« Використання опорних логічних конспектів на уроках географії: сильні та слабі сторони»

Про матеріал
Мета роботи визначити особливості та важливість використання структурно-логічних схем, опорних конспектів та таблиць для підвищення ефективності оволодіння учнями теоретичних знань у навчально-пізнавальній діяльності
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 « Використання опорних логічних конспектів на уроках географії: сильні та слабі сторони»

 

 

 

 

Сухоруков Юрій Олексійович

Вчитель географії вищої кваліфікаційної категорії Комунального закладу Старомерчицький ліцей Валківської районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       Харків 2020

 

 

 

 

  1.                Актуальність теми

                     Сучасна модель освіти націлена на досягнення основної мети — розвиток особистості учня через призму формування життєво-необхідних компетентностей. Впровадження гуманістичної парадигми у освітній процес веде до модернізації методичних і технологічних форм роботи на уроках української мови та літератури задля розвитку й удосконалення мовної компетенції здобувачів освіти в умовах формування «Нової української школи», певної зміни ролі й функцій вчителя, зростання його самостійності на етапі прогнозування, конструювання й організації навчально-виховного процесу, що приводить відповідно до підвищення його компетентності та відповідальності за результати своєї праці. Нові вимоги ставлять за практично значущу мету діяльності вчителя не тільки управління процесом засвоєння учнями знань, а більшою мірою педагогічний супровід формування компетентної особистості учня. Все почалося 25 років тому, після закінчення Харківського державного університету ім. М.Горького молодий вчитель приїхав на свої місце роботи за фахом вчителем географії в сільську школу. Період становлення був важкий , на той час дуже консервативна системи школи залишалась на том же рівні, що в 60-х роках. Суспільств в цей час почало динамічно, швидко розвиватись.

           Основною проблемою в школі стало отримання, обробка, аналіз, синтез відповідної інформації у великому обсязі але консервативність освіти не давала вирішити це питання. Відповідь найшлась не зразу, пройшов певний час. Поштовхом для мене стало на перший погляд дві не пов’язаних між собою чинника. Перший -  покликання, захоплення, образ життя на довгий час( і зараз) було участь в туристичних подорожах. Найскладніші І – ІV гірські походи на Кавказі  як учасник, І – ІІІ пішохідні як керівник з учнями, пройшовши Таймир, Памір, Тянь-Шань, Карелію а зараз кожен рік Карпати, Крим – усвідомив що активне пізнання світу можливо тільки з урахуванням постійно змінюючих інформаційних площин. Дивно було коли діти розкривали свої здібності у незвичайних умовах, а саме головне все це відбувалося від зацікавленості тими процесами які активно змінювались навколо. Той же не відвертий погляд на вогник після важкого похідного дня, погляд який зачаровано дивився на постійні зміни полум’я. І перший висновок для себе – інформація повинна бути різноманітною, постійно змінюватися, залучати всі глибини головного мозку.

           Другий висновок для себе я зробив коли почавши удосконалювати процес навчання на  уроках, почав  застосовувати опорні схемі, сигнали та конспекти.   Наприкінці 80 - х років відбулося знайомство з педагогічною системою заочно, а у 1990 році – очно. C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\изображение_viber_2020-03-09_13-06-29.jpg

           Дні які були проведено в активному спілкуванні з В. Ф. Шаталовим не пройшли даром. Сама методика була майже досконала. В чому її  досконалість – вона постійно могла удосконалюватись всіма хто працював з нею, межі  не було.  В. Ф. Шаталов – автор «системи інтенсивного навчання» для учнів середніх і старших класів загальноосвітньої школи із застосуванням «опорних сигналів» та «опорних конспектів», заснованої на феномені ідентифікації словесного образу та тексту, яка ґрунтується на принципах ідеї опори і методичних знахідок у дидактиці В. О. Сухомлинського. За Шаталовим, «опорні сигнали» – мнемонічні схеми (мнемоніка (з гр. «mnemonikon») — мистецтво запам’ятовувати). Мнемотехніка — сукупність прийомів і способів, які полегшують запам’ятовування інформації і збільшують обсяг пам’яті за допомогою асоціацій. Мнемотехніка виникла як невід’ємна частина риторики й призначалася для запам’ятовування довгих промов., прийоми та правила, що являють собою наглядне відображення предмету (дії), яке використовується для полегшення довготривалого запам’ятовування інформації. За допомогою «опорних сигналів» відбувається процес узагальненого формування розумових дій при засвоєнні знань. Наприклад, у викладанні матеріалу з економічних дисциплін про ефективність торгівельних зв’язків України викладач підкреслює, що слід дотримуватись правила переважного вивозу: вивозити за кордон держава повинна завжди більше, аніж завозити. Тільки у такому випадку можливе збагачення, а отже, і зміцнення економіки – грошова різниця між вартістю вивезеного товару буде залишатися на внутрішньому ринку. Про це можна просто розповісти, а можна підсилити C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\изображение_viber_2020-03-08_19-05-08.jpg
сприйняття матеріалу чіткою схемою – «опорним сигналом» (рис. 1). 

Рис. 1. Приклад чіткого «опорного сигналу».

 Під час подальшої самопідготовки за допомогою такого чіткого «опорного сигналу» слухач одразу згадує наведений факт.       

 Принцип який був закладений, він діє і в наш сучасний світ тому що основано на психофізичних особливостях людини  Є дані, котрі  дозволяють зробити висновок, що права півкуля функціонує за принципом позитивного, а ліва – негативного зворотного зв'язку. Слід сказати, що в цілому правопівкульова частина направлена на  мислення та опанування світом “пробуджуючи” до життя такі форми суспільної свідомості, як мистецтво, творчість та релігія.

            Лівопівкульова частина, навпаки, є особистісно-вольовим, абстрактно-логічним, відображенням оточуючого світу та “пробуджує” до життя науку i філософію.  Відомо, що права півкуля краще сприймає ліве, a ліве – праве зорове поле людини При цьому числа, букви, слова, символи краще сприймаються при їхньому пред'явленні в праве поле зору ,  у той час як конкретні предмети, образна інформація – при їхньому пред'явленні в ліве поле зору.  Таким чином, півкулі головного мозку людини, виявляють достатньо просту сенсорно-когнітивну схему сприйняття світу, коли усе “основне” сприймається переважно правою, а усе “пояснення” – лівою півкулею.

                Стан творчості передбачає узгодження півкуль, які у звичайному стані прагнуть домінувати одна над одною. Тому поєднання півкульових стратегій пізнання та освоєння світу передбачає поєднання наочного та абстрактного (вербального) аспектів у одному навчальному процесі навчання.

                      Висновком є те, що  різноманітність інформації, застосування творчих особливостей та інше,  залежить від постійного розумового навантаження на різні півкулі головного мозку, простіше чим більше та різноманітніше буде подано матеріал тим відсоток засвоєння буде зростати в геометричній прогресії за рахунок засвоєння матеріал на психофізіологічному рівні. Ось чому нагальним є визнання такої парадигма освiти, яка б забезпечувала єднiсть  чуттєво-емпiричної та абстрактно-теоретичної сфер розвитку особистостi.  Шляхом вирішення проблеми є один з основних напрямків – це творчість вчителя, яка залежить не від безпосереднього виконання програми  яка затверджена нормативними документами, а творчістю вчителя під час підготовки уроку…..тому поурочне планування потрібно направити не для регламентації того що учень повинен знать а для того як досягти того що учень сам знайде відповідь на ті чи інші питання. А для цього урок повинен пройти так, щоб учень прийшов до дому , мав сказати я знаю як знайти відповідь на питання !!!

            З точки зору сучасного підходу треба почати розробку таких методик навчання та виховання, якi спрямовані на досягнення стану функцiональної єдностi пiвкуль мозку, тобто, слiд зайнятися тим, що багатьма педагогами робилось та робиться на iнтуїтивному рiвнi i поки що не усвiдомлюється. Ці системи використовують принцип пiвкульового синтезу, коли у межах учбового процесу приводяться обʼєднання  двох аспектів людської психiки – "правий" (конкретний) та "лiвий" (абстрактний). Тут, з одного боку, учнi осмислюють певну сукупність конкретних фактiв (номенклатура географiчна тощо), а з другого – всi цi факти інтерпретуються через мову символів та знаків (опорних сигналiв), що є абстрактними категорiями.  Учнi вчаться цiлеспрямовано та систематично оволодівати одночасно двома взаємопротилежними рядами реалiй нашого життя, здiйснюючи їх взаємну трансформацiю, коли конкретне сприймається та розумiється через абстрактне, а абстрактне – через конкретне

  1.                Мета роботи

                Мета роботи визначити особливості та важливість використання структурно-логічних схем, опорних конспектів та таблиць для підвищення ефективності оволодіння учнями теоретичних знань у навчально-пізнавальній діяльності як для вивчення нового матеріалу, так і під час самостійної роботи, а також для узагальнення та повторення, полягає в узагальнені досвіду зі створення логічних опорних схем в географії та їх поєднання с сучасними новітніми технологіями як презентаціями, флеш – анімаціями та гіфів в процесі осучаснення уроків та їх адаптації в процесі реформування освіти та сучасними вимогами «Нової української школи». В роботі використано методика створення поєднаних елементів у вигляді презентацій з використанням опорних конспектів та схем  до викладання природничих дисциплін ,визначені переваг та недоліків його використання у навчальному процес

                      Слід зазначити, що система освіти орієнтує сучасного вчителя на використання в роботі різноманітних технологій, які дають можливість оптимізувати, інтенсифікувати навчально виховний процес. На даний час, до речі, їх існує ціла низка, тому кожен педагог має змогу підібрати саме ті, які б сприяли ефективності навчання школярів, розвивали в них пізнавальну активність, стимулювали продуктивне критичне мислення. Використання найрізноманітніших методів і методичних прийомів, як традиційних, так і нових, важливе на всіх уроках, адже вони сприяють формуванню цілісної особистості. На даний час уроки  мають бути зорієнтовані на розвиток в учнів аналітичних умінь, умінь порівнювати, узагальнювати, класифікувати, систематизувати, визначати причинно-наслідкові зв’язки. Усі ці вміння дадуть поштовх до формування у школярів комунікативної компетентності.         

          Разом із тим, учнів варто вчити визначати головне і другорядне, проводити елементи дослідження, виявляти залежність явищ і фактів. Здобуті знання, уміння й навички у подальшому нададуть можливість школярам менше часу витрачати на засвоєння матеріалу. Отже, учителю варто так організувати навчальний процес, щоб учні могли узагальнювати, структурувати, правильно розуміти й сприймати отриману інформацію. Крім того, кожен учитель стикається на уроках із проблемою участі в уроці всіх учнів. І я постійно переймаюся питанням : як навчити дітей сприймати урок ,не відволікатися й з цікавістю сприймати матеріал уроку? Одним із видів такої роботи може бути подання навчального матеріалу за допомогою опорних схем та конспектів презентацій у вигляді опорних схем., флеш анімацій та гіфов Використання опорних схем та конспектів на уроках вважаю важливою й цікавою формою роботи. Чому я звернувся до цієї теми?

             Географія  є єдина наука в школі де в учнях формується просторове мислення та формується в учнях первічний аналіз та висновок ( що є найвищою формою пізнання).  Досягнення мети в цьому є використання ріноманітніх шляхів   інформаційних та формування практичних навичків і їх застосування на практиці.                  

                        На мою думку географію,  як предмет   повинно вивчати з 7 класу (2 години на тиждень) до 11(12) класу (3 години на тиждень) для формування людини - практичної та підготовки її до життя в сучасному світі з метою розуміння тих процессів які відбуваються зараз в світі.              

  1.                Завдання роботи

          Навчитися створювати на сучасній інформаційній базі опорні конспекти схеми, презентацій, флеш анімацій та гіфов. Для розуміння цієї методики потрібно розглянути на прикладах основні умови та вимоги. Для визначення що таке  Опорний конспект(схема), ми повинні зрозуміти основні складові процесу які визначені у вигляді коротких речінь:

  •                   це система опорних сигналів у вигляді короткого умовного конспекту.
  •                   Ідея опори - головна суть даного конспекту.
  •                   Крім одиниць інформації і різних зв'язків між ними, в опорний конспект вводяться знаки, що нагадують о  прикладах, дослідах, що залучаються для конкретизації абстрактного матеріалу.
  •                   Шрифт і колір вказують ієрархію цілей за рівнем значущості.
  •                   розвиває схему;
  •                   в більшій мірі, ніж будь-яка схема враховує психологічні особливості сприйняття інформації, оскільки не створює жорстку структуру сприйняття.

  •                   небагатослівний і гранично стислий;
  •                   кожен символ, слово або знак відображають лише найголовніше;
  •                   тільки «натяк» на те, що потрібно розповідати - самостійна побудова висловлювання

Аналітична складова опорних сигналів розвиває критичне мислення учнів , яке у даному контексті слід трактувати та узагальнювати як:

  спроможність самостійно аналізувати інформацію;

уміння бачити помилки та логічні артефакти;

спроможність виправляти похибки та помилки;

наявність розумного скепсису, сумнівів;

інтелектуальний процес аналізу та синтезу інформації;

бажання пошуку шляхів для отримання оптимальних рішень;

вміння обстоювати власні позиції;

толерантність до сприйняття інших поглядів;

здатність порівнювати та оцінювати протилежні аргументи та вирішувати проблеми;

ефективне мислення, яке призводить до отримання висновків.      

  1.                Розкриття питань плану

       «Шаталовську» технологію навчання визнали ефективною тисячі педагогів світу, які використовують її у викладанні багатьох навчальних дисциплін. Основні вимоги до складання опорного конспекту (В.Ф. Шаталов) мал 3

лаконічність,

  •                   обмежує зміст в опорному конспекті друкованих знаків - не більше 400,
  •                   під друкованим знаком розуміється точка, цифра, стрілка, буква, але не слово, яке вже є опорний сигнал;
  •                   лише найголовніше в цій темі, викладене за допомогою символів, схем, формул, асоціацій.

структурність,

  •                   використання прийому укрупнення дидактичних одиниць знання:
  •                   матеріал викладається цілими блоками (зв'язками) і містить 4 - 5 зв'язок;
  •                   структура їх розташування - зручна і для запам'ятовування, і для відтворення, і для перевірки.

уніфікація,

  •                   використання єдиної символіки по одному предмету;
  •                   введення певних знаків-символів для позначення ключових або часто повторюваних слів

автономність блоків,

  •                   забезпечує можливість відтворювати кожен блок окремо, мало зачіпаючи інші блоки;
  •                   в той же час все блоки між собою пов'язані логічно.

Використання асоціацій і стереотипів,

  •                   слід підбирати ключові слова, пропозиції, асоціації, схеми, наприклад: земля - яблуко

несхожість,

  •                   слід підбирати ключові слова, пропозиції, асоціації, схеми, наприклад: зріз внутрішньої будови

простота,

  •                   вимагає уникати складних шрифтів, креслень і мовних зворотів, літерні позначення зводяться до мінімуму.

 

мал. 3

 

  1.                Розкриття плану

                 Можна багато дискутувати з приводу ефективності та доцільності використання інформаційних технологій на уроках, але не використовувати їх було б нерозумно. Можливості сучасного уроку й системи освіти взагалі значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету тощо. Використання нових інформаційних технологій у навчально-виховному процесі, забезпечує ефективність оцінювання навчальних досягнень учнів.

     Сучасні комп’ютерні технології в географічній освіті базуються на ідеї їх інтеграції з традиційними навчальними методиками. Сьогодні ми  перебуваємо на етапі оновлення всієї системи освіти, впровадження в навчально-виховний процес нових інформаційних технологій, орієнтації на творчу діяльність учня, визнання неповторності його особистості, забезпечення диференціації та індивідуалізації навчання.

                     Для досягнення є два шляхи: перший – традиційний, другий – новаційний. 

