Виступ на педагогічній раді

Про матеріал
Виступ на педагогічній раді "« Створення гуманістичного освітнього середовища навчального закладу як чинник успішної соціалізації учнів»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Виступ на педагогічній раді

« Створення гуманістичного освітнього середовища навчального закладу як чинник успішної соціалізації учнів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Нога Н.П.

 

Соціаліза́ція — комплексний процес засвоєння індивідом певної системи знань, норм і цінностей, які дозволяють йому бути повноправним членом суспільства. Соціалізація виступає одним із основоположних соціальних процесів, що забезпечує існування людини в середині суспільства. Соціалізація являє собою процес входження людини в суспільство, включення її в соціальні зв'язки та інтеграції з метою встановлення її соціальності.

Включає як цілеспрямований вплив на особистість (виховання), так і стихійні, спонтанні процеси, що впливають на її формування. Соціалізація знаходиться на межі різних наук і вивчається філософією, психологією, соціальною психологією, соціологією, історією, етнографією, педагогікою та теологією.

Крім того, соціалізацією є також процес пристосування (адаптації) дорослої людини, яка з певних обставин (перебування в певній «антисоціальній» групі, довготермінове перебування у в'язниці тощо) довгий час була поза суспільством, або перемістилася з одного суспільства в інше (зміна громадянства тощо.)

Процес соціалізації проходить відповідно до статі та етапів життя, які поділяються на:

  1. Дитинство
  2. Юність
  3. Молодість
  4. Зрілість
  5. Старість

Соціалізація може бути

  • Первинною
  • Вторинною

Первинна соціалізація — охоплює дитинство, юність та молодість і є характерною тим що людина соціалізується через своє безпосереднє оточення (родина, друзі, родичі). Інститутами соціалізації є сім'я та освіта. Тут дитина поступово перетворюється на особу, яка розуміє і саму себе, і навколишній світ, адаптується до нього, набуваючи знань та звичок, притаманних культурі (цивілізації тощо) певногосуспільства, в якій він (або вона) народився (народилася).

Вторинна соціалізація- охоплює зрілість та старість і характеризується тим що людина соціалізується через вплив вторинних соціальних груп та соціальних інститутів. Інститутами соціалізації є ЗМІ (ЗМК), виробництво, культура, економіка, право тощо.

Освíтнє середóвище – сукупність об’єктивних зовнішніх умов, факторів, соціальних об’єктів, необхідних для успішного функціонування освіти. Це система впливів і умов формування особистості, а також можливостей для її розвитку, які містяться в соціальному і просторово-предметному оточенні.

Гуманність (лат. humanus — людяний) — любов, увага до людини, повага до людської особистості; добре ставлення до всього живого[1]; людяність, людинолюбство. Система установок особистості стосовно людини, групи людей, живої істоти, обумовлена ​​моральними нормами і цінностями, представлена ​​у свідомості переживаннями жалю і реалізована у спілкуванні і діяльності в актах сприяння чи допомоги[2].

У вузькому сенсі гуманність — прагнення не завдавати страждань людині наскільки це можливо[3].

В життєвому і психологічному сенсі гуманність як якість і істотна властивість людини включає в себе:

  • Альтруїзм (доброту);
  • Моральність як сукупність життєвих правил поведінки, що реалізують альтруїзм і пригнічують егоїзм;
  • Волю, як душевну силу, що реалізовує альтруїстичну і моральну поведінку в боротьбі з власним і чужим егоїзмом (див. воля (психологія) і воля (філософія)).

Без кожної з цих складових — альтруїзму, моральності і сили волі — гуманність немислима і існувати в дії, в дійсності, як реальна і дійсна людяність не може.

   Таким чином   Гуманістичне освітнє середовище спрямоване на збереження різноманіттякультурних цінностей і норм, розвиток терпимості до них, конструювання соціальносхвалюваних способів життєдіяльності та рольової поведінки для забезпеченнязахисту від нестатутних відносин та створення умов для емпатійних відносин, щохарактеризують систему суб’єкт-суб’єктної взаємодії і засновані на особистісній симпатії та антипатії, повазі та неприйнятті.
Гуманізацію педагогічного процесу неможливо здійснити без переходу від навчально-дисциплінарної до особистісно-орієнтованої моделі виховання, що базується на загальнолюдських цінностях, серед яких суттєве місце посідає виховання гуманістичних якостей дитини. Гуманізм, як риса характеру,  найповніше виявляється у любові та повазі до людей і передбачає високий рівень вимогливості до себе. Принципи гуманізму покликані утверджувати високе суспільне визнання людини, її гідності, цінності як особистості, право на свободу, щастя, виявлення здібностей і передбачають створення для особистості умов гармонізації відносин між людиною і суспільством та природою.
90-ті роки ХХ та початку ХХІ століття ознаменувалися як час оновлення педагогічного мислення, центральною складовою якого стала поглиблена гуманізація освіти, що передбачає перегляд, переоцінку всіх компонентів педагогічного процесу у світлі їхньої людинотворчої функції. Вона означає повагу школи й педагогів до особистості дитини, довіру до неї, прийняття її особистісних цілей, запитів і інтересів, створення максимально сприятливих умов для розкриття й розвитку здібностей і обдаровань дитини,  для її повноцінного життя на кожному з вікових етапів, для її самовизначення. Гуманізація освіти основним смислом  педагогічного процесу вважає розвиток учня. Шляхи гуманізації освіти окреслені так: 1) формування відносин співпраці між усіма учасниками педагогічного процесу; 2) виховання в учасників педагогічного процесу морально-емоційної культури взаємовідносин; 3) формування в учнів емоційно-ціннісного досвіду розуміння людини; 4) створення матеріально-технічних умов для нормального функціонування педагогічного процесу, що виховує гуманну особистість - щиру, людяну, доброзичливу, милосердну, із розвинутим почуттям власної гідності й поваги до гідності іншої людини.
Необхідно зауважити, що кожна виховна система, незалежно від часу її заснування, базується на ідеалах та цінностях, які визначають зміст виховного процесу конкретного періоду: на інтересах суспільства, держави чи особистості (індивідуально-особистісний розвиток); на взаєминах між учасниками процесу (авторитарні чи гуманістичні); на змісті виховного процесу (знаннєвий чи розвивальний).
Так, традиційне виховання пронизує надмірне управління виховним процесом, згідно з яким вихованці цілеспрямовано засвоюють соціально та ідеологічно орієнтовані якості, має місце жорстка регламентація, що призводить до ігнорування внутрішнього світу особистості, обмеження ініціативи, творчості вихованців.
Гуманістична ж система ставить у центр виховання  особистість дитини як найвищу цінність життя. В гуманістичній школі вихованець є суб'єктом життя, вільною, духовною особистістю, що має потребу в саморозвитку. Таке виховання спрямоване на розвиток його внутрішнього світу, міжособистісного спілкування, діалогу, на допомогу в особистісному зростанні .
В Україні  ідеал гуманістичного виховання творчо реалізував у 60-х роках XX століття
В.О. Сухомлинський. Його освітня система зорієнтована на творення щастя кожного вихованця, доброзичливого ставлення до дітей, створення умов для індивідуально-творчого розвитку кожної особистості. Розробляючи систему гуманістичного виховання, Василь Сухомлинський обґрунтовано довів ефективність методу створення спеціальних педагогічних ситуацій, виховна суть яких зумовлена конкретною практичною діяльністю вихованця у реальних життєвих умовах, коли необхідно зробити моральний вибір, виявити власні людські якості. Розвиваючи дитячу індивідуальність, педагог надавав великого значення людяності. У "Школі радості" вихованці осягали ази людяності. Вони вчилися бачити горе, сум, тривогу, відчай, радість людей, які оточують їх у повсякденному житті, робили шляхетні вчинки - допомагали цим людям із внутрішніх спонукань, переживаючи при цьому глибоке почуття задоволення. Так дитина вчилася співпереживати, розуміти іншу людину і оцінювати саму себе, виходячи з принципів гуманізму. На думку вітчизняних науковців, проголосивши творення добра дитиною найважливішою ідеєю своєї педагогічної концепції, Сухомлинський багато в чому випередив своїх американських колег, які сьогодні основним завданням школи вважають залучення учнів до таких цінностей, як турбота, повага, довіра і відповідальність, у яких вони бачать і цілі, й умови, й методи виховання.
Поставивши в центр своїх пошуків дитину, її духовний світ, Сухомлинський вибудував систему впливів і взаємовпливів на всю її сутність - фізичну, психічну, інтелектуальну, моральну - через створення гуманного середовища, залучаючи до нього сім'ю, природу, школу, колектив, учителя, різні типи і види діяльності [13, 22].  Педагог повинен був глибоко, до тонкощів знати індивідуальність кожного учня; стверджувати гуманне начало у вихованні, що вважалося  найважливішою рисою його педагогічної  культури.
Важливою проблемою у вихованні є, на думку В.О.Сухомлинського, гармонія педагогічних впливів. Складні відносини, які оточують дитину, ніким не усвідомлюються як спеціальний засіб виховання. Але саме вони для дитини є середовищем, яке дає наочні уроки, адже в них вона бачить матеріалізовані погляди старших, їхні судження, звички, наміри. Якщо ж інформація, відбита в свідомості й підсвідомості дитини, суперечить іншим засобам впливу на особистість, важко виховати "голос совісті". Гармонія першого і другого джерел виховання вимагає, щоб активна діяльність вихованців спрямовувалася на творення обставин, середовища, яке б посилювало дію всіх засобів виховання.
Співпраця дітей і дорослих, довіра дітям, виховання без покарань, творча праця і моральна свобода, можливість вибору вчинку, лінії поведінки, способу життя, прийняття відповідальності за свій вибір та інше - важливі гуманістичні принципи, на яких побудована педагогічна система В.О.Сухомлинського.
З позицій сьогодення очевидно, що Сухомлинський зміг піднятися до рівня світової філософської і педагогічної думки. Він сформулював педагогічну концепцію, яка має загальнолюдський характер, спирається на об'єктивні закони і закономірності. Основою його концепції є повага і довіра до дитини, визнання її унікальності та права на власний вибір. Він розумів, що лише одним вивченням моральних істин не можна розвивати відповідні якості дитини. Тому в системі виховання Сухомлинський забезпечив органічну єдність моральних знань та моральної практики; розробив педагогічну технологію ідеї школи самореалізації особистості та впровадив її у практику діяльності Павлиської школи; відстоював необхідність естетичного виховання природою, яку вважав невичерпним джерелом дитячої думки, а спостереження в природі - школою дитячого мислення; вірив у можливість досягнення гармонії колективного й особистісного, суспільного й індивідуального. Розвиваючи гуманістичну сутність педагогіки А.С.Макаренка, найголовніше в колективістському вихованні В.О.Сухомлинський вбачав у взаємному духовному збагаченні дітей, турботі про кожного члена колективу. При цьому наголошував: "Доброзичливість, розумна доброта - ось що має бути атмосферою життя дитячого колективу". Гуманістичне виховання  особистості дитини, вважав В.О.Сухомлинський, полягає у спонуканні її до постійної віддачі душевних сил конкретній живій істоті - людині чи тварині, в перетворенні турботи про людину з обтяжливої повинності на найважливішу душевну потребу, у виявленні гуманного ставлення до людей через конкретні вчинки .
"Школа, - писав В.О.Сухомлинський - це насамперед учитель. Особистість учителя - наріжний камінь виховання" До особи вчителя він ставив підвищені вимоги, вважаючи цю професію людинознавством.
У 80-х роках ХХ століття гуманно-особис­тісний підхід у вихованні обгрунтував і практично реалізував у "Школі життя" відомий грузинський психолог і педагог Ш.О.Амонашвілі.
У гуманній школі Амонашвілі виділяє шість особливостей виховного процесу, які безпосередньо чи опосередковано впливають на організацію практики гуманних вчинків дитини, а саме:  внутрішня наступність творчої діяльності природи і людини-вихователя, тому що природа закладає в дитині можливості безмежного розвитку, а школа бере на себе відповідальність продовжити справу природи і зробити з неї благородну людину; цілісність виховного процесу, що означає цілісність життя дитини, яке спрямоване в майбутнє; шкільний урок розглядається як акумулятор,  провідна форма життя дітей, а не тільки їх уміння, ос­кільки благополуччя життя дитини на уроці забезпечується співпрацею і співтворчістю з учителем та іншими учнями; співробітницькі взаємини учителя з дітьми стають його природною якістю; розвиток у дітей здібності до оцінної діяльності при одночасному скасуванні шкільних оцінок, що є запорукою успіхів дітей у навчанні; винятково важлива гуманна місія вчителя в  "Школі життя".
"Олюднення середовища навколо кожної дитини, гуманізація соціуму і власне педагогічного процесу - писав Амонашвілі - є найвищою турботою вчителя". Гуманного педагога не залишає "любов і відданість кожній дитині, почуття глибокої відповідальності за долю кожної дитини;намагання зрозуміти кожну дитину" .
Сучасна українська освіта характеризується не тільки інтенсивним пошуком шляхів оновлення її змісту, розробкою оригінальних засобів і методів виховання та навчання, використанням новітніх форм організації педагогічного процесу, а й  інтересом українських науковців та педагогів-практиків до прогресивних ідей їхніх колег за кордоном.
Альтернативні підходи до організації освітньо-виховного процесу викликали великий інтерес не тільки у педагогів,  а й у батьків. В українській педагогічній науці  створився новий напрям - інноваційна педагогіка, з'явилося чимало педагогів-новаторів, які впроваджують у соціально-педагогічну практику зарубіжний досвід організації навчання й виховання.  
 Найсуттєвішими ознаками гуманістичної школи виховання є:
-   розвиток успішної соціалізації учнів ;
- ціннісне ставлення до вихованця, визнання  розвитку особистості (фізичного, соціально-морального, емоційно-ціннісного, пізнавального, мовленнєвого, художньо-естетичного, трудового, креативного) як основне завдання освітнього навчального закладу та становлення індивідуальності особистості як  його основний результат;
- гуманістичні моделі, що передбачають створення культурно-виховного середовища, у якому відбувається вільний вибір особистістю способів творчої самореалізації, її саморозвиток у гармонії із собою і суспільством;
-  така виховна система, що веде власний творчий пошук змісту, форм, методів і засобів виховання, а її гуманістична спрямованість передбачає свободу і творчість як вихованців, так і вихователів;
- педагог - наставник, партнер і друг дитини, котрий  постійно враховує її потреби; допомагає набути природності (доброї, вільної, кмітливої), реалізувати потенційні можливості, підтримує кожного вихованця.
До основних  умов  виховання гуманістичної спрямованості поведінки вихованця належать:
- створення  гуманістичної педагогічної системи в освітньому навчальному  закладі;
- спрямованість педагогічного процесу освітнього навчального закладу на духовно-моральний розвиток особистості дитини;
- опанування та впровадження в навчально-виховний процес педагогами новітніх досягнень вітчизняних та зарубіжних гуманістичних шкіл;
-  єдність  зусиль  соціально-виховних  інституцій  у  вихованні  гуманістичної поведінки дітей;
-  підвищення педагогічної культури  педагогів та батьків;
-  організація практики виховання гуманістичної поведінки та моральних  учинків дітей на мікро-, мезо- та макрорівнях систем виховання;
-  моделювання особистісно стверджувальних, позитивно спрямованих  ситуацій як ефективного джерела виховання гуманістичної поведінки дитини.

docx
Додано
12 січня 2023
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку