За природою впливу чинники стресу людини поділяють на групи:фізичні (спека, холод, вітер, підвищена вологість)хімічні (впливи вуглекислого газу, токсинів, солей),біологічні (інфекційні захворювання, нестача або надлишок їжі, води, вплив паразитів)соціальні (страх, небезпека, конфлікти).
механізм впливу стресорів на організм людини порушення гомеостазу;активність стрес-системи ( центральна та переферична ланка)головні стрес-гормони, що сприяють мобілізації адаптивних органів і забезпечують збільшення їх енергозабезпечення;збільшення секреції соматотропіну, активує анаболічні процеси в тканина.
- підвищення рівня глюкози в крові (глюкоза потрібна як джерело енергії, яка, у свою чергу потрібна для активізації захисних сил організму); - внаслідок тривалих стресів може розвинутися цукровий діабет;Вплив стресорів на роботу внутрішніх систем - різке стимулювання тимусу (вилочкова залоза) частини імунної системи людини, відповідає за дозрівання Т-лімфоцитів, спостерігається зниження рівня природного захисту організму;
- мимовільно напружуються м’язи; за тривалих скорочень, що не чергуються із розслабленням, можливе руйнування м’язової тканини і тканин внутрішніх органів- збільшується діаметр капілярів, відбувається їх розширення, за сильного стресу вони можуть лопатися, спричиняючи появу гематом та порушення кровообігу у тканинах та органах;
порушення обмінних процесів в клітинах;токсичні продукти обміну не виводяться, а накопичуються, отруюючи організмлюдини. Вплив стресорів зумовлює зміну настрою на гнів та дратівливість, зумовлю виникнення депресії. Спричиняє дефіцит енергії, проблеми з концентрацію уваги, порушення сну, головний біль та напад паніки
п'ять адаптивних ефектів спрямовані на підтримання гомеостазу1) збільшення концентрації в цитоплазмі універсального мобілізатора функцій - Кальцію Ca2+ та активації ключових регуляторних ферментів - протеїнкіназ; 2) активація мембранних білків завдяки збільшенню активності ліпаз і фосфоліпаз; 3) мобілізація енергетичних і структурних ресурсів організму, що виражається в збільшенні в крові концентрації глюкози, жирних кислот, амінокислот; 4) спрямована передача енергетичних і структурних ресурсів у функціональну систему, що здійснює дану адаптаційну реакцію; 5) активація синтезу нуклеїнових кислот і білків у різних органах.
Стадія опірності (довгострокова адаптація) характеризується відновленням порушеного гомеостазу і підвищенням стійкості не лише до дії вихідного стресора, а й до інших стресових чинників. Синтезуються білки м’язів, утворюються еритроцити для забезпечення додаткових потреб у кисні, збільшується кількість ферментів для синтезу білків у робочих органах, зростає кількість антитіл, що підвищує імунітет тощо.
Стадія виснаження призводить до вичерпання резервних можливостей організму. На цій стадії стрес із мобілізуючого корисного еустресу перетворюється на шкідливий виснажувальний дистрес. Дистреси супроводжуються типовими змінами в організмі, які називають тріадою Сельє: розростання кори надниркових залоз; зменшення тимусу; поява крововиливів у слизовій оболонці травного каналу
позитивний вплив стресу на організм людинизбільшується секреція адреналіну і відбувається емоційний струс, що може змусити людину на короткочасні активні, продуктивні дії, які направлені на усунення причини стресу;прагнення позбутися неприємного емоційного стану може сприяти налагодженню більш близьких стосунків з оточуючими, до яких людина звертається по допомогу;якщо людина успішно долає стрес, це підвищує її самооцінку і допомагає набути впевненості в собі.
негативні наслідки стресу напади агресії, гніву, дратівливості;перепади настрою;занепад сил, втрата інтересу до життя;зниження уваги, розуміння, здатності навчатися, запам’ятовувати, висловлювати думки;порушення сну; постійний головний біль;втрата впевненості у собі, неврози;порушення серцевого ритму; загострення хронічних хвороб;гормональні розлади;зниження працездатності;зростання ризику появи онкології;постійно пригнічений емоційний стан.
УАГАЛЬНЕННЯПоясніть значення поняття “стрес”, “стресові фактори”. Наведіть власні приклади стресових ситуацій. Якими є наслідки дії стресових факторів на організм людини?На конкретних прикладах із власного життєвого досвіду доведіть, що знання про стрес можуть бути корисними для людини?