Використання методичних посібників на уроках фізики і астрономії для професійного спрямування здобувачів освіти як один із шляхів вирішення проблем формування кваліфікованого робітника.
Ми живемо на зламі епохи, коли відбувається становлення незалежної України. А новій державі потрібна українська еліта, творчі особистості, здатні глобально мислити, постійно вдосконалюватися й діяти відповідно до конкретних умов.
Випускники професійних закладів повинні увійти в життя з новими пріоритетами, з новими якостями культури і духовності.
Період навчання в професійно-технічному навчальному закладі є важливим етапом становлення особистості. Сьогодні значущість особливостей виховання майбутнього професіонала, який був би конкурентно – здатним на ринку праці очевидна, бо юнацькі мрії, сподівання, пізнання, усвідомлення безжалісно переплітаються з реаліями сьогодення.
Впровадження особистісно–діяльного підходу у вивченні фізики означає, що в учнів на основі чіткої цілі ,визначеності потрібно формувати здатність до передбачення й упередження кінцевого результату навчання, здійснення пошукової і творчої навчально – пізнавальної діяльності. Вдосконалення професійної підготовки в умовах оновлення,
модернізації освіти України й адаптації до вимог Європейської освітньої системи як ніколи є досить актуальною проблемою . Саме тому сучасна концепція професійно – технічної системи освіти в Україні орієнтується на світові тенденції розвитку освітньої системи й передбачає підвищення її ефективності.
Одним з головних завдань державної політики щодо розвитку освіти є підготовка кваліфікованих кадрів , здатних до освоєння та впровадження новітніх інформаційних технологій у виробництво та конкурентоспроможних на ринку праці.
Сучасному кваліфікованому робітникові знання основ наук необхідні як для загального розвитку, так і для того, щоб успішно володіти новою технікою і технологією , теоретично осмислювати виробничі процеси й операції , вільно орієнтуватися в інноваціях , вміти застосовувати ці знання та вміння . Знання з фізики потрібні не тільки як база для оволодіння спеціальними знаннями . Вони стають важливою кваліфікаційною вимогою до робітників багатьох сучасних професій.
Останнім часом в освітньому просторі України набирає тренд STEM-освіти. У всьому світі спостерігається дефіцит фахівців з технічних напрямків,попит на них росте набагато швидше,ніж на інші спеціальності, саме тому , у відповідь на виклики часу, такий тип освіти виходить на перший план. Цікавим є те , що під час CTEAM- уроків в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання ,яке потрібно вирішити. Здобувачі освіти ж вчаться вирішувати це практичне завдання шляхом проб і помилок, а не вивчають” суху” теоретичну частину.
Професійна спрямованість викладання фізики , а також забезпечення міжпредметних зв’язків у навчальному процесі , тобто взаємна узгодженість змісту навчальних дисциплін , зумовлена системою наук і навчально – фаховими цілями.
Зазначена мета передбачає вирішення таких завдань :
-викладання фізики з професійним спрямуванням на основі міжпредметних зв'язків з фаховими дисциплінами;
-впровадження в навчально-виховний процес методичних розробок викладання фізики з професійним спрямуванням ;
-накопичення і використання нових методів навчальної діяльності, підвищення рівня знань та мотивації майбутніх фахівців.
Робітничі кадри мають бути освіченими , конкурентоспроможними , самостійними у прийнятті рішень , відповідальними за результати своєї діяльності, а найголовніше – володіти знаннями про природничо – науковий світ .
“ Фізика “ у професійних закладах покликана навчити здобувачів освіти розуміти сутність і зв’язок його майбутньої професії з фізичними властивостями виробничих матеріалів й передбачувати їх видозміни, використовувати навчально – пізнавальні й професійні завдання у тісному зв'язку з основними фізичними явищами, законами фізики і фізичними теоріями та передбачувати їх наслідки.
Професійно - значущий матеріал у кожному конкретному випадку мають добирати самі викладачі , базуючись на власному педагогічному досвіді.
У процесі вивчення фізики розкривається сутність явищ ,законів, положень науки та супроводжується конкретними принципами їхнього використання в професії ,що вивчається ( у техніці , технології , інструментах, прийомах і методах роботи ). Без перебільшення можна сказати, що задачі та інші інструментарії професійного спрямування мають важливе значення для навчально-виховного процесу, оскільки:
Окрім підручників та різноманітних методичних матеріалів в навчальному процесі дуже часто використовуються посібники. Навчальний посібник – це спеціальне видання яке в певній мірі становить заміну основному підручнику. В ньому подається навчальний матеріал , який допомагає краще опанувати певну дисципліну чи окремий розділ курсу.
Навчальний посібник – книга, яка розширює межі підручника, містить додаткову ,найновішу і довідкову інформацію.
Умови праці професійних робітників відіграють важливу роль у економічному зростанні держави. Саме тому пошук нових, ефективних методів та впровадження їх на уроці є необхідними. Досить цікавим напрямом у пошуку та в розробці інтерактивних методів навчання є створення методичних посібників, які дають багатогранну інформацію для впровадження її в підготовку до уроків теоретичного і практичного навчання,створення навчальних проектів та є додатковим матеріалом для підготовки до предметних олімпіад.
Сьогодні людство стало перед великою загрозою вірусних інфекцій, а саме COVID-19. Здобувачі освіти змушені навчатися за допомогою дистанційних технологій. Тому даний посібник має велике актуальне значення. Висвітлені теми посібника пов’язані з виконанням поставлених цілей. Він створений для більшого пізнання майбутніми професіоналами теми світла, а також його позитивного та негативного впливу на життя та здоров’я людей.