Місюль Марина Олександрівна
учитель вищого категорії «старший учитель»
Дачненський ліцей №2 Дачненської сільської ради
с. Дачне, Одеський р-н, Одеська обл., Україна
misulmarina75@gmail.com
Вступ. Основне завдання сучасної освіти – виховувати та розвивати компетентнісну особистість, яка здатна розробляти та реалізовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя.
Географія - це особливий предмет, що вирізняється надзвичайною важливістю розуміння причино-наслідкових зв‵язків, синтетичним і водночас вибірковим вивченням різноманітних явищ природи та господарської діяльності людини. Жодна із шкільних дисциплін не вимагає наявності такої кількості різнопланових умінь від учнів, для успішного оволодіння основами знань. Разом із тим географія є безперечно цікавим предметом та надзвичайно потрібним, з огляду на виключно практичну спрямованість переважної більшості географічних знань [6].
Тож, осучаснення змісту освіти потребує від учителя географії досконалого володіння сучасними технологіями і методиками навчання, використання яких дозволить найбільш оптимально формувати предметні та ключові компетентності здобувачів освіти. Розв'язуючи задачі компетентнісної освіти з використанням продуктивної технології, зрозуміло, що головним є не предмет, якому навчають, а особистість, яку формують [3].
Мета роботи. Дослідження технології продуктивного навчання та його використання на уроках географії з метою формування ключових компетентностей учнів. Задля цього необхідно визначити поняття та методи продуктивного навчання, розробити модель структури продуктивного уроку, продемонструвати практичне використання даної технології під час освітнього процесу та її вплив на формування і розвиток сучасної особистості здобувача освіти.
Матеріали та методи. Інтернет ресурси, наукові публікації, методи організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності.
Результати та обговорення. Продуктивне навчання – це процес створення учнем та вчителем певного продукту, процес набуття життєвих та ключових компетентностей, які забезпечують самовизначення та особистісний саморозвиток [7].
Дана технологія передбачає навчання дітей у ситуаціях, максимально наближених до реального життя, коли не повідомляється вчителем, а знання здобуваються в процесі певних практичних прийомів. Адже експериментально доведено, що в пам‵яті людини залишається до 90 % інформації, яку вона здобуває сама, до 50% того, що вона бачить, і лише 10 % того, що чує.
Серцевина продуктивної технології – продуктивний урок. На продуктивному уроці органічно взаємодіють між собою три вічні складники освітнього процесу: учитель, учень, предмет.
Виділяють сім обов‵язкових елементів (етапів) продуктивного уроку термінами сучасної педагогіки: пропедевтична практика, орієнтація, презентація, практика на прикладах, керована практика, незалежна практика, домашня самостійна робота [9].
В практичній частині досвіду представлено методи та форми роботи на різних етапах уроку, на конкретних прикладах показано використання прийомів технології продуктивного навчання на уроках географії. Особливу увагу приділено спеціальній структурі уроків, з елементами даної технології, чітко визначено завдання, які стоять перед учителем і учнями на кожному етапі уроку, показано, яких навичок та умінь набувають школярі. Кожна задача, що пропонується дітям до розв'язання, вимагає застосування певних загальнометодологічних принципів, стратегій та процедур продуктивного навчання, а також принципів та методів пізнання, логічних операцій мислення. Найсприятливіші умови для розвитку та створення «продукту» здійснюються у вільному освітньому середовищі під час розв'язування проблемних завдань за допомогою методів критичного мислення та інтерактивних форм навчання [8].
Приклади використання методів, прийомів та форм продуктивного навчання з метою розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти подано у таблиці 1.
