Використання методу проектів на уроках української мови та літератури

Про матеріал
В основі методу проектів лежать:  розвиток пізнавальних умінь і навичок учнів;  уміння орієнтуватися в інформаційному просторі;  уміння самостійно конструювати свої знання;  уміння інтегрувати свої знання з різних галузей науки;  уміння критично мислити.
Перегляд файлу

Відділ освіти Чутівської РДА

Новокочубеївська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

Використання методу проектів

на уроках української мови та літератури

D:\Атестація-2015\Конкурс Вчитель року\Фото на Учитель року-2014\DSC01259.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

Із досвіду роботи

вчителя української мови та літератури

                                               Новокочубеївської ЗОШ І-ІІІ ступенів

                                                                   Носенко Галини Віталіївни

 

 

 

 

2019

 

D:\Атестація-2015\фото. 5-6 клас. комп\DSC03667.JPG

Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв'язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, я часто застосовую метод проектів. Сьогодні, коли в українській школі виникла необхідність у якісно нових характеристиках освітніх систем, метод проектів користується попитом і популярністю.

 

Проектні роботи

В основі методу проектів лежать:

  • розвиток пізнавальних умінь і навичок учнів;
  • уміння орієнтуватися в інформаційному просторі;
  • уміння самостійно конструювати свої знання;
  • уміння інтегрувати свої знання з різних галузей науки;
  • уміння критично мислити.

Урок української літератури.

Пректна робота за темою: «Міфи та легенди»

Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову) у відведений для неї час (від декількох хвилин уроку до декількох тижнів, а іноді й місяців).

   Проект (у буквальному значенні слова — «кинутий вперед») спеціально організоване вчителем і самостійно виконуване учнем завдання. Отже, проектом, на мою думку, можна назвати роботу різного плану: від звичайного реферату і нестандартно виконаного завдання до дійсно серйозного дослідження із наступним його захистом, бо в основі його — спрямованість на результат діяльності школяра. Зовнішній результат можна буде побачити, застосувати на практиці. Внутрішній результат — досвід діяльності — стане безцінним досягненням учня, який поєднує знання і вміння, компетенції і цінності.

  В основі проекту лежить дослідження певної проблеми, що передбачає високий рівень творчої активності учнів. Адже відбувається відхід від традиційної форми уроку, надається свобода у виборі теми, методів, форм роботи. Учні усвідомлюють велику відповідальність.

 

 

 

D:\Атестація-2015\фото. 5-6 клас. комп\DSC03651.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Типи проектів

За видом діяльності — це:

  • дослідницькі;
  • пошукові;
  • творчі;
  • рольові, ігрові;
  • прикладні (практико-орієнтовані);
  • інформаційні (ознайомлювально-орієнтовані).

 

 

D:\Атестація-2015\Конкурс Вчитель року\Фото на Учитель року-2014\DSC01185.JPG

За кількістю учасників:

  • індивідуальні;
  • парні;
  • групові.

 

 

За терміном виконання:

  • міні-проекти (урок чи частина уроку);
  • короткострокові (від одного до кількох уроків);
  • середньострокові (від місяця до кількох місяців);
  • довгострокові (від півроку — до кінця навчального року).

 

 

 

D:\Атестація-2015\фото. 5-6 клас. комп\DSC03685.JPG

 

Проект — це:

  • проблема;
  • планування;
  • пошук інформації;
  • продукт;
  • презентація;
  • портфоліо.

 

Яка ж роль учителя у проектній діяльності учнів?

 

  • помічник у визначенні мети діяльності;
  • консультант у плануванні та організації роботи;
  • спеціаліст у багатьох галузях науки;
  • ентузіаст у мотивації учнів для досягнення поставленої мети;
  • координатор групового процесу;
  • -  партнер спільної діяльності;
  • експерт результатів творчої діяльності.

 

Залучення до проектної діяльності

 

    Найчастіше на уроках української літератури використовуються творчі проекти, участь у яких допомагає школярам краще осягнути художній твір, зрозуміти літературну епоху, усвідомити особливості творчості різних письменників, висловити особистісне ставлення до того чи іншого літературного явища, реалізувати свої творчі та інтелектуальні здібності.

На мою думку, найбільш доцільно використовувати метод проекту на етапі закріплення знань, умінь, навичок, коли текст прочитано та проаналізовано. Метод проектів дозволяє ефективно систематизувати та узагальнити знання учнів з певної теми (розділу).

    Залучення до проектної діяльності відбувається поступово. Практика роботи підтверджує, що учні 5-х класів — новачки у цій справі, тому й починати треба з простого:

  • авторський кросворд на певну тему з української літератури;
  • повідомлення;
  • реферат на певну тему з літератури або мови.  Це і є домашній міні-проект, що вимагає індивідуальної творчої роботи, створюючи тим самим умови для самореалізації учнів з різним рівнем підготовки, формуючи позитивну динаміку мотивації, створюючи ситуацію успіху і творчої атмосфери.

   Починаючи з 7-го, 8-го класу, все більше учнів стають активними діячами вже групових проектів, проектів по систематизації і узагальненню знань, розробці тестових завдань. Комп’ютерна презентація стає справжнім захистом наукового дослідження чи глибокої роботи.

    Учні 9-х – 11-х класів -  вже досвідчені аналітики й експерти. Крім міні-проектів, для них важливе значення мають короткотривалі та середньотривалі, парні та групові проекти, комплекс пошукових, дослідницьких, різного роду творчих видів робіт, що виконуються з метою практичного чи теоретичного вирішення значущої проблеми. Найсерйознішим проектом, звичайно, є учнівська науково-дослідницька робота.

D:\Атестація-2015\Конкурс Вчитель року\Фото на Учитель року-2014\DSC03148.JPG

Українська література

    Робота над груповим проектом сприяє формуванню комунікативної компетентності- здатності встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми, досягнення партнерами взаєморозуміння, краще усвідомлення ситуації і предмета спілкування. Для учнів цього віку характерна недостатня сформованість у них навичок спілкування (замкнутість), нездатність одержувати інформацію в спілкуванні, використовувати зворотний зв’язок (труднощі при формулюванні запитання для одержання додаткової інформації), нездатність звернутися по допомогу і прийняти її. Тобто є певні проблеми у комунікативній сфері. Проектна діяльність дає можливості усунути багато проблем спілкування.

   Неодмінним складником проектної діяльності є презентація матеріалів перед широкою аудиторією. Вона має свій строгий регламент — 7—10 хвилин на виступ і 3—5 хвилин відповіді на питання. Презентація призначена для демонстрації отриманого продукту: відеофільму, відеоряду, тестів, збірки творчих робіт, словника, розробці інтелектуальних ігор або сценарію позакласного заходу. За своїм педагогічним ефектом - це один із найбільш важливих етапів проекту, коли учень одержує можливість презентувати результати своєї праці.

D:\Атестація-2015\всы фото\Фото біля компа\DSC01171.JPG   Важливим моментом є підкреслення рівня творчості та оригінальності, ступінь володіння інформацією з досліджуваної теми та риторичні вміння.

   Теми для проектів, що виконували мої учні, обиралися ними виключно за бажанням. Тобто опрацьовувався матеріал, який викликав у гімназистів зацікавлення. З учнями 5 класу ми презентували проект «Легенди», «Цікаві фразеологізми»; учні 6 класу працювали над проектом «Будова слова», творча група створила проект «Вживання іншомовних слів». Діти оформлюють результати роботи у вигляді доповідей, публікацій, буклетів, мультимедійних презентацій .

Проектна робота

До того ж, часто використовую власні мультимедійні презентації на уроках мови та літератури. Це викликає живий інтерес в учнів, покращує процес засвоєння матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку творчих здібностей. Учні працюють як над короткочасними, так і над довготривалими проектами.

Урок української літератури

    Проектна робота настільки захопила  учнів, що вони стали змагатися між собою, намагалися показати більш вдалі роботи, оформлювали презентації. Почався такий бажаний для кожного вчителя «процес творчості».

D:\Атестація-2015\всы фото\Фото відкритого уроку\DSC01071.JPG    Чи можна поставити під сумнів користь проектної технології, якщо в ході її застосування учень вчиться самостійно здобувати знання і використовувати їх для вирішення нових пізнавальних і практичних завдань? Діти придбають комутативні навички та вміння, працюючи у різноманітних групах та виконуючи різні соціальні ролі (лідер, виконавець, посередник і т. п.), ознайомляться з різними думками щодо однієї проблеми. Особливо цінним активізуючим стимулом діяльності є те, що проектне навчання не порушує принципу невимушеності, у міру виконання роботи зростає ступінь захопленості нею. Діти вчаться на власному досвіді й досвіді своїх товаришів, бачать результат своєї власної праці.

 

 

docx
Додано
22 березня 2020
Переглядів
3218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку