Вікторина «Друзі наші менші»
Мета: розвивати пізнавальний інтерес дітей до природи, вміння спостерігати за навколишнім світом; закріплювати поняття про те, що тварини вимагають до себе дбайливого та доброго ставлення; сприяти налагодженню доброзичливості, взаєморозуміння та взаємоповаги; виховувати відповідальне ставлення до природи, до тварин.
Обладнання: назви маршрутів; фішки-листочки; дидактичні ігри
Хід заходу
І. Вступне слово вчителя
Добрий день, хлопчики й дівчата!
- Ми вирушаємо у подорож до чарівної країни, де живуть друзі наші менші. Під час нашої подорожі ми будемо говорити про красу природи, про різноманітність тваринного світу і про необхідність його охороняти. За кожну правильну відповідь на запитання ви будете отримувати фішки – зелені листочки. Яка група назбирає їх більше за всіх, та й стане переможцем.
- А щоб не заблукати, ми подорожуватимемо за маршрутом, що має такі зупинки:
1. Загадкова
2. Слідопити
3. Поле чудес
4. Дружня
5. Спостережлива
6. Чарівна
- А зараз вирушаємо в дорогу!
ІІ. Зупинка «Загадкова»
- На першій зупинці вам необхідно відгадати загадки!
▪ Клишоногий, волохатий,
влітку спритний та завзятий,
ну а взимку, лежебока,
у барлозі гріє боки. (Ведмідь)
▪ Вдалині посеред ночі
засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
морозець біжить по шкірі. (Вовк)
▪ Вдень я сплю, а прийде ніч,
Отоді вже – інша річ!
Я виходжу полювати –
Стережись, мишва хвостата!
Не злічу вже, скільки штук
За життя я з’їв гадюк.
Я колючий, мов будяк,
А зовуть мене …(Їжак)
▪ Хвіст куценький, довгі вуха,
має в шафі два кожухи.
Влітку одягає сірий,
ну а взимку — теплий білий. (Зайчик)
▪ Ой, яка ж вона гарненька,
Пишно хвоста і руденька,
Не звірятко – просто диво,
Невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз, на гілку, з гілки.
Хто це буде, діти? (Білка)
▪ Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця)
ІІІ. Зупинкам «Слідопити»
- Ось ми дісталися другої зупинки – «Слідопити». А яке завдання вона передбачає? Ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
Ходить по городу, великого роду,
Ноги, як лопати, а сліду не знати. (Гуска)
- Як описано ноги гуски? (Як лопати)
- Отже, ваше завдання – по слідах назвати тварину (скласти пазли із малюнками слідів тварин).
ІV. Зупинка «Поле чудес»
Члени команди по черзі крутять колесо фортуни, називають тварину, яка їм випадає та в якій казці зустрічається це звірятко.
V. Зупинка «Дружня»
- Як називаються птахи, які відлітають на Південь? (Перелітні)
- А як називаються птахи, які не відлітають? (Зимуючі)
- У якого птаха такий міцний хвіст, що він підтримує його на дереві? (Дятел)
- Чому качки, гуси не тонуть? (Бо пір’я змазане жиром і не намокає)
- Що страшніше для птахів узимку – голод чи холод? (Холод)
- Хто любить клювати шишки? (шишкар)
- Хто любить клювати насіння? (горобець)
- Хто любить поласувати салом? (синиця)
- Хто любить ягоди горобини? (снігур)
- Ваше завдання – зараз допомогти птахам та нагодувати їх.
VІ. Зупинка «Спостережлива»
Завдання – знайти кожній пташці свою тінь.
VІІ. Зупинка «Чарівна»
- А зараз ми з вами пограємо в гру, де представник кожної команди витягне із чарівного капелюшка фантик, на якому зображене звірятко. Ви повинні показати без слів цього звіра своїй команді, і якщо вони вгадають, то ви отримаєте 1 бал. Якщо ваша команда не може відгадати, то інша команда може вам допомогти, і отримує за вас цей бал.
VІІ. Підсумок заходу.
Заключне слово вчителя
- Наше життя нерозривно пов’язане з природою. Ми повинні берегти її, дбати про братів наших менших. І якщо ми бажаємо, щоб наші нащадки бачили світ таким, яким бачимо його ми, люди повинні подбати про збереження довкілля.