Тема: Визначення часу за годинником. Задачі на дворазове застосування збільшення (зменшення) числа на кілька одиниць чи в кілька разів. Дії з іменованими числами.
Мета: закріплювати знання учнів про одиниці вимірювання часу, співвідношення між ними; удосконалювати вміння розв’язувати задачі та вправи на засвоєння таблиці множення числа 6 та у виконанні дій з іменованими числами; розвивати пам’ять, увагу. Виховувати в учнях такі чесноти, як зібраність, уважність, працьовитість.
Обладнання: модель годинника, презентація …
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
― Доброго дня! Сьогодні урок у вас проведу я. Звати мене Назар Вікторович. Перед тим, як розпочнемо урок, давайте пригадаємо правила поведінки на уроці
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно,
І виконувати те, про що мова йде.
І слухати правило єдине: «Якщо хочеш щось
сказати, треба руку підіймати.»
— Сьогодні на уроці ми:
― Діти, відкрийте свої зошити. Відступіть від попередньої роботи 5 клітинок. Напишіть сьогоднішнє число. Під ним слова «Класна робота».
― Тепер прослухайте завдання, які я диктуватиму і записуйте до них відповіді. Не забувайте про акуратність написання.
П'ять помножене на п'ять - це пять доданків по п'ять та ще один доданок 5 буде 6 доданків по 5, отже, треба вписати число 6.
5 помножене на 9 - це 9 доданків по 5, мінус один доданок 5, отже буде 8 доданків по 5. В порожній квадрат треба вписати число 8.
5 помножене на 6 – це 6 доданків по 5, та ще 2 доданки по 5, буде 8 доданків, отже треба вписати число 8.
П’ять помножене на 8 - це 8 доданків по 5, мінус 2 доданки по 5, буде 6 доданків, отже треба вписати число 6.
― А зараз відгадайте загадку.
Справно йде, хоч ніг немає,
«Цоки-цок»,— усім співає.
І секунди, і хвилини
Нам рахує він щоднини. (Годинник)
Отже, ви всі зрозуміли, що мова піде про годинник. Зараз ми з вами закріпимо знання, які ви отримали на минулому уроці.
6.2. Пояснення вчителем.
― Скажіть, що позначають стрілки на годиннику? (Вони позначають години та хвилини. Тобто показують нам скільки годин).
― Між двома великими поділками 5 хвилин. Якщо мала стрілка на поділці 12, а велика на 1, то пройшло 5 хвилин. Повернемо хвилинну стрілку на поділку з цифрою 2, пройшло ще 5 хв – всього 10 хв. Повернемо стрілку на поділку 3 – це ще 5 хв додамо до 10 хв, годинник показує 15 хв.
― Скільки хвилин покаже велика стрілка на поділці з числом 4? З числом 5?
― Визначте хвилини з поділкою 10?
А тепер давайте потренуємось.
А зараз давайте з вами пригадаємо правила збільшення (зменшення) на кілька одиниць та збільшення (зменшення) в кілька разів.
Щоб збільшити число на кілька одиниць, треба виконати дію додавання;
Щоб зменшити число на кілька одиниць, треба виконати дію віднімання;
Щоб збільшити число у кілька разів треба виконати дію множення;
Щоб зменшити число у кілька разів, треба виконати дію ділення.
― Давайте розв’яжемо задачу 741 на с. 112. Прочитайте уважно задачу.
― Які фрукти привезли в дитячий садок? (Банани, яблука, чорнослив);
― Що відомо в задачі? (Що бананів привезли 4 кг);
― Що сказано про яблука? (Невідомо, їх привезли на 28 кг більше, ніж бананів);
― А що сказано про чорнослив? (Невідомо, його привезли в 4 рази менше, ніж яблук);
― Про що запитує задача? (Скільки кілограмів чорносливу привезли в дитячий садок?);
― Які ключові слова треба взяти для короткого запису задачі? (Банани, яблука, чорнослив);
― Запишемо коротку схему задачі.
― З чого почнемо розв’язувати задачу? (Знайдемо масу яблук);
― Чи можна буде знайти масу чорносливу? (так можна, потрібно поділити знайдену масу яблука на 4);
― Як знайти скільки кілограмів яблук привезли в дитячий садок?
(4 кг + 28 кг = 32 кг;)
― Що одержали? (Яблук 32 кг);
― Якою дією можна дати відповідь на питання задачі?
(32 кг : 4 = 8 кг, 4 – це рази, тобто абстрактне число. Маємо поділ на рівні частини.);
― Про що ми дізналися? (Чорносливу 8 кг).
― Запишіть відповідь.
Відповідь: в дитячий садок привезли 8 кілограмів чорносливу.
Фізкультхвилинка.
Раз, два, три, чотири.
Три, чотири, раз, два —
Розболілась голова.
Треба трошки відпочити,
Щоб нового ще навчитись.
Підтягнулися, присіли,
Пострибали, знову сіли.
Вийшла пауза мала —
До роботи нам пора.
― Які овочі витратив кухар на приготування обіду? (Картоплю, капусту, цибулю);
― Що відомо в задачі? (Що на приготування обіду кухар витратив 36 кг картоплі);
― Що сказано про капусту? (Невідомо, у 4 рази менше, ніж картоплі);
― А що сказано про цибулю? (Невідомо, у 3 рази менше, ніж капусти);
― Про що запитує задача? (Скільки кілограмів цибулі витратив кухар);
― Які ключові слова треба взяти для короткого запису задачі? (Картопля, цибуля, капуста);
― Запишемо коротку схему задачі.
― З чого почнемо розв’язувати задачу? (Знайдемо масу капусти);
― Чи можна буде знайти масу цибулі? (Так можна, потрібно поділити знайдену масу капусти на 3)
― Як знайти скільки кілограмів капусти приготував кухар?
― Що одержали? (Капусти 9 кг)
― Якою дією можна дати відповідь на питання задачі?
(9 кг : 3 = 3 кг, 3 – це рази, тобто абстрактне число. Маємо поділ на рівні частини.)
― Про що ми дізналися? ( 3 кг цибулі).
― Запишіть відповідь.
Відповідь: кухар витратив 3 кілограми цибулі.
― Наступна вправа 743. Учні «ланцюжком» коментують, як виконують обчислення. Один учень працює на дошці, решта у зошитах.
У Вінні-Пуха 12 повітряних кульок, а у П’ятачка — 6. Що треба зробити, щоб кульок у них стало порівну? (Якщо Вінні-Пух віддасть П’ятачку 3 кульки, то кульок у них стане порівну).
― Давайте підіб’ємо підсумок нашого уроку.
― Скажіть, що позначає кожна стрілка на годиннику? (Велика позначає хвилини, маленька – години).
― Які види роботи сподобалися вам на нашому уроці?
Ну що ж, мені було приємно сьогодні з вами працювати. Ви всі були активними та уважними. На цьому наш урок закінчено. До побачення.