Вечірня (змінна) школа №20 м. Києва
.
Виступ на засіданні методичного об’єднання за темою:
«Використання інтернет-ресурсів на уроках англійської мови»
Підготував
Вчитель англійської мови
Дяченко Валерій Миколайович
Київ-2024
Використання інтернет-ресурсів на уроках англійської мови
XXI століття – час інформаційного прогресу. Комп'ютеризація проникла у всі сфери життя суспільства, в тому числі і у сферу освіти. Зміст освіти визначається потребами сучасного суспільства, яке стоїть на тому щаблі, коли відбувається глобалізація, тому найбільш актуальне завдання освіти -формування в учнів комунікаційної культури. Сучасному вчителю необхідно враховувати той факт, що інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) навчання є невід'ємною частиною сучасного життя. Засоби ІКТ сприяють розширенню освітніх можливостей.
Використання комп'ютера у процесі стимулює розвиток пізнавального інтересу, активізує мовленнєву діяльність і дозволяє у творчій формі вирішувати завдання уроку.
До засобів, що найчастіше використовуються в навчальному процесі ІКТ відносяться: електронні підручники та посібники, що демонструються за допомогою комп'ютера та мультимедійного проектора, електронні енциклопедії та довідники, тренажери та програми тестування, освітні ресурси Інтернету, DVD та CD диски з картинами та ілюстраціями, відео- та аудіотехніка, науково-дослідні роботи та проекти.
Ті, що вивчають англійську мову як іноземну та навчають їй, мають вагомі переваги в порівнянні з тими, хто навчає іншим мовам. Частка англомовного сектору Інтернету з самого початку створення всесвітньої павутини суттєво перевищує решту сайтів. За даними 2019 року, 54% всіх сайтів мережі були на англійській мові.
Так як англійська мова в даний час є провідною мовою у сфері бізнесу, міжнародної торгівлі, туризму, а також вищої освіти, науки, сучасних технологій, навчання, їй приділяється особлива увага як в окремих країнах, так і у світі загалом. Цим пояснюється велика різноманітність освітніх інтернет ресурсів на англійській мові та для навчання цій мові.
Якщо розглядати як основну мету навчання англійської мови формування та розвиток іншомовної комунікативної компетенції, то можна сказати, що інтернет ресурсами забезпечено формування всіх її складових, до яких у нормативних документах та вітчизняній методичній літературі прийнято відносити такі компетенції: мовленнєву, соціокультурну, компенсаторну та навчально-пізнавальну.
Інтернет-ресурси можна визначити як навчання нового покоління. Більшість таких ресурсів мають нині мультимедійний характер. Вони можуть поєднувати текстові матеріали з графічними, аудіо- та відеозаписами. Загальновідомо, що сучасна освіта вимагає різних підходів, які мають підвищити її ефективність. Застосування різних технічних засобів та сучасних технологій на уроці англійської мови дозволяє скоротити час викладу потрібної інформації та полегшити подачу навчальної матеріалу.
Інтернет є найкращим прикладом аудіовізуального засобу навчання. Застосування ІКТ у процесі навчання англійської мови сприяє інтелектуальному творчому розвитку учнів. Інтернет-ресурси дозволяють:
1. Заповнити дефіцит джерел навчального матеріалу;
2. розвивати навички та вміння інформаційно-пошукової діяльності;
3. об'єктивно оцінювати знання та вміння у більш короткі терміни. Залежно від завдань уроку вибирається методичне призначення освітніх електронних ресурсів мережі Інтернет:
а. навчальні;
б. інформаційно-пошукові;
в. демонстраційні;
г. моделюючі;
д. тренажери;
е. контролюючі;
є навчально-ігрові тощо.
Інтернет-ресурси багато в чому полегшують роботу вчителя при планування та проведення уроку. Шкільні вчителі досить часто використовують ігрові програми, сайти з інтерактивними вправами, тестовими завданнями, а також відеофільми країнознавчого характеру, які завжди викликають непідробний інтерес у учнів . Урок-подорож як одна з форм нетрадиційних уроків, може познайомити учнів як із цілою країною, так і окремими містами.
Наприклад, під час вивчення теми «Країни виучуваної мови», присвяченій культурі та географії США, можна побудувати урок із використанням презентації про історію виникнення цієї держави, розміщеної на сайті www.vseosvita.ua (https://vseosvita.ua/library/prezentacia-anglijskou-movou-brief-history-of-the-usa-korotka-istoria-ssa-415773.html) , переглянути онлайн карту Америки (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=17-ZwXBKcNkm8PwYX8SR087LXObM&hl=en_US&ll=37.99724446367421%2C-95.87287900000001&z=4), прослухати американські пісні та змоделювати мовні ситуації, які можуть статися з туристом у Нью-Йорк або Вашингтоні. Знайомлячись із культурою Великобританії, можна організувати урок-подорож до Британського національного музею чи Національну картинну галерею.
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-muzei-ta-galerei-londona-26077.html
На такому уроці у вчителя з'являється можливість познайомити учнів з експонатами та картинами музеїв, обговорити їх та за підсумками уроку виконати проекти з представленням найцікавішого експонату чи картини. Подібні екскурсії можна здійснити, скориставшись сайтами музеїв, багато хто з яких дають можливість проведення віртуальних екскурсій
Таким чином, Інтернет-ресурси дозволяють більш ефективно та цікаво формувати, розвивати мовленнєву та соціокультурну компетенцію.
Сучасні технології та Інтернет-ресурси дозволяють зробити процес освоєння англійської мови живим та яскравим, перетворити урок на подорож країнами мови, що вивчається.
Вивчати шкільний предмет граючи – мрія будь-якого школяра. Ігрові форми навчання стають дедалі популярнішими, оскільки з допомогою гри освоювати предмет, що вивчається, а саме англійську мову, можна не тільки в більш комфортній, доброзичливій атмосфері, а й більше ефективно .
Якщо розглядати мовленнєву компетенцію, то формуванню, відповідно, лексичних та граматичних навичок можуть істотно допомогти лексичні та граматичні ігри (vocabulary and grammar games), https://www.gamestolearnenglish.com/vocab-game/ .
Поряд з мовленнєвими застосовуються і ігри, створені задля формування мовних умінь (аудіювання, читання, письмо та говоріння). Особливо цінними є ігри, мета яких –розвиток умінь у продуктивних видах мовленнєвої діяльності: говорінні та письмі. Так звані productive skills games застосовуються на всіх етапах навчання англійської мови у школі.
https://learningapps.org/index.php?page=2&s=&category=3
На уроках англійської мови також можна використовувати мультимедійні онлайн ігри, які представлені на різних освітніх сайтах.
https://www.digitaldialects.com/English.htm
У цих іграх учасник взаємодіє з віртуальним середовищем, побудованим комп'ютером у режимі реального часу. Як приклад можна згадати такі сайти, як https://learnenglishkids.britishcouncil.org/fun-games/games
https://www.turacogames.com/english/
які пропонують широкий ряд онлайн-ігор формування різних мовних навичок. Дуже часто такі сайти являють собою групи веб-сторінок, класифікованих на основі мовного рівня учнів. Кожна група містить у собі багаторівневі квести. Здобувачу освіти пропонується виконати ряд завдань, серед яких можна зустріти кросворди, вправи на заповнення пропусків відсутніми літерами, співвідношення слів з картинками, вибір правильної відповіді тощо.
Вірне виконання одного завдання дає можливість переходити на наступний етап, де складність матеріалу підвищується.
Важливо пояснити учням, що тестові завдання, як і решта завдань, які виконуються під час уроку, це частина звичайної, необхідної роботи, спрямованої на досягнення бажаного результату – на освоєння іноземної мови. Однією з інновацій у сфері Інтернет-ресурсів є мобільні додатки для комунікації іноземною мовою з освітніми цілями.
Такі програми наближають процес вивчення англійської мови до реального життя, оскільки дають можливість учням із різних країн спілкуватися з носіями мови, що вивчається. Серед програм можна виділити такі як Speaky,
HelloTalk. Програми унікальні тим, що, перебуваючи в будь-якій точці світу, користувачі отримують можливість практикуватися в розмовному варіанті мови з реальною людиною. Це допомагає не тільки орієнтуватися в лексико-граматичному матеріалі, але й краще розуміти мову на слух (у додатках є функція обміну голосовими повідомленнями), працювати над вимовними навичками, дізнаватися про культуру і менталітет народу країни мови, що вивчається. Такі програми працюють за стандартною схемою: спочатку необхідно пройти реєстрацію на основі адреси електронної пошти, потім помістити інформацію про себе, вказати мови, якими хотілося б спілкуватися, а далі програма сама генерує пари (або групи) співрозмовників за віком та мовою. Однак, рекомендуючи підліткам такі програми, потрібно проінформувати батьків про те, щоб ті в свою чергу контролювали, з ким спілкується їхня дитина. Соціальні мережі, такі як, наприклад, Facebook, Instagram, також допомагають знайти реальних співрозмовників в англомовному світі та можливість знайти друга в іншій країні, який допоможе подолати мовний бар'єр. Географія співрозмовників може значно розширитися, оскільки англійська мова є мовою міжнародного спілкування тож у учнів є можливість познайомитися зі специфікою різних варіантів англійської мови, таких як британська, американська, канадська, австралійська, новозеландська, китайська, індійська і т.д.
Одним із видів навчання іноземної мови це опрацьовувати почутий текст. В учнів різний рівень сприйняття мови на слух, їм пропонується працювати з сайтами https://www.elllo.org/
Соціальні мережі мають великий потенціал для розвитку мовної, а також навчально-пізнавальної компетенцій, оскільки відомі приклади успішної реалізації навчальних проектів у соціальних мережах, як локальних, на рівні окремого класу чи школи, так і міжнародних. У ході живого спілкування в Інтернеті, як синхронно, в режимі реального часу, так і асинхронно, активніше формується також компенсаторна компетенція. Учні постійно стикаються із труднощами, викликаними нестачею лексичного запасу, незнанням якихось граматичних явищ, недостатньою поінформованістю в галузі історії, культури, географії учасників спілкування. Школярі вчаться самостійно виходити з скрутних ситуацій. Таким чином, підвищується рівень самостійності учнів під час освоєння іноземної мови. Сайт liveworksheets.com допомагає створити різноманітні інтерактивні завдання учнів. Завдання можуть бути різних видів: заповнення перепусток, співвіднесення, заповнення таблиці, з вибором однієї чи кількох відповідей. На цих сайтах також є можливість додати аудіо- або відеоматеріали та підготувати різноманітні завдання на основі побаченого та почутого. Більш того, цей сервіс допомагає розвивати вміння писемного мовлення учнів, надаючи можливість для використання своїх власних розробок, створених у форматі PDF. Файл із завданням завантажується на сайт, за потреби вчитель може додати інтерактивні функції цього завдання. З допомогою даного сайту учні відпрацьовують уміння писати особисте лист, заповнювати таблиці, анкети та формуляри, створювати письмові висловлювання на основі плану, картинки, схеми чи таблиць Одним новим методом освоєння мови є «телеміст», це віддалене відео спілкування між кількома сторонами. Безумовно, здійснити цей спосіб спілкування без Інтернету неможливо. Між студентами різних країн проводиться пряма трансляція, де вони можуть легко спілкуватися, тим самим не лише знайомитися з новими людьми, а й впізнавати мову та культуру іншої країни. Цей метод також збільшує мотивацію до вивчення мови.
Таким чином, учень слухатиме іноземну мову та впізнавати нові слова . Підсумовуючи, слід зазначити, що інтернет ресурси активно впроваджуються у систему освіти, зокрема й у процес навчання учнів іноземної мови. Розглянуті послуги застосовуються як протягом уроку, так і поза уроком - завдання, створені на цих сайтах, використовуються як домашня робота.
Виконуючи завдання, учні навчаються заповнювати анкети та формуляри, писати особистий лист, висловлюватися з певного питання в письмовій формі, аргументуючи свою відповідь, писати висловлювання з опорою план, схему, таблицю, картинку. При виконанні даних вимог, після завершення програми, учень зможе застосовувати отримані знання, вміння та навички не лише у навчальних, а й у реальних життєвих ситуаціях, показуючи розвинені комунікативні компетенції.
Вивчення питання застосування Інтернет-ресурсів у навчальному процесі присвячені численні дослідження. Це пов'язано, перш за все всього, з тим, що Інтернет-технології постійно розвиваються, змінюються та оновлюються. Кожне покоління учнів стає дедалі більше технологічно просунутим, а значна частина молодих людей плавно перетікає до Інтернет-реалії.
Сучасні технології оптимізують процес навчання англійської мови, роблять її якіснішою. В даний час представлений величезний вибір освітніх ресурсів, вчитель може вибирати спосіб подання інформації, процес набуває більше творчий характер, позбавляє рутинності. За допомогою ІКТ вдається раціонально використовувати як класний, так і позаурочний час, проте не варто забувати, що комп'ютер не може замінити вчителя, тому під час планування уроку необхідно чітко
визначати час та місце використання комп'ютерних технологій.
Інтернет ресурси здатні задовольняти потреби користувачів у різних сферах діяльності, включаючи освітню, а їх застосування у процесі навчання як альтернативних, сучасних засобів навчання дозволить створити ефективний «сплав» нових педагогічних технологій із новітніми
інформаційними технологіями, покликаний підвищити результативність освітнього процесу
Крім того, широке поширення мережі Інтернет робить навчання англійської мови доступніше та цікавіше. Інтернет ресурси дозволяють створювати інтерактивні завдання, які допомагають учням опрацювати матеріал ефективно.
Під час навчання іноземної мови Інтернет є незамінним помічником. Спілкуючись у справжньому мовному середовищі, забезпеченому Інтернетом, учні опиняються у справжніх життєвих ситуаціях. Залучені до вирішення широкого кола значущих, реалістичних завдань, школярі навчаються спонтанно і адекватно на них реагувати, що стимулює побудову оригінальних висловлювань, а не шаблонну маніпуляцію мовними формулами. Першорядне значення надається розумінню, передачі змісту і виразу сенсу
Використання Інтернет – ресурсів на уроках у старших класах сприяє більш ефективному оволодінню іноземною мовою. Так, наприклад, під час навчання учнів 12-тих класів стає можливим широко використовувати Інтернет - ресурси на заняттях.
Багато пошукових систем пропонують своїм користувачам словники із вбудованим синтезатором мови, що дозволяє почути, як звучить будь-яка фраза іноземною мовою. Використання інтернет - ресурсів полегшує вчителю процес підготовки до занять, робить заняття різноманітними та цікавими, оскільки засоби комп'ютерної телекомунікації
забезпечують доступ до інформаційних ресурсів провідних зарубіжних електронних газет, журналів, енциклопедій.
Таким чином, за допомогою Інтернету можна перетворити класну кімнату на агентство новин, а своїх учнів - на першокласних репортерів. Такий вид діяльності підійде учням старших класів, тому що включає в себе об'ємне читання і мистецтво інтерпретації.
Працюючи з комп'ютерними технологіями змінюється роль педагога, основне завдання якого - підтримувати і спрямовувати розвиток особистості учнів, їх творчий пошук. Відносини з учнями будуються на принципах співпраці та спільної творчості. У цих умовах неминучий перегляд сформованих сьогодні організаційних форм навчальної роботи: збільшення частки самостійної індивідуальної та групової роботи учнів, відхід від традиційного уроку з переважанням пояснювально ілюстративного методу навчання, збільшення обсягу практичних і творчих робіт пошукового та дослідницького характеру.
Так, для роботи над темою «Охорона навколишнього середовища» можна провести заняття, де учні за допомогою Інтернету практикують навчання читанню з коротким переказом змісту тексту та складання оповідань на задану тему. За допомогою відеопроектора підібраний текст з інтернету виводиться на екран. Завдання учнів зрозуміти зміст тексту написаного носієм мови, обговорити його та поділитися інформацією з учнями інших груп. Учні працюють у групах. Вчитель надає допомогу у разі виниклих труднощів.
Наступним етапом є відтворення учнями підготовлених текстів. Один учень від кожної групи коротко розповідає про зміст тексту, хто його написав, з якої країни, якій темі присвячено цей текст. Інші члени групи доповнюють висловлювання або відповідають на запитання учнів інших груп. Далі, обговоривши всі статті, запропоновані сайтом, вчитель пропонує вибрати тему для свого повідомлення та скласти коротку розповідь, надрукувати її на комп'ютері.
План повідомлення обговорюється на уроці, учні продовжують роботу у групах, використовуючи комп'ютер та Інтернет. Як домашнє завдання учням пропонується продовжити роботу над розповідями вдома і принести їх у друкованому вигляді або на флешці на наступний урок, приготувати короткий вислів по своєїй теми. Робота у групах буде продовжена.
Кібернетичний простір містить величезний культурний і дидактичний потенціал, який вже використовується в навчанні у всьому світі. Однак для оптимального та ефективного використання кібернетичних мережевих ресурсів у навчальних цілях потрібна величезна науково-дослідна робота, результати якої дозволять визначити загальні та приватні принципи роботи, критерії відбору мережевих ресурсів, сайтів та матеріалів, а також суттєво оновити арсенал методичних засобів та прийомів навчання.
Ефективним способом підвищення інтересу до англійської мови може бути конференція на тему “The Education system”. Вибирається 5 учнів, відповідно із 5 країн: Велика Британія, США, Україна, Німеччина та Китай. Готується 5 доповідей. Під час підготовки даного завдання учні використовують матеріали, представлені на сайтах, зазначених учителем. Урок сприяє розвитку комунікативної компетенції учнів. Вони отримують можливість обговорити тему освіти в різних країнах, задати безліч питань з цієї теми, порівняти системи освіти різних країн. Цей вид роботи є ефективним засобом підвищення інтересу до вивчення мови, оскільки учні розмовляють іноземною мовою, формулюють питання, пропозиції й дізнаються багато нового про культурологію та країнознавство, систему освіти в інших країнах.
Завдання на основі ресурсів Інтернет та проектна діяльність незмінно сприяють навчанню у співпраці, формуванню навичок взаємодопомоги, вмінню здійснювати спільну діяльність. Учні за допомогою чатів, відеоконференцій, форумів та електронної пошти, дізнаються більше про життя та культуру людей, чию мову вони вивчають.
Аналізуючи досвід використання ІКТ на уроках, можна з упевненістю сказати, що використання інформаційно-комунікативних технологій дозволяє: забезпечити позитивну мотивацію навчання; проводити уроки на високому естетичному та емоційному рівні (музика, анімація); забезпечити високий рівень диференціації навчання (майже індивідуалізацію); розвивати самоконтроль учнів та почуття відповідальності за виконану роботу; створювати можливості творчого саморозвитку особистості.
Список використаних джерел:
1. https://naurok.com.ua/metodichna-rozrobka-zastosuvannya-internet-resursiv-na-urokah-angliysko-movi-295419.html
2. https://naurok.com.ua/vikoristannya-internet-resursiv-pid-chas-navchannya-angliysko-mov-81591.html
3. https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-internet-resursiv-na-urokah-inozemnoi-movi-119285.html
4. Костенко І.Г. Використання інтернет-ресурсів на уроках англійської мови
5. Подопригорова Л.А. Использование Интернета в обучении иностранным языкам / Л. А.
6. Подопригорова // Иностранные языки в школе. – 2003. – № 5. – С . 25 – 31.
7. Ситдікова І .Компьютер поспішає на допомогу. Іноземні мови в навчальних закладах. –. 2004. – №1. – С.116-119.
8. Скрипчук Н.В. Використання сучасних інформаційних технологій на занятті з іноземної мови https://www.narodnaosvita.kiev.ua › skrupchyk_nv
9. Токменко О. Інформаційні технології у викладанні іноземних мов: сьогодні і скрізь віки на допомогу mir.dspu.edu.ua › article › view
10. https://vseosvita.ua/library/prezentacia-muzei-ta-galerei-londona-26077.html
11. https://moluch.ru/archive/356/79362/
1