26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Вплив комп'ютера на здоров'я (конспект, презентація, додаткові матеріали)

Про матеріал
Матеріал можна використати під час Тижня інформатики, до Дня безпечного Інтернету, а також на уроці інформатики
Перегляд файлу

5 клас

Тема: Вплив комп'ютера на здоров'я людини.

Мета:

■ ознайомити учнів із позитивним і негативним впливом комп'ютера на здоров'я людини;

■ розвивати навички безпечної роботи за комп'ютером;

■ виховувати ціннісне ставлення до здоров'я.

 

Тип уроку: заняття з елементами тренінгу.

 

Обладнання: фломастери (жовті, червоні) за кількістю учнів, картинка сонця.

 

Хід уроку:

 

 І. Гармонізація простору.

  • Гра «Установка на позитивний настрій»

 Учитель. Добрий день! Діти, вітаю вас, сьо­годні чудовий, світлий, сонячний день, попереду на нас чекають цікаві відкриття, отже, покажіть мені ваші долоні (учні показують долоні), покла­діть на одну долоньку: уважність, наполегливість, творчість. На іншу я покладу вам цікавість і тер­піння. Зберіть усе, що у вас у долоньках, і почнемо наш урок, узявши всі перелічені якості із собою.

 

  • Вправа «Очікування».

 — Чого ви очікуєте від уроку?

 Учитель. А я сподіваюся, що всі ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, злагоджено працювати в групах, парах, логічно мислити, чітко знати й виконувати свої права й обов'язки!

 

 II. Мотивація навчальної діяльності.

    Персональний комп'ютер — уже давно не дивина, й інтерес до нього не поясниш звичайним інтересом до новин­ки. Навпаки, мікрокомп'ютери стали чимось зви­чайним у нашому повсякденному житті. Дорослі використовують їх для роботи, діти — для навчан­ня в школі. Їх можна побачити щодня де завгод­но: у магазині, на вокзалі, у лікарні, у бібліотеці, у школі тощо.

 Група американських учених провела до­слідження про вплив активності використання комп'ютера на загальний розвиток дітей і дорос­лих. За результатами цього дослідження виявило­ся, що, наприклад, «комп'ютеризовані» діти до­шкільного віку у період від 3 до 5 років мають кращі здібності до запам'ятовування порівняно зі своїми однолітками, що не так активно спілкують­ся з ПК. Але! Як завжди, одне велике «АЛЕ». Уче­ні встановили: якщо людина проводить багато часу за комп'ютерними іграми, вона не отримує від цього ніякої користі для свого розви­тку! Навпаки, віртуальний світ «затягує» людину у свої тенета так, що вона втрачає спочатку інтерес до реального життя, а потім і зв'язок із ним, нави­чки співжиття в реальному світі. Вона поступово починає жити за правилами гри, а не реального життя. А в які ігри найчастіше грають люди?.. Отож, на таких персонажів вони й ризикують пе­ретворитись. Але ж ми, я впевнена, не такі.

    Отже, вам купили комп'ютер. Без сумніву, практично відразу після його придбання людина, яка піклується про своє здоров'я, ставить безліч запитань:

  • Чи правильно вибрано місце для постійної «дислокації» комп'ютера?
  • Чи правильно вибрані меблі для устаткування місця?
  • Чи не буде шкідливим для зору просиджуван­ня за комп'ютером?
  • Чи можна зовсім — на 100 % — захистити себе від шкідливих зовнішніх ефектів, створе­них комп'ютером?

     На деякі з цих запитань ми спробуємо від­повісти на сьогоднішньому уроці, тема якого — «Вплив комп'ютера на здоров'я людини».

 

 III. Актуалізація опорних знань.

 

  • Вправа «Асоціативний кущ».

 Продовжте речення: «Для мене комп'ютер — це...» ...розваги, спілкування, перегляд фільмів, по­шук додаткової інформації, велика бібліотека, помічник у навчанні...

 

  • Анкетування-гра  учнів.

 Мета: допомогти учасникам за допомогою анкети ви­явити рівень впливу комп'ютера на їхнє здоров'я.

 Інструкція. Вам буде запропоновано ряд пи­тань, на які можливі лише відповіді «так» чи «ні». Ви будете малювати промінчики сонечка фломастерами жовтого та червоного кольору за­лежно від обраної вами відповіді. Після кожного запитання я буду говорити: якщо «так» — жовта, якщо «ні» — червона, або навпаки.

Анкета

1. Ви віддаєте перевагу можливості посидіти біля комп'ютера, ніж зайнятися спортом? (Так — червоний, ні — жовтий)

 

2. Чи легко Вас відірвати від гри? (Так жов­тий, ні — червоний)

 

3. Чи користуєтесь комп'ютером більше 5 років? (Так червоний, ні — жовтий)

 

4. Ви краще поспілкуєтеся з другом, ніж проси­дите над новою комп'ютерною грою? (Так — жовтий, ні — червоний)

 

5. Ви спершу почитаєте повідомлення з електро­нної пошти, ніж нову цікаву книгу? (Так — червоний, ні — жовтий)

 

6. Чи робите ви гімнастику для очей? (Так — жовтий, ні — червоний)

 

7. Комп'ютер для вас є насамперед предметом першої необхідності? (Так червоний, ні — жовтий )

 

8. Чи втомлюються у вас очі під час роботи за комп'ютером? (Так червоний, ні — жов­тий )

 

9. Ви вважаєте, що спілкування через комп'ютер краще, ніж безпосереднє?
(Так червоний, ні — жовтий)

 

10. У вас часто мерзнуть руки під час роботи за комп'ютером? (Так — червоний, ні — жов­тий )

 

11. Після роботи за комп'ютером у вас з'являються крапки перед очима? (Так червоний, ні — жовтий )

 

13. Ви проводите за комп'ютером більше 2 годин на день? (Так червоний,
ні — жовтий)

 

14. Після роботи за комп'ютером ви відчуваєте біль у шиї та в спині? (Так червоний, ні — жовтий)

 

15. Чи робите ви перерви, працюючи довгий час? (Так жовтий, ні — червоний)

 

Підбиття підсумків анкетування

 Учитель пропонує кожному з учасників підра­хувати кількість червоних і жовтих промінчиків на сонечку.

 

 Учитель. Уявіть собі, що сонечко — це ваше здоров'я, і жовті промінчики підтримують його. А червоні — це та шкода, яку ви наносите своєму здоров'ю, ставлячи комп'ютер на перше місце пе­ред спортом, спілкуванням із друзями та нехтую­чи правилами безпеки для роботи за комп'ютером. Тому, чим більше червоних промінчиків на вашо­му сонечку, тим більше потерпає ваш організм.

 

 IV. Вивчення нового матеріалу.

  • Перегляд та обговорення презентації «Шкідливий вплив комп'ютера на здоров'я».

 У чому небезпека?

 Коли мова йде про дітей, головну небезпеку зумовлює той факт, що вплив відбувається на організм, що розвивається. У період дорослішання і позитивні, і негативні фактори мають більш вагоме значення. Яким ризикам піддають своє здоров'я діти, що подовгу сидять біля монітора? Ось найпоширеніші:

  • Гіподинамія. Тривале сидіння перед комп'ютером в одній позі замість занять спортом і активних ігор на свіжому повітрі призводить до того, що м'язи слабо розвиваються, дитина стає дратівливою, швидко стомлюється. До того ж сидяче положення негативно позначається на спині та попереку, псується постава.
  • Порушення зору. Постійна напруга зору веде до стомлення очних м'язів, а також негативно впливає на внутріочні судини і сітківку ока.
  • Концентрація уваги. Тут все не так однозначно. Під час коротких сеансів використання комп'ютера увага, навпаки, тренується, а ось під час тривалих - концентрація втрачається.
  • Навантаження на руки. Під час роботи за комп'ютером кисті рук постійно знаходяться в напрузі: вони здійснюють однотипні рухи, довгий час не змінюють позицію, в результаті виникає стійке стомлення м'язів рук, що виражається потім в болю суглобів. Крім того, через порушення кровообігу і погіршення нервової прохідності можлива поява судом, порушення координації пальців.
  • Навантаження на шию. Шийний відділ хребта під час роботи за комп'ютером також знаходиться в постійній напрузі, особливо якщо дитина сидить нерівно. У результаті погіршується кровопостачання мозку, може виникнути кисневе голодування, що виявляється в головних болях.
  • Вплив на ЦНС. Тривале використання комп'ютера може не тільки стати причиною підвищеної стомлюваності і навіть запаморочень, але й викликати інші вегето-судинні порушення - денну сонливість, апатію, неуважність, запальність, слабкість...
  • Психологічний аспект. Його теж обов'язково потрібно враховувати. Часто діти, захоплені інтернет-спілкуванням, втрачають здатність до живої комунікації - їм складніше знаходити спільну мову з однолітками, нецікаві інші активності. Крім того, на емоційний і розумовий розвиток дитини можуть справити істотний вплив потоки інформації, одержуваної з Мережі - на жаль, далеко не завжди корисної та безпечної.
  • Проблеми з харчуванням. Захоплена комп'ютером дитина часто забуває про їжу або і зовсім втрачає апетит. Інші діти, навпаки, починають харчуватися неконтрольовано - перекушувати прямо перед монітором і не особливо дбати про якість їжі.

