Використання фізкультхвилинок на уроках під мовний та музичний супровід.

Про матеріал
можна використовувати як доповідь на тему Використання фізкультхвилинок на уроках під мовний та музичний супровід.
Перегляд файлу

Слайд 1

Дитина може навчити дорослого трьом речам : радіти без всякої причини , завжди знаходити собі заняття і наполягати на своєму. Пауло Коельо

 

Тема виступу : Використання фізкультхвилинок на уроках під мовний та музичний супровід.

 

Слайд 2. Сучасна українська школа  прагне дати своїм учням не тільки певний багаж знань, але і ставить більш вагому мету - навчити дітей вчитися.

Це зробити не так просто, тому що  перш за все ця мета вимагає розвитку у дітей всіх необхідних для навчання пізнавальних процесів. Це мислення, пам'ять, уява, увага.

Увага – це один із найголовніших психічних процесів, який допомагає дітям пізнавати навколишній світ.  Нерідко через брак уваги дитині важко вчитися в школі. Однією з важливих проблем для педагога на сучасному уроці є підтримка високого рівня працездатності учнів. На кожному уроці необхідно забезпечити пізнавальну активність, інтерес учнів, зайнятість і захопленість роботою, доступність пояснення. Цього можна досягти через правильну організацію уроку: за допомогою зміни різних видів діяльності.  В наш час, коли в навчальний процес впроваджуються нові комп’ютерні технології, які сприяють недостатній руховій активності учнів, фізкультхвилинки повинні бути невід’ємною частиною кожного уроку.

Що ж таке фізкультхвилинка? Це фізичні вправи, спрямовані на відновлення працездатності учнів, поліпшення їх самопочуття, підвищення їхньої уваги, попередження порушень постави тобто на оздоровлення організму дітей.

 

Слайд 3

    Відомо, що впродовж шкільного навчального дня поступово збільшується ступінь втоми дітей, знижується їх працездатність. Першими ознаками цих змін є неуважність; збільшення кількості помилок під час виконання завдань; ненавмисне порушення дисципліни (відволікання від навчальної роботи, розмови та ін.). Тривале сидіння за партою вимагає постійного статичного напруження м’язів спини, шиї, ніг, що призводить їх до застою крові у ногах, ділянках таза та живота, тобто - до загальної втоми. Тому погіршується постачання крові у головний мозок, що негативно впливає на життєдіяльність нервових клітин.

У цьому випадку дитина починає мимоволі розслабляти втомлені м’язи, з’являється перекіс тулуба, учень лягає грудьми на парту або підставляє руки під підборіддя, що призводить до викривлення хребта, починає човгати ногами та ін.    Особливо це можна спостерігати у дітей, що навчаються в молодших класах. Фізіологи стверджують, що активне сприймання у молодших школярів на уроці триває 15-20 хвилин. Під час читання, письма, лічби збуджуються певні ділянки кори головного мозку. Якщо такі збудження тривалі та одноманітні, то у цих ділянках мозку виникає захисне гальмування, що призводить до послаблення уваги дітей. Фізичні вправи викликають збудження в інших ділянках кори головного мозку. Це сприяє короткочасному відпочинку ділянок, подразнення яких відбувалося протягом навчального процесу. Після активного відпочинку увага школярів підвищується. Саме тому слід впроваджувати на кожному уроці фізкультхвилинки. Вони знімають втому, нормалізують увагу, відновлюють сили, викликають відчуття бадьорості, поліпшують настрій, підвищують працездатність. Під впливом м’язової діяльності прискорюються кровообіг та кровопостачання, поглиблюється дихання, кора головного мозку дістає заряд енергії для подальшої розумової діяльності.

Насамперед, кожен педагог, який працює з дітьми,  повинен пам'ятати, що головне призначення фізкультхвилинок - активний відпочинок.

 

Слайд 4. 

Фізкультхвилинки  повинні бути не лише рухливими, а й цікавими і різноманітними за направленням та змістом.

Щоразу краще змінювати характер вправ для них. Якщо вправи повторюються, викликають нудьгу, а не зацікавлення дітей, це призводить спершу до формального виконання вправ, потім до часткового «забування» про них взагалі.

Не менш важливим  моментом є те, що  фізкультхвилинки та паузи є засобом самовираження: вчитель може краще пізнати своїх учнів, їхні організаторські, творчі здібності, фізичні можливості. Завдяки цьому встановлюється більш тісний контакт між педагогом та дитиною, між дітьми в учнівському колективі.

Основні вимоги до організації та проведення фізкультхвилинок:

  •           фізкультхвилинки проводяться на початковому етапі втоми (8-14 хвилина уроку), в залежності від віку учнів, складності матеріалу;
  •           для молодших школярів доцільно робити фізкультпаузу між 15-20 хвилинами уроку;
  •           тривалість проведення – 2-3 хвилини (під час проведення фізкультпауз учні можуть сидіти за партами або стояти біля них, або біля дошки, поодинці чи групами);
  •           вправи повинні бути добре відомими дітям, простими за структурою, цікавими за змістом, зручними для виконання на обмеженій площі;
  •           комплекс обов’язково повинен містити вправи, що впливають на великі групи м’язів та сприяють поліпшенню діяльності всіх органів;
  •           вчитель повинен володіти культурою рухів та образно демонструвати вправи, вміти поєднувати рухи з музичним супроводом, знати основні терміни фізичних вправ.

 

Слайд 5

Чим більшим є статичне навантаження, тим частіше й активніше потрібно робити фізичні вправи. В першому класі необхідно проводити по 2 фізкультхвилинки – на 10-ій та 20-тій хвилині кожного уроку. Але, якщо діти швидко стомлюються, можна провести і три фізкультхвилинки протягом уроку (особливо в першому півріччі).

Під час виконання вправ дуже важливо забезпечити приплив свіжого повітря в клас. Якщо є змога музично супроводжувати фізкультпаузи, то це є додатковим фактором відпочинку дітей.

 

Слайд 6.

  Урок можна поділити на частини: початок, основна частина та кінець. І на кожному з них можна провести фіз..паузу.

Вправи, які доцільно проводити на різних етапах уроку

1. На початку уроку виконуються наступні вправи.

a) «Розтирання вушних раковин і пальців рук»

Мета: активізує всі системи організму.

Розігріти руки, потираючи їх, промасажувати мочки вух, потім всю вушну раковину. Наприкінці вправи розтерти вуха долонями.

б) «Ледачі вісімки»

Мета: активізувати структури, що забезпечують запам'ятовування, підвищення стійкості уваги.

Намалювати в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім по три рази: спочатку однією рукою, потім - другий, потім - відразу обома руками.

2. Зняти напругу під час уроку допоможуть наступні вправи

a) «Дихальна гімнастика» - дихальні вправи які сприяють розвиткові легень дітей, та збільшують приплив кисню в організм дитини

  1.             Мета: гармонізувати діяльність дихальної, нервової серцево-судинної систем.       Зробіть глибокий вдих і на вдиху промовте:

«р» - для поліпшення пам’яті, уваги;

«м» - для зняття емоційних стресів;

«ж», «з» - для стимуляції роботи дихальної системи;

«вт», «вп», «вд» - для тренування гладенької мускулатури дихальної системи.

                                                     МЯЧ

уявіть, що у вас у руках м'яч. Зро­біть глибокий вдих і виконайте команду «М'яч про­битий» – зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м'яч.

 

Б) фізкультхвилтнки під мовний чи музичний супровід.

 

3. В кінці роботи на уроці.

Мета: знайти спокій і впевненість.

a) Релаксація. Сказати добрі слова один одному.

б) Оздоровча хвилинка «Створи сонце в собі» спрямоване на зняття напруги.

У природі є сонце. Воно світить всім і всіх любить і гріє. Давайте створимо сонце в собі. Закрийте очі і уявіть у своєму серці маленьку зірочку. Подумки направляємо до неї промінчик, який сіє любов. Зірочка збільшилася. Направляємо до неї промінчик, який несе мир. Зірочка знову збільшилася. Направляємо промінчик з добром, зірочка стала ще більше. Направляємо до зірочці промінчики, які несуть здоров'я, радість, тепло, світло, ніжність, ласку. Тепер зірочка стає великою, як сонце.

Воно несе тепло всім-всім. (Руки в сторони перед собою).

Завдання оздоровчих пауз - дати знання, формувати вміння, навички, необхідні кожній дитині для зміцнення здоров'я.

Слайд 7.

   За завданнями,  що виконують фізкультхвилинки на уроці , їх  можна класифікувати наступним чином:

  •             фізкультхвилинки для очей; Функціональна  й анатомічна незрілість зорової системи і значні навантаження, які несе на собі око шестирічного першокласника під час письма (читання), зумовлюють використання гімнастики для очей. Ці вправи служать також для профілактики короткозорості й зменшення її прогресування. Вправи для очей – це рух яблука ока у різних напрямках.
  •             фізкультхвилинки для рук, для кистей рук;

Гімнастика для рук

  1.              Уяви, що в тебе в руках пружний гумовий м’ячик і ти намагаєшся його стиснути. Виконуй кожною рукою 10 – 12 разів.
  2.              Розстав пальці і, не згинаючи їх роби кругові рухи кожним пальцем по черзі. Виконуй 2 – 3 рази для кожної руки.
  3.              Стисни кисть у кулак і зроби кілька повних кругових рухів зап’ястями. Виконай 10 – 15 разів кожною рукою.
  4.              Поклади долоню на стіл і по черзі відтягуй на себе кожний палець, не відриваючи від столу інших. Виконай 3 – 5 разів для кожної руки.

Масаж рефлексних зон кистей рук

(натискайте сильно, але безболісно)

  1.            Масажуйте кінчики пальців (крім великого) правої і лівої рук – покращення дихання, відкладе ніс.
  2.            Масажуйте виїмку між великим і вказівним пальцями правої і лівої рук – активізується зона бронхів.
  3.            Натискайте на точки між всіма іншими пальцями правої і лівої рук – мобілізуються імунні сили організму.
  4.            Розтирайте подушечки великих пальців – почне працювати активніше мозок.
  5.            Масажуйте пальці по довжині – покращиться концентрація уваги, зменшиться нервозність.
  6.            Потріть ребром долоні об долоню іншої руки – стабілізується кровообіг.

 

 

https://naurok.com.ua/uploads/blog/vprava5.jpg

Пальчику, пальчику,

Де ти бував?

Я з цим братом в ліс ходив,

А з цим братом борщ варив,

З цим я кашки скуштував,

А з найменшим заспівав.

  •             фізкультхвилинки для ніг

Гра «Танцювальні кроки» - (ПОКАЗАТИ КРОКИ ГОПАКА).

  •             загальна розминка;   -    Вправи є найефективнішими ті, які  дозволяють задіяти всі органи людського тіла. Діти під час виконання загальних розминок мають змогу розслабитися і відпочити. Головна їх перевага полягає в тому, що вони мають у собі всі види рухів, притаманних людині – біг, стрибки, пластику рук, тулуба.

ШАЛЕНЕ КУРЧА

  •            Хід вправи: учні стоять, і за командою одно­часно трусять по 5  разів – спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім правою ногою, потім лівою ногою. Не зупиняючись, продовжують разом робити теж саме, тільки по сім разів, потім по шість разів тощо. Темп рухів поступово підви­щується. Вправа закінчується, коли зроблено по одному стряхуванню кожною кінцівкою. Учасникам стає зрозуміло, чому вправа має таку назву.
  •             рухливі вправи

 

ОДИН ДО ОДНОГО

Хід вправи: учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.

 

  •             Релаксація(горизонтальний пластичний балет або пластик-шоу) - Унікальний естетико-оздоровчий напрям, спрямований на ко­рекцію порушень постави.Передбачає систему повільних, пластичних горизонтальних вправ під гарну музику за мотивом

певного сюжету: "Золоті рибки", "Руса­лоньки", "Карнавал квітів", "Ранок у лісі" та ін.

    «Медуза» знімає психофізичну напругу

Сидячи на стільці, здійснювати плавні рухи руками, як медуза, що плаває в воді, (виконується під спокійну музику).

 

Слайд 8

Умовно за напрямком подачі матеріалу фізкультхвилинки можна поділити на 3 види:

  •                 фізкультхвилинки-римівки;

Ми лісочком йшли (ходьба на місці),

Грибочок знайшли, нагнулись, підняли

(нахиляння тулуба вперед),

У кошик поклали і далі пішли

(ходьба на місці).

Ми лісочком йшли, малинку знайшли.

Дотягнулись, зірвали (потягування),

У кошик поклали і далі пішли

(ходьба на місці).

Ми лісочком йшли, горішок знайшли,

Потягнулись, дістали (потягування),

У кошик поклали і далі пішли

(ходьба на місці).

  •                 фізкультхвилинки-пісні;
  •                 фізкультхвилинки-ігри.
  •                 — Чи знаєте ви, який тропічний дощ?
  •                 — Піднімається вітер (потираємо руки).
  •                 — Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).
  •                 — Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).
  •                 — Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
  •                 — Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).
  •                 — Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).
  •                 — Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).
  •                 — Шумить тільки вітер (потираємо долоні).

— Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору).

Римівки, пісні, ігри сприяють міцному запам’ятовуванню слів та словосполучень. Вони урізноманітнюють уроки, роблять їх цікавішими.

 

Слайд 9

Можна використовувати нестандартні фізкультхвилинки.

1. Вправи – енергізатори.

 Енергізатор – це коротка вправа, що віднов­лює енергію групи.

Призначення енергізаторів на уроці – ство­рення позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення групової актив­ності. Крім того, вони дозволяють учням проявити рівні здібності — тілесно-кінестетичні, візуально-просторові, міжособистісного спілкування.

Енергізатори корисні для послаблення монотон­ності, збудження активності учнів й заохочення їх до подальшої праці.

Переваги використання енергізаторів:

·         відновлення енергії класу;

·         привертання уваги учнів;

·         об'єднання кількох методів навчання в єдине ціле;

·         включення всіх у процес навчання;

·         отримання задоволення від навчання.

Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, тому що використовується не лише для зняття втоми, але й як релаксація.

«М'ячик по колу»

Обладнання: м'яч середнього розміру.

Хід вправи: учні стоять. Руки з відкритими долонями на рівні талії.

Завдання: кидати м'яч один одному хаотично, якомога швидше, але не допускати його падіння.

 

 «Світлофор»

Хід вправи: учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тре­нер каже: «Червоний!», учні мають швидко присіс­ти; якщо «Зелений!» – учасники продовжують іти і плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.

Часто, коли питаю у вчителів, який ваш улюблений звук, більшість відповідає: «Тиша». А як щодо того, аби запропонувати дітям на уроці покричати, пошуміти, погратися з голосом? Навіщо?

Для зняття психологічної напруги (якщо бачимо, що діти збуджені), або, навпаки, для емоційної зарядки (на п’ятому-шостому уроці, якщо учні втомлені).

Пропоную вправу-енергізатори для сміливих учителів і щасливих учнів.

«Загальний галас»

Для зміни темпу уроку об’єднайте дітей у пари (малі групи) і запропонуйте протягом однієї хвилини поговорити про що завгодно. Це своєрідна хвилинка психологічного розвантаження.

Ви побачите, які задоволені ваші учні.

 

2. Психологічні фізкультхвилинки

Здібність людини до саморегуляції стану, до психічної перебудови забезпечує і її ефективну адаптацію у довкіллі, у стосунках з іншими. Навча­ти керувати своїм психофізичним станом треба починати з дитячих років.

«На кого я схожий (схожа)?»

Хід вправи: діти дають один одному порівняль­ні характеристики. Наприклад: «Тетянко, у тебе чудова посмішка, схожа на сонечко!», «Альбіно, у тебе очі — як зірочки!»

Гра розвиває мовлення учнів, учить бачити в однолітках прекрасне, добре.

«Настрій»

Хід вправи: діти починають ходити по кімнаті, відчуваючи власне тіло.

 Подумайте про власний настрій, у якому ви починали вправу. За допомогою ходи проде­монструйте різний настрій.

Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь як:

·         дуже втомлена людина;

·         щаслива   людина,   яка   отримала   радісну звістку;

·         людина, яка постійно чогось боїться;

·         людина, якої голодна;

·          канатоходець, який рухається по дроту.

Повертаючись на своє місце, покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз.

3. ІГРИ З ЛЕГО,.. Вітання…. Масаж….

4. Вправи для проведення  інтерактивної фізкультвилинки (Кінезіологічні вправи), сприятимуть активізації розумової діяльності, сприйняттю і запам'ятовуванню інформації,  розвитку пам'яті, уваги, сприйняття, мовлення та  мислення. Системне проведення таких вправ дозволить гармонізувати роботу головного мозку, виявити приховані здібності дитини і розширити межі її можливостей.

«Я - хороший»

Лівою рукою погладити себе по голові (зверху вниз), а правою рукою – по животі  (рухи по колу).  Лясніть у долоні, змініть положення рук.

 

«Зміна рук»

Руки складені, як у школяра за партою. Верхня рука стиснута в кулак.

Нижня з розкритою долонею. Після цього одночасно змінюється позиція лівої та правої руки протягом 6-8 разів. Необхідно досягнути високої швидкості зміни позицій.

«Кільця»

З’єднати по черзі пальці у кільця з великим від вказівного до мізинця та у зворотному напрямку. Виконати вправу спочатку однією рукою, потім двома.

 

СЛАЙД  10 З власного досвіду.

Фізкультхвилинка має стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій школі (крім тих уроків, на яких сам процес навчання передбачає достатню рухливість, наприклад, уроків музики, трудового навчання, ритміки, фізичного виховання).

Під час навчання дітей звертаю увагу на використання  на уроках різноманітних фізкультпауз. Наприклад на уроках математики використовую такі вправи як, напишемо цифри різними частинами тіла, театр зцілювальних дотиків.(відео)

На англійській мові – музичні вправи на закріплення лексичних одиниць (відео).

На читання – мовні фізкультхвилинки : СТАРИЙ СЕМЕН СКАЗАВ СВОЇМ СИНАМ СКОСИТИ СІНО, СИНИ СКОСИЛИ СІНО, СТАРИЙ СЕМЕН СКАЗАВ СВОЇМ СИНАМ «Спасібо!»… СТАРИЙ СЕМЕН СКАЗАВ СВОЇМ СИНАМ СКЛАСТИ СІНО…….

СТАРИЙ СЕМЕН СКАЗАВ СВОЇМ СИНАМ СПАЛИТИ СІНО…….

НА мові – пальчикові ігри. (Пальчикова гра "Рукавичка")

Мишка-матуся знайшла рукавичку,

(Розкрити долоньку, розчепірити пальчики, кілька разів повернути руки то долонями, то зовнішньою стороною вгору.)

Всіх мишеняток до неї покличе.

(Робити закликаючий жест, згинаючи і розгинаючи пальчик.)

Хлібчика скибку дасть покусати,

(Кінчиком великого пальчика по черзі стукати по кінчиках інших пальчиків.)

Їх обійме і вкладатиме спати.

(Складені разом долоньки покласти під щічку).)

На музиці – використовую різні музичні та мовні паузи. СІРИЙ КОТИК МІЦНО СПАВ, НАВІТЬ ОЧКАМИ НЕ ДРІМАВ ТА НАРЕШТІ ПРОБУДИВСЯ І ДОВКОЛА ПОДИВИВСЯ. СТАВ ЧАСТЕНЬКО ПОТЯГАТИСЬ І ЧИСТЕНЬКО УМИВАТИСЬ. МИ ДО НЬОГО ПІДІЙШЛИ І СПІВАТИ ПОЧАЛИ….

На ЯДС – мовні ігри на інсценізацію: ПОКАЖИ, ЯК ХОДИТЬ ВЕДМІДЬ, ЧАПЛЯ, КАЧКА, ЗМІЯ, ПТАХ,…..

Гімнастика довголіття

  1.                 Крутити руками в плечових суглобах з максимальною амплітудою.
  2.                 Згинати хребет з боку в бік. Закинути одну руку. Потім другу за голову так, щоб торкнутися протилежної лопатки. Крутити тулубом праворуч – ліворуч з максимальним об’ємом рухів.Стоячи, піднімати почергово ноги, зігнуті в коліні, притискаючи їх до живота. Присідати, не відриваючи п’яток від підлоги.

1

 

docx
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
1316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку