Використання робочого зошиту на заняттях інформатики.
Викладач вищої кваліфікаційної категорії,
викладач-методист
ВСП «Індустріальний фаховий коледж КНУ»
Сербіна С. В.
м. Кривий Ріг
Використання робочого зашиту представлено на темі «Бази даних. Проектування моделі бази даних», яка входить у вибірковий модуль відповідно до державної програми з інформатики. Власну доробку використовую для контроля рівня обов'язкового засвоєння основних понять, без чого подальша робота з темою була б складною. З метою оптимізації навчального процесу та підвищення навчально – пізнавальної діяльності впроваджувати можна як інтерактивні робочі аркуші так і паперовий варіант (особливо при проблемах зі зв'язком).
Хоча використання робочих зошитів більш притаманне загальноосвітнім закладам, вважаю доречними їх у професійній освіті. До того ж створення викладачем такого матеріалу дає можливість врахувати специфіку дисципліни, рівень підготовки здобувачів освіти, власні цілі (контроль, засвоєння, практичне застосування знань тощо).
Робочі зошити у навчальній діяльності використовуються давно з різною дидактичною метою, але помічено, що їх актуальність особливо просліджується у кризові періоди суспільства. З доступністю різноманітних електронних додатків зросли варіації формування та форми подання матеріалу відповідно до мети застосування продукту. Інтегрування інноваційних освітніх технологій з традиційним підходом задає новий вектор навчання, де робочий зошит перестає нести тільки функцію контроля, а виступає активатором навчально – пізнавальної діяльності.
Створюючи робочий зошит, єдиним недоліком я відчула затратність часу. Переваги використання очевидні:
Студента __________________________________________
Групи ______________________________
Шановні студенти, даний зошит буде вам корисний для повторення основних понять теми “Бази даних. Проектування моделі бази даних” та виконання завдань. Не забувайте, що ваші конспекти, книги містять набагато більше потрібної інформації для виконання практичних вправ чи тестових запитань. Тема містить три заняття:
Рекомендую вам такий спосіб роботи з зошитом.
Вдалого виконання та знань!
Заняття 1. Поняття моделі подання даних, основні моделі подання даних. Поняття бази даних. Поняття, призначення й основні функції систем управління базами даних.
Згадуємо основне.
База даних — це сховище даних різного типу про об’єкти певної предметної області та взаємозв’язки між ними. Дані зберігають, оновлюють та опрацьовують за встановленими правилами.
Реляційна модель зберігає дані у формі таблиць. Кожна таблиця має ім'я, складається із записів і полів. Запис – це сукупність даних одного рядка таблиці, ці дані можуть бути різного типу (число, дата, текст та інше), але зв'язані за змістом. Записи не мають імен, їх кількість не обмежена, порядок розташування не визначений. Всі записи, як правило, пронумеровані. Поле – це сукупність даних одного стовпчика. Кожне поле має ім'я, дані одного поля мають один тип. Атрибут поля – це заголовок стовпчика. Значення поля – це дані одного стовпчика, отже поле – це стовпець.
Будь-яка таблиця повинна мати хоча б одне поле, в якому значення не повторюються і однозначно ідентифікують кожний рядок. Таке поле називають ключовим полем таблиці. Ключовим полем може бути поле, що містить значення кодів або інвентарних номерів, або поле типу “лічильник”.
Завдання.
1.Бібліотека створює базу даних по книжкам. Предметною областю вони називають "коледж". Підкресліть вашу відповідь чи правильно визначена предметна область:
а) Вірно б) Невірно
2.Чи можна назвати предметною областю оцінки студентів з предмету? Підкресліть:
а) Так б) Ні
3.В базі даних поле - це ..................................................................(впишіть відповідь на крапках)
4.В базі даних запис - це ..................................................................(впишіть відповідь на крапках)
5.Звичайна таблиця, що складається з рядків і стовпців відноситься до моделі даних:
а) Реляційної
б) Мережної
в) Ієрархічної
6.СКБД - це абревіатура Система Керування Більшістю Даних. Підкресліть відповідь:
а)Вірно б) Невірно
7.Оберіть з прикладів ті, що відноситься до бази даних.
журнал оцінок студентів
анекдот
вірш
облікові звітності товарів у магазині
облік робітників шахти
8.Предметною областю бази даних називають ...................................... її застосування. Виберіть з прикладів відповідей правильну та впишіть замість крапок: область, базу, сферу, таблицю.
9.Розгляньте таблицю та заповніть відповідно до поданої таблиці відповідями наступні речення.
Номер квитка |
Прізвище |
Ім’я |
Група |
Телефон |
К21 |
Білий |
Максим |
ПРО-1 |
380651 |
к22 |
Гейтс |
Ігор |
ПРО-1 |
38523 |
к23 |
Джобс |
Стив |
ПРО-2 |
21569 |
Кількість полів -
Кількість записів -
Назви полів -
Ключове поле -
10.За описом бази даних намалюйте та заповніть таблицю, яка відповідає наступним вимогам.
Створена таблиця бази даних обліку товарів в магазині автозапчастин. Таблиця має 5полів та 4записи. Назви полів: Код товару, Назва запчастини, Ціна, Виробник. Дані по товарам в таблиці заповнити самостійно.
11.Встановіь відповідність стрілочками між прикладом та предметною областю бази даних.
База даних, що містить пацієнтів та лікарів |
|
Шахта |
База даних, що містить ігрові атракціони, їх характеристики |
Поліклініка |
|
База даних зарплатні та премій шахтарям |
Освіта |
|
База даних викладачів міста |
Розваги |
Заняття 2. Модель «сутність - зв’язок» предметної області. Поняття сутності, атрибута, ключа, зв’язку.
Згадуємо основне.
Модель сутність-зв’язок призначено для графічного зображення сутностей певної предметної області, їх параметрів та зв’язків між ними.
Ключове поле використовують для швидкого пошуку потрібних даних, а також для зв’язування даних із різних таблиць. Ключ, який містить тільки одне поле, називають простим, а ключ, який містить кілька полів, — складеним.
Завдання.
1.Розгляньте таблицю. Які поля не можна брати в якості ключових і чому? Детально поясніть.
Ім’я |
Прізвище |
Ідентифікаційний код |
|
|
|
|
|
|
2.Які атрибути можна взяти до моделі? Заповніть пусті місця (овали).
3.Перетворіть опис на таблицю бази даних та накресліть таблицю, заповніть довільними даними. Вкажіть предметну область.
База даних складається з 5полів та 4записів. Назви полів та їх тип: Номер (лічильник), Деталь автомобіля(текстовий), Виробник(текстовий), Ціна(грошовий), Кількість на складі(числовий).
4.Складаючи базу даних друзів, Сашко вирішив узяти за ключове поле Прізвище. Чи вірно він зробив? Чому?
5.Закресліть, які типи даних Не існують в Access:
Заняття 3. Класифікація зв’язків за множинністю та обов’язковістю.
Згадуємо основне.
Сутність — це деякий об’єкт реального світу. Вона має екземпляри, які відрізняються один від одного значеннями атрибутів. Атрибут — це властивість сутності. Зв’язок фактично встановлює взаємодію між сутностями.
Види зв’язків між таблицями:
Один-до-одного: будь-якому запису однієї таблиці відповідає тільки один запис іншої таблиці і навпаки.
Багато-до-одного: будь-якому запису першої таблиці відповідає одни запис другої таблиці, але будь-якому запису другої таблиці відповідає декілька записів першої.
Один-до-багатьох: будь-якому запису першої таблиці відповідає кілька записів другої таблиці, але будь-якому запису другої таблиці відповідає один запис першої.
Багато-до-багатьох: будь-якому запису першої таблиці відповідає кілька записів другої таблиці і навпаки.
Завдання.
1.Під кожною схемою підпишіть тип зв’язку.
2.Наведіть приклади зв’язку типу Багато-до-одного.
3.Який тип зв’язку прикладу?
Студент відвідує секції футболу та волейболу. Відповідь:
4.Виберіть опис зв’язку для стрілки із запропонованих: