ВИКОРИСТАННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ПРОГРАМИ MS POWERPOINT ПРИ РОЗРОБЦІ ІНТЕРАКТИВНИХ ЗАНЯТЬ
Григор’єва Любов Володимирівна,
викладач спеціальних дисциплін,
Інтерактивний підхід як тип діяльності в освітньому процесі передбачає виконання здобувачами освіти завдань, спрямованих на індивідуальне самостійне, колективне в групі або з підтримкою викладача освоєння нового матеріалу.
Традиційно до таких занять крім індивідуальних завдань відносять роботу в парах або малих групах, виконання творчих завдань або проєктів, проходження навчальних рольових, ділових або освітніх ігор [2].
Підтримкою при вивченні нового матеріалу можуть служити мультимедійні технології, розробка і створення яких представляє відомі труднощі, вимагає від викладача значних тимчасових витрат, а нерідко – спеціалізованого програмного забезпечення.
У цьому сенсі офісний програмний продукт для створення презентацій MS PowerPoint є загальнодоступним, надає досить широкі можливості, є простим в освоєнні, не вимагає при створенні інтерактивного заняття або завдання занадто великих ресурсів часу. При цьому зберігається досить високий рівень інтересу до заняття, оскільки всі завдання можуть бути підкріплені візуальними і звуковими ефектами.
Найбільшою популярністю для створення інтерактивних занять PowerPoint користується у викладачів, які працюють зі здобувачами освіти молодшого та шкільного віку. Однак і в умовах закладів фахової передвищої та вищої освіти цей додаток дуже актуальний.
Одним з найбільш затребуваних інструментів PowerPoint є інтерактивна навігація, що здійснює нелінійний перехід по слайдах. Вона реалізується з використанням гіперпосилань, кнопок переходів, змісту або списків, які організовані як зміст. При цьому не має значення ні зовнішній вигляд об'єкта, на підставі якого створюється перехід (малюнок, фігура, текст, число), ні місце його розташування на слайді (навіть як вміст комірки таблиці).
Другими за популярністю можна назвати численні ефекти анімації, які можуть використовуватися як в прямому, так і в зворотному порядку (поява і зникнення одного і того ж об'єкта), що дозволяє демонструвати здобувачам освіти не тільки послідовну появу об'єктів, що ілюструють навчальний матеріал, але і їх взаємозв'язок, взаємодію і вплив один на одного.
Показ елементів схеми або об'єктів, що впливають на результат прийняття рішення поставленого завдання, може супроводжуватися зникненням невірних елементів або елементів, які негативно впливають на рішення/ситуацію, а також появою додаткових ділянок схеми, які дають можливість отримати правильне або найбільш доцільне рішення. Вибір здобувачем освіти невірного ключового об'єкта може бути перенаправлений на слайд, що пояснює причину, по якій дане рішення вірним не є, і навпаки, вибір правильного об'єкта (в тому числі слова, фрази, формули) – перенаправлений на слайд, що підтверджує вірність вибору. Для досягнення ефекту психологічної підтримки в разі правильного вибору презентація може супроводжуватися також аудіо або відео елементами або ефектами.
При цьому з'являється можливість показу результату або наслідків невірних рішень або висновків, які можуть бути забезпечені звуковими ефектами, відповідними правильному або невірному підходу до розглянутої задачі.
Великі можливості надає викладачеві, який готує інтерактивне заняття з використанням PowerPoint, так званий тригер. Тригером є об'єкт слайду, клацання по якому запускає анімацію слайду. У певному сенсі наявність тригера надає заняттю ігровий сенс, що в цілому позитивно позначається на його результативності, оскільки знімає втому і психологічну напруженість, що виникає при освоєнні великої кількості нової навчальної інформації.
Тригер дає можливість також організувати заняття з елементами тестування, тренінгу.
Оскільки створення тригера обмежується певним списком об'єктів, до яких він може бути застосований, доцільно пам'ятати, що ряд об'єктів презентації мають свою активну область (прямокутник без фону, всередині якого розташовується об'єкт). У цьому випадку тригер може бути заданий не для самого об'єкту (наприклад, об'єкту WordArt), а для його активної області.
При необхідності внесення здобувачем освіти відповідей за типом «заповни пропущене» використовуються текстові поля, що заповнюються в режимі показу слайдів. Для цього
1) в меню програми додається елемент «Розробник»;
2) на слайді створюється текстовий об'єкт, наприклад, надпис ;
3) у місцях, призначених для заповнення, кнопкою «текстове поле» меню «Розробник» створюються текстові поля.
У режимі показу слайдів заповнення таких полів не викликає переривання, а заповнені поля зберігаються і після закінчення заняття можуть бути перевірені викладачем.
Цікавим розширенням можливостей PowerPoint є макрос Drag&Drop, розроблений німецьким програмістом Хансом Хоффманом. Макрос дозволяє в режимі демонстрації здійснювати переміщення об'єктів без переривання показу. Крім переміщення макрос дозволяє зменшувати і збільшувати розміри об'єкта, зафіксувати його початкове і кінцеве положення, вставити текст або вираз, обчислити вираз, вставити гіперпосилання.
У разі, якщо інтерактивне заняття проводиться за участю і підтримки викладача, ефектним інструментом, супроводжуючим його, є перо. Даний інструмент нечасто використовується при проведенні занять, оскільки ховається в меню лівої нижньої частини екрану під час демонстрації слайдів або в контекстному меню. В останньому випадку положення покажчика миші значення не має.
Перо може використовуватися і здобувачами освіти у завданнях виду «вибери і підкресли», «вибери і закресли», «обведи» і т.ін., оскільки по завершенні демонстрації додаток пропонує зберегти всі зроблені позначки, а отже, надає можливість для викладача створювати на цій базі варіант електронного робочого зошита.
Певний інтерес представляють також анімовані шаблони, які можна знайти в мережі Інтернет. Частина з них розташована на платних ресурсах, але можна знайти і такі, що вільно розповсюджуються, наприклад [1], або які завантажуються за передплатою [3]. Такі шаблони містять набір різноманітних слайдів, дизайн і анімація елементів яких вже створені, а користувачеві залишається лише вибрати слайди, які відповідатимуть змісту заняття/завдання, що розробляється, і заповнити їх необхідним текстом.
Додавання популярних анімованих гіф фігур (малюнок 1) не завжди доцільно, але крім них деякі ресурси пропонують використання анімованих персонажів (співробітників), які можуть бути використані, якщо презентація супроводжується текстом лекції (теоретичного заняття), записаного викладачем у звуковий файл, і вставлена в презентацію в якості мовного супроводу.
Мал. 1. Анімовані фігури
Такий персонаж (малюнок 2) може бути створений на основі фотографії. Його створення, безумовно, затребує освоєння і використання спеціалізованих програмних засобів, що надаються платними ресурсами, проте створений одного разу на основі фотографії викладача, він може істотно підвищити якість інтерактивної презентації, інтерес до неї і бути використаний для всіх подібних завдань/занять протягом тривалого часу.
Мал. 2. Анімований реалістичний персонаж
Однією з цілей, яку переслідує інтерактивне заняття або завдання, є створення комфортних умов в рамках освітнього процесу, що сприяють успішному освоєнню нового матеріалу та розвитку самостійності і навичок самоосвіти. Програмний додаток MS PowerPoint в повній мірі відповідає реалізації даної мети і з успіхом може бути використаний, як один з інструментів викладача, які підтримують його методичну роботу.
Інформаційні джерела