Вища кваліфікаційна категорія,
звання «Старший учитель»,
учитель інформатики
Клугино-Башкирівської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Чугуївської міської ради
Харківської області
місто Чугуїв
Робота складається з 9 сторінок, 5 ілюстрацій, 18 джерел в списку літератури. Одним із головних завдань реформи освіти в Україні є модернізація процесу навчання. Аналізуючи досвід освіти та спеціальних наукових досліджень, які проводилися в останні роки в Україні та країнах Європейського Союзу, можливо з упевненістю констатувати, що інтерактивні технології унаочнюють навчальний процес, забезпечуючи зворотній зв’язок між учителем та учнем. Педагоги повинні приймати виклики сьогодення – шукати нові інтерактивні технології, поширювати їх і запроваджувати передовий педагогічний досвід.
Об’єкт дослідження – освітній процес у закладах загальної середньої освіти.
Предмет дослідження – використання інтерактивних технологій на уроках інформатики у закладах загальної середньої освіти.
Мета дослідження – проаналізувати можливості інтерактивних технологій щодо їх використання на уроках інформатики у загальної середньої освіти.
Завдання дослідження: здійснити аналіз наукових досліджень у галузі педагогіки, психології та методики навчання щодо застосування інтерактивних технологій на уроках інформатики у закладах освіти; класифікувати їх; показати приклади застосування інтерактивних технологій у закладах освіти. Ключові слова:
Учень, учитель, компетентності, знання, інформатика, інтерактивні технології, інновація.
Student, teacher, competence, knowledge, computer science, interactive technologies, inovatis.
Задача сучасної освіти – підготувати підростаюче покоління до життя й професійної діяльності в новому, високорозвиненому інформаційному світі, ефективному використанню її можливостей. Перетворення сучасної цивілізації в інформаційне суспільство актуалізує, перш за все, проблему формування інформаційної компетентності особистості, яка стає визначальним чинником ефективності її трудової діяльності і повсякденного життя. Інформаційна компетентність – це уміння за допомогою технічних засобів та інформаційних технологій самостійно шукати, аналізувати та добирати необхідну інформацію, обробляти її, зберігати та передавати. Ця компетенція забезпечує навички роботи учнів з інформацією, що міститься в навчальних предметах і освітніх галузях, а також в навколишньому світі.
Найкращий спосіб сформувати в учнів інформаційну компетентність – застосовувати на уроках інтерактивні технології – це творчий, цікавий підхід до організації навчальної діяльності учнів. Слово «інтерактив» походить від англ. слова «interact». «Inter» – це взаємний, «act» – діяти. Сутність інтерактивного навчання полягає в активному залученні всіх учнів до процесу пізнання.
Аналізуючи наукові джерела, можна відзначити, що поняття інтерактивності проходить крізь усю історію педагогічної освіти, але має різні тлумачення, змінює свої методи і форми в залежності від епохи. Витоки інтерактивного навчання можна побачити ще у філософській школі Аристотеля (заснована в 335-334 р. до н.е.).
Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, (колективне, групове, навчання в співпраці), де учень і учитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Інтерактивні технології – це технології для засвоєння знань і формування певних умінь та навиків через сукупність особливим способом організованих навчально-пізнавальних дій, що полягають у активній взаємодії учнів між собою та побудові міжособистісного спілкування з метою досягнення запланованого результату [14, c. 114].
Дослідження, проведені Національним тренінговим центром (США) у 1980-х роках, засвідчують, що інтерактивне навчання уможливлює різке збільшення відсотка засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю. Результати цих досліджень відображено у схемі, яка дістала назву «Піраміда навчання» (рис 1.1.).
Рис. 1.1. Засвоєння навчального матеріалу під час застосування інтерактивних форм навчання
«Піраміда навчання» демонструє, що найменших результатів можна досягти за умов пасивного навчання (лекція – 5%, читання – 10%), а найбільших – інтерактивного (дискусійні групи – 50%, практика через дію – 75%, навчання інших або негайне застосування знань – 90%). Ці дані є середньостатистичними, тому у конкретних випадках результати можуть різнитися, але в середньому таку закономірність може простежити кожен учитель [16, c. 284].
Інтерактивні технології навчання відрізняються від інших технологій навчання нестандартними умовами роботи – учитель не бере на себе роль досконало освіченої людини, що надає інформацію, а безпосередньо скеровує процес взаємного навчання учнів. Інтерактивні технології навчання дозволяють розвивати особистість учня, з опорою на індивідуальність кожної дитини. Завдяки застосуванню інтерактивних технологій навчання створюються ефективні умови навчання, розвитку, саморозвитку, виховання та самовиховання учнів. Учень на інтерактивному уроці має можливість висловити особистісне ставлення до матеріалу, обмінятися знаннями, ідеями, думками, способами діяльності. Мета уроку проектується на спільну діяльність учителя та учнів, з урахуванням потреб останніх, з опорою на суб’єктний досвід кожного з них, що характеризує навчання як справжній особистісно-орієнтований процес. Враховується індивідуальність кожної дитини, її унікальна і неповторна особистість. За інтерактивного навчання унеможливлюється домінування в освітньому процесі однієї думки над іншою, і учнів – одного над іншими. Створюються комфортні умови навчання. Учні засвоюють навички самостійного надбання знань, навички продуктивної взаємодії, ведення діалогів, дискусій з однокласниками, учителями, послуговуючись різними засобами навчання. Учитель є рівноправним, рівнозначним суб’єктом в освітньому процесі, його організатором, помічником, консультантом, інструктором, фасилітатором дискусій [11, c. 16].
Інтерактивні технології навчання створюють можливість поєднати індивідуальну, парну, групову, колективну роботу, їх застосування – моделювання життєвих ситуацій завдяки симуляції та імітації ігр, вирішення проблемних ситуацій, проведення дискусій тощо [4, c. 230].
Ознаками інтерактивного навчання є [2, c. 23]: наявність спільної мети (але не тотожної для всіх учнів) і чітко спланованого та очікуваного результату навчання; прагнення спиратися на суб’єктний досвід кожної дитини; навчання вибудовується на основі діалогу; позитивна взаємозалежність учнів; досягнення особистого успіху можливе тільки за умови досягнення успіху всіма учасниками освітнього процесу; активність, ініціативність усіх учнів в освітньому процесі; учень має відчувати свою інтелектуальну спроможність; наявність проблемного завдання, формулюється та обстоюється (або змінюється під дією аргументів) власна позиція в атмосфері взаємної підтримки; унеможливлюється домінування однієї думки над іншими, та опонентів одного над іншим; поєднання індивідуальної, парної, групової, колективної роботи.
Нині основна увага має приділятися не лише змісту освіти, а й способам мислення і діяльності. Реалізацію пріоритетних вимог можливо через педагогічні інновації. Поняття «інновація» походить від латинського inovatis (in – в, novus – новий) і в перекладі означає «оновлення, новина, зміна». Інновації в освітній діяльності – це використання нових знань, прийомів, підходів, технологій для отримання результату у вигляді освітніх послуг, що відрізняються соціальної та ринкової затребуваністю. Вивчення інноваційного досвіду показує, що більшість нововведень присвячені розробці технологій [17, c. 251]. Забезпечується перехід від репродуктивних до активних методів і форм навчання – через включення в навчальну діяльність елементів проблематизації, наукового пошуку, різноманітних форм самостійної роботи учнів.
Орієнтовна узагальнена модель інтерактивного навчання у закладах освіти передбачає [8, c. 73]: активну участь учнів у процесі навчання; можливості прикладного використання знань у реальних умовах; підхід до навчання як до колективної, а не індивідуальної діяльності; акцент на процес навчання, а не на запам’ятовування інформації.
Особливого значення нині набувають такі інтерактивні технології [10, с.20]:
Рис. 1.2. Приклад головної сторінки блогу учителя
Приклади використання хмарних технологій у навчанні: використання Office WebApps-додатків (Office 365); електронні журнали і щоденники (www.shodennik.ua); он-лайн сервіси для навчального процесу, спілкування, тестування (рис 1.3); сховища файлів, спільний доступ (Dropbox, Skydrive); створення спільних документів; сервіси Google Apps;, медіатека, системи дистанційного навчання тощо.
Хмарні технології в навчанні забезпечують такі переваги [1, c. 17]: економія засобів на придбання програмного забезпечення; зниження потреби в спеціалізованих приміщеннях; економія дискового простору; антивірусна, безрекламна, антихакерська безпека; відкритість освітнього середовища для учителів і учнів тощо.
Рис. 1.3. Приклад готових курсів сервісу Google Classroom
Рис. 1.4. Приклад застосування ігрових технологій за допомогою сервісу LearningApps.org
Веб-квест – це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи те або інше навчальне завдання (рис. 1.5). Розробляються такі Веб-квести для максимальної інтеграції можливостей Інтернету в різні навчальні предмети на різних рівнях навчання в освітньому процесі. Результати виконання Веб-квесту, можуть бути представлені у вигляді усного виступу, комп’ютерної презентації, буклетів, публікації робіт учнів у вигляді веб-сторінок і веб-сайтів (локально або в Інтернеті).
Рис. 1.5. Приклад застосування веб-квестів
Особливого значення набуває нині використання мережевих соціальних сервісів як програмного засобу з метою спілкування та взаємодії учасників за допомогою набору стандартних послуг, серед яких В. Осадчий виокремлює такі [14]:
Нині найпопулярнішими є такі онлайн сервіси Веб 2.0 для створення і публікації дидактичних матеріалів: для створення інтерактивних Flash-ресурсів ClassTools.NET http://www.classtools.net; сервіс JeopardyLabs http://www.jeopardylabs.com призначений для генерації тематичних вікторин; сервіс для генерації пазлів з вихідних графічних зображень (фотографій) JigsawPlanet http://www.jigsawplanet.com/; сервіс для створення дидактичних матеріалів WordLearner http://www.wordlearner.com.
Отже, інтерактивні технології – це творчий підхід до організації освітньої діяльності учнів. Інтерактивне навчання – це навчання, за допомогою якого учні в процесі бесіди, дискусії набувають вмінь інформаційної компетентності. За умов такого навчання кожен учень відчуває себе залученим до всієї роботи та необхідним. Учні вчаться вільно висловлювати свої думки, не боятись говорити, та вміти слухати інших. Існує велика кількість інтерактивних методів. Кожен учитель має обрати ті, які будуть відповідати віковим та індивідуальним особливостям учнів, а також які будуть відповідати певному завданню. Серед різноманітних інтерактивних технологій, що використовуються в освіті, для закладів освіти найбільш актуальними є такі: хмарні технології; проектні технології; ігрові технології; SMART-технології; технологія Веб-квест тощо.
функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ / В. Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. – 2011. – № 10. – С. 8-23.
/ М. Ю. Кадемія, М. В. Сапогов // – м. Вінниця:Нілан ЛТД, 2016. – С. 31-36