"Використання компетентнісно орієнтованих завдань на уроках біології"

Про матеріал
Усе більшого значення в освіті набуває компетентнісний підхід, оскільки саме компетентності, на думку багатьох міжнародних експертів, є тими індикаторами, що дозволяють визначити готовність учня-випускника до подальшого особистого розвитку й до активної участі в житті суспільства
Перегляд файлу

Опис педагогічного досвіду з реалізації проблеми

Тема «Використання компетентнісно орієнтованих завдань на уроках  біології з метою формування ключових компетентностей учнів»

Усе більшого значення в освіті набуває компетентнісний підхід, оскільки саме компетентності, на думку багатьох міжнародних експертів, є тими індикаторами, що дозволяють визначити готовність учня-випускника до подальшого особистого розвитку й до активної участі в житті суспільства.

Складне й відповідальне завдання стоїть перед школою – створити та реалізувати модель успішного, компетентного та конкурентоздатного випускника школи.

На сучасному етапі найбільш важливим завданням загальної освіти є його спрямованість на придбання кожним школярем свого власного повноцінного особистісного досвіду. Основний шлях досягнення цього – практично спрямована діяльність учнів.

Актуальність досвіду полягає в необхідності створення системного та цілеспрямованого підходу до розвитку предметних компетентностей учнів шляхом втілення в навчальний процес практично спрямованих завдань. Однією з найважливіших умов підвищення ефективності навчального процесу є організація дослідницької діяльності і розвиток її основного компонента – практичних навичок та вмінь, які не тільки допомагають школярам краще справлятися з вимогами програми, а й розвивають у них творчі здібності, логічне мислення, створюють внутрішню мотивацію навчальної діяльності в цілому.

Практична значущість проблеми спрямована на реалізацію завдань, визначених чинною програмою з біології, затвердженою Міністерством освіти і науки України на підставі Державного стандарту базової і повної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.), а саме: розвиток і соціалізація особистості учнів, формування їхньої національної самосвідомості, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення та поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і практичних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.

Для успішної реальної діяльності сьогодні недостатньо теоретичних знань, необхідно вміти їх застосовувати на практиці в реальних життєвих ситуаціях, вирішувати нагальні життєві проблеми, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків.

Провідна ідея досвіду – посилення практичної спрямованості уроків через інтеграцію системно-діяльнісного підходу, індивідуалізацію навчання, використання методів і прийомів, що забезпечують високий рівень мотивації учнів. Суть досвіду полягає у формуванні необхідних знань, умінь, цінностей та здатності застосовувати їх у процесі пізнання й у практичній діяльності, вибудовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя.

Інноваційна значущість. В умовах модернізації змісту національної освіти в Україні, у пошуку нових освітніх парадигм, орієнтованих на розвиток всебічно освіченої, творчої особистості, особливого значення набуває реалізація в педагогічній практиці сучасної школи саме компетентнісного підходу. Компетентнісний підхід у біології–інноваційний напрям, який дає змогу по-новому усвідомити та зрозуміти значущість предмету, формує в учнів готовність використовувати отримані знання, уміння та навички в реальному житті для розв’язання практичних завдань та життєво важливих ситуацій. Тому біологічні знання, що формуються в школі, повинні стати дієвим фундаментом практичної діяльності, а вміння – основою для формування предметних компетентностей.

 

СТРУКТУРА КОМПЕТЕНТНОСТІ

Компетентність - можливість установлення зв'язку між знанням та ситуацією, здатність знайти процедуру (знання та дії), що відповідає проблемі, перелік певних дій чи вмінь: вивчати, шукати, думати, співробітничати, братися за діло та адаптуватися.

Вивчати:

-    вміти вирішувати проблеми;

-    вміти використовувати власний досвід;

-    самостійно займатися власною освітою.

Шукати:

-    добувати інформацію;

-    вміти працювати з документами та класифікувати їх;

-    консультуватися у експерта;

-    працювати з різними базами даних.

Думати:

-    критично мислити;

-    мати власну позицію та формувати власну думку;

-    оцінювати соціальні звички, пов'язані зі здоров'ям, споживанням, оточуючим середовищем;

-    вміти оцінювати твори літератури та мистецтва.

Співробітничати:

-    вміти співробітничати та працювати в групі;

-    приймати рішення;

-    вміти домовлятися;

-    улагоджувати суперечки та конфлікти.

Братися за діло та адаптуватися:

-    нести відповідальність;

-    вміти організовувати свою роботу;

-    вміти знаходити нові рішення;

-    довести гнучкість реагування на зміни в житті;

-    бути стійким перед труднощами.

Виходячи з цього переліку та концептуальних положень освітянських офіційних документів, можна дійти висновку, що компетентність дійсно є інтегрованим результатом навчання, який виходить за межі предметної складової навчання, який не вичерпується змістом певної дисципліни, засвоєнням знань та формуванням предметних умінь. Не випадково мова йдеться про життєві компетентності, адже названі вміння дійсно є життєвими, необхідними й у професійній діяльності, й у приватному житті без винятку будь-якій людині, не зважаючи на її вік, стать, освіту, фах, посаду, місце проживання, переконання та соціальний статус. Від сформованості цих умінь залежить, чи буде людина готовою до вимог життя, чи буде успішною, чи досягне тих вершин, які спроможна досягти, чи відбудеться як особистість.

Компетентний спеціаліст, компетентна людина - це дуже достойна перспектива. Запропоновано формулу компетентності. Основними складовими є по-перше, знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності. По-друге, вміння використовувати це знання у конкретній ситуації, розуміння, яким чином можна добути це знання, для якого знання який метод потрібний. По-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання. Ця формула логічно може бути вираженою таким чином:

Компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення

Безсумнівно, людина, яка уособлює в собі такі достоїнства, буде вельми компетентним спеціалістом.

Підводячи підсумки, слід зазначити, що певне просування у питаннях практичної реалізації положень щодо компетентності учнів може бути досягнуто за умови розуміння специфіки компетентності як загальної здатності, надпредметного утворення, системи життєвих вмінь та систематичної роботи вчителя, спрямованої на їх формування засобами навчального предмета через реалізацію діяльнісного підходу.

СТРУКТУРА КОМПЕТЕНТНІСНО-ОРІЄНТОВАНИХ ЗАВДАНЬ

Компетентнісно орієнтовані завдання (надалі КОЗ) покликані допомогти педагогам вияснити рівень сформованості тих або інших компетенцій.

Вимоги до структури завдань:

         Чітке формулювання проблеми.

         Вказівка на форми і види діяльності по вирішенню проблеми.

         Посилання на джерела інформації.

         Вказівка на конкретний продукт діяльності.

Вимоги до змісту завдань:

         Інтеграція, складність джерел (використання не менше 2-3- джерел, різна форма джерел:текст, таблиці, малюнки, фото, цитати і т. і.).

         Різний характер взаємовідношень джерел інформації, наданий формулюванням задачі (співпадання інформації, що міститься в одному джерелі, з інформацією, яка містить в другому джерелі, підкорення одної інформації іншій, перетинання одної та іншої інформації,протиріччя, протиставлення одної інформації іншою).

         Тип інформації (пряма/ дотична).

Структура КОЗ

         стимул,

         задачне формулювання,

          джерело інформації,

          бланк для виконання завдання (якщо воно передбачає структуровану відповідь)

Стимул мотивує учня на виконання завдання, (включає в себе опис ситуації або інші умови задачі, які грають роль джерела інформації)

Стимул в компетентністно-орієнтованому завданні  виконує декілька функцій:

         мотивує  учня  на виконання  завдання;

         моделює практичну, життєву  ситуацію;

         при необхідності може нести функцію джерела інформації.

Стимул повинен:

          бути коротким;

         НЕ відволікати учня від  виконання завдання.

Задачне формулювання розуміється однозначно, чітко співвідноситься з модельною відповіддю, відповідає віку учня, цікаве для нього. Ми не маємо права перевіряти те, чого не вимагали в задачному формулюванні. Ми зобов’язані перевіряти те, про що просили в задачному формулюванні.

Джерело інформації містить інформацію, необхідну для успішної діяльності учня по виконанню завдання (Необхідна і достатня для виконання заданої діяльності, цікава. Відповідає віковим особливостям учнів). На одному джерелі (наборі джерел) може будуватися декілька завдань. Учень не повинен бути знайомим з джерелом для виконання завдання.

Бланк задає структуру представлення учнями результату власної діяльності.

 

Приклади компетентнісно орієнтованих завдань.

  1. Стимул:

Чи знаєте ви, що не всі рослини мають корені. Сальвінія плаваюча (Salvinia natans) з родини Сальвінієвих пристосувалася до життя в помірних широтах і є досить звичайною водяною папороттю. Зростає майже на всьому просторі України, занесена до Червоної книги України.

Задачне формулювання:

Поміркуйте та скажіть як вона отримує поживні речовини?

Джерело інформації 

Корінь — вегетативний підземний орган рослин, який виконує ряд функцій:

— закріплює рослину в ґрунті;

— поглинає воду й розчинені в ній мінеральні речовини та транспортує їх до надземних органів;

— може запасати поживні речовини;

— є органом вегетативного розмноження;

— захищає верхній шар ґрунту від руйнування.

  1. Стимул:

Омела – рослина незвичайна. Вона росте не на землі, не на скелях, а на інших рослинах. Насінина омели потрапляє на гілку іншої рослини. Вона росте і поступово досягає кори гілки. В майбутньої омели утворюється відросток, схожий на присоску. Наступного сезону з цієї присоски виростають корінці, які поступово вростають і впиваються в гілку – між корою та деревиною. Омела – рослина-паразит, вона з часом висмокче з дерева, на якому живе, всі соки.

Задачне формулювання:

Проаналізуйте дану інформацію та вкажіть які відозміни кореня має ця рослина. Як ви вважаєте, який тип живлення у рослин-паразитів?

Джерело інформації 

Пристосовуючись до різних місцезростань та різноманітних екологічних умов в процесі еволюції корені істотно видозмінювались. Відомо багато метаморфозів коренів: запасаючі, повітряні, симбіотичні

  1. Стимул:

Для збереження здоров’я  неорганічних та органічних речовин недостатньо. 

 Перенесемось  у ХVIII століття – часи великих географічних відкриттів. Це було в 1736 році. Кораблі видатних мореплавців Дмитра Лаптєва і Олексія  Чирикова вирушили шукати Північний морський шлях. Їх затерли крижин,  і вони  зазимували біля узбережжя теперішнього моря Лаптєвих. Скоро запаси свіжих фруктів та овочів скінчилися. Команда перестала відрізняти сніданки від вечерь, такі вони стали одноманітні: сухарі, солонина, сушена риба. Моряки один за одним стали хворіти на цингу. Тільки відвар з хвої врятував багатьох з них від загибелі.

І не тільки відвар з хвої, а й шиповник звичайний та цибуля  рятували від недуги  і мореплавців, і тих, хто чекав їх на березі.

Задачне формулювання:

1. Яких речовин невистачало мореплавцям?

2. Назви продукти, багаті на вітаміни.

3. До чого може призвести нестача вітамінів?

Джерело інформації 

Вітаміни являють собою сполуки, які не синтезуються , тому повинні надходити в організм разом з харчовими продуктами або у вигляді біоактивних добавок. Крім цього вітаміни являють собою речовини, що володіють високою біологічною активністю , і коли їх не вистачає , порушується функціонування всього організму. Також можуть розвиватися різні патологічні стани.

 4. Стимул:

Вода є одним із основних складників здорового харчування. При достатньому вживанні води людина витривала й енергійна. Нестача води в організмі призводить до втоми, болю в суглобах та спині, головного болю, розсіяної уваги, зниження працездатності. За добу потрібно випивати півтора-два літри води маленькими ковтками між прийомами їжі.

Для здоров’я і довголіття людини дуже важливо, яку воду вона вживає. Щоб вода приносила користь для здоров’я, необхідно щоб вона була чистою.

Задачне формулювання:

1. Поміркуй, чим загрожує вживання неякісної питної води.

2. Чому не можна вживати воду з відкритих водойм?

 5. Стимул:

Кров - це система, що містить майже всі хімічні елементи періодичної системи Д.І. Менделєєва (суперсистема хімічного складу всесвіту). Людина - та, хто і створює цю систему за рахунок гормонів, вихід яких в кров формує масовий склад елементів; ендокринна система - творець елементів таблиці Д.І. Менделєєва. Взаємодія всіх структур крові - є життя людини. Червоні кров'яні тільця - це молекули з чистими елементами. Вони легко створюють з'єднання елементів, що відповідають характеру емоцій, які долає людина.

Задачне формулювання:

А що для тебе значить кров та кровотворення?

Джерело інформації 

Кров – це основна транспортна тканина організму. Вона складає приблизно 7,7% від загальної маси організму людини. У людини з масою тіла 70 кг є близько 5 літрів крові. Кров та кровоносна система, як і будь-яка система організму, утворилася як результат еволюційного розвитку. Кров – це рідка тканина, яка складається з плазми і кров’яних тілець. Вона безперервно циркулює по кровоносних судинах. Циркуляцій крові по замкнутих серцево судинній системі являється необхідною умовою підтримання постійного її складу. Зупинка серця і припинення руху крові негайно приводить організм до смерті.

6. Стимул

Живлення — процес отримання із навколишнього середовища і засвоєння організмом речовин та енергії, що використовуються ним для підтримання життєдіяльності, росту та розмноження. У процесі історичного розвитку (філогенезу) виникло кілька груп організмів, що відрізняються за типом живлення і особливостями обміну речовин.

Задачне формулювання:

Проаналізуйте інформацію та заповніть таблицю

Видові назви тварин:

  1.         личинки грибної мухи
  2.         рак річковий вузкопалий
  3.          благородний олень
  4.         лисиця звичайна
  5.         медична пиявка
  6.         ґрунтова нематода

Видова назва

Спосіб живлення

Систематична належність

 

 

 

Джерело інформації 

За спосом живлення тварин поділяють на різні групи. Усіх рослиноїдних тварин називають фітофагами, а процес живлення – фітофагія. М'ясоїдних тварин або хижаків відносять до зоофагів. Їжею в цьому випадку є інші тварини. Такий процес живлення називають зоофагією. Мікофаги – тварини, які живляться грибами, споживаючи частини їхнього плодового тіла, міцелія, спори тощо. Бактеріофаги - види, що споживають бактеріальні клітини. До них відносяться ґрунтові нематоди, глибоководні черви. Сапротрофи - харчуються залишками рослинних та тваринних організмів. У природі такі організми є «санітарами місцеіснувань».

 

ВИСНОВКИ.

Проблему впровадження компетентнісно орієнтованих завдань необхідно розглядати у контексті процесу оновлення змісту освіти, технологій навчання. Створюючи КОЗ, учитель повинен чітко планувати цілі кожного його етапу, ураховувати наявність знань, умінь та додаткових ресурсів в учнів для його виконання, відповідність навчального матеріалу психолого-віковим запитам школярів. Звернення до КОЗ має бути системним, тому що ефективність роботи з ними значно підвищується, якщо вчитель планомірно використовує їх, змінюючи організацію роботи з учнями в цілому. Важливою умовою ефективності КОЗ є дотримання принципів, на яких вони базуються. Це, насамперед, проблемність, ситуативність, практична зорієнтованість, стимулювання самостійних рішень і дій.

Компетентнісно орієнтовані завдання є структурними елементами нової моделі процесу навчання, в основі якого – особистісні цінності школярів, їхні інтереси, здатність до самостійного прийняття рішень.

Працюючи над завданням, учень сам визначає проблему, контролює процес її вирішення, а вчитель виконує функції організатора, консультанта, що супроводжує самостійну роботу учнів. Ця модель значно підвищує мотивацію діяльності учнів, що сприяє покращенню результатів навчання в цілому.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Савіна Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Потапова Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Подрушняк Любов
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Василець Ольга
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
5429
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку