Вплив занять біоенергопластикою на формування правильної звуковимови у дітей з порушеннями мовлення
«Розум дитини перебуває на кінчиках його пальців»
В. О. Сухомлинський
Характерними особливостями дітей з порушеннями мовлення є швидка стомлюваність, нестійка увага, низька мотивація на заняттях. Саме тому для вчителів початкових класів в спеціальних щколах для дітей з порушеннями мовлення, асистентів вчителів, логопедів, особливої актуальності набуває створення оптимальної системи комплексної допомоги дітям з тяжкими порушеннями мовлення в освоєнні шкільної програми і формуванні позитивної соціальної адаптації до наступного вікового етапу.
Організація діяльності дітей з мовленнєвими порушеннями вимагає особливого підходу. Часто, ні бажань вчителя, логопеда, ні володінь методикою корекції мовлення недостатньо для отримання бажаного результату при виправленні недоліків. Тому, фахівці змушені постійно шукати найбільш ефективні шляхи корекції. Доповнювати уроки, заняття різноманітними нетрадиційними методами і прийомами, що підтримують пізнавальну активність дітей, запобігають стомленню, і в цілому, підвищують ефективність корекційної роботи. Одним із таких методів є біоенергопластика.
Виконання вправ і ритмічних рухів пальцями індуктивно призводить до збудження в мовних центрах головного мозку і різкого посилення погодженої діяльності мовних зон, що, зрештою, стимулює розвиток мовлення.
Ігри з пальчиками створюють сприятливий емоційний фон, розвивають уміння наслідувати дорослого, вчать прислухатися і розуміти зміст сказаного, підвищують мовленнєву активність дітей.
Діти вчаться концентрувати свою увагу і правильно її розподіляти.
Розвивається пам'ять дітей, оскільки вони мають запам'ятовувати певні положення рук і послідовність рухів. Формується просторове орієнтування.
Використання елементів біоенергопластики допомагає підвищувати рівень і швидкість оволодіння дітьми артикуляційними положеннями, необхідними для постановки, формування навичок автоматизації поставлених звуків, введення звуків у мовлення. Дітям стає простіше виконувати артикуляційну гімнастику паралельно з рухами рук – асоціюючи положення язика з положенням долоньки і рухом пальчиків.
Також, використання не лише зорової опори, але і рухів рук паралельно з вимовою, полегшує повторення складів, слів, словосполучень і речень під час диференціації звуків і корекції складової структури слова.
Діти легше відтворюють складні по звуковому складу слова.
В результаті оволодіння усіма вправами кисті рук і пальці набувають сили, хорошої рухливості і гнучкості, а це надалі полегшує оволодіння навичками письма.
Синхронізація роботи над мовною і дрібною моторикою удвічі скорочує час занять, не лише не зменшуючи, але навіть посилюючи їх результативність.
Працюючи з методом біоенергопластики важливо не те, що саме буде робити дитина, а те, як вона це зробить. Необхідно звернути увагу кожної дитини на одночасність виконання артикуляційних рухів з роботою долоні, їх ритмічність та чіткість. Неприпустима найменша недбалість. Вчитель, логопед може самостійно підібрати рухи руки під будь-яку артикуляційну вправу, вигадати героїв, а також казки-подорожі з цими героями або залучити до підбору дітей і тим самим активізувати їх фантазію.
Загальні вправи доцільно виносити на фронтальні форми роботи. Проводити їх щодня не менше двох разів - після ранкової гімнастики і після денного сну вихователем. Тривалість, послідовність і кількість вправ мають відповідати особливостям проведення артикуляційної гімнастики в класі-групі. Вибір конкретної вправи повинен визначатися етапом роботи і темою фронтальних занять. В залежності від віку потрібно змінювати тільки мотивацію до виконання вправ, ігрові прийоми та атрибути.
Доцільно, щоб комплекс підібраний і розучений дітьми з логопедом, включав у себе п'ять вправ: дві вправи статичні на утримання і три динамічні, рухові.
Протягом тижня комплекс бажано не змінювати. А кожен понеділок одну добре засвоєну вправу замінювати новою, незнайомою. Так здійснюватиметься безперервність та поступове ускладнення роботи.
З дітьми, яким в силу різних причин важко розподіляти увагу і контролювати виконання, вправи можна відпрацювати попередньо, індивідуально перед дзеркалом. Хороший ефект з такими дітьми дає підготовча вправа - тренажер “Горизонтальна вісімка”:
1-2-й тиждень. Упріться язиком в зуби, намагаючись їх “виштовхнути назовні”. Розслабте язик. Повторіть 10 разів. Притискайте язик у роті то до лівої, то до правої щоки. Повторіть 10 разів.
3-6 тиждень. Витягнутою перед собою рукою зі стиснутим кулаком і виставленими вказівним і середнім пальцями малювати знак нескінченності.
7-8 тиждень. Одночасно з очима стежте за рухом пальців по горизонтальній траєкторії вісімки добре висунутим з рота язиком.
Аналогічні підготовчі вправи корисно додатково повторювати з дітьми і вихователям, і батькам. До того ж їх можна проводити в будь-яких умовах: в ліжечках, на прогулянці, дорогою додому.
Отже, біоенергопластика дозволяє реалізувати комплексний розвиток дрібної моторики рук, мовлення, мислення, почуття ритму, оптимізує психологічну базу мовлення, покращує моторні можливості дитини за всіма параметрами, сприяє корекції фонематичних процесів, звуковимови.