18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Вправи на розвиток концентрації уваги учнів.

Про матеріал
1. Особливості уваги дітей. 2. Властивості уваги, які потрібно розвивати. 3. Концентрація - головна особливість уваги. 4. Як розвивати в дитини здібність концентруватися. 5. Вправи для підвищення концентрації уваги.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вправи на розвиток Концентрації уваги учнів. БАТЬКІВСЬКИЙ лекторій. Підготувалавчитель початкових класів. Суботович Оксана Анатоліївна. Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 143 Харківської міської ради Харківської області2020

Номер слайду 2

Зміст: Особливості уваги у дітей. Слайд 3 Властивості уваги, які потрібно розвивати. Слайд 4 Концентрація – головна особливість уваги. Слайд 5 Як розвинути в дитини здатність концентруватися. Слайд 65. Вправи для підвищення концентрації уваги. Слайд 7-11

Номер слайду 3

Особливості уваги у дітей. Увага – це, перш за все, стійка реакція дитини на зовнішній вплив навколишнього середовища. Увага – умова ефективності всіх видів діяльності людини, передусім трудової та навчальної. Зазвичай виділяють три види уваги:мимовільна – не вимагає зусиль і виникає саме по собі. Виявляється в реакції дитини на все яскраве, гучне і незвичайне; довільна – зазвичай формується до 7-ми років і розвивається в міру розвитку людини. Характеризується тим, що людина зосереджується на тому, що він повинен зробити, а не те, що хочеться. Від таких дій потрібно посидючість, сила волі і самодисципліна; післядовільна – виникає аналогічно з довільною, проте харакеризується тим, що людина виконує діяльність з задоволенням, натхненням і без напруги. Під час уроку, коли всі зосереджено виконують завдання вчителя, у когось із парти падає підручник. Як би старанно учень не працював, він відволічеться на цей гуркіт: спрацює механізм мимовільної уваги. Підручник піднятий, і необхідно знову повертатись до виконання завдання. Іноді, щоб зробити це, потрібно велике вольове зусилля: починає діяти довільна увага. Але якщо завдання, яке людина виконує, її зацікавило, напруження відразу зникає, і вона продовжує працювати цілеспрямовано: включається післядовільна увага. Хороша увага – це вміле поєднання довільної та мимовільної, вміння при необхідності активно «вмикати» довільну увагу, вміти залишатися в ній необхідний для роботи час.

Номер слайду 4

Перемикання. Розподіл. Стійкість. Обсяг. Властивості уваги, які потрібно розвивати. Необхідно пам'ятати, що різні характеристики уваги впливають на успішність з різних предметів. Так, при вивченні математики, провідна роль належить об'єму уваги; успішність засвоєння мови пов'язана з точністю розподілу уваги, гарне читання – із стійкістю уваги. Кількість об’єктів, які людина може одночасно сприймати, а інформацію про них утримувати в свідомості. У 7 років цей показник в нормі не повинен бути нижче 3-5. Розвинена характеристика допомагає дитині порівнювати, аналізувати, класифікувати і узагальнювати. Без неї неможливо логічне мислення. Здатність швидко переміщати увагу з одного об’єкта або виду діяльності на інший без втрати продуктивності і витрати великого обсягу часу на адаптацію. Здатність утримувати увагу на двох і більше об’єктах, одночасно здійснюючи з ними дії. Розвинений навик дозволяє дитині виконувати кілька справ одночасно, наприклад, працювати над завданням і слухати зауваження вчителя. Можливість концентруватися на конкретному об’єкті протягом тривалого часу. Властивість допомагає дітям працювати над поставленим завданням заданий час, не відволікаючись на зовнішні подразники. Ступінь розвитку цієї характеристики у дитини можна оцінити по рівню його зацікавленості у виконанні напруженої роботи і завдань підвищеної складностіКонцентрація. Здатність зосередитися на заданому об’єкті або його окремих частинах, вникнути в суть завдання. При гарній концентрації діти відрізняються спостережливістю і організованістю. Дефіцит властивості призводить до появи неуважності, незібраність, удаваному відсутності дисципліни

Номер слайду 5

Ознаки поганої сконцентрованості в дітей:дитині важко всидіти на одному місці й вона легко відволікається;вона часто губить речі і доволі неорганізована;вона має труднощі з навчанням і запам'ятовуванням;вона не може зосередитися, щоб виконати домашнє завдання;вона постійно «витає в хмарах»;у неї поганий почерк порівняно з однолітками;вона буває агресивною або примхливою;у неї погано розвинені рухові навички (наприклад, дитина недостатньо добре бігає або стрибає). Якщо ж концентрація уваги знижена в силу психологічних травм або незрілості нервової системи, то можна з метою діагностики і корекції звернутися до нейро- і дитячого психолога. Концентрація – головна особливість уваги. Концентрація -  є показником зосередженості свідомості на певному об’єкті, неможливості відволікання уваги на побічні подразники. Поступово привчайте дитину робити не лише те, що їй цікаво, а й те, що не привер­тає уваги, але знадобиться їй у житті. Зосередженість – одна з найголовніших властивостей уваги, оскільки від неї залежить якість запам’ятовування. Однією з поширених проблем, з якою сьогодні стикаються педагоги під час освітніх занять, є нестійка увага дітей, відсутність тривалої концентрації на чомусь конкретному. Дітям легко сконцентруватися на тому, що їм подобається і цікаво, в інших випадках потрібна достатньо зусиль, щоб зосередитися.  Недостатня сконцентрованість – погана успішність, тому важливо навчити дитину концентруватися.

Номер слайду 6

Як розвинути в дитини здатність концентруватися. Сядьте збоку від дитини і спостерігайте за нею, коли вона грається, розмовляє або читає. Дивіться на вираз її обличчя й спробуйте зрозуміти, що її цікавить;Поговоріть із вчителем дитини. Оскільки учитель часто взаємодіє з дитиною, він може дати вам багато цінної інформації;Не сваріть дитину, будьте терплячі до неї й намагайтесь її зрозуміти. Діти не вміють фільтрувати шум. Тому вам потрібно створити відповідну атмосферу, щоб допомогти їм зосередитися. Якщо дитина займається чимось поруч із вами, не розмовляйте по телефону й не дивіться телевізор;Покажіть дитині позитивний приклад. Установіть «спокійний час», під час якого ви читаєте книгу або займаєтеся чимось, поки ваша дитина вчить уроки. Ваш приклад надихне її виконати роботу краще. Спостерігайте за дитиною. Не слід коментувати дії дитини, коли він зосереджений: вносити зауваження, підказувати. Говорячи під руку, ви відволікаєте дитини від поставленого завдання і змушуєте його концентруватися на ваших словах і знову на роботі, через що настає стомлення і втрачається інтерес до заняття. Зведіть до мінімуму чинники, які відволікають. Уміння концентрувати увагу на якій-небудь справі, не відволікаючись, – важлива умова для оволодіння будь-яким навиком. 

Номер слайду 7

Практика «Хвилина тиші»Це одна з найбільш ефективних практик для концентрації уваги дитини. Рекомендується проводити перед виконанням домашніх завдань і перед сном. Коли ваша дитина її освоїть, вона завжди зможе самостійно налаштуватися в будь-якій життєвій ситуації. Отже, запропонуйте дитині не говорити хвилину, після того як він зручно сів і розслабився. Протягом цієї хвилини дитині важливо зосередити свій погляд на якомусь конкретному візуальному об’єкті: на пісковому годиннику, на полум’я свічки тощо. Практику проводити і 2-3 хвилини. Практика «Топ-Хлоп»Батьки можуть допомогти дитині налаштуватися на виконання домашніх завдань за допомогою цієї простої ігрової практики. Попросіть дитину тупнути, якщо фраза, яку ви скажете, буде абсурдною або неправдивою, і грюкнути – якщо вона буде відповідати реальності, буде правдивою. П’яти-шести питань дитині достатньо, щоб зорієнтуватися в правилах «гри». Ще 15-20 питань в рамках цієї вправи досить, щоб «включити» дитини і налаштувати його на більш рутинну діяльність, що вимагає високої швидкості. Вправи для підвищення концентрації уваги. Використовувати при вправах хобі та інтереси дитини.

Номер слайду 8

Практика «Озирнись навколо»Попросіть дитину оглянути кімнату і назвати якомога більше предметів з певною ознакою – за кольором або за формою. Ця практика працює не тільки для швидкої мобілізації концентрації, а й розширює його обсяг уваги. Наприклад, дитина 7 років повинен вміти одночасно утримувати в полі своєї уваги 3-7 об’єктів – це хороший «обсяг». Більш просунутою варіацією цієї практики є «Свідомий прогулянки». На прогулянці по вашому звичайному маршруту запропонуйте дитині помітити те, що раніше він і ви не помічали. Скажіть йому, що ви будете п’ять хвилин гуляти, намагаючись запам’ятовувати якомога найбільше навколо, а потім порівняйте ваші результати.Ігровий елемент завжди більше зацікавить дитини: скажіть йому, що він – «спайдермен», і його зір, нюх і слух – такі ж гострі, як і у улюбленого супергероя. Це краще змотивує його на гру-практику. Практика «Не зіб’юся»Попросіть дитину порахувати до 30-ти, і числа, які містять «3» або закінчуються на «5» – не називати. Це відмінна і проста практика для концентрації уваги перед початком навчальної діяльності.Ігри та вправи для розвитку пам’яті та уваги у дітей повинні викликати, перш за все, позитивні емоції.

Номер слайду 9

Вправа «Коректурна проба»Запропонуйте дитині аркуш паперу з надрукованим на ньому текстом. Шрифт повинен бути великий. Попросіть його знайти в тексті як можна Більше однієї і тієї ж букви (наприклад, букви «А») і закреслити її олівцем. Завдання виконується на час.  Дитина 7-8 років за 5 хвилинповинен встигнути переглянути 350-400 знаків і повинен допускати не більше 10 помилок. Батьки при цьому повинні контролювати дитину, спостерігаючи за тим,щоб вона здійснювала пошук строго по рядках. Занять необхідно присвячувати 7-10 хвилин кожен день. Поступово його можна робити складніше, збільшуючи кількість літер до 5. Вправа «Дальтонік»При зовнішній простоті це досить складна вправа. Називайте вголос при читанні наступного кольорового тексту кольори слів. Саме кольори, а не те, що написано. Добре, якщо після тренування вам в принципі це вдалося зробити без помилок. Запастися терпінням і ні в якому разі не сварити дитину в разі невдачі, але хвалити.

Номер слайду 10

Вправа на пошук слів, цифр, або якихось символів. Варіант перший. Потрібно знайти і врятувати (підкреслити) домашніх тварин, які через неуважність заблукали в буквеному лісі. Варіант другий. Шукаємо число 2016 серед цифр. ОРВАГЛНФЕПФНУАИГКОТОЫВАМЛОТВЛМКОЗАОЛЫИАОСОБАКАОЛАЛФОЛЫОФРЛОШАДЬЫИАБРФЛИАЛОФИКОРОВАРВИЛФИЛФИХОМЯКОКППОЛАОДФЖА47638947201648758900008743720169458503201695966776636201645849873847833514263282201690685868376457859357878589220164395476782016433487743833 Вправа «Що написано на картинці?» Робити заняття для корекції уваги у молодших школярів цікавими, несподіваними, оригінальними (у вигляді ігор).

Номер слайду 11

Вправа «Посилення концентрації слухової уваги»Дуже зручно проводити арифметичні диктанти. Сенс заключається у тому, що кожне завдання складається з декількох дій. Наприклад, дорослий повідомляє: «Зараз я буду читати арифметичні задачі. Ви повинні розв’язати їх подумки. Ті числа, які у вас вийшли, ви так само повинні тримати в умі. Результати розрахунків записати тільки тоді, коли я скажу: «Записуйте»! Сам зміст задач залежить від віку дітей, а також від рівня їх підготовки. Наприклад: «Дано два числа: 6 та 3… Склади перше число та друге… і від отриманого числа відніми 2… Далі відніміть ще 4… Записуйте!..» (відповідь 3) У такі вправи можна ввести ігровий момент: чарівника і мага, який може відгадувати числа – «Загадай число… додай до нього 5, тепер відніми 2… відніми те число, яке ти задумав… і помнож отриману різницю на 4… У тебе вийшло…»Практика «Слухаю уважно»Ви читаєте уривок тексту для дитини вголос і просите його про себе порахувати і сказати, скільки він почув слів, які починалися, наприклад, на звук «М». Головне – це систематичність і регулярність занять.

Номер слайду 12

Дякую за увагу!Успіхів у тренуванні уваги!