Внутрішні води, їх розподіл. Найбільші річки та озера Євразії

Про матеріал

Відкритий урок-подорож водними ресурсами Євразії. В розробці уроку застосовані різні методи та форми роботи.

Перегляд файлу

7 клас

Тема:   Внутрішні води, їх розподіл. Найбільші річки та озера. Основні типи    живлення і режиму. Зміна стану водойм під впливом господарської діяльності. Багаторічна мерзлота. Сучасне зледеніння.

Мета:   сформувати в учнів загальні поняття про розподіл внутрішніх вод Євразії за басейнами, з’ясувати основні типи і режим  живлення річок, сформувати вміння бачити взаємозв’язок усіх компонентів природи, давати характеристики річок; розвивати географічне мислення, уміння працювати в групі, розвивати самостійність учнів, закріпити навички роботи з тематичними картами; виховувати бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Добрий день! Сідайте, будь ласка. Посміхніться один одному і подумки побажайте успіхів на уроці. Будьте уважні, активні, дивіться, слухайте, аналізуйте, робіть висновки – і урок принесе задоволення і багато нових знань.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Що належить до внутрішніх вод?
  • Що таке річка?
  • З яких частин складається річка?
  • Назвіть джерела живлення річок.
  • Як річки розрізняють за характером течії?
  • Що таке озеро?
  • На які види поділяються озера за походженням улоговин?

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної  діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

Протягом декількох уроків ми з вами заочно подорожуємо по материку Євразія. І сьогодні продовжується наша подорож.

Подивіться на фізичну карту: численні сині жилки вкривають її територію, ніби утворюючи візерунок. Це великі і салі річки нашої планети, її артерії,  по яких, наче кров у живому організмі, рухається вода. На території Євразії наявні всі види вод суходолу. Це і повноводні ріки, глибокі озера, потужні льодовики гірських та полярних районів, великі площі боліт і вічної мерзлоти, значні запаси підземних вод. Води Євразії – багатство материка, яка потребує ощадливого ставлення до нього. І сьогодні, я пропоную вам здійснити цікаву екскурсію саме по внутрішніх водах Євразії. Отже, тема уроку – «Внутрішні води Євразії». На уроці ми з’ясуємо до яких басейнів належать  річки материка,  найбільші річки, тип живлення їх, найбільші озера,  де поширене сучасне зледеніння, навчимося характеризувати річку.

(Запис у зошити теми уроку)

ІV.Вивчення нового матеріалу.

  • Діти, а як ви гадаєте, на чому ми будемо подорожувати?
  • А подорожувати ми будемо гідролітаком.

Перш ніж розпочати подорож, звернімо увагу на слова А. Екзюпері:

«Вода! Ти не тільки необхідна для життя, ти є саме життя!».

А в кінці уроку ви мені скажете, чи згодні з даним твердженням.

Отже, давайте подорожувати. Сідайте зручніше, політ триватиме довго. І зараз ми з вами пролітаємо над Дніпром, Волгою Єнісеєм, Лєною.

 

Бесіда:

Ми знаємо, що материк Євразія – найбільший материк.

  • Чи це якось впливає на довжину річок? (Якщо материк великий, то будуть і річки великі)

Рельєф материка різноманітний: є гори, рівнини, низовини, плоскогір’я.

Існує афоризм «Річки – діти рельєфу, клімату».

  • Чому річки називають дітьми рельєфу? (Рельєф впливає  на напрям течії, її швидкість, довжину)
  • Річки – діти клімату. Чому? (Живлення річок різне)

Шановні пасажири! Наш літак робить посадку на зупинці «Річкова».

Зупинка «Річкова»

Отже, мова піде про річки.

За допомогою карти підручника ст. 235 мал. 176 з’ясуйте:

  • Річки Євразії впадають в один океан чи декілька?
  • До басейнів яких океанів належать річки материка?
  • Знайдіть найбільші річки кожного басейну.

(Демонстрація картин річок)

  • Чи є рівномірним поширення вод на території Євразії?
  • Де території найбільш забезпечені водою? Де найменше?

Завдання:  Запишіть у зошити найбільші річки кожного океану.

Завдання:  Перед вами лежить зразок таблички. Перекресліть її собі у зошити. Нам завдання заповнити цю табличку. Ви мене уважно слухаєте і заповнюєте таблицю.

 

Особливос-ті річок

Північного

Льодовитого океану

 

Атлантичного

океану

 

Тихого

океану

 

Індійського

океану

 

Внутрішньо-

го

стоку

 

1.Характер течії

у верхній течії гірські, середня і нижня течії - рівнинні

 

у верхній течії гірські, середня і нижня течії - рівнинні

 

 

рівнинні

 

у верхній течії гірські, середня і нижня течії - рівнинні

 

 

рівнинні

 

 

2.Тип живлення

снігове, підземними водами

 

снігове, дощові води

 

дощове,        льодовикові води

 

дощове,

талі снігові і льодовиковіводи

 

талі снігові води

 

3.Режим живлення

 

навесні

навесні

улітку

узимку, навесні

навесні

(Два океани заповнюють з моєю допомогою)

Завдання: Два океани за допомогою підручника ст. 237 заповніть самостійно.

- Давайте перевіримо, чи правильно ви заповнили табличку.

(Перевірка виконання)

Завдання: Позначте найбільші річки материка у контурній карті.

Подорож до зупинки «Річкова» закінчилась. Я сподіваюсь ви отримали багато цікавої інформації.

Ми продовжуємо нашу подорож. Зараз ми знаходимося біля великих озер Євразії. Наступна наша зупинка «Озерна».

Зупинка «Озерна»

  • Які ви можете назвати озера Євразії?
  • Що вам про них відомо?

(Загальні відомості про озера. Демонстрація картин озер)

Завдання:  Позначте у контурній карті найбільші озера Євразії.

Подорож до зупинки «Озерна» підійшла до кінця. І ми вирушаємо до наступної зупинки «Льодовики і багаторічна мерзлота».

Зупинка «Льодовики і багаторічна мерзлота»

Завдання: За допомогою підручника ст.239 і карт атласу з’ясуйте, де у Євразії покривні і гірські льодовики.

(Я показую)

(Демонстрація картин льодовиків. Розповідь про багаторічну мерзлоту)

Зараз ми з вами вирушаємо до зупинки «Екологічна».

Зупинка «Екологічна»

Людство стоїть на порозі екологічної кризи. Загинуло багато малих річок, перетворюються на брудні відстійники озера. Наприклад:

«Одна в найбільших річок Європи Дунай, крім води, несе в Чорне море тисячі тонн сполук металів, нафтопродуктів, радіоактивних та інших речовин. За даними Всесвітньої організації охорони здо­ров 'я, 80 % хвороб у країнах Дунайського басейну мож­на віднести за рахунок несприятливого стану водопос­тачання.

Рейн, одну з найкрасивіших річок Європи, назива­ють тепер «стічною канавою». Власники заводів ви­пускають у Рейн кислоти, феноли, отрутохімікати, які знищують усе живе. Наука і техніка розробила спо­соби очищення забруднених вод, але будівництво очис­них споруд дуже дорого коштує.

Колись Рейн славився лососями. Лососину подавали до столу так часто, що вона навіть набридала. Ка­жуть, що служницям, які наймалися в дім, часто ста­вили умову, щоб суп з лосося готували не частіше 2 разів на тиждень.

Сьогодні не тільки лосось, а й інша риба в Рейні жити не може. Воду з річки заборонено використову­вати не тільки для пиття, а й для зрошення. Комісія ООН вважає, що Рейн придатний тільки для судноплавства».

До нас надійшов радіосигнал SOS. Благають про порятунок. Це наша найбільша річка України прохає про допомогу.

 

«SOS! Врятуйте мене! Я, великий і могутній Дніпро, сьогодні ледве дихаю. Я важко хворий. Промислові підприємства продовжують забруднювати і губити мене. Вам і мені загрожує загибель від сильноотруйних речовин. Благаю, збережіть мене!»

  • Але ж раніше  не було цієї проблеми?
  • Чому вона виникла?
  • Що необхідно зробити, щоб змінити ситуацію?

Це не тільки проблема сьогодення, а й майбутнього.

Отже, наша подорож закінчується. Наш гідролітак бере курс додому і ми робимо посадку.

 

  • Діти, ми познайомилися із внутрішніми водами материка. Тож, давайте перевіримо, як ви засвоїли матеріал.

V.Закріплення вивченого матеріалу.

- Перед вами лежить план характеристики річки. Давайте згадаємо його.

1) Робота в групах .

  • Схарактеризуйте річку за планом і зробіть записи в зошити. Потім хтось із групи зачитає.
  1. група – р. Янцзи
  2. група – р. Єнісей
  3. група – р. Дніпро.

2) Помилка картографа. Перед вами фрагмент контурної карти. Ваше завдання: працюючи в парах, знайти помилки у позначеннях річок і озер.

3) Розгадати ребуси.

4) Методика взаємних запитань. Учні ставлять запитання один одному.

- Назвіть і покажіть на карті річки, які належать до Північного Льодовитого океану.

- До Атлантичного океану.

- Індійського океану.

- Тихого океану.

- Назвіть найбільшу річку басейну внутрішнього стоку.

- Назвіть найбільші озера Євразії та покажіть їх на карті.

- Яке походження мають їхні улоговини?

- Де на території Євразії зустрічаються льодовики, багаторічна мерзлота?

5) Прийом «Здивуй усіх». (Матеріал випереджального домашнього завдання)

VІ.Підсумок уроку.

Отже поясніть мені свою точку зору, чи згодні ви з твердженням А. Екюпері: «Вода! Ти не тільки необхідна для життя, ти є саме життя».

«Продовж речення»:

  • Сьогодні на уроці я дізнався про…
  • Я навчився…
  • Мені сподобалось…
  • Свої знання я можу застосувати…

(Виставлення оцінок)

VІІ.Домашнє завдання

Опрац.   45-46, підготувати повідомлення «Блакитні очі планети», скласти кросворд «Річки Євразії».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
1326
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку