Мета: розширювати знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство фольклору українського народу за допомогою поетичного слова; розвивати мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі.
Тема. Вікторина з української мови «Юний мовознавець»
Мета: розширювати знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство фольклору українського народу за допомогою поетичного слова; розвивати мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі.
Обладнання: вишивані рушники, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».
План заходу
І. Організаційна частина. Оголошення теми й мети конкурсу.
Ведуча. Звичайно, для кожного народу дорога своя мова. Для росіян - російська, для білорусів - білоруська, для поляків - польська. А для нас, українців, - українська.
«Рідна мова дорога людині, як саме життя», - так говорить народна мудрість.
Без мови не може існувати народ, його культура. Мова - це найдивовижніший витвір, що створила людина за свою історію.
- Як ви думаєте, чи завжди мова була такою, як зараз?
Мова первісних людей була дуже бідною. Складалася з небагатьох слів, що супроводжувалися жестами, мімікою. Та йшов час, змінювалася людина, змінювалася її мова. Багато людей доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.
Українська мова належить до високорозвинених мов світу. У далекому 1934 році у Франції на конкурсі мов наша мова була визнана другою у світі серед європейських мов за милозвучністю.
Я хочу загадати вам загадку
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
І не завжди на терезах
Ти ціну їм підбереш.
Що це?
Діти. Знання.
Мова. Любі діти! Ви - учні, вже багато знаєте. Тож пропоную вам познайомитися і показати свої знання з української мови.
ІІ. Основна частина
Команди по черзі відгадують мовні загадки. Якщо команда не знає відповідь, то бал автоматично переходить команді суперників. Перемагає та команда, яка відгадає більше загадок.
Учасники команд повинні відгадати українські народні казки за сюжетним малюнком. Кожна правильна відповідь .
4. Гра «Так чи ні»
1) Скажи, співає сом пісні? (Ні)
2) Чи вміє плавати гусак? (Так)
3) Чи може стати у вогні вода холодним льодом? {Ні)
4) Червоний мак в січневу пору квітне? (Ні)
5) А крокодили на сосні свої будують гнізда? (Ні),
6) Ч и може вище гір літак у вишину злетіти? (Так)
7) Якщо не їстиме три дні, верблюд ходити зможе? (Так)
8) До розбишак і забіяк чи є в людей повага? (Ні)
9) Коли розсердиться їжак, слона він вбити може? (Ні)
10) Ріка біжить у долині, чи є у неї ноги? (Ні)
5. Гра: «Загадки-жарти»
1) Яке поле не виореш? (У зошиті)
2) У чому не можна провертіти дірку? (У воді)
3) 3 якої миски не можна наїстися? (З порожньої)
4) У яку бочку не можна налити води? (У повну)
5) Де вода стоїть стовпом? (У склянці)
6) Від чого плаває качка? (Від берега)
III. Підведення підсумків.
ІV. Заключна частина заходу.
Учитель. Ось і підійшла до завершення наша подорож. Бажаю вам успіхів у вивченні рідної мови, щоб кожен урок був для вас святом і відкриттям.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й неустанно
Політь бур’ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам.