Володимир Винниченко. “Федько-халамидник”.

Про матеріал

Тема. Володимир Винниченко. Федько-халамидник. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.

Мета: виділити основні риси характеру Федька та прокоментувати їх; навчитись висловлювати власні думки, своє ставлення до зображуваного; усвідомити найважливіші цінності моралі та етики.

Перегляд файлу

Тема. Володимир Винниченко. Федько-халамидник. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.

Мета: виділити основні риси характеру Федька та прокоментувати їх; навчитись висловлювати власні думки, своє ставлення до зображуваного; усвідомити найважливіші цінності моралі та етики.

 

Епіграф до уроку:

Краще голий та правдивий,

Ніж багатий та беззаконний.

Григорій Сковорода

 

Хід уроку

1.Організаційний момент

2.Актуалізація опорних знань учнів.

1)Слово вчителя

(Слайд №1) кілька уроків тому ми з вами вивчили поезію Лесі Українки «Як дитиною бувало…». Пригадаймо її зараз. (Учениця читає перші дві строфи.)

А чи замислювалися ви над тим, які ви? Які люди вас оточують? Чи у вашому характері присутні такі риси, як гордість, чесність, справедливість, людяність? Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.

3.Оголошення теми та мети уроку.

(Слайд №2) Тема нашого уроку…

(Слайд №3) Мета уроку…

А ще, я сподіваюсь, наша сьогоднішня розмова залишить добрий слід у душі кожного з вас.

(Слайд №4) Епіграфом до нашого уроку послужать слова видатного українського просвітителя, філософа і письменника Григорія Сковороди.

Вдумайтесь у ці слова, і в кінці уроку ви скажете мені: «Кого з героїв оповідання вони стосуються і як саме?»

На домашнє завдання вам було переказувати оповідання і знайти цитати до характеристики образу Федька.

Назвіть головних та другорядних героїв оповідання.

Перед тим як перейти до характеристики образу Федька давайте пригадаємо, які складові елементи сюжету цього оповідання.

(Слайд №5)

Експозиція: знайомство з Федьком, його розбишацькою поведінкою, характером, стосунки «халамидника» з іншими хлопцями.

Зав’язка: вирушення хлопців на льодохід.

Кульмінація: сцена, в якій після пригоди на річці, коли Федько врятував Толю, батьки тяжко карають ні в чому не винного «халамидника». Толя перекладає провину на Федька – і той ще раз рятує його.

Розв’язка: смерть Федька.

Слово вчителя.

Отже, головною дійовою особою оповідання є Федько.

(Слайд №6) Улюбленець кількох поколінь юних читачів – і то не лише українських, оскільки оповідання перекладалося й на інші мови світу, - Федько впевнено зайняв місце поруч з Томом Сойєром, Гаврошем, П’ятнадцятирічним капітаном. Перше знайомство з цим відчайдухом відбулося ще 1912 року, коли оповідання про нього з’явилося друком на сторінках київської газети «Рада». Винниченкові тоді було 32 роки, і мешкав він далеко від України – у Франції. Отож, як літературний персонаж Федько-халамидник має французьку «прописку».

Федька автор представляє нам відразу, з перших речень оповідання. Цього достатньо, щоб уявити яскраву постать маленького бешкетника. Інтригуючим початком розповіді письменник ніби бере в полон нашу увагу і вже не відпускає її аж до фіналу твору.

Так вже традиційно склалося, що маленькі літературні герої обов’язково повинні бути для вас «позитивним прикладом» для наслідування, а їхні вчинки мати лише «виховне значення».

А ви запитаєте: «А як же Федько?»

Федько-халамидник не такий , як усі. У нього безліч вад та недоліків, дивний характер. Та не зважаючи на все це, у нього є чому вчитися, не лише дітям, а й дорослим.

Характеристика Федька.

(Слайд №7) А зараз, користуючись планом і цитатами, які ви підготували вдома, ми охарактеризуємо образ Федька, маленького бешкетника.

1.Ким були батьки Федька?

2.Які ви знайшли цитати до опису портрету Федька?

3.Яку характеристику Федька подає нам автор на початку твору? Якими словами у тексті називає автор Федька? (мужичня, паршивець, одурілий хлопець, шибеник, мурло репане, не щастячко, сибіряка, халамидо, ідоляка, падлюка, люципере, соловей-розбійник, комашинка, чортове хлопча, камінь)

4.А тепер давайте проаналізуємо поведінку цього героя і з’ясуємо, які риси характеру переважали у цього бешкетника.

5.А чи у хлопця доброта? В чому вона виявляється?

А скажіть, будь ласка, як поводився Федько під час сварки з батьками? За що батько давав гроші Федькові? Через кого Федько завжди отримував тумаків від батька?

Розглянувши такі ситуації, які риси характеру ви помітили у героя?

Найбільше батько цінував у синові правдолюбство. І єдиний раз у житті Федькові довелося сказати неправду, врятувавши боягуза Толю, і за це він розплатився своїм життям.

(Слайд №8,9) А які вчинки Федька ви запам’ятали із оповідання? (перевертає діжки з водою, валить хатки з піску, відбирає у дітей повітряного змія, вибиває рогаткою шибки, підбиває Толю на різні вчинки, бігає з друзями під дощем, переходить річку по крижинах, рятує Толю, вперше збрехав).

Ми обговорили риси характеру, поведінку Федька, а тепер скажіть, будь ласка, яке ваше ставлення до нього.

Чи засуджуєте ви його вчинки, чи ні? Яким героєм він постав перед вами: позитивним чи негативним?

Охарактеризувавши образ головного героя, ми дійшли висновку, що в різних епізодах, ми «бачимо» іншого Федька. Письменник щоразу акцентує нашу увагу на тих деталях, які допомагають усвідомити благородство, чесність, порядність, хоробрість, кмітливість хлопчика.

А зараз ми напишемо літературний диктант, який називається «Хто цей герой?»

(Слайд №10-16)

Порівняльна характеристика Толі І Федька

Тепер давайте подумаємо, кого у творі автор протиставляє Федькові.

Знайдіть і прочитайте опис зовнішності Толі. Яку поведінку можна передбачити, виходячи з цього опису? Чи схожий він із Федьком?

У яких епізодах найповніше розкриває нам автор протилежність характерів цих хлопців? (перехід Федьком весняної річки, Толя переходить річку)

(Слайд №17) Отже, з першого епізоду ми побачили, що Федько був відважний, сміливий, вправний, кмітливий у боротьбі зі стихією, а з другого епізоду ми зрозуміли, що Толю штовхнули на крижини лише заздрість, самовпевненість, але пещену слабосилу панську дитину чекала поразка.

(Слайд №18) Наближається трагедія, на березі паніка і страх в очах дорослих і дітей.

(Слайд №19) Як поводиться Федько, а як Толя? (Федько кидає виклик бурхливій річці, визволяє з льодового полону паненя, а Толя в цей час лише плаче, а коли Федько опинився у воді, панич навіть не намагався допомогти витягти свого рятівника)

А як поводиться Толя, коли до річки прийшли його батьки? Як поводиться Федько?

(Слайд №20) Перед нами постали два внутрішні світи.

Егоїзм, жалюгідність, душевна убогість Толі, який лише тремтить за власну шкіру і підло скидає провину на товариша,я кому завдячує життям – це один світ.

Мужність, сила волі, чесність, порядність, здатність до самопожертви, великодушність Федька – другий.

І розділяє ці два світи велетенська прірва, яка ширшає після трагічного фіналу – смерті малого халамидника, бо коли всі хлопчаки плакали, проводжаючи в останню путь товариша, Толя спостерігав із вікна з цікавості, а після побіг гратися із чижиком, якого забрав у Федькової матері.

Отже, за маскою ми побачили, як ховається зло і яке беззахисне добро.

А зараз я пропоную вам зіграти у гру «Впіймай слово». Я зачитую слова, які характеризують Федька і Толю, а ви, плескаючи у долоні, ловите ті, які належать Федьку.

Покірний, спритний, чесний, черствий, безсердечний, ласкавий, ніжний, бешкетливий, делікатний, підлий, правдивий, справедливий, вірний у дружбі, боягузливий, мужній, сміливий, добрий, милосердний, непередбачуваний, дволикий, лицемірний, плаксивий, неслухняний, веселий.

Молодці! Я бачу, що ви розібралися у складнощах характерів хлопців, усвідомили найважливіші риси, які повинна мати кожна людина. Такі як доброта, чесність, відданість, відчуття дружби, справедливість.

Я бажаю вам, щоб всі ті чесноти, які ви сьогодні спіймали у свої долоньки стали вашими і ніколи не перетворилися на ті, які ви пропустили.

Повернемось до епіграфу нашого уроку. Кого з героїв нашого оповідання вони стосуються?

Скажіть, будь ласка, чи хотіли б ви мати такого друга, як Федько, як Толя? Чому?

Яка людина могла б вирости з Федька, а яка з Толі?

Думку всіх інших учнів я послухаю на наступному уроці, бо саме на цю тему на домашнє завдання вам треба підготувати усний твір.

А тепер давайте розглянемо прислів’я. Кого з героїв оповідання вони стосуються?

(Слайд №21-27)

Розв’язування кросворда.

(Слайд №28-29)

doc
Додано
10 жовтня 2018
Переглядів
6619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку