Вивчення даної теми необхідне для поглиблення знань про способи вимірювання відстаней на місцевості, закріплення навичок роботи з планом і картою, виконувати обчислення відстані з використанням масштабу.
Географія 6 клас.
Тема уроку: Визначення відстаней на місцевості, плані і карті.
Мета уроку: Продовжити формування навичок роботи картою і планом, масштабом карти, ознайомити учнів з способами вимірювання відстаней на місцевості і визначення їх на плані і карті. Розвивати логічне і аналітичне мислення. Сприяти вихованню самостійності, формуванню компетенції саморозвитку.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: географічні атласи, лінійки, циркулі-вимірювачі, курвіметр.
План уроку
І Мотивація навчальної діяльності
ІІ Актуалізація опорних знань
ІІІ Вивчення нового матеріалу:
1. Способи вимірювання відстаней на місцевості.
2. Визначення відстаней на плані і карті.
ІV Закріплення (Практична робота).
V Підсумки уроку
Хід уроку
Мотивація навчальної діяльності
Вивчення даної теми необхідне для поглиблення знань про способи вимірювання відстаней на місцевості, закріплення навичок роботи з планом або картою, що може стати у нагоді при подорожуванні, проектуванні, будівництві і багатьох інших видах діяльності людей.
Актуалізація опорних знань і перевірка домашнього завдання.
Перевести масштаб з одного виду в інший:
Завдання 1 Завдання 2
Числовий |
Іменований |
1:1000 |
|
1:3 000 000 |
|
1:2 500 000 |
|
Числовий |
Іменований |
|
в 1см 10км |
|
в 1см 500км |
|
в 1см 150м |
Який з масштабів є найбільшим, який – найменшим в кожному варіанті?
Зображення якої карти є більш детальним?
Які масштаб можна використати для плану, які – для карти? Доведіть правильність свого вибору.
Новий матеріал
1. Поняття про способи вимірювання відстаней на місцевості формується в процесі бесіди з учнями в якій за допомогою уточнюючих запитань учні самостійно визначають основні способи:
а) за кількістю кроків і відомою довжиною одного кроку. Величину кроку можна виміряти рулеткою або за формулою: К = ЗРІСТ у см /4+37;
б) за затраченим часом і відомою середньою швидкістю ходьби 5 – 6км/год.;
в) за показаннями спідометрів;
г) за ступенем видимості навколишніх об’єктів (робота з текстом підручника – описання відповідних прикладів).
2. Визначення відстаней на плані і карті. Для даного виду вимірювань слід дотримуватись відповідного алгоритму дій:
а) виміряти відстань на карті між об’єктами за допомогою лінійки (довжини звивистих ліній вимірюють за допомогою курвіметра або циркуля-вимірювача);
б) визначити масштаб карти;
в) визначити відстань між об’єктами, помноживши відстань у сантиметрах на величину масштабу карти.
Приклад завдання (виконується учнями за уточнюючими запитаннями учителя):
Закріплення (Практична робота)
Завдання 1. Визначте масштаби карти півкуль і карти України, порівняйте їх і зробіть висновок про те, яка з них має більш детальне зображення.
Завдання 2. За картою України назвіть кілька міст, розташованих на північ, на південь, на схід і на захід від Києва. Визначте відстані до цих міст, користуючись масштабом.
Завдання 3. Визначте довжину пройденого шляху своєї мандрівки, якщо ви будете спускатись Дніпром від Києва до Чорного моря.
Підсумки уроку
Висновок про те що масштаб є основою для вимірювання відстаней на карті або плані.
Оцінювання роботи учнів під час уроку.
Домашнє завдання: опрацювати текст параграфа 14 і запитання та завдання до нього. Виміряти відстань від дому до школи способом підрахунку кількості кроків.