?
висновки
- Люди здавна використовують енергію води, що рухається.
- Енергія води допомагає виробляти дешеву електроенергію.
- Рух води в Світовому океані - невичерпне джерело чистої енергії.
VI. Підсумок уроку.
Гра «Так / Ні»
• Струмки і річки течуть від низу до верху
• Рухому воду називають невтомною трудівницею
• Енергія води вичерпна
• В давнину на річках люди найчастіше будували гідроелектростанції
• Руху хвиль в давнину називали «диханням океану»
- На яку енергію можна перетворити енергію води, що рухається?
- Потрібно людям надалі активно використовувати енергію води, що рухається?
Домашнє завдання с.75 відповідати на питання