«Визначення густини твердих тіл і рідини»

Про матеріал
Мета: закріпити в учнів знання про основні характеристики тіла та способи їх вимірювання, вивчити нову фізичну величину – густина, навчитися вимірювати густину за допомогою приладів. Завдання: 1) повторити характеристики тіла та способами їх вимірювання, сформувати поняття про густину речовини; 2) створювати у школярів просторові уявлення про розміри тіл, їх масу; 3) розвивати уміння характеризувати та порівнювати тіла, 3)формувати в учнів знання про групи приладів природодослідника, уміння користуватись ними та організовувати своє робоче місце
Перегляд файлу

 

УРОК У 7 КЛАСІ

Тема: Густина речовини. Одиниці густини.

Лабораторна робота № 8 «Визначення густини твердих тіл і рідини».

 

 Мета: закріпити в учнів знання про основні характеристики тіла та способи їх вимірювання, вивчити нову фізичну величину – густина, навчитися вимірювати густину за допомогою приладів.
Завдання:
1) повторити характеристики тіла та способами їх вимірювання, сформувати поняття про густину речовини;
2) створювати у школярів просторові уявлення про розміри тіл, їх масу;
3) розвивати уміння характеризувати та порівнювати тіла,
3)формувати в учнів знання про групи приладів природодослідника, уміння користуватись ними та організовувати своє робоче місце.


Тип уроку: комбінований.


Основні поняття і терміни: довжина, метр, маса, терези, об'єм, густина.


Методи і методичні прийоми: словесний (бесіда, розповідь, пояснення, робота з підручником), наочний (демонстрація наочності), практичний (виконання лабораторної роботи).
Обладнання:
• різні за розміром тіла; терези, мірний посуд, підручник, робочий зошит, зошит для лабораторних робіт.
• обладнання для лабораторної роботи: лінійка, зібрані врівноважені навчальні терези, канцелярське приладдя (ручка, гумка, олівець, лінійка тощо), інструктивні картки для лабораторної роботи.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.
ІІ. Опитування попереднього матеріалу.
Передбачає фронтальне опитування.
1. Як називається наука, яка вивчає природу?
2. Якими приладами вимірюють лінійні розміри тіл?

3. Як знайти об’єм тіла за допомогою лінійки? За допомогою мірної судини?

4. Який метод дослідження ви використовуєте при визначенні ваги свого тіла?
5. Чим відрізняються тіла, які мають однакову масу? Кг вати, кг заліза, кг дерева?


ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Давайте нагадаємо основні характеристики тіл.
Усі предмети, які нас оточують, називають тілами, а все, що з ними відбувається, — явищами природи. Наука, що вивчає тіла природи та явища, що з ними відбуваються, називається фізикою.
1. На які групи можна поділити всі тіла?
(об’єкти живої та неживої природи)
2. Порівняйте між собою декілька предметів.
3. Чим запропоновані вам для порівняння тіла відрізняються одне від одного? (Формою, розміром, об'ємом, забарвленням, масою тощо).
Усе те, що ви перелічили, це – основні характеристики тіла. Отже, основними характеристиками тіла, за якими їх можна відрізнити, є: довжина, маса, об'єм. Їх можна виміряти за допомогою спеціальних приладів.
4. Назвіть прилади за допомогою яких людина проводить вимірювання? (лінійка, рулетка, ваги, мірний посуд...)
Ознайомимося більш конкретніше з основними характеристиками тіл.
Довжина — це число, яке одержують в результаті вимірювання тіла будь-яким масштабним відрізком (лінійкою, трикутником тощо).
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Ми ходимо по землі. На неї вдень посилає своє проміння сонце, а вночі це проміння відбиває місяць. Небо вкрите зорями, поле пшеницею, луг — травою і квітами. Поряд з нами — наші друзі. Серед них є і тварини, яких ми любимо, наприклад собака чи кіт. Для наук про природу це все — тіла живої і неживої природи.
Що ж називають тілом, чим відрізняються між собою тіла, якими показниками характеризуються? Це ті питання, на які ми сьогодні на уроці будемо шукати відповіді.
(Оголошення теми, мети та завдань уроку).
План
(запис на дошці)
1. Фізика — наука, що вивчає тіла природи та природні явища.
2. Лінійні розміри.
3. Маса.
4. Об'єм.
5. Густина.
V. Вивчення нового матеріалу
( Розповідь з елементами бесіди).

1.Що розуміють під поняттям «виміряти»?
Виміряти фізичну величину — це означає порівняти її з установленим зразком (еталоном). За основну одиницю вимірювання довжини взято 1 метр (м), який дорівнює одній сорокамільйонній частині меридіана Земної кулі. Його зразок (еталон) зберігається в Міжнародній палаті мір і ваг поблизу Парижа у Франції. Лінійки і рулетки, якими ми користуємося, — це недосконалі копії міжнародного зразка. Крім довжини тіла можна виміряти його ширину та висоту.
Кожне тіло в природі — людина, підручник, кішка, Місяць — має свою масу (від лат. маса — «брила, шматок»). Маса — обов'язкова характеристика фізичного тіла. Її позначають латинською літерою т і вимірюють у кілограмах (1 кг = 1000 г; 1 г = 0,001 кг) або в одиницях, більших чи менших за кілограм: тонна (т), грам (г), міліграм (мг). Міжнародна одиниця маси, як і метр, має свій еталон і зберігається у Франції.
2. Де ви стикаєтесь з вимірюванням маси? ( у магазині)
3. Чим вимірюють масу тіл? (для вимірювання маси тіла використовують терези).
Так, дійсно, масу тіл вимірюють за допомогою терезів (демонстрування терезів). На терезах масу тіла визначають важками, які є еталоном мас.
Об'єм — це величина, яка визначає частину простору, яку займає тіло. Об'єм тіла позначають латинською літерою V вимірюють у метрах кубічних — м3 або в одиницях, більших чи менших за кубічний метр (км3, см3, мм3). Об'єм тіла правильної форми визначають за формулою:
Об'єм = довжина х ширина х висота. V = a b c
Об'єм рідин визначають за допомогою мірного посуду — мірної склянки, циліндра, колби, на яких зроблені позначки, — і вимірюють у мілілітрах (мл). (Демонстрування мірного посуду.)
Крім того, за допомогою мірного посуду можна виміряти об’єм твердого тіла неправильної форми.
Як саме можна виміряти об’єм твердого тіла неправильної форми за допомогою мірного посуду?
(робота з підручником)
У циліндр наливають воду, фіксують її об’єм, потім у циліндр з водою опускають тіло, об’єм якого потрібно виміряти. Далі знову визначають об’єм води вже з тілом. Після цього від об’єму води з тілом віднімають об’єм води, отримана маса

різниця і є об’єм тіла.
4. Чи всі тіла в природі можна зважити за допомогою терезів? ( ні, великі за розмірами тіла не можна зважити за допомогою терезів).
5. Як можна зважити небесні тіла?
Виявляється, масу цих тіл можна визначити за допомогою знань про густину тіла та його об'єм. Густина позначається () показує, чому дорівнює маса 1 м3 речовини. Одиницею густини речовини є один кілограм на метр кубічний ( 1 кг3), або 1 г/см3)
Щоб визначити густину речовини треба масу тіла поділити на його об’єм:
Густина речовини () = маса / об’єм
Щоб обчислити масу тіла за його густиною і об'ємом, треба густину помножити на об'єм:
Маса (m) = густина х об'єм.
Густина тіла в твердому, рідкому й газоподібному станах різна, про неї можна дізнатися у спеціальних таблицях.
VІ. Узагальнення і закріплення знань.
• Лабораторна робота № 8


Лабораторна робота № 8                              Дата_____________

Тема. Визначення густини твердих тіл і рідин

Мета: навчитися визначати густину твердих тіл і рідин за допомогою вимірювальних приладів.

Обладнання: терези, набір тягарців, тіла різної маси, посудина з рідиною, лінійка, відливна посудина.

Теорія

Густина () – фізична величина, яка чисельно дорівнює відношенню маси тіла до його об’єму. Одиниця вимірювання в СІ    кг/м3. = m/V

Хід роботи

1. Визначили об’єм бруска та зважили його. За табл. 10 (стор. 75 підручника) зробили припущення про матеріал, з якого виготовлено брусок.

2. Взяли тіло неправильної форми, за допомогою мірного циліндра визначили його об’єм, зважили тіло та знайшли густину.

3. За допомогою терезів визначили масу порожнього мірного циліндра. Зважили циліндр разом з рідиною. Знайшли масу рідини як  різницю мас порожнього і наповненого рідиною мірного циліндра. Визначили за формулою густину рідини.

3. Дані вимірювань та обчислювань  занесли до таблиці.

Тіло

Маса

Об’єм

Густина

Речовина

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

Висновок:

 

Підведення підсумків уроку : Запитання до учнів . Бесіда.

 

 

Домашнє завдання.

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
30 січня 2019
Переглядів
5740
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку