Використання інтернету на уроках соціальної
та здоров’язбережувальної галузі в НУШ
На даний момент людина живе в інформаційному світі, в умовах процесу глобалізації. Щоби відповідати вимогам сьогодення, ефективно реалізувати себе у суспільстві, бути особистістю ХХІ століття, людина має постійно змінювались та вдосконалюватись.
Інформаційне суспільство ставить перед сучасною людиною декілька завдань. Процеси глобалізації, нові технології, постійно зростаючий обсяг інформації – таке оточення вимагає від людини постійного розвитку. Зважаючи на зміну світових тенденцій, також змінюється і парадигма шкільної освіти. Раніше основною задачею школи було надати учневі набір знань. Зараз освітній процес має на меті формування нової особистості – освіченого українця. Це всебічно розвинений, відповідальний громадянин і патріот, людина, здатна до інновацій. Лише така особистість зможе зорієнтуватися у сьогоденні та вести усвідомлене, конструктивне життя.
Для реалізації нової стратегії навчань було визначено 10 ключових компетентностей учня. Завдання учня, вчителя та батьків – сформувати у дитини ці компетентності для її подальшого розвитку та успіху у суспільстві. При цьому все більшу роль почав відігравати процес самоосвіти.
У даний час всесвітня мережа Інтернет є сховищем невичерпних інформаційних ресурсів. Футбольний фанат може знайти відомості про улюблений клуб або гравця, меломан — музичний кліп і слова улюбленої пісні, вчений — думку колег по науковому питання, учитель — електронну версію підручника. Результат пошуку залежить від уміння шукати.
У сфері освіти Інтернет пропонує широкий спектр енциклопедичних відомостей, освітніх і розвиваючих програм, програм дистанційного навчання, інтерактивних моделей, різноманітних тестів.
Метою соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі є розвиток особистості учня, який здатний до самоусвідомлення, гармонійної соціальної і міжособистісної взаємодії, спрямованої на збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб, дбає про безпеку, виявляє підприємливість та професійну зорієнтованість для забезпечення власного і суспільного добробуту.
Держстандартом передбачено, що школярі мають опанувати базові знання соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі за такими напрямами:
безпека, здоров’я, добробут.
Передбачається, що на основі здобутих знань школярі опанують такі вміння та навички:
турбота про особисте здоров’я та безпеку, уникнення факторів ризику, реагування на фактори і діяльність, що становить загрозу для власного і суспільного життя, здоров’я, добробуту;
визначення альтернативи, прогнозування наслідків, прийняття рішення для власної безпеки та безпеки інших осіб, здоров’я і добробуту;
усвідомлення цінності та дотримання здорового способу життя, аналіз та оцінка наслідків і ризиків для здоров’я і суспільства;
виявлення підприємливості та етичне поводження для поліпшення здоров’я, безпеки і добробуту власного та інших осіб.
Сучасні діти у якості джерела інформації обирають, в першу чергу, веб – ресурси, через їх доступність та безкоштовність. Тому вчителеві у своїй роботі слід приділити значну увагу самоосвітнім сайтам. Матеріали, що розміщені в цих проектах, є чудовим матеріалом до уроків, які дають можливість створити сучасні завдання. Самоосвітні сайти є підґрунтям для проектно– пошукової діяльності, проблемного навчання. Дитина засвоює в такому випадку не лише базові алгоритми дії, а й отримує нові знання з різних аспектів діяльності людини, що формують ключові компетентності учня.
«Якщо хочете виростити дитину щасливою, то виростіть її здоровою» - Ж. Ж. Руссо. Здоров’язберігаюча компетентність - комплекс знань, умінь, ставлень та цінностей, які спрямовані на збереження і укріплення здоров’я – свого та оточуючих, на уроках та в позаурочній діяльності.
Традиційно вважається, що основне завдання школи - дати необхідну освіту, але не менш важливе завдання - зберегти в процесі навчання здоров'я дітей. Формування здоров’язбережувальної компетентності може реалізовуватися через: проведення оздоровчих пауз, роботі з батьками, дотримання гігієничних вимог, сприятливий емоційний настрій. Як сфокусувати увагу дитини? М’язова розтяжка, вирівнюємо спинки, гімнастика для очей, вправи на дихання, вправи на заспокоєння, переключення уваги, малюємо свою тривогу і перетворюємо її на щось прекрасне, пальчикова гімнастика.
Для досягнення цієї мети потрібно трансформувати роль учителя у консультанта, наставника та порадника й використовувати новітні підходи до навчання. Наприклад, компетентнісний підхід є дуже ефективною методикою, яка допомагає школярам:
підготуватися до майбутнього життя;
розвивати критичне мислення;
аналізувати дані та працювати з інформацією;
формувати навички, необхідні для самореалізації та успіху.
Підвищенню мотивації школярів до вивчення навчальних предметів та урізноманітненню освітнього процесу сприяють класичні та інноваційні освітні інструменти, зокрема:
традиційні та нестандартні техніки та прийоми: проблемні питання та ситуації, аналіз інформації, практичні завдання, самостійна робота, науковий пошук, діалог, дискусія, тести, інтеграція предметів, оперативний зворотний зв’язок тощо;
цікаві практичні завдання, які представляють цінність для життя та викликають бажання вчитись самостійно;
чітко визначені спільні правила та критерії (наприклад, правила класу та правила поведінки у різноманітних ситуаціях);
систему оцінювання, яка включає оцінювання не лише відповіді учнів, а й їхніх умінь працювати з інформацією, аналізувати та робити висновки, представляти та аргументувати власну думку.
До уваги колег для підготовки та на уроках соціальної та здоров’язбережувальної галузі в НУШ рекомендую використовувати Портал превентивної освіти http://autta.org.ua/, сайт «Шкільне життя», інтерактивне навчання «Видавництво Ранок», платформа Liveworksheets, LearningApps.org, https://novashkola.ua, https://shkola.in.ua, освітній проект «На Урок».
Слід пам’ятати, що комп’ютерні технології є ефективним, проте допоміжним засобом навчання. При підготовці до уроку вчитель повинен пам’ятати, що складаючи план, потрібно виходити з його цілей, а відібраний матеріал повинен виконувати основні дидактичні функції: доступності, систематичності та послідовності, диференційованого підходу, науковості тощо. При цьому комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
ПЕРЕЛІК ДЖЕРЕЛ ПОСИЛАННЯ:
6. Творчий проект «Модель випускника Нової Української Школи» [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://naurok.com.ua/library/tvorcij-proekt-model-vipusknika-novoi-ukrainskoi-skoli-8993.html.