                 Перший на мою думку є шлях використання  методики  опорних схем і конспектів, яку в свій час розробляв В.Ф.Шаталов і зараз можна використовувати для створення презентацій або навпаки.

          Як казав великий Конфуцій: «Я чую — і забуваю. Я бачу — і запам’ятовую. Я дію — і розумію». Тільки ретельна співпраця вчителя й учня дасть плідний результат. На мою думку, усе нове - це добре забуте старе. Опорний сигнал за Шаталовим - це «асоціативний символ, який замінює якесь смислове значення; він здатний миттєво відновити в пам'яті відому і раніше зрозумілу інформацію». На підґрунті цієї теорії матеріал структурувати й подавати у більш доступних презентаційних опорних схемах.та узагальнених таблицях, що сприяє : - активізації розумової діяльності учнів, а, отже, підвищується мотивація до предмета; - формуванню навичок сприйняття інформації, співвіднесення її з раніше засвоєно; - розвитку умінь побачити велику тему в цілісному вигляді; - підвищенню інтересу до досліджуваного матеріалу.

  1.               Історіографічний аспект

          Історія конспектів-схем досить цікава. Найбільш яскраво цей досвід представлений у практиці видатного вчителя з Донецька В. Ф. Шаталова

            Ще в 1968 р. в Угорщині були видані підручники з фізики, де кожний розділ закінчувався невеликим графічним конспектом матеріалу. Мета таких міні-конспектів — узагальнити засобами графічного моделювання основні думки і логічні зв'язки навчального матеріалу.

        З 1971 р. у Франції в багатьох підручниках в кінці розділу дається «вигляд дошки» (те, що має намалювати на дошці вчитель, пояснюючи новий матеріал). Сам В. Ф. Шаталов пояснював необхідність створення опорних конспектів так: «Пояснення нового матеріалу у різних вчителів і на різних уроках може відбуватися в різних формах. Але немає майже жодного уроку, коли б вчитель не зробив би якихось записів на дошці. Іноді цих записів більше, іноді менше. Але уявіть собі на секунду такий варіант: один з учнів класу взяв після уроку дошку з записами вчителя додому... Зрозуміло, що цей учень підготується краще, ніж інші учні, які користувались підручником.... Окремі штрихи, цифри, записи асоціюватимуться в пам'яті учня з інтонаціями і текстами вчителя Нова методика передбачає, що такі дошки після кожного уроку приносить додому кожний учень. Ось що таке опорний конспект, ось що являють собою аркуші з опорними сигналами... Заперечувати проти цих методичних посібників — це значить заперечувати проти класної дошки, проти крейди, проти записів під час пояснення нового матеріалу... Проти всього, що полегшує навчання»

  1.               Методична новізна

        Методична новизна роботи полягає в тому що по суті, виклад інформації у формі  опорного конспекту є своєрідною «презентацією». Тому одна із основних вимог до ОК - його графічність , що при застосуванні програмного забезпечення таких як PowerPoint, Paint, Гіф та Флеш анімації дають можливість застосовувати методику опорних конспектів із застосуванням нових сучасних технологій що адаптує методику до сучасних вимог, розширює можливості вчителя та учні, збільшує інформаційну складову у вигляді різноманітних та динамічних схем.

Основні напрямки використання інформаційно-комунікаційних технологій на основі опорних схем та конспектів уроках географії:

 

                      У сучасних умовах перед вчителями-географами стоїть основна й, на мій погляд, досить цікаве завдання: підвищити інтерес учнів до вивчення свого предмета через активізацію пізнавальної діяльності на уроках.  А це можливо лише тоді, коли вчитель грамотна будує викладання, використовуючи нові інформаційні технології. Тільки в цьому випадку знання будуть підносить учням не в готовому виді, а здобуватися ними в ході творчої, спрямованої й мотивованої діяльності за рахунок використання  опорних схем та конспектів у вигляді презентацій  на різних стадіях навчального процесу. Подібний підхід, як відомо, формує в молодого покоління особливий вид культури - комп'ютерної. Сьогодні необхідна реформа мислення для того, щоб висловлювати й організовувати знання і тим самим усвідомлювати і пізнавати проблеми  світу.

                      Використання комп’ютерної техніки та комп’ютерних технологій розширює можливості навчально - виховного процесу, забезпечує нові шляхи подання інформації,  дає можливість для випробування власних ідей та проектів.

                    При створені опорних конспектів у вигляді презентацій рекомендуєтся дотримуватися такого алгоритму:

1. Уважно прочитайте теоретичний матеріал, виділяючи основні поняття, твердження, властивості та взаємозв’язки між змістовними частинами тексту.

2. Зробіть тезисний виклад основних частин тесту, не змінюючи їх послідовності. 3. Перетворіть свої записи в графічні, символічні, літерні сигнали.

4. Об’єднайте сигнали в блоки.

5. Відокремте блоки контурами і зобразіть взаємозв’язки між ними.

6. Здійсніть критичний аналіз створеного продукти, продумайте можливість його удосконалення.

7. Ознайомтеся з вимогами до дизайну та подання інформації на екрані комп’ютера.

8. Виберіть кольорову гаму, шрифти, анімацію.

9. Продумайте розміщення інформаційних блоків на слайдах.

10. За допомогою програми Microsoft Power Point зробіть презентацію.

        До того ж, одною з найголовніших переваг використання цих новітніх педагогічних технологій у процесах навчання та викладання є можливість задовольнити індивідуальні потреби учнів, а не середні потреби класу. Ані для кого не є новиною, що зараз дитина опановує комп'ютер раніше, ніж навчається грамотна писати та критично читати. Інші переваги в тому, що новітні технології значно поліпшують доступ до інформації, збільшують можливості спілкування для учнів зі спеціальними навчальними потребами та фізичними вадами (дистанційне навчання), підвищують ефективність  та мотивацію навчання, забезпечують нові шляхи подання інформації, які полегшують її розуміння, дають можливість для випробування власних ідей та проектів, роблять учнів більш впевненими та здатними вирішувати проблеми самотужки.

                          В останні роки в торговій мережі поряд із підручниками, посібни­ками та зошитами з'явилося чимало автоматизованих навчальних курсів, які є мультимедійними продуктами. На екран із текстовою інформацією подається різноманітна графіка (статичне зображення, малюнки, фотографії, схеми, таблиці, мультиплікація, динамічне зо­браження, відео фрагменти тощо) та звук (мова, музика, функціо­нальні шуми й звуки тощо). Текст і зображення можуть бути кольо­ровими, супроводжуватись фонограмою та звуковими ефектами.                      

                  Пересічному вчителю важко розібратись, що з цього асортимен­ту було б корисним саме для його учнів, тому потрібно мати уявлення про базовий курс інформатики, що вивчається в школі, та можливості використання певних програм.

             У межах викладання географії, разом із традиційними технологіями навчання, закладено величезні можливості для застосування комп’ютерних технологій, насамперед, загальнодоступних засобів MS Office: текстовий редактор MS Word, програми MS Power Point.

  1.               Практичне застосування

           Дуже важливо, щоб методика використання ОК була щоразу новою, не давала учням можливості звикнути до форм контролю й опитування. Так, якщо на початковій стадії застосування  ОК вчитель сам пояснює схему, її основні блоки, то на наступних уроках він може дати завдання учням самим скласти  опорний конспект, доповнити його, знайти у ньому заплановану вчителем «неточність» тощо. Слід  визнати, що ОК, розроблений вчителем, це певною мірою нав'язана ним його власна логіка розуміння предмета. Якщо учні користуватимуться лише конспектом-схемою, в них може виникнути спрощене розуміння питання. Але майстерність вчителя в тому й полягає, щоб наповнити формальну схему живим змістом, фактами, проблемами тощо.  ОК дає змогу виділити час для обговорення проблемних питань і вирішення практичних завдань. Досвід показує, що ОК— добрий допоміжний інструмент для запам'ятовування й первісного засвоєння основ навчального матеріалу

Форми використання презентаційних  конспектів-схем .

1) для первісного засвоєння основ теми;

2) для роботи з підручником і спеціальною літературою;

3) для контролю знань;

4) для повторення й доповнення тем;

5) для встановлення внутрішньо-предметних і міжпредметних зв'язків.

Не прагнучи до прямого запам'ятовування конспекту, учень має працювати з ним в різних формах самостійної та класної роботи.

            Під час самостійної роботи конспект-схема й методичні вказівки з відповідної теми є орієнтиром у роботі з підручником. Перевіряючи знання учнів, можна дати завдання розкрити зміст окремого блоку конспекту, навести змістовний приклад тощо. Як показує досвід, учні широко користуються конспектами-схемами при повторенні матеріалу, перед заліком, діловою грою, контрольною роботою. Під час заліків та контрольних користуватися конспектами-схемам забороняється.

  1.               Особистий внесок

                   Мій педагогічний досвід показує, що в навчальному процесі при вивченні географії активно можна використати тематичні презентації  на основі опорних схем , створених в програмі Power Poіnt. Останнім часом  використання такої форми комп'ютерної технології міцно ввійшло в шкільне життя. За допомогою цієї програми учні створюють слайди й слайд-шоу для демонстрації діаграм, малюнків, схем, фотографій, тексту, відео - і звукових записів для проведення конкретного уроку, що осучаснює методику використання Опорних схем та конспектів.

                   При розробці й створенні навчальних комп'ютерних презентацій на основі логічно – опорних схем необхідно дотримуватися певних правил:

1.       Матеріал, що відбирає, повинен:

- відповідати тематичному плану;

- бути адаптований для учнів;

- включати різні види наочності.

2.         Конструкція змісту повинна сприяти класифікації й з потоку інформації, пропонованої учнем.

3.         Текстова частина презентації являє собою тільки основні думки по темі або терміни для обов'язкового запам'ятовування.

4.         Оформлення слайдів повинне відповідати эстетическому сприйняттю учнів тим.

5.         Раціонально сполучати різні технології подання матеріалу (текст, графіку, аудио, відео, анімацію).

Є багато цікавих секретів розробки презентацій, які успішно освоюються як учителями, так й учні. Сьогодні презентація - це переконання у своїх позиціях, форма комунікації, почуття кольору, лінії, композиції, пропорції й гармонії, здатність до образного мислення, знання психології кольору. При розробці презентації враховується, що вона:

o          швидко й дохідливо зображує речі, які неможливо передати словами;

o          викликає інтерес і робить різноманітним процес передачі інформації;

o          підсилює вплив виступу.

                    При чому постійно йде процес нагромадження найбагатшого методичного комплекту презентацій, тобто створюється й постійно поповнюється методична мультимедійна бібліотеки вчителя.

                    Активніше презентації використову­ють у позаурочній роботі учнів. Оскіль­ки така форма організації діяльності школярів передбачає виконання ними після уроків обов'язкових, пов'язаних із вивченням курсу, практичних робіт за індивідуальними або груповими завдан­нями вчителя, оформлення звітів може здійснюватися у формі комп'ютерних презентацій.

                        Сучасним ме­тодом роботи є виконання учнями на­вчальних проектів. Індивідуальне чи групове завдання може бути оформле­не як проект та захищене на останньо­му занятті. Під час виконання таких про­ектів учитель відіграє роль консультан­та, а всі завдання з планування, прове­дення та оформлення роботи школярі виконують самостійно. Такі форми позаурочної роботи сприяють оволодін­ню школярами складними вміннями і навичками визначати зміст та мету ро­боти, організовувати власну самоосві­ту, використовувати нові підходи до ви­рішення питань, розвивати їхню пізна­вальну і розумову діяльність, самостій­ність та здатність до творчості. Завдяки яскравим комп'ютерним презентаціям така робота матиме навчальне, наукове та пізнавальне значення. Якщо школяр має персональний комп'ютер удома, тематичну презента­цію він може створити самостійно під час виконання домашнього завдання. Замість підготовки повідомлень чи ре­ферату учень створює презентацію із кількох слайдів і перед уроком разом із учителем установлює її на шкільний комп'ютер. Іноді такі дитячі презентації вчитель може продемонструвати як на­очний матеріал учням інших класів. Труднощі, які відчуває вчитель при підготовці та використанні комп'ютер­них презентацій на уроках, практично не виникають під час позакласної робо­ти.    Саме позакласна робота дає можли­вість для розширення та поглиблення знань учнів з певної галузі науки, розви­ває нахили, здібності та розширює кру­гозір школярів. Слід зазначити, що створення пре­зентації необхідно здійснювати поетап­но. Це не забиратиме багато часу і від­повідатиме санітарно-гігієнічним вимо­гам роботи школярів із комп'ютером.             

       Таким чином, створення тематичних комп'ютерних презентацій у позаурочній та позакласній діяльності та вико­ристання їх на уроках сприяє самоосві­ті школярів та активізує навчальний процес.

         Вирішальне слово на уроках, де застосовуються мультимедійні навчальні програми, все ж за вчителем. Тільки він, ураховуючи зміст супроводу, визначає дидактичні можливості, методичні особливості поєднання власного слова з наочно-словесним змістом програми, можливі методичні варіанти оптимального використання мультимедійних засобів у певних навчальних ситуаціях під час розв'язування різноманітних пізнавальних завдань.

                  Завдяки мультимедійній інформації, що містять програми, учні вчаться пов'язувати сформовані уявлення з навчальною темою, робити потрібні доповнення, самостійні висновки та узагальнення.

                   В додатках надається  презентації для проведення уроків в 6 класі,які мають різний підхід до їх використання:

  1.          Висновок

Підсумовуючи вищесказане, відзначу, що меж самовдосконалення немає. ОК — це своєрідна координатна сітка, або «канва» знань, які учень вже має в даній галузі. ОК дозволяє, використовуючи одну методичну основу, варіювати обсяг і характер навчального матеріалу.

ОК відображують логіку навчального предмета, тобто послідовність змісту, порядок вивчення, зв'язки елементів і частин курсу. ОК встановлюють також зв'язок курсу з іншими предметами і, що дуже важливо, дають можливість зменшити обсяг формальних знань, наголошуючи на провідних ідеях і поняттях. Позитивні моменти при використанні даної технології Представлені опорні схеми й конспекти - результат довгої аналітичної роботи. Вони спрощують подачу матеріалу і в той же час: - систематизують знання; - узагальнюють накопичені знання; - істотно полегшують процес засвоєння складних теоретичних понять; - сприяють швидкому запам'ятовуванню матеріалу; - дисциплінують мислення; - допомагають найбільш ефективно використовувати невелику кількість уроків на вивчення теоретичного матеріалу у середніх і старших класах; - полегшують планування уроків, а також складання алгоритмів дій під час тієї чи іншої форми роботи. Звичайно, схема за своєю природою узагальнює й спрощує, разом з тим швидко мінливі обстановка й система навчання сучасного школяра, активне вторгнення в життя школи інформаційно - комунікативних технологій ставлять вчителів перед необхідністю створення нових методик, що враховують цю нову реальність. Вважаю, що дана методика враховує сучасну реальність і здатна зробити урок максимально ефективним. До плюсів використання опорних схем і конспектів можна віднести: - продуктивність; - підвищується успішність (активне опитування на уроці, більше хороших і відмінних оцінок). Учні не бояться відповідати біля дошки. - учні здатні бачити головне, розвивати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати. - доступність. - освоєння досвіду доступно будь-якому вчителеві, кожному учневі. Знання та вміння, набуті при складанні опорних конспектів, допомагають під час підготовки презентаційних матеріалів до навчально-дослідних робіт, при підготовці до ДПА та ЗНО.

Розробляючи ОК, треба завжди пам'ятати про встановлення оптимальних співвідношень між описовим матеріалом, теоретичними узагальненнями і конкретними прикладами з практики.

      Конспекти-схеми як форму унаочнення навчання можна використовувати у вигляді роздаткового матеріалу  на уроці як під час вивчення нової теми, так  після  (а іноді і замість неї). Їх можна малювати на дошці або проектувати через проектор, зняти на слайди тощо. Крім презантаційних схеми-конспекту, вчитель має розробити відповідну методику опитування і проведення практичних занять залежно від мети використання конспекту. Аби уникнути формалізму, конспекти потрібно переглядати та доповнювати. Дуже важливо уникати одноманітності у методиці користування схемами та диференціювати навчальні завдання  за складністю.

Форми використання презентаційних  конспектів-схем .

1) для первісного засвоєння основ теми;

2) для роботи з підручником і спеціальною літературою;

3) для контролю знань;

4) для повторення й доповнення тем;

5) для встановлення внутрішньо-предметних і міжпредметних зв'язків.

Не прагнучи до прямого запам'ятовування конспекту, учень має працювати з ним в різних формах самостійної та класної роботи.

 Дуже важливо, щоб методика використання ОК була щоразу новою, не давала учням можливості звикнути до форм контролю й опитування. Так, якщо на початковій стадії застосування  ОК вчитель сам пояснює схему, її основні блоки, то на наступних уроках він може дати завдання учням самим скласти  опорний конспект, доповнити його, знайти у ньому заплановану вчителем «неточність» тощо.

Під час самостійної роботи конспект-схема й методичні вказівки з відповідної теми є орієнтиром у роботі з підручником. Перевіряючи знання учнів, можна дати завдання розкрити зміст окремого блоку конспекту, навести змістовний приклад тощо. Як показує досвід, учні широко користуються конспектами-схемами при повторенні матеріалу, перед заліком, діловою грою, контрольною роботою. Під час заліків та контрольних користуватися конспектами-схемам забороняється.

Слід  визнати, що ОК, розроблений вчителем, це певною мірою нав'язана ним його власна логіка розуміння предмета. Якщо учні користуватимуться лише конспектом-схемою, в них може виникнути спрощене розуміння питання. Але майстерність вчителя в тому й полягає, щоб наповнити формальну схему живим змістом, фактами, проблемами тощо.  ОК дає змогу виділити час для обговорення проблемних питань і вирішення практичних завдань. Досвід показує, що ОК— добрий допоміжний інструмент для запам'ятовування й первісного засвоєння основ навчального матеріалу.

                                             

 

 

 

 

 

 

 

11.  Список використаних джерел

1.Дендебер С.В., Ключникова О.В. Современные технологии в процессе преподавания химии. – М., 2007. – 186 с.

2. Макарова Н.В. Информационные технологии обучения//Информатика и образование. – 1998. – №2. – С. 7.

3. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод. посіб. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.

4. Смолянинова О.Г. Мультимедиа в образовании (теоретические основы и методика использования) – Красноярск: КрГУ. – 2003. – 140 с.

5. Вознюк О. В., Тичина О. Р. Людина, що навчається: головні аспекти нової парадигми освіти. – Житомир: Волинь,

1998. – 229 с

6. Симерицкая Э. Г., Блинов С. М., Яковлев А. И., Копелев Л. В. О доминантности полушарий в восприятии чисел //

Физиология человека. – 1978. – № 6. – С. 971–976.

7.Шаталов В. Ф. Эксперимент продолжается. – М.: Педагогика, 1989. – 336 с.

8. Методика В. Ф. Шаталова [Електронний ресурс] // Портал тренінгів та консалтингу. – Режим доступу : http://msk.treko.ru/show_dict_1017. – Назва з екрану.

9. Шаталов Віктор Федорович [Електронний ресурс] // Портал сучасних педагогічних ресурсів. – Режим доступу : http://www.intellectinvest.org.ua/ukr/pedagog_personalias_ shatalov_vf. – Назва з екрану.

10. Шаталов В. Ф. Сужение сознания. Педагогические раздумья / В. Ф. Шаталов. – Донецк : Национальный союз писателей Украины, журнал «Донбасс», 2010. – 190 с.

 11. Ярмаченко М. Д. Шаталов Віктор Федорович // Енциклопедія освіти / Головний редактор Василь Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

12 Ходырева Т.С., к.п.н., доцент кафедры педагогики и пед. психологии ИППСТ Технология листов опорных сигналов (логических опорных конспектов)

13.Винокур М. С. Листы опорных сигналов и  структурно-логические схемы на уроках географи / М.С. Винокур, О.Я. Скуратович. – К:  Рад. школа, 1990. – 47 с.

Інтернет -   ресурси які використовуються на уроках географії при складанні опорних схем – презентацій

Перелік сайтів:

1. http://worlds.ru/ "Мири". Автори сайту збирають відомості про всі країни миру. Дуже багато корисної, цікавої інформації з географії.

2. http://www.encarta.com/  Сама більша енциклопедія по будь-якій країні миру

3. http://www.audіtorіum.ru/aud/іndex.php Бібліотека по географії. Бібліографія й повні тексти навчальних, учбово-методичних і наукових книг і статей по географії

4. http://www.countrіes.ru/ Країни миру - каталог посилань. Електронна бібліотека.

5. http://www.worlds.ru/ Каталог країн миру - інформація з розділів: історія й географія, населення, столиця, релігія, культура.

6. http://www.kulіchkі.com/travel/ Віртуальні подорожі. Розповідь про визначні пам'ятки, історію й сучасність країн, міст, регіонів.

7. http://www.fbіt.ru/free/flags/ Каталог державних прапорів країн миру.

8. http://www.іnfa.ru/map/world/ Інформаційна система миру охоплює 210 країн. Довідкові енциклопедичні дані по більшості країн (понад 180), багато туристичної інформації, місцева валюта, прапори майже всіх країн на карті, карта годинних поясів.

9.http://www.mіneral.ru/ Центр інформації про мінеральні ресурси Росії й миру. Каталог посилань на інформаційні сайти й сайти, присвячені окремим видам корисних копалин.

10.http://www.geo2000.nm.ru/іndex1.htm Тут можна знайти інформацію про всі країни миру, відчути розходження життєвого укладу й поводження народів, що населяють нашу планету, довідатися особливості будови земної кулі.

11.http://www.rgo.ru/cgі-bіn/іndex.cgі Планета. Національна географія: вікно в мир.

12.http://geo-sіte.narod.ru/іndex.htm На цьому сайті ви знайдете описи більшості країн миру, їхньої історії, географії.

13.htttp//photocіty.narod.ru/

Цей сайт містить види й культурні пам'ятники світових столиць і невеликих міст.

14.www.scі.aha.ru/map.htm DataGraf.Net-картографічна система On-Lіne.

15.http://schools.techno.ru/sch1529/buravkov/atlas/ Довідкова інформація із країн Західної Європи

16.http://www.geograf-ru.narod.ru/Куточок географа. Короткі відомості про країни миру: площа, релігія, населення й ін.

17.http://www.worldtіmezone.com/Довідник "Карта годинних поясів у різних країнах миру" ( англійською мовою). .http://koapp.narod.ru/іnformatіon/teacher/book55.htm й ін.

18. Географічний портал Український ренесанс Сайт містить різноманітні матеріали, що стосуються географії: довідкові матеріали, статті, реферати, матеріали на допомогу вчителям та учням.[Мова: Українська] [Регіональна приналежність: Україна » Хмельницька]http://geosite.com.ua

19. Я іду на урок географії Конспекти урокiв, матерiали до вiдкритих урокiв, календарне планування, навчальне проектування, використання методу проектiв на уроках географii, пiдготовка науково - дослiдницьких робiт учнiв членiв МАН України, цiкава географiя - не повний перелiк матеріалів що є на сайті.[Мова: Українська] [Регіональна приналежність: Україна » Херсонська] http://geo-teacher.at.ua

20. Планетолог Мапи світу, країн, областей, міст. Посольства. Мапи океанів, аеропортів. Герби, прапори. Часові поси. Монети світу. Телефонні коди.[Мова: Російська] [Регіональна приналежність: Росія]http://planetolog.ru/

21. Для географа Український ренесанс Сайт для вчителів географії, студентів, школярів і всіх, хто цікавиться географією містить матеріали для підготовки до уроків, реферати, новини на географічну тематику, статті, географічні флеш-ігри, статті з історії географічних досліджень. [Мова: Українська] [Регіональна приналежність: Київ] http://www.compas.ucoz.com

22. Географіка - географічниий портал Будь-яка інформація зі сфери географії - наукові установи та їх діяльність, праці відомих географів, географічні видання, статті, конференції, інтенет-ресурси, картографічний матеріал, програмне забезпечення та багато іншого. [Мова: Українська] [Регіональна приналежність: Київ]http://geografica.net.ua

  1.            Офіційний сайт «Освіта» ПрАТ «Інститут передових технологій» [Електронний ресурс]. - Режим доступу: 1Шр:/Лу\у\у.О8УІІапе1.сот.иа. - Заголовок з екрана.
  2.            Офіційний сайт ДНВП «Картографія» [Електронний ресурс]. - Режим доступу: 1Шр://икгтар.сот.иа. - Заголовок з екрана.
  3.            Сайт «МЕТА.Мапи України» [Електронний ресурс]. - Режим доступу: 1Шр://тар.теІа.иа/иа/#/оот=6&1а ї=48.5&1оп=31.2&Ьа8Є=В00 - Заголовок з екрана.
  4.            Офіційний сайт ДНВП «Картографія» [Електронний ресурс]. - Режим доступу: 1Шр://икгтар.сот.иа. - Заголовок з екрана.
  5.            https://geografiamozil2.jimdofree.com
  6.            Винокур М. С. Листы опорных сигналов и  структурно-логические схемы на уроках географи / М.С. Винокур, О.Я. Скуратович. – К:  Рад. школа, 1990. –

  В статье доказана важность использования опорных конспектов в преподавании дисциплин математического цикла при подготовке специалистов по экономической кибернетики. С этой целью обобщенно имеющийся опыт по созданию опорных конспектов, уточнено понятие опорного конспекта, рассмотрена методика его составления и применения в учебном процессе. Значительное внимание уделяется преимуществам и недостаткам представления информации в виде опор и привлечению студентов к их созданию. Определены структура опорного конспекта, содержание информационных блоков и направления его применения. Ключевые слова: опорный конспект, информационные блоки, презентация.

The article has proved the importance of using the visual lecture notes in teaching nature disciplines. We have generalized the available experience on create of visual lecture notes, clarifi ed the notion of visual abstract of lectures, showed the technique of its preparation and use in the educational process. Using of visual lecture notes helps understanding of lecture material and increases the motivation of learning. We have defi ned the structure of visual abstract of lectures, the content of his information blocks and the direction of his use. For creation of visual lecture notes the programme Microsoft Power Point is used. Further research is the development of techniques for using visual lecture notes in distance education with involving popular learning management systems. Key words: visual abstract

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Romaschka Tetiana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 листопада 2020
Переглядів
1350
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку