ВІЗУАЛЬНИЙ СТОРІТЕЛЛІНГ
Історія виникнення техніки
Функція розповідання історій закладена в людську ДНК. Бо задовго до того як з’явилася писемність, знання передавалися з покоління в покоління виключно усним або графічним способом – через пісні, сказання, легенди, малюнки.
Чому ж для передачі досвіду й знань наші пращури вибирали саме такий спосіб? Річ у тому, що в подібних історіях містився простий і зрозумілий натяк слухачеві, щоб зрозуміти суть, необхідно було активізувати праву півкулю. Саме ця частина головного мозку обробляє інформацію, виражену в образах або символах. У результаті слухання подібних казок, міфів і легенд підсвідомість наших предків отримувала певний досвід, про який говорилося в історії. Тобто можна сказати, що знання записувалися прямо на підкірку.
У 2006 році журнал «Harvard Business Review» визнав сторітеллінг однією з найкращих бізнес-ідей. Сутність її проста: «Найкращий спосіб презентувати власну ідею чи себе, передати знання чи мотивувати на діяльність – розповісти історію».
Батьком сторітеллінгу вважається Девід Армстронг, який написав книгу «Managing by Storying Around». Згодом сторітеллінг увійшов у багато сфер людської діяльності, в тому числі й в педагогіку.
Сторітеллінг – педагогічна техніка, побудована на використанні історій з певною структурою й героєм, спрямована на вирішення педагогічних завдань.
Педагогічний сторітеллінг виконує такі функції: наставницька, виховна, мотиваційна, освітня, розвиваюча.
Два основних види педагогічного сторітеллінгу
Класичний сторітеллінг
Реальна життєва ситуація (або придумана історія) розповідається вчителем самостійно. Діти тільки слухають і сприймають інформацію. Класичний сторітеллінг служить для трансляції явного знання: правила, теорії, експериментальних законів. Явні знання виражаються вербально. У вигляді яскравої історії вони запам’ятовуються значно краще.
Активний сторітеллінг
Викладачем задається «канва історії», визначаються її цілі та завдання. Учні активно залучаються до процесу створення й розповідання історій. Вони можуть: створювати історії самостійно, виконуючи завдання й дотримуючись рекомендацій учителя, моделювати різні ситуації та шукати шляхи виходу, аналізувати історії самостійно або з учителем.
Ще більш ефективним сторітеллінг стає тоді, коли він доповнюється візуальною інформацією, бо людина сприймає її в 60.000 разів швидше, ніж текст. Зображення викликають асоціації у людей. Створення образів для кожної фрази дозволяє запам'ятати сенс і всю історію без особливих зусиль. Тому дуже часто всього лише одне зображення може розповісти більше, ніж сотні слів.
Запам’ятайте!!!
Динамічні зображення більш привабливі, ніж статичні!
Якщо до створених вами історій додати ще й відеоряд, який зафіксує увагу глядачів на основних моментах у подіях, то їх ефективність збільшиться багаторазово. Саме це й називається візуальним сторітеллінгом.
Візуальний сторітеллінг – це розповідь, створена за допомогою візуальних засобів: картинок, фото, анімацій, відео. Іноді може містити інтерактивні елементи (наприклад, інтерактивне відео).
Існує 4 основні формати візуального сторітеллінгу
Історія за серією малюнків
Кілька картинок, які використовуються одночасно. Це можуть бути слайд-шоу або колаж (можна використовувати й у форматі відео, тобто з'єднати у відеоряд кілька фото). Картинки мають бути з'єднані спільною темою та повинні разом презентувати певну історію, передавати атмосферу й настрій якоїсь події.
Фотографії або картинки треба добирати так, щоб вони були динамічними та показували емоції.
Це важливо!
Картинка, що показує діалог
Сторітеллінг – це не завжди довгі історії. Це можуть бути й короткі цікаві діалоги за картинкою, на якій є персонажі, що вступили в діалог.
Діалоги можна використовувати для різних завдань: поділитися знаннями з певної теми, дати відповіді на питання до прочитаного.
Комікс
Існує багато визначень коміксу. Усі вони в цілому зводяться до того, що комікс – це серія зображень, в якій розповідається історія. Скотт Мак Клауд, автор книги «Суть коміксу», пропонує коротке визначення: комікс – це «послідовні зображення»,
і повніше – «суміжні малюнки та інші зображення в смисловій послідовності».
Переваги коміксів:
завдяки ілюстраціям діти їх краще сприймають;
новий формат історії;
допомагають бачити різноманіття можливостей у подачі сюжету, а саме: за допомогою зіставлення візуального й вербального текстів;
збільшується словниковий запас;
розвивають уяву й фантазію;
у багатьох учнів виникає бажання створити свої власні комікси.
Відео
Сюди ж можна віднести використання gif-анімацій.
У кожному форматі сторітеллінгу мають бути основні елементи – персонаж, конфлікт і дія.
Персонаж. Завжди є один або кілька персонажів історії.
Конфлікт. Те, що спонукає персонаж діяти. Конфлікт – це енергія історії, саме з нього створюється емоційне напруження.
Дія. Сторітеллінг – це про дію. Подія, що розвертається в часі.
Явний конфлікт не завжди може бути присутнім у візуальній історії. А ось персонаж (навколо кого або чого розгортаються події) і дія (розвиток подій – у тій чи іншій формі) є завжди.
Поради щодо створення відео історій
1. Підготовка:
розбийте сценарій на сцени (частини);
на папері для кожної сцени схематично намалюйте фінальний кадр;
для кожного кадру підготуйте візуальний ряд (картинки, фотографії або відео);
зіставте послідовність фраз зі сценарію з елементами кадру, які будуть з'являтися як складові частини підсумкового образу.
2. Ознайомтесь з інструментами (сервісами, програмами) для створення цифрових історій.
3. Виберіть один сервіс.
4. Створіть відеоісторію за своїм сценарієм.
Відео не повинно бути великим, інакше воно втомить глядача, а ви не отримаєте очікуваний ефект.
5. Розмістіть у сервісі візуальний ряд згідно з розкадруванням.
6. Налаштуйте в кадрах тимчасові проміжки для кожного об'єкта.
Кожна наступна сцена може бути продовженням попередньої, а може бути як самостійна частина з чистого аркуша.
7. При необхідності озвучте відеоісторію.
8. Підберіть і накладіть фонову музику для створення необхідного настрою.
Поради та хитрощі
Найкомфортніший майданчик для першого сторітеллінгового досвіду – перерва між уроками. А допоможуть у цьому настільні ігри, спеціально створені для відточування навичок письменництва, а саме: «сторітеллінг-кубики». Гру можна використовувати і в групі подовженого дня.
Суть гри в тому, що ви кидаєте кубики на стіл і починаєте історію зі слів типу: «Одного разу ...» або «Давним-давно ...» та ін. Нанизуючи на нитку розповіді всі символи, які випали на верхніх гранях кубиків, починаючи з того, який першим привернув увагу.
Нагадуємо правила!!!
Перший учасник кола історії (з усіх, хто бере участь у створенні) кидає перший кубик, щоб по малюнку визначити сцену, на тлі якої будуть відбуватися події.
Другий учасник кидає другий кубик і продовжує розповідь, приєднавши деталі до попередньої зав'язки. І так далі, поки історія закінчиться.
Ви можете використовувати стільки кубиків, скільки захочете.
Сторітеллінг-кубики
Технологічна картка для складання історії
У … _________________________________________(опиши місце події).
Жив-був…_____________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________(опиши головного героя).
Одного разу…__________________________________________________
____________________________________________________________________________________________(що відбувається, з чого все починається).
І ось…_________________________________________________________
___________________________(що робить герой, чого він прагне досягти).
Але…_________________________________________________________
_________________________________________________(щось іде не так).
Тоді…_________________________________________________________
__________________________________________________________________________(наш герой намагається вирішити проблему)________________
_____________________________________________(вийшло в нього чи ні)____________________________________________________________
І, нарешті, …___________________________________________________
_________________________________________________(закінчи історію).
Письменницькі підказки
(логічно незакінчені фрази, що задають тему історії)
Вчора я бачила одну цікаву річ…
Якби мені не треба було б ходити до школи, то я…
Я відчинив двері…
Якщо б я прокинувшись побачив, що мій зріст – три метри, то перше, щоб я зробив…
Пам’ятаю як…
Дві речі, які б я міг зробити сьогодні, щоб моє життя стало цікавішим.
Я б дуже хотів дізнатися про…
Спочатку мені здавалося, що це – геніальна ідея…
Якби я робив протилежне тому, що роблю зазвичай, то мій день був би таким…
Це може здаватися безглуздям, але…
Ось що я раптово почув…
Знаєш, що найцікавіше…
Перше, про що я подумав, коли прокинувся…
У нас збіглися імена та прізвища, але ми були зовсім різними людьми…
Одного разу мама сказала мені…
Уздовж вікна пройшла тінь…