Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа роману

Про матеріал

На уроці учні знайомляться з життям і творчістю Володимира Рутківського; дізнаються історію створення роману «Джури козака Швайки», його історичну основу; розвивають навички роботи в парах, у групах, навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам'ять, культуру зв'язного мовлення. Урок сприяє вихованню поваги до славного минулого України.

Перегляд файлу

 

Тема. Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козаць­ких островах»). Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вмі­ють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа роману

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Мета уроку: познайомити учнів із життям і творчістю Володимира Рутківського;  розглянути історію створення роману «Джури козака Швайки», його історичну основу; розвивати навички роботи в парах, у групах, навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення; виховувати повагу до славного минулого України.

Обладнання: портрет В.Рутківського, мінівиставка книг письменника, тлумачні словники, текст роману В.Рутківського «Джури козака Швайки», ілюстрації до твору, картки, презентація, відеоматеріал, мультимедійні засоби.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Оголошення теми, мети, завдань уроку (слайд 1)

Вступне слово вчителя

Дорогі діти, я рада вас вітати на сьогоднішньому уроці, присвяченому творчості сучасного талановитого українського письменника Володимира Рутківського. Його твори сьогодні є бесцелерами, тобто такими, які мають найбільші продажі. І хоч творча стежка письменника розпочалася у далекі 70-ті роки, але його книги, як і сам автор, здобули визнання лиш нещодавно, а в ті часи вони не були популярними серед читачів. І це не дивно, адже Володимир Рутківський випередив свій час на майже 50 років. Ще в 70-90-ті роки митець писав, сам того не знаючи, твори-фентезі, які прийшли в літературу лише у 21 столітті.

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

  1. Бесіда
  • Які всесвітньовідомі твори чи фільми-фентезі ви знаєте чи бачили? (слайд 2)
  • Які українські фільми-фентезі ви бачили чи чули про них?
  1. Розповідь учителя.

Досьогодні не існувало жодного українського фільму-фентезі, але.. (слайд 3). В грудні цього року відбудеться прем’єра першого українського фентезі, знятого за романом Володимира Рутківського «Сторожова застава». Головними героями тут є український велет Ілля Муровець, Олешко Попович, Добриня Микитович і наш сучасник – школяр Вітько Бубненко на прізвисько Бубна, який через загадковий портал часу потрапляє у минуле — на тисячу років назад.   Я пропоную вам переглянути офіційний тризер до цього фільму.

  1. Перегляд тризеру «Сторожова застава».
  2. Продовження розповіді вчителя.

Я думаю, ви погодитеся, що цей фільм нічим не поступатиметься голівудським і, мабуть, ви вже хочете його переглянути. Це справді так, адже є чимало заявкок на придбання прав на показ фільму у восьми країнах світу, зокрема Франції, Малайзії, В’єтнамі, Індії. І це ще не все! Адже таких цікавих творів у Володимира Рутківського дуже багато. Зокрема, готується до зйомок фільм за його романом «Джури козака Швайки», про який ми поговоримо сьогодні. А допомагатиме мені цікавий гість – козак Швайка, який завітав, аби дізнатися, чи уважно ви читали твір, і передати ваші вітання героям твору.

ІV. Сприйняття і засвоєння нового навчального матеріалу

  1. Слово вчителя.

Володимир Рутківський – український поет, прозаїк, дитячий письменник, новинар. Його називають «українським Жулем Верном», «характерником літературного степу»

Його літературна доля  незвична. Адже вона не шкодувала його, водила довгими тернистими шляхами, і всміхнулася лише в 73-річному віці. Якось одного ранку про нього заговорили, а книги враз стали відомими, критики віднесли його до кращих авторів дитячої літератури, а 2012 року він стає лауреатом Шевченківської премії. Але вражає інше: що в такому поважному віці письменник і далі творить вартісні книжки.

  1. Метод «Читаємо в парах – узагальнюємо в парах».

Пропоную вам ознайомитися з відомостями про життя і творчість Володимира Рутківського. Група біографів підготували для вас доповіді.

Зміст картки

УЧЕНЬ 1. Народився Володимир Рутківський 18 квітня трагічного 1937 року в селі Хрестителеве Чорнобаївсього району Черкаської області в сім’ї вчителів. У характері письменника переплелися польський гонор батька та козацька міць матері. Мати була такою сильною, що коли треба було перенести колоду, вона бралася за неї і легко доставляла її в місце призначення.

УЧЕНЬ 2. Дві обставини наклали свій глибокий відбиток на дитинство Володимира Рутківського: війна, окупація і роки Голодомору. Обидві дали поштовх для створення головних творів життя: біографічної повісті „Потерчата”, а також історичної книги про джур-характерників. Але це буде пізніше, значно пізніше, неймовірно пізніше: коли письменнику виповниться сімдесят.

УЧЕНЬ 3. Першим же відкриттям малого Володі стала первісна стоянка кінця ашельської епохи у рідному селі Велика Буримка (а це близько 300 тисяч років тому), яку розкопали вони з хлопцями-школярами. Та така, що відомий академік Іван Шовкопляс заніс її до значних історичних відкриттів. От і не вір після цього в чудеса!

УЧЕНЬ 4. Володя повірив і вирішив стати археологом. Вступав до Київського університету, поклавшись, попри великий конкурс, на власні знання, і доля вперше його провчила: не пройшов за конкурсом. Розчарувавшись, махнувши рукою на свої мрії, Рутківський подався до Одеси, де вступнив в Одеський інститут холодильної промисловості.

УЧЕНЬ 1 . Але парубок мав ліричну душу, тому заводи і цехи йому дуже швидко набридли, так він опинився на Одеському обласному радіо. Кмітливий і непосидючий хлопчина спочатку носив свої дописи журналістам, поки ті не переконали його змінити заводський халат на мікрофон.

УЧЕНЬ 2 . У 1968 році Володимир Рутківський стає новинарем, веде щотижневі програми, починає писати власні твори. Так, 1966 року в Одесі виходить його перша збірка поезії „Краплини сонця”. Дебют виявився поміченим, навіть з’явилися заздрісники. Так доля знову провчила його: звільнили з роботи, заборонили друкуватися.

УЧЕНЬ 3. Закінчивши Вищі літературні курси у Москві,  Володимир вирішив: якщо писати, то тільки шедеври. Але скільки б не писав – невдача змінює невдачу.  Ось тут і настав отой щасливий для української дитячої літератури момент.

УЧЕНЬ 4. Володимир Рутківський спробував писати для дітей. Так з’явилися повісті «Аннушка», «Бухтик із тихого затону», які не дозволили видавати в Україні, тому були перекладені російською і вийшли друком у Москві.

УЧЕНЬ 1. Повістю «Гості на мітлі» Рутківський нарешті прийшов до українського читача, а коли цензура  зникла, у Володимира прокинулася давня нереалізована дитяча мрія – побути істориком, а саме автором історичних творів. Ним керує бажання пробудити гордість українців за власну історію, котра нічим не гірша за французьку чи британську.

УЧЕНЬ 2. Першим його історичним відкриттям стає повість „Сторожова застава”, де письменник вперше в українській літературі наголосив, що богатирі Ілля Муромець, Добриня Микитич та Олешко Попович всупереч усталеній думці належать українцям. І хоч написана була давно, але надрукована лише 2002 року. За неї Володимир Рутківський отримав найвищу нагороду дитячих письменників Україні — премію Лесі Українки.

УЧЕНЬ 3. Наступне відкриття письменника – роман «Сині Води». Володимир Рутківський розкопав в історичних документах маловідомий факт, що першу поразку монголо-татари отримали не на Куликовому полі, а в самому серці України.

УЧЕНЬ 4. Рутківський не складає рук, пише про початки козацтва. Так з’являється легендарний роман „Джури козака Швайки”.

УЧЕНЬ 1. 2012 року митець стає лауреатом Шевченківської премії. Отримані кошти з якої Володимир Рутківський, як істинний митець, вирішив витратити на мистецтво. Ось як він це аргументує.

  1. Перегляд відео про премію «Джури».
  2. Розповідь учителя

Свій секрет успіху Володимир Рутківський коментує так: «Я твердо стою ногами на своїй землі. Не зраджую їй. А твори мої виболені, пережиті, добірні, як пересипане золоте зерно з рідних черкаських ланів».

Ой, що це? Так, так, чую. Це ж наш Швайка нагадує, що час переходити до твору.

  1. Бесіда.
  • Що вам відомо про козаків?
  • Що означає слово козак?
  • Коли існувало козацтво в Україні?
  • Що ви знаєте про виникнення козацтва?
  1. Перегляд відео «Козаки. Історія українських земель».
  2. Розповідь учителя.

А й справді — як воно виникало, оце унікальне лицарство? Хто були ті перші відчайдухи, що поселялися на Дніпрі на межі з Диким полем? Історики дають вельми скупі відомості. Що ж, якщо мовчить наука, то своє слово скажуть письменники. В.Рутківський пише роман „Джури козака Швайки”, де показує своє бачення з цього питання. 

  1. Перегляд буктрейлеру «Джури козака Швайки».
  2. Розповідь учителя.

Цьому  твору довелося пройти чимало випробувань. Роками він лежав незапитаний у письмовому столі. До кого тільки не звертався автор! Нарешті у 2006 р. Володимира Рутківського познайомили з найвідомішим дитячим видавництвом України „А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”. Іван Малкович про одеського літератора, якому вже йшов 70-й рік, нічого не чув, рукопис узяв радше з увічливості. Козацька сага ще довгенько припадала порохом у видавництві, поки однієї ночі Малкович не задзвонив схвильовано в Одесу зі словами: „Геніально! Будемо друкувати”

Це стало поворотним пунктом у долі письменника. „Джури козака Швайки”, які вийшли 2007 року, стали подією і першою книжкою Воломира Рутківського, яку нарешті прочитала Україна. (до речі, перша журнальна публікація «Джур» відбулася ще 1995 року в «Однокласнику». За 12 років оприлюднений текст так нікого і не зацікавив!).

Твір був справжнім відкриттям. „Ого, які в нас є автори!” – чулося звідусіль. Про Рутківського заговорили.

Іван Малкович відразу домудрував, що „Джури” – це всерйоз і надовго. Він пропонує письменнику продовжити розповідь про козака-характерника Швайку та його юних помічників — Грицика і Санька. Після роздумів Володимир Рутківський погоджується. Він пише „Джур-характерників”, які в 2009 році впевнено завойовували Україну, отримавши відзнаку Всеукраїнського рейтингу „Книжка року” та „ЛітАкценту”, а головне – симпатії читачів.

Іван Малкович наполягає на продовженні історії. І Володимир Рутківський знаходить цікавий для себе сюжетний хід – пише третю частину „Джури і козацький човен”. Видавництву так кортіло презентувати книжку на Львівському форумі видавців, що воно видало її далеко не з усіма ілюстраціями. (Максим Паленко встиг намалювати тільки половину).  

Але трилогія, тобто книга в трьох частинах, неймовірно швидко отримує четвертий роман «Джури і кудлатик», яка вже б’є рейтинги серед читачів.

Чи мріяв про таке ще кілька років до цього письменник з Одеси, отримуючи чергові відмови від видавництв? Чи вірив тоді у свою щасливу зірку? Так чи інакше, а ми маємо неймовірно цікаву й захоплюю тетралогія. Мабуть, після такої історії уже час розпочинати роботу над самим твором.

  1.  Метод «Пошук інформації».

Група «Дослідники» знайшли і підготували для вас тлумачення слів «джура», «швайка», «уруські», «ногайці», «ординці», «плавні», «вовкулака», «характерник».

Джура – зброєносець при козакові; зброю чистить, коня доглядає, його за це вчать козацької справи.

Швайка – ручний інструмент у вигляді товстої металевої голки на держалі для проколювання отворів, дірок; товсте шило.

Уруські (татар.) – українські.

Ногайці, ординці – татари.

Плавні – заболочені, порослі очеретами береги річки, що затоплюються під час повені.

Вовкулака – напівфантастична істота, людина, здатна обертатися вовком.

Характерник – чаклун, чарівник.

  1. Робота в групах. Метод «Шість капелюхів».

 Презетувати прочитатий вами твір «Джури козака Швайки» В.Рутківського вам допоможе наш гість, козак, який приготував групам козацькі шапки із завданнями. В кожній із них є запитання до групи і картинки. За поданими запитаннями і наявними картинками вам потрібно зробити колаж і підготувати розповідь про твір за отриманим напрямком: «Інформація», «Прагнення», «Емоції, почуття», «Успіхи», «Нові можливості», «Небезпека».

Завдання капелюхів:

Білий капелюх:

  • Коли відбуваються події?
  • Де відбуваються події?
  • Назвіть персонажів твору.
  • Хто такі козаки і як вони пов’язані з романом?

Жовтий капелюх:

  • Грицик і Санько – це …
  • Що у них спільного і відмінного?
  • Чим хлопці зазвичай займаються? Що уміють?
  • Чому Грицикові ніколи не стати пастухом?

Зелений капелюх:

  • Які особливі вміння має Санько? Як це йому допоможе під час пригод?
  • Ким Грицик і Санько мріють стати?
  • Що таке Вовкулацький кут? Чому він так лякав Санька та Грицька? Яку роль це місце відіграло в житті юних героїв?
  • Які можливості відкриваються перед хлопцями, коли вони втікли з села?

Чорний капелюх:

  • Коли ми знайомимося із козаком Швайкою?
  • Чому татари хотіли спіймати Швайку?
  • Чому матері плакали, коли проводжали синів на козакування?
  • Чому Санько і Грицько мусять втікати з села?

Червоний капелюх:

  • Хто, крім головних героїв, привертає вашу увагу  і чому?
  • Чому Санько і Грицько були так захопленні легендарним Швайкою, про якого говорили повсюди?
  • Які враження викликали у хлопців зустрічі з тваринами-друзями козаків і чому?

Синій капелюх:

  • Як хлопці зустрілися зі Швайкою? Поясніть його прізвизько Швайка, тобто шило.
  • Чому Швайка бере хлопців до себе?
  • Чому у Швайки було особливе ставлення до Санька?
  • Які риси характеру проявили хлопці в складних життєвих ситуаціях?

V. Підсумок уроку

1. Метод «Сенкан».

ЗАВДАННЯ: Давайте підсумуємо те, про що ми говорили сьогодні на уроці. Складіть сенкани:

І група: Санько.

ІІ група: Грицик.

ІІІ група: Швайка.

ІV група: Козаки.

2. Метод «Мозковий штурм»

Чому наш урок має тему «Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вмі­ють вистояти у складних ситуаціях».

3. Метод «Лист-запитання герою»

ЗАВДАННЯ: На папірцеві напишіть запитання героям твору або автору, які вас цікавлять, а козак Швайка їх обов’язково передасть.

VІ. Домашнє завдання (слайд 12)

  1. Прочитати ІІ розділ роману.
  2. Письмово скласти таблицю «Реальне і фантастичне у творі».
  3. Творче завдання: намалювати ілюстрації до улюблених епізодів твору.

VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Гаврош О. Характерник літературного степу [Електронний ресурс] / Олександр Гаврош // ЛітАкцент. – 2011. – Режим доступу до ресурсу: http://litakcent.com/2011/02/02/harakternyk-literaturnoho-stepu/.
  2. Козаки. Історія українських земель. Запорізьке козацьке військо [Електронний ресурс] // YouTube – Режим доступу до ресурсу: https://www.youtube.com/watch?v=lYo5_NVtziY.
  3. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська літерату­ра: 5-9 класи / К.В. Таранік-Ткачук, М.П. Бондар, О.М. Івасюк, С.А. Ко­черга, Л.І. Кавун, О.І. Неживий, Н.В. Михайлова, Р.В. Мовчан (керівник групи). - К.: Освіта, 2013. (зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 04.08.2014 № 895)
  4. Рутківський В. Джури козака Швайки / В. Рутківський. – К.: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», 2011. – 432 с.
  5. Шурин В. Володимир Рутківський: Якби скрізь було таке ставлення до літератури, як у Львові, то Україна гриміла б у Європі! [Електронний ресурс] / Валентина Шурин // Інтерв'ю з України. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://rozmova.wordpress.com/2016/08/02/volodumyr-rutkivskyi/#more-13358.

 

 

1

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
14647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку