Мета: - формувати знання про властивості вод Світового океану;
сприяти розумінню закономірностей у змінах температур і
солоності вод океану;
- ознайомити з видами руху води у Світовому океані;
- розвивати географічне мислення, увагу, зв'язне мовлення;
- вдосконалювати вміння працювати з картами атласу, складати опорні
схеми, аналізувати інформацію, розвивати вміння учнів користуватися
різними джерелами інформації.
Даний урок - це урок- подорож. Щоб уникати зниження працездатності учнів, передбачено виконання завдань різних видів, фізкультхвилинка, ігрові методи роботи.
Тема. Властивості вод Світового океану. Рух води в Світовому океані
Мета: - формувати знання про властивості вод Світового океану;
сприяти розумінню закономірностей у змінах температур і
солоності вод океану;
- ознайомити з видами руху води у Світовому океані;
- розвивати географічне мислення, увагу, зв’язне мовлення;
- вдосконалювати вміння працювати з картами атласу, складати опорні
схеми, аналізувати інформацію, розвивати вміння учнів користуватися
різними джерелами інформації.
Обладнання: географічна карта, атласи, листи оцінювання, корабель, пляшка із запискою, ілюстації учнів «Світовий океан», сіль, ємність з водою, піддон з водою
Хід уроку
І етап. Актуалізація, перевірка домашнього завдання.
- Ми продовжуємо вивчати тему „Гідросфера”. Ви вже знаєте, де є вода в природі. Тож скажіть, де її найбільше, назвіть найвагомішу складову гідросфери.
- Так, це Світовий океан. У вас вже є певні знання про нього. Що ж він собою являє, з чого складається, які враження, почуття у вас викликає ?
Метод „Гронування” (заповнення схеми )
ОКЕАН
- Добре, молодці, а зараз поглянемо, як ви ознайомилися з певними складовими Світового океану. Візьміть листи із завданнями. Підпишіть їх. Виконаємо географічний диктант. Під питанням напишіть відповідь. Можете користуватись атласом, але тоді оцінка буде на 1 бал нижче.
Час роботи – 2 хвилини (завдання додаються). Обміняйтесь листами з виконаними завданнями. Взаємоперевірка.
- Хто хоче бути моїм асистентом і показати згадані географічні об’єкти ? (учні перевіряють роботи товаришів, кожна вірна відповідь – 0,5 бала, асистент отримує додатково 2 бали).
- Хто з вас набрав більше 1,5 бала, більше 2 балів, 3 бали ?
- Складовими океанів є моря. Більш детально ви дізнавались про них, виконуючи додаткове завдання (перевірка його виконання, учні називають правильну відповідь і за бажанням показують на карті).
1. Море з найчистішою водою.
2. Одне з найменших у світі морів, що омиває береги України.
3. Найбільше і найглибше море.
4. Найжахливіше місце в океані.
5. Єдине у світі море без берегів.
6. Найпрісніше море.
ІІ етап. Мотивація, орієнтація навчальної діяльності.
Отже , на уроці ми розглянемо властивості вод Світового океану і рухи води в океані, для того, щоб отримати змогу відповісти на ці та інші питання - Щоб справитися з цими завданнями , я запрошую вас в подорож. До того ж дехто з вас навіть зобразив океан. Тож збираємось в дорогу.
Склад учасників : учні 6 класу.
Капітан – вчитель географії
Початок плавання – 9.25
Завдання – навчитись пояснювати і заповнювати схеми, розвивати вміння працювати з картою океанів, підручниками, спілкуватись, висловлювати власну думку.
Під час подорожі будемо вести бортовий журнал - записи в зошитах, не забувайте, що це слід роботи охайно і розбірливо. Запишіть дату, вид роботи і тему уроку.
ІІІ етап. Вивчення нового матеріалу.
„ морську пошту” , коли в пляшку кидали звернення. Одна з таких пляшок потрапила до нас. Пропоную прочитати записку (дістати, зачитати).
Отже, вода в морі солона. Саме солоність є однією з основних
властивостей вод океану. Зробіть записи в бортовий журнал ( заповнення схеми)
Основні властивості вод океану
Солоність
Солоність води виражається в одиницях, які називаються проміле %0
(записати знак в словничок, розміщений на дошці). На який математичний знак він схожий ? Що таке відсоток ? Проміле - це тисячна частина цілого, на відміну від відсотка. В цих одиницях середня солоність вод Світового океану становить 35 проміле. Це означає, що в 1000 г( 1л.) морської води міститься 35 г солі.
Беремо 1 ст. ложку солі. Це 30г і ще трішки, щоб було всього 35. Додаємо трохи води, розмішуємо. Чи є бажаючі спробувати, чи така вода в морі ?
Морська вода ще й гіркувата. А чому так, ви дізнаєтесь із підручника.
Вчитель доповнює відповіді учнів, розповідаючи про добування солі і магнію з морської води.
Якщо мама пересолить суп, що воно робить? Доливає води. А в океані буде додавати води сама природа. Саме тому на екваторі солоність нижча, ніж в тропіках, бо тут велика кількість опадів, хоча температура повітря висока на екваторі й на тропіках ( звернути увагу на заготовлену схему ).
Отже, про яку з властивостей вод Світового океану ви дізнались ? Назвіть одиниці вимірювання солоності.
Іншою властивістю вод океану є температура ( заповнення схеми ).
Світовий океан отримує від Сонця багато тепла. Але сонячне проміння нагріва тільки поверхневий шар води.
Робота зі схемою підручника Коберніка С.Г. ст 55. Як змінюється температура води від екватора до полюсів ? Від чого вона залежить?
Яка звична температура замерзання води? А морська вода замерзає при температурі -2 °С.
Робота з підручником. Як змінюється температура води з глибиною? Чи може бути на дні океану багаторічна мерзлота, Чому?
Отже, з якими властивостями вод Світового океану ви ознайомились? Продовжуємо подорож. Включити аудіо запис шуму океану.
Фізкультхвилинка.
Продовжуємо плавання. Сядьте рівно.
Один відомий філософ, Геракліт, сказав:” Все тече, все змінюється.” В тому числі рухається і величезний Світовий океан ( експеримент).
Візьмемо піддон з водою – це море. Що потрібно зробити, щоб з’явились хвилі? ( дмухати ). Що ще можна зробити, щоб з’явились хвилі? (Вдарити долонею по столу, струсити піддон). А які сили це роблять в природі ? В чому полягає їх причина? Зараз це розглянемо. Запишіть схему
Рухи води в океані
Хвилі припливи і відпливи течії цунамі
( Прочитати, записати, повторити).
Кожен з рухів води розглянемо, об’єднавшись в 4 команди. Час роботи - 4 хв. Не забудьте розподілити ролі. Опрацьовуючи матеріал, спробуйте знайти відповіді на запитання:
Коли група відповідає, всім іншим членам команди завдання :
Заповнити таблицю
Назва руху води |
Причини |
|
|
Оцініть роботу в групі максимально 3б.( самооцінка)
ІV Закріплення.
Подорож наша закінчилась. Зараз перевіримо, чи були ви уважні. Виконуємо тест. Правильні відповіді обведіть. Час роботи – 1 хв.
Самоперевірка, Одна правильна відповідь - 1б.
Порахуйте кількість балів за тест, додайте бали за географічний диктант, тест і роботу в групі. Кількість балів запишіть на листку оцінювання. Хто набрав 10-12б, 7-9б, 4-6б? Листи передайте.
Молодці. Завдання виконанні вами в контурній карті, малюнок, і додаткові питання будуть оцінені окремо.
цу о
мі шва
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати параграф.
2. Виконати завдання в контурній карті.
3. Записати види морської риби, які сім’я вживає найчастіше.
4. Визначити причини забруднення Світового океану.
5. Виконати задачу 7, ст.178
Завдання 3-5 виконуються за бажанням.
VI. Підсумки уроку.
Якщо вам все зрозуміло - підніміть зелений світлофор, жовтий - якщо дещо не зрозуміли, червоний – було важко працювати, матеріал не зрозумілий.
В тому разі, коли вам було цікаво подорожувати, стрілочку поставте в гору, а якщо ні, або протягом уроку інтерес спадав - стрілку поставте вниз. Прикріпіть ці листочки до кораблика на дошці.
Дякую за роботу.
Лист оцінювання
І Домашнє завдання (2 б.)
ІІ Географічний диктант
ІІІ Тести
А) -2° Б) 0° В) +2°
2. Одиниці вимірювання солоності
А) відсотки Б) градуси В) проміле
3. Причина припливів і відпливів
А) вітер Б) землетрус В) Місяць
4. Температура на глибинах більше 1000 метрів
А) -2° Б) 10° В) + 2°
5. Холодна течія
А) Гольфстрім Б) Західних вітрів В) Північно пасатна
6. Причина утворення цунамі
А) вітер Б) землетрус В) течії