Таблиця 1
Приклади використання методів, прийомів та форм продуктивного навчання з метою розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти
Ключові компетентності |
Методи, прийоми та форми продуктивного навчання |
Спілкування державною мовою |
Використання української термінологічної лексики в системі географічних наук. Навчальні дослідження, створення проєктів та їх захист. Робота з джерелами географічних знань: навчальною, науково-популярною, художньою літературою та ін. |
Спілкування іноземними мовами |
Використання іншомовних навчальних джерел для отримання інформації географічного змісту. Випереджувальні завдання, дослідження обробка та переклад статей з питань вивчення досвіду економічно розвинених країн світу, погляд та шляхи вирішення глобальних проблем людства тощо. Методи: контролю- особистісно орієнтоване навчання, нормотворення (досвід інших держав), «Якби» та ін. |
Математична компетентність |
Аналіз, обробка статистичної інформації, розв`язування географічних задач. Методи (картографічний, табличний, графічний): еврестичне спостереження; прогнозування; помилок; створення графіків, діаграм, схем тощо |
Основні компетентності у природничих науках і технологіях |
Дослідження, аналіз, оцінка явищ, процесів у природному та соціально економічному середовищі. Методи: «мозковий штурм», «мікрофон», «незакінчені речення», метод емпатії, «фантастична добавка», сенкан, «прес», еврестичне спостереження та ін. |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Використання сучасних інформаційних технологій, створення інформаційних продуктів (мультимедійні презентації, відео презентації досліджень, відео екскурсії), застосовування електронних словників, довідників, енциклопедій та ін., засобів навчання, аудіо-, відеотехніки, Інтернет-ресурсів і т. і. |
Продовження таблиці 1
Уміння вчитися впродовж життя |
Спостереження, організація, оцінка навчально-творчої діяльності здобувачів освіти. Самовдосконалення та робота над реалізацією своїх цілей. Методи: взаємо навчання, створення освітніх програм, планування, критичного мислення тощо |
Ініціативність і підприємливість |
Генерація ідей щодо проєктної і винахідницької діяльності (зустрічі, круглі столи, обмін досвідом, конференції з успішними представниками бізнесу) |
Соціальна і громадянська компетентність |
Розв`язування проблем довкілля шляхом співпраці з представниками підприємств та керівництвом громади. Проведення пошуково-дослідницької діяльності, захист своїх власних проєктів, участь у природоохоронних заходах, акціях та ін. |
Обізнаність та самовираження у сфері культури |
Міжпредметні зв`язки: географія ₊ мистецтво ₊ художня література. Розуміння учнями гармонійної взаємодії людини і природи через художні, музичні, образотворчі образи зображення, опису географічних явищ та об`єктів. Написання есе, зображення малюнків-скрайбінгів, використання методу емпатії та ін. |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Здоров`я, добробут та безпека людства, його ставлення до навколишнього середовища. Колективна робота, в групах, в парах, індивідуальна, партнерські технології, захист проєктів. |
Приклади використання форм і методів продуктивного навчання на кожному етапі уроку представлені у вигляді конструктора до теми «Літосфера» в 6 класі (таблиця 2).
Таблиця 2
Конструктор теми «Літосфера», 6 клас
Тема уроку |
Основні етапи уроку |
||||
Пропедев тична практика, орієнтація |
Презента ція, практика на пракладах |
Керова на практика |
Незалеж на практика |
Домашня самостій на робота |
|
Внутрішня будова Землі |
«Інтелек- туальна розминка» |
Приваблива мета, «Творча лабора- торія» |
«Міні-практи- кум» |
Взаємоо- Питування гра «Лови помилку» |
Текст підручни ка;п`ять репродук- тивних питань |
Продовження таблиці 2
Будова літосфери, літосферні плити |
«Світло- фор», «бліц опитува- ння» |
Тести, Фантасти- чна добавка |
«Прес-конфе- ренція» |
Сенкан, гра у випадко- вість |
Текст підручни- ка, розробити скрайбінг до теми |
Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. |
«Інтелек туальна розминка», геогра- фічний диктант |
«Проблемне питання» |
Бесіда, «Міні- практи- кум» |
«Конкурс шпарга- лок», гра «Дивуй» |
Текст підручни- ка, картогра- фічний практикум |
Вулканізм і вулкани. Гейзери. Сейсмічні пояси Землі |
Конкур знавців географії, геогра- фічний диктант |
«Дивуй», гра-тренінг |
Театра- лізація, «Сенкан
|
Геогра- фічний диктант |
Текст підручни- ка, створити малюнок вулкану |
Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної поверхні. Вивітрювання |
«Мозковий штурм», взаємоопи- тування |
Відео-презентація, творча лабораторія |
Ділова гра «Точка зору» |
«Машина часу», тести |
Текст підручни- ка, тези до теми |
Робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків |
Конкур знавців географії, геогра- фічний диктант |
«Проблемне питання» |
Бліц-контроль |
Ситуа- тивні вправи |
Текст підручни- ка, творче завдання |
Мінерали та гірські породи. Корисні копалини |
«Фантас- тична добавка» |
Презентація «Мандрівка |
Сенкан, «Взаємо- перевір- ка» |
«Міні-практи- кум» |
Текст підручни- ка, кросворд |
Основні форми рельєфу суходолу- рівнини |
«Інтелек туальна розминка», геогра- фічний диктант |
«Фантас- тична добавка»
|
«Манд- рівка» |
Тести |
Текст підручни- ка,есе |
Продовження таблиці 2
Основні форми рельєфу суходолу- гори |
«Взаємоо- питування», «Георафі- чна мозаїка» |
«Дивуй», гра-тренінг |
«Творча лабора- торія» |
Геогра- фічний диктант |
Текст підручни ка, картогра- фічний практикум |
Рельєф дна океану |
«Опитува- ння- естафета» |
«Приваб-лива мета» |
Гра «Мандрівка океаном» |
Бліц- опитува- ння |
Текст підручника, кросворд |
Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона |
«Інтелек- туальна розминка» |
«Фантас- тична добавка»
|
Захист міні- проєктів |
«П`ять речень» |
Текст підручни- ка, творчі завдання |
Користуючись таким «конструктором», легко спланувати різноманітні види роботи під час освітнього процесу та одночасно, відпрацювати організаційні прийоми на різних етапах уроку.
Висновки. Робота носить цілісну і логічну завершеність. У теоретичній частині було дано характеристику технології продуктивного навчання, порівняно методичну систему продуктивного навчання з традиційним, надано рекомендації щодо планування уроку географії для формування ключових компетентностей учнів в умовах даної технології.
В практичній частині досвіду представлено методи та форми роботи на різних етапах уроку, на конкретних прикладах було показано використання прийомів технології продуктивного навчання під час вивчення географії. Особливу увагу звернено на процес навчання, який є для педагога та здобувачів освіти постійним пошуком, спільною працею, в основі якої довіра та спільне бажання досягти найкращого результату. Створювати атмосферу для гармонійного розвитку особистості кожної дитини, враховувати оптимальні умови адресного впливу на неї та керуючись обґрунтованими, значущими стратегіями людського розвитку свободи та безпеки. Саме в цьому полягає творча діяльність учителя.
Список використаної літератури
1. Бех І. Д. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. URL: http://www.ipv.org.ua.
2. Дмитренко К.А., Коновалова М.В. Розвиваємо ключові компетентності.-Х.,2018.
3. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій /Автор-укладач Н.П. Наволокова.-Х.:Вид. група «Основа»,2011.-176 с.
4. Закон України «Про повну загальну середню освіту » - Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020, № 31, ст.226. – Стаття 3. п.2.
5. Концепція «Нова українська школа»;
6. Методичні рекомендації про викладання географії у 2021/2022 навчальному році (Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 22.09.2021 №1/9-422)
7. Підласий І. П. Продуктивний педагог. Настільна книга вчителя.-Х.: Вид. група «Основа»,2010.- 360с.;
8. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Діяльність. Зворотний зв'язок. Ідеальність: посібник для вчителя /А.О. Гін.-13-е видання.- Х. : Вид, група «Основа», 2019-112с.
9. Продуктивне навчання – особливий від діяльності "Управління школою", Основа, №3, січень, 2008.
10. Тертична І.П., Холостенко Л.В, Алексєєнко О.В. Шляхи реалізації практичної складової навчальних програм з географії та економіки, 2008-78с.