Як зменшити негативний вплив?

  • Обмежити час роботи за комп'ютером до чітко встановленого періоду, відповідного віковим нормам (діти до 6 років - не більше 20 хв. на день, 7-8 років - до 40 хв. на день, 9-11 років - годину-півтори).
  • Періодично робити перерви, хоча б на декілька хвилин відволікаючись від комп'ютера та активно рухаючись, розминаючи все тіло та окрему увагу приділяючи кистям рук.
  • Забезпечити правильне робоче місце: комп'ютерне крісло повинно відповідати росту, мати високу спинку та підлокітники. Встановлювати крісло слід на таку висоту, щоб погляд сидячої в ньому людини упирався в центральну частину монітора. Зверніть увагу на освітлення комп'ютерного столу: лампа повинна бути досить яскравою, але не сліпити.

Перегляд відео "Правильне робоче місце".

  • Налаштувати монітор - виберіть оптимальну яскравість, контрастність. Прослідкуйте, щоб за замовчуванням стояв досить великий шрифт, а на робочому столі була встановлена картинка спокійних кольорів. Зверніть увагу, яка стоїть частота оновлення екрану - вона повинна бути максимально можливою (100 герц і більше).
  • Робити гімнастику для очей і стежити за тим, щоб під час роботи обличчя було за 50-60 см від монітора.
  • Після роботи на комп'ютері обов'язково мийте руки! Британські вчені після низки досліджень з'ясували, що клавіатури деяких офісних комп'ютерів набагато брудніші за громадський туа­лет.

 Комп'ютер - це, безсумнівно, корисний винахід людства, а доступ до Інтернету відкриває перед дитиною величезні можливості саморозвитку. Не варто позбавляти своїх дітей цих переваг - просто подбайте, щоб робота за комп'ютером не перетворилася на залежність і щоб у дитини було правильно організоване робоче місце.

 

  • Виконання вправ.

Розминка для зап'ястя та всієї руки.

1) Опустіть руки вниз, щоб вони спадали вільно, розслабте їх, затримайтесь у такому положен­ні декілька секунд;

2) стисніть руки в кулак і розімкніть, зробіть це щонайменше 5 разів;

3) зімкніть руки в «замок» на грудях, а потім ви­тискайте їх уперед, зробіть це декілька разів;

4) поставте руки долонями одна до одної, нігтя­ми однієї руки натискайте на пучки пальців іншої руки 10 разів, потім змініть руки.

 

 

Мир информатики. 1 год обучения. Гимнастика для рук (2-3 вправи).

 

 

 Гімнастика для очей.

1) Частіше моргайте повіками очей: це зволожує очне яблуко та знімає втому.

2) Візьміть до рук ручку або олівець. Сконцен­трувавши свій погляд на олівці, наближайте та віддаляйте його від обличчя, не відриваючи погляду.

3) Обертайте очима в різні боки: догори, вниз, праворуч, ліворуч.

 

 Відеогімнастика для очей.

 

Фізкультхвилинка "Вверх-вниз".

 

V. Закріплення знань. Робота за комп'ютерами.

Сходинки до інформатики. 5-6 кл. Як поводитися з ПК: тестування.

 

VІ. Рефлексія. Відповідь на запитання «Що з почутого на сьогоднішньому уроці для вас було несподіванкою?»

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вплив комп'ютера на здоров'я людини

Номер слайду 2

ГІПОДИНАМІЯ

Номер слайду 3

ПОРУШЕННЯ ЗОРУ

Номер слайду 4

КОНЦЕНТРАЦІЯ УВАГИ

Номер слайду 5

НАВАНТАЖЕННЯ НА РУКИ

Номер слайду 6

НАВАНТАЖЕННЯ НА ШИЮ, СПИНУ

Номер слайду 7

ВПЛИВ НА НЕРВОВУ СИСТЕМУ

Номер слайду 8

ПРОБЛЕМИ З ХАРЧУВАННЯМ

Номер слайду 9

Як зменшити негативний плив комп'ютера за здоров'я?

Номер слайду 10

Контролювати час роботи за комп'ютером

Номер слайду 11

Робити рухливі перерви

Номер слайду 12

Правильне робоче місце

Номер слайду 13

Налаштувати монітор

Номер слайду 14

Гімнастика для очей

Номер слайду 15

Мити руки після роботи за комп'ютером

Номер слайду 16

schastlivoe-solnyshko.png
zip
Додано
22 липня
Переглядів
82
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку