Метод «Кластер»
Виділення одиниць тексту за змістом і графічне їх оформлення у першому порядку у вигляді грона.
Прийом «Ти – мені, я - тобі»
Учні поділяються на групи та опрацьовують частини параграфу. Потім кожна група розповідає прочитане іншій групі.
Метод «Джигсоу»
Учні працюють у групах , вивчаючи окреме питання. Після проведення досліджень кожна група створює свій малюнок, складає схему та представляє її іншим групам. При цьому відбувається швидке засвоєння нового матеріалу.
Прийом «Кооперація»
Клас об’єднується в групи. Кожна група розв’язує свою проблему. Потім члени груп обмінюються учасниками і діляться інформацією.
«Шпаргалки».
Учням пропонується прочитати текст. Необхідно передати його зміст з допомогою малюнків, умовних позначень або схем. Ці шпаргалки (підписані) віддаються вчителю. За бажанням учні підходять до вчителя і витягують шпаргалку. За цією шпаргалкою потрібно відтворити текст. Відзначаються найкращі шпаргалки та доповідачі.
«Мікрофон»
Учні передають уявний мікрофон і висловлюють власну думку щодо певних запитань, проблеми, завдання. Висловлювання можуть бути окремими, а можуть доповнювати або продовжувати один одне
Прийом «Акваріум»
Одна з груп, яка підготувалась до дискусії за випереджальним завданням, сідає посеред класу на відстані від решти учнів. Протягом 5-7 хвилин ведуть дискусію. Учні, які сидять навколо, лише слухають та записують тези для відповіді на поставлені вчителем запитання.
Після цього відбувається обговорення, учні – слухачі висловлюють свої думки. Вчитель підбиває підсумки й коментує роботу в «акваріумі» та відповіді інших учнів.
Інтерактивна вправа «Два – чотири – всі разом».
ПОЧЕРГОВІ ПИТАННЯ
Використовується коли для учнів пропонується важка тема чи текст.
ОПОРНІ СИГНАЛИ
Приготуємо папір і олівець. Перед нами текст. Прочитаємо його, стараючись якнайкраще зрозуміти. (Гонг). Тепер законспектуємо текст; в ваших конспектах не повинно бути слів і пропозицій, а тільки або малюнки, або схеми, або якісь символи (постарайтеся зовсім не використовувати слова). Зобразити текст можна по частинах - по абзацах, тоді вийде кілька опорних сигналів. Отже, прочитаємо ще раз текст. Почали! (Гонг). Читання закінчили. Тепер, будь ласка, покажіть опорні сигнали цього тексту на ваших листочках. Будь ласка! (Гонг). Будь - ласка, продемонструйте ваші схеми по черзі, поясніть їх, а все будуть оцінювати і вибирати кращого гравця. Враховуйте також гумор і оригінальність зображуваного.
ЗАПИТАННЯ – ВІДПОВІДЬ
Перед вами текст . Швидко і уважно прочитайте його ( Гонг ) . Тепер поділимося на дві команди . Нехай ліва команда буде задавати запитання , права - відповідати . Змагання на кращий відповідь і краще запитання за навчальним текстом . Будуть враховуватися активність учасників команд і , звичайно , кількість і глибина поставлені запитання та якість відповідей , а також гумор , оригінальність , винахідливість . Потім команди міняються ролями.
ПЕРЕКАЗ ПО КОЛУ
Давайте прочитаємо текст . Увага ( Гонг ) Тепер встанемо в коло. Ведучий , який стоїть в центрі , закриває очі , паморочиться на місці і вказує на будь-якого гравця , з якого починається відтворення навчального тексту . Далі , за годинниковою стрілкою , кожен говорить по одній фразі з навчального тексту . І так до його кінця .
КАЗКА
Нам дано навчальний текст . Давайте його прочитаємо ( Гонг ) .Тепер придумайте казку по заданому тексту , зрозумілу навіть дітям , але так , щоб її основна думка , основна нитка відображала істота навчального тексту , з будь-якими героями і будь-яким сюжетом . Це у нас буде конкурс казкариків . На одне хорошу казку , потрібно ще раз прочитати текст - швидко і уважно .
ДЕРЕВО МУДРОСТІ
Спочатку швидко , але уважно прочитаємо текст . ( Гонг ) . Тепер кожен пише записку , в якій задається важке запитання по тексту . Будь ласка , візьмемо ручку , аркуш паперу , придумаємо і запишемо питання . ( Гонг ) . Будь ласка , загорніть записку , прикріпіть її скріпкою до дерева. Роль дерева може виконувати учень ( Гонг ) Тепер по черзі кожен підходить до дерева , " зриває " записку , і як можливо більш повно відповідає на питання вголос . Решта оцінюють питання і відповідь .
ФІЛОСОФСЬКА СІМКА
Стверджують, що будь-яка дисципліна, будь-який матеріал можуть бути легко засвоєні шляхом розкладання їх на сім поличок, на сім одиниць. Цими одиницями можуть бути такі філософські категорії: особливе, загальне, одиничне, зміст, форма, явище, сутність Зараз ми прочитаємо навчальний текст. А ви постарайтеся розкласти весь матеріал за цими категоріями. Тепер послухаємо кожного граючого , а потім вирішимо , хто краще відбив навчальний матеріал в цих філософських поняттях . Будь ласка , почали ( Гонг ) Ведучий , у кого , на вашу думку , вийшло краще . Гравці , допоможіть визначити переможця , що вам сподобалося , а що ні , висловлюйтеся , аргументуйте ( Гонг ) . Привітаємо кращих учнів . ( Гонг ) . Спасибі , гра закінчена ( Гонг )
СКЛАДИ ТЕКСТ
Уважно читаємо текст . ( Гонг ) . Візьмемо ручку і папір . Кожен повинен написати питання по тексту , згорнути листок і віддати його в руки ведучому . Будь ласка , пишіть свої питання ( Гонг ) . Тепер кожен візьме у ведучого листочок і прочитає потрапив йому питання . Будь ласка , тягніть питання і обмірковуйте відповіді ( Гонг ) . Тепер ви повинні обговорити один з одним свої відповіді і вистроїться в тому порядку , в якому йде текст
ПРИЙОМ « ФІШБОУН»
У процесі читання учні працюють зі схемою «Фішбоун», що в перекладі означає «риб’ячий кістяк». В «голові» цього кістяка вони позначають ту проблему, що розглядається в тексті. На самому кістяку є верхні й нижні кісточки. На верхніх учні відзначають причини виникнення досліджуваної проблеми. Напроти верхніх кісточок розташовуються нижні, на яких учні по ходу читання виписують факти, що підтверджують наявність сформульованих ними причин. Записи повинні бути короткими, являти собою ключові слова або фрази, що відбивають суть, факти.
Учні самостійно читають текст підручника. В «голові» записують тему уроку. У процесі читання записують причини історичного явища, події над верхніми кісточками; факти – біля нижніх кісточок. Свій висновок по досліджуваному питанню – в «хвості». Працюють індивідуально. На етапі рефлексії обмінюються думками в невеликих групах. Потім учитель організує обґрунтоване спілкування, у результаті вибудовується «єдиний» варіант схеми.
ДИСКУСІЯ
Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів.
Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.
Хід дискусії:
Метод "Слухаємо – аналізуємо - записуємо".
Мета: формування уважності, вміння концентрувати увагу під час слухання тексту і слухову пам’ять.
Учні працюють індивідуально, слухаючи вчителя.
Метод "Метаморфози з текстом"
Мета: формування вміння працювати з текстом, виділяти головну думку, змінювати його об’єм і зміст.
Учні працюють в парі.
Варіант 1
Варіант 2
Варіант 3
Метод "Перефразування"
Мета: формування вміння працювати з текстами, змінюючи порядок слів у ньому.
Учні працюють в парі.
Метод "Складання тексту на основі запропонованих слів".
Мета: формування вміння працювати з словами і науковими термінами, звертати увагу при читанні текстів на ключові (важливі) слова.
Учні працюють в парі.
Метод "Читаємо – думаємо - узагальнюємо"
Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів.
Учні працюють в групах.
Метод "Складаємо таблицю – шифруємо - розшифровуємо".
Мета: формування вміння складати узагальнені та систематизовані таблиці з конкретної теми, розробляти на їх основі логікони (табличні загадки)[1].
Учні працюють в парі.
Метод "Кола знання"
Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів
Учні працюють в групах.
Метод "Павутиння слів" [2]
Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів на основі асоціацій, знаходження зв’язків між об’єктами, явищами і подіями.
Учні працюють в групах.
Метод "Складання тестів - виконання тестів".
Мета: формування вміння складати тести до окремих питань теми.
Учні працюють в